Bearnaise-smør `a la Kokkejævel

I min stadig lengre kryddersmørserie har vi nå kommet til det kanskje ultimate helgesmøret, nemlig bearnaise-smør! Perfekt å ha i fryseboksen i en lufttett boks når man plutselig blir fysen på et eller annet godt, kjøtt eller fisk, men mangler både ingredienser og gidd til en god saus.

BEARNAISE-SMØR

1 kg meierismør, romtemperert

100 gram sjalottløk, bitte små terninger

2 ss olivenolje

6 ss estragoneddik

4 ss tørket estragon

4 ts sukker

1 ts gurkemeie

1 ts grovmalt pepper

3 ts salt

 

Fres sjalottløk med olivenolje på medium varme et par minutter. Tilsett estragoneddik og sukker og kok ned til sirup. Tilsett resten og avkjøl. Blandes inn i smøret når avkjølt. Fjern tunga fra smørbollen og press heller smøret gjennom en krempose slik at du får passe store smørroser. Disse avkjøler du i kjøleskap natta over. Da kan de fryses ned i en lufttett boks slik at du alltid har litt bearnaise-smør for hånden når du trenger det.

 

Holdbarhet i kjøleskap: 4-8 uker

Holdbarhet i fryser: 1-2 år

 

Bruksområder:

  • Kyddersmør på stekt kjøtt som biff, løvstek, koteletter, karbonader etc.
  • Kryddersmør på både hvit og rød fisk. Passer like godt til kveita som til laksen
  • Stekesmør til både kjøtt og fisk. Prøv f.eks. å steik kjøttdeigen i dette smøret!

 

IKKE GJØR DEG TIL KJELTRING FOR ET PAR KRONER!

Dette er en originaloppskrift fra sjølvaste Kokkejævel, og alle Kokkejævels oppskrifter koster min. 2 kroner pr oppskrift. Dette er en ordning basert på tillit, men kulinarisk tjuvpakk som nekter å betale for seg vil oppleve Kokkejævels veldig vrede, og det vil kastes en gastronomisk forbannelse over både deg og hele din slekt sju slektsledd fram i tid. Eder og galle kan også forekomme. Trolig å både bøtter og spann.

 

Har du problemer med 2 kroner som engangssum, så tilbyr vi naturligvis en nedbetalingsplan som begge parter kan være fornøyd med, og du vil være kvitt gjelden i løpet av få år.

 

Ikke gjør deg til kjeltring for et par kroner! Gå inn på VIPPS og skriv KOKKEJÆVEL (ikke telefonnummer) og betal for godsakene.

🙂

 

Vi smattes!

 

Flere oppskrifter på kryddersmør?

Trykk HER

6 kommentarer
    1. Pleier ikke å kommentere over alt, men nå må jeg: Du har altså så mange gode oppskrifter! Jeg har Vippset til deg så denne låner jeg med god samvittighet 😊 Håper du er enig.
      Takk for alt du deler og gode ønsker til deg og alle dine.

    2. Dette så godt ut 🙂 En vakker dag skal jeg prøve, men kan jeg bytte ut meierismøret med melange? Jeg liker ikke meierismør. I oppveksten prøvde mor mi og farmora mi og lure meierismør i allslags mat, men denne tøtta merka det med engang. De skjønte til slutt at det ikke nytta, jeg kunne ikke fordra den smaken 😀

      1. Ja, det går helt fint. Det er en gammel “kokkemyte”, som også jeg er farget av, at meierismør smaker så mye bedre enn margarin. Bruk Melange med den beste samvittighet. Noen vil kanskje påstå at det til og med er _sunnere_, men DEN debatten tar ikke jeg! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg