Angrepet av “snill” laushund på vei ned fra Komsatoppen

Det måtte jo skje til slutt. Eller IGJEN er vel mer riktig å si. Som liten, 3-4 år, ble jeg bitt i ansiktet av en dobbermann . Vår egen faktisk.  Han beit ikke for å drepe, så slapp unna, fysisk i alle fall, med et arr under øyenbrynet. Noen år senere, tror jeg må ha vært 11-12 år, ble jeg virkelig angrepet. Den hunden, en golden retriever, hadde bare ETT må for øye, nemlig å drepe meg.

 

Jeg skulle på besøk til en kamerat. De bodde i et av disse husene med høy mur, slik som var vanlig før i tiden, og en trapp som gikk opp til første etasje. Takk Gud for den trappa! Da jeg var kommet halvveis opp trappa så jeg hunden komme rundt hjørnet på et skur de hadde, og flakset knurrende og bjeffende mot meg i en rasende fart.

 

Da hunden nærmet seg første trinn tok den sats, hoppet og beit meg over strupen. Heldigvis var det høst og jeg hadde en god, tjukk jakke på meg. Hunden mistet taket og beit meg i brystet, men møtte samme problem med jakka der. Han fikk enda ikke skikkelig tak og beit meg heller i magen. Der har jeg fortsatt tannmerker, men skikkelig tak fik han ikke før han beit seg fast i den venstre leggen.

 

Han beit og beit og beit. Hodet ristet fra side til side. Jeg holdt meg fast i gelenderet og sparket han i hodet gjentatte ganger for å få han til å slutte, men han bare beit seg enda hardere fast. Etter noe som virket som en evighet kom endelig storesøsteren til min kamerat ut og fikk til slutt, etter mye kamp, dratt han vekk og inn i huset. Jeg hadde et digert hull, omtrent på størrelse med en snusboks, i leggen. Vi leita lenge etter kjøttstykket som mangla, men vi fant det aldri. Hunden hadde bokstavelig talt spist meg.

 

***

Jeg ble ikke angrepet av en hund på Komsa i dag. Bildet er fra en skulderoperasjon i 2021. Møtte faktisk ingen hunder, verken med eller uten bånd. Jeg bare tuller litt med dere for å PRØVE å skape en bevissthet om det å slippe hunden løs i områder der man VET det ferdes mange mennesker. Komsatoppen er kanskje Altas mest populære rekreasjonsområde, både for voksne og barn, og da er det kanskje greit å være bevisst at de du møter på din vei kan bli fryktelig redd når hunden din, uansett hvor snill den enn måtte være, kommer løpende rett mot dem. Det kan til og med hende at disse redde menneskene reagerer på en måte som stresser opp hunden slik at DEN blir redd, og redde hunder kan i kampens hete finne på mye rart.

 

Jeg blir ikke sint på hundeeiere som slipper løs hundene sine lenger. Ser jo også at noen har fullstendig kustus på hunden, men de aller fleste har det ærlig talt ikke og må rope flere ganger for at hunden skal komme tilbake. Uavhengig av lovbestemt båndtvang, og om den er for dyrelivet eller for forskremte mennesker og barn, eller mindre hunder for den saks skyld, så håper jeg du kan tenke deg om en ekstra gang neste gang du slipper hunden din løs.

 

Jeg skjønner jo at hunder har behov for å springe, men kanskje man da heller kunne dratt til et sted der det ikke hver dag går hundrevis av mennesker opp og ned?

Mvh
Kokkejævel

 

 

13 kommentarer
    1. for nesten 2 år siden beit vår gamle golden retriever datteren vår i fjeset. det var dårlig kombinasjon å ha en aktiv unge og en stivbeint bikkje sammen. den dag i dag har ho noen tynne arr, men det ser mye bedre ut enn jeg trodde det ville bli. godt grokjøtt hos de små.

      i dag har vi ingen dyr i huset. veldig digg.

    2. Jeg har selv 2 små hunder hjemme. Sammen med mine 2 barn, men jeg og er redd for medium/store hunder. Når man ikke kjenner hunder som plutselig kommer springende mot en, så er det lett å blir redd. Jeg prøver også å lære jentene mine at man skal aldri hilse på en hund man ikke kjenner, at hunder har lovt til å si ifra hvis de ikke vill mer (me lyder men ikke med biting)

      Mener det er også viktig å lære sine barn å respektere dyrene, de har instinkter av å beskytte seg selv og flokken.
      Der også mange hunder dessverre også er for aggressive! Det er ikke alle hunder som passer som kjæledyr 🙁

      Jeg personlig elsker dyr og er veldig bevist på å ha mine i band, også på egen eiendom. Kjenner mange som også er redd for mine 2 små hunder (som er 3 og 5 kilo) ☺️ man skal respektere at andre mennesker ikke føler og tror de samme som seg selv.

    3. Viktig å ta hensyn til andre som kan være redd hund. Jeg har hatt hund hele livet, men blir litt små nervøs når en løs hund løpe opp til meg som jeg ikke kjenner. Du vet aldri. De er jo dyr uansett hvor mye vi ønsker å gjør dem om til noe annet. Mine hunder sover i senga, blir behandlet som barn men jeg vet de er dyr..og aldri tenker noe annet. Er dumt du fikk så dårlig opplevelse med hunder og golden retriever av alle raser, de skal være super familie hunder, men der ser du..en hund er en hund!
      Ha en fin dag 🙂

    4. ehem… du ble operert i skulderen den 11. juni 2020. Jeg husker det fordi du absolutt skulle skravle så jævlig imellom den havreknekkebrødknaskningen din. Jeg for min del nøt morfinen og venta på meniskoperasjon.

      Løse hunder. Selv de snilleste, søteste, små veskehunder er skremmende for folk som er redd hund. Å ikke vise forståelse for dette er respektløst.

    5. Noe lignende skjedde min datter da hun var 7. Hun blei angrepet av en dobbermann, som først bein i halsen (tjukk genser reddet henne trolig). Så beit den flere steder i ansiktet. På sykehuset sa legen at det var 2-3mm. fra hovedpulsåren i halsen. Flere stygge arr, men heldigvis i live 🙏

    6. Fantastisk at du tar opp dette🥰 Selv er jeg ikke redd for hunder( har hatt nån sjøl) men når jeg møter løs hunder som ikke lystrer eieren sin da bli jeg skeptisk, har også barnebarn me på tur som bli skremt når de kommer en hund byksende. så enig me deg “Ha hunden i bånd” ønsker deg å dine en fin kveld🥰

      1. Har hatt maange ubehagelige opplevelser i Komsa da (de store) barna var små. Hunder som kanskje ikke har mord i blikket, men som skremmer vannet av ungene når de hopper opp eller springer rett mot dem. Hensynsløst!

    7. Jeg sluttet å gå i fjellet i mange år.
      var da og er fortsatt redd hunder. Det hjelper lite at hundeeier forsikrer meg om at deres hun er supersnill og rolig!
      Jeg ble bitt av en snill og rolig hund – min egen- som utviklet seg til en kamp på liv og død. Heldigvis vant jeg. Helt aleine med hunden. Blir aldri 100 % igjen. Hverken fysisk eller psykisk. Jeg ber bare om en ting: Vær snill å holde hunden din i bånd!

      1. Herregud, for en historie, men det beviser bare at man ALDRI skal stole 100% på hunden din, og i ALLE FALL ikke kreve at tilfeldige medvandrere skal stole på den der den kommer byksende og bjeffende!

    8. Bra innlegg. Dette er dumt for andre hunder også. Ikke så lenge siden en liten hund her ble tygd av en løs større hund. Den lille har bare et øye nå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg