Ammepizza (100% kolikkfri!)

Da jeg i sin tid ble sendt ned for å befolke Jorden, så gikk det ganske fort opp for meg at far er en helt fullstendig ubetydelig figur de første måneden. Mor også for den saks skyld. Det eneste fordøyelsen, unnskyld mener selvfølgelig babyen,bryr seg om er hva mor SPISER. Hvis ikke blir det bråk. Mye bråk.

 

Ammepizza til et slitent foreldrepar

1,5 dl lunkent vann

1 pk pizzagjær

1 ts sukker

1 ss olivenolje

1/2 ts salt

2,5 d hvetemel

 

Kna sammen. Tilsett mer hvetemel hvis nødvendig. Deigen skal være fast, men løs. Heves 4-8 ganger så lenge som et gjennomsnittlig barselsamleie uten barnegråt. Hvis det mot alle odds skulle vare lenger, så stå for guds skyld ikke opp for å slå ned deigen din idiot!

 

Pizzasaus:

2 ss tomatpuré

2 ss ketsjup

 

1 pk karbonadedeig

Steikes og krydres hardt med pepper. Smakes til med salt og timian

 

Raspet ost.

 

Toppes med 1 pk skivet bacon

 

Steikes i ca 10 minutter på 250 grader.

 

Dryss over tørket oregano ETTER steking

(Veldig viktig at man ikke krydrer med oregano før steking)

(Nei, jeg vet ikke hvorfor, men slik er det. Matlaging er kjemi og jeg fikk bare 2 på videregående…)

 

Dette er ikke en tulleoppskrift, men er i all sin enkelhet en av min aller beste pizzaer. Ungen gråter ikke av vond vilje, men fordi den har vondt. Det er DIN jobb som voksen å unngå det. Denne pizzaen fungerer på alle unger som tåler gjær..

 

Lykke til!

 

Del gjerne oppskriften hvis du kjenner noen som liker å ligge sammen mer enn to-tre stjålne minutter mellom hikstene

 

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. At mat man spiser når man ammer kan gjøre så at barnet får vondt i magen, er gammel myte som desverre lever enda idag. Kun ting som går over i blodet til mor, går over til melken. Dvs alkohol, nikotin og medisiner.

      Mange som sier «barnet mitt reagerte på popcorn!» å forbinder det med at barnet har vondt så det MÅ jo være popcornet. Barn har vondt i magen, alle som en, det har ingenting med hva mor har spist. Google det, eller ta kontakt med en ammehjelper 😊 ammehjelpsgruppen på facebook er stappfull av ammehjelpere å har avkreftet denne myten flere ganger + de har mange gode tips og råd. Måtte bare si det så kanskje mødre får litt «slækk» å forstår at de bare kan leve livet (dvs spise god mat) selv om de ammer

      1. Vil også bare tilføye at maten mor spiser setter kun litt smak på melken, sånn som den skal gjøre, for å forberede barnet på den dagen det selv skal begynne med fast føde 😄

      2. Proteiner går også over i melken, og det er derfor noen få barn reagerer på melk(protein og ikke laktose), soya eller egg.

    2. Hvis dere har problemer med luftsmerter hos babyen anbefaler jeg å teste ut å kutte ut melkeprodukter og soya fra kosten. Det har gjort underverker for min gutt på drøye seks uker. (Tok et pr dager før jeg merket endring) Jeg har også en gutt på tre som hadde kolikk og hvor ingenting hjalp, men uansett verdt et forsøk å kutte melk og soya!

    3. Har brukt samme oppskrift i mange år selv faktisk. Men anbefaler også elgkjøttdeig istedenfor karbonadedeig. Gir wn fantastisk smak! 👌😊

    4. Våres lillebror hylte seg tappert gjennom sine første 4 mnd. Sistemann (for vår del) skal kjennes 😂
      Sov på sofaen i stua eller oppe i tvstua med han til han va 2 mnd, fikk ikke ro på soverommet uansett ka vi prøvde på. Hadde han nærmest limt fast på meg døgnet rundt (ære være bæresele, det e et virkelig fantastisk redskap.), pappa va god nok sånn til nøds 😂😂
      No e han 10 mnd og e en skikkelig solstråle med masser av humor ❤️

      Føle med dokker, leit når småingan e urolig ❤️❤️

    5. God på skrikerunger. Drit i ketchupen….mange av våre små reagerer på dem.
      Bacon funker som fjell. Og frisk oregano er jo fantastisk…..men du er kokken. Jeg bare hinter litt.

        1. Alt er relativt ^^ her har jeg spist alt fra rå/kokt kål, løk, sterk mat til å drikke brus og egentlig spist alt ^^ aldri har ungene reagert på noe 😀 kun jeg har reagert på kullsyre i brus når jeg gikk gravid xD

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg