Andre sønnebrev

Det er rare dager nå. På fredag er det bare tre uker igjen til terminen og da blir du født uansett. Fødselen settes nemlig i gang når foreldrene “mistet” den forrige ungen sin. Pappa liker ikke det ordet, “mistet”. Høres ut som om vi har svinset skjødesløst  rundt og bare mistet ungen vår et eller annet sted. Vi har ikke mistet ungen vår for svarte helvete. Han døde fra oss!

 

Bror døde bare plutselig mens vi sov. Han var ikke syk eller noe. Var til og med kjempeglad den siste kvelden han levde, for han hadde hatt noe som kalles “økedøgn” noen dager i forveien. Økedøgn kommer du forresten også til å ha masse av. Det betyr at du patter ekstra hardt og lenge på puppene til mamma for at de skal produsere mer melk. Den siste kvelden Bror levde hadde han fått til masse, masse melk i mamma sine pupper.

 

Vi hadde en utrolig fin kveld. Det regnet ute, men det var sol inne.

 

Du skal ikke dø! Pappa skal passe på deg både dag og natt. Mamma også. Vi skal feste på deg noe som kalles for pustealarm, slik at vi vet når hvis du slutter å puste. Da kan vi riste liv i deg igjen. Hvis det aller, aller verste skulle skje, men det skjer ikke. Det skal ikke skje!

 

Vet ikke hvorfor jeg begynte å snakke med deg om dette. Skulle jo bare skrive et lite koselig brev til deg om hvor mye jeg gledet meg til du kommer. Pappa holder på å ansette flere slik at jeg kan ta meg litt fri når du kommer. Jeg vil være sammen med deg så mye som mulig i fall du ikke blir så lenge. Ser du, det begynner jeg igjen! Hele tiden denne angsten for at du skal bli borte. Hver gang jeg gleder meg over deg så kommer angsten snikende og trenger seg inn i øregangen og skriker plutselig med en øredøvende og heslig stemme: “DET ER BARE TULL Å GLEDE SEG, FOR UNGEN DØR UANSETT, HA HA HA!”

 

Jeg bryr meg ikke om stemmen. Jeg gleder virkelig til du kommer. Pappa vet hva han går til. Dette har jeg gjort før. Du kommer til å bli tatt veldig, veldig godt vare på. kanskje litt for godt, men siden han pappa har den erfaringen han har så tror jeg også det kommer til å gå bare godt. Jeg vil ikke ha en bortskjemt strik, men en arbeidskar og jobb, ja det kommer jeg til å skaffe deg. Vær du trygg!

 

Dette ble ikke en gang i nærheten av det jeg hadde tenkt å skrive, men det er vel det som er essensen med disse brevene til deg. De blir aldri slik de var tenkt, de bare blir til mens pappa skriver. Jeg orker ikke beklage en gang, for det bare er slik pappa er. På godt og vondt.

 

Mamma sitter nede på “Kjerringrommet” og lager bordpynt til bryllupet og dåpen. Det kommer til å bli så fint! Mamma er så flink med hendene og lager alltid et eller annet. Ikke slik som pappa som etter at jeg har skrevet brevet ferdig kommer til å legge fra meg pcen og se et eller annet på tv før jeg sover på sofaen. Tror du har verdens kjedeligste pappa, men også den tryggeste av dem alle.

 

Jeg kommer til å være der for deg. Uansett. Overalt. Alltid.

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Vet hvordan dere har det nå, sikkert veldig redde samtidig som dere gleder dere masse❤️ Vanskelig balanse dette, man skal glede seg men så sniker denne redselen inn og ødelegger. Vi mistet vår første sønn, han døde i magen på termindatoen. Så ikke helt det samme, men redselen før neste fødsel er lik dessverre, unner dere ikke dette i denne tiden som skal være en av de mest spennende dagene fylt av glede og gode forventninger. Vi ha etter dette fått to perfekte gutter til ( selv om sykehuset ville vente to uker etter terminen for å sette igang fødselen og nesten tok alt håp i fra oss). Det går bra, heier på dere og krysser fingrene. Om 3 uker er dere lykkelige og jeg håper dere klarer å legge redselen litt bort og kose dere masse. Lykke til, masse lykkeønskning fra oss som kjenner og skjønner redselen dere har❤️ DET GÅR BRA🤗

    2. Har fulgt bloggen din lenge men dette var så ektefølt og nakent at det kjentes langt inn i margen ❤️ Ser for meg din sønn i voksen alder som leser pappas tanker. Kanskje han selv skal bli pappa akkurat mens han leser. Nydelig ❤️ Alle gode ønsker sendes dere for tiden fremover 😊

    3. Redsel er vel det verste som finnes, og sorgen over og miste et barn er uoverkommelig. Det tar tid før man klare og leve hver dag uten at de tankene kommer. Det er så godt og vite at dere kan snakke sammen om alt det der, og å gi hverandre styrke til å holde ut. Bare hold fast på troen om at alt skal gå bra. Tror nok at vi alle sammen er med deg hver dag og natt i åran fremover.💖

    4. Fine trygge ord til den lille, han får nok et trygt elsket liv❤,du kan bare glede deg lille venn, du får noen supre foreldre 💞
      Ha en fin kveld.

    5. Åh, æ kan kjenne så godt på den angsten og redselen som kryper innover dæ❣
      Kan forstå den..har opplevd den..men æ håpe og trur den e “bortkasta” Æ ønske det så inderlig for dæ og Kjærest!
      Den guttongen vil nok få det trygt og godt og dåkker vil få oppleve masse glede og bli gode foreldre. Ingen blir bortskjemt og ødelagt av for mye kjærlighet ❣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg