Bidos à la Kokkejævel (Norges aller beste bidos) 4-6 porsjoner

Bidos er vel det nærmeste vi kommer en samisk nasjonalrett. Det som er litt vanskelig med bidos er at alle samiske husmødre lager den “aller beste bidosen”. Bare spør dem. De svarer akkurat det samme alle sammen, den ene mer høyrøstet og skråsikkert enn den andre: “JEG GJØR!” “NEI, JEG GJØR!”

 

Derfor er det umulig å lure til seg en oppskrift fra en av dem og stolt hevde at man lager den beste bidosen, for ingen kommer til å være enig likevel. 😉

 

 

Derfor gjør jeg også bidos på min måte. Da blir det best smak. Fra meg til dere:

 

Bidos er en slags mellomting mellom suppe og lapskaus. Jeg syns det er best når den heller mer mot suppe enn lapskaus, men igjen, meningene er delte og mange. Er heller ikke glad i ferskkjøtt i bidosen, selv om det er det som er det vanlige. Liker best når kjøttet er litt saltet, eller aller helst røkt. Det de aller fleste, (men selvfølgelig ikke alle), imidlertid er enig om, er at det skal være skikkelig bruning i bidosen. Gir en rik og fyldig smak og setter fin smak på suppa, unnskyld, bidosen.

 

Som dere ser av oppskriften tør selv ikke jeg, og det sier litt, tilsette annet krydder enn pepper. Dette er virkelig et vepsebol!

 

Bidos à la Kokkejævel
(Norges BESTE bidos!)

4-6 porsjoner

Bruning:
40 g meierismør

50 g hvetemel

Bruk en tykkbunnet kjele og brun smøret på medium temperatur til det får en nøttebrun farge og den deilige duften slår opp i nesen på deg. Da tilsetter du hvetemelet og fortsetter bruningen til den ser ut som kontrastveggen til tante Grethe på 70-tallet. Rør hele tiden.

 

  • 1 liter viltkraft, ev. vann med flytende viltbuljong. (Vanlig kjøttbuljong kan også brukes, men, for guds skyld, ikke si det til noen!)
  • 250 gram potet i bøllebiter
  • 200 gram gulrot i røffe biter
  • 100 gram kålrot i tøffe biter
  • 100 gram sellerirot i lubne biter
  • 50 gram purreløk i sexy skiver
  • 100 gram vanlig løk, valgfritt kuttet
  • 400 gram røkt reinkjøtt i terninger (Vanlig steik eller, i nøden spiser selv fanden fluer, reinskav kan brukes hvis du ikke har tilgang.)
  • 1 ts salt
  • 1/2 ts grovmalt svart pepper
  • 1 ts liquid smoke(flytende røyksmak) Blir sinnsykt godt, men kan sløyfes, (og det er INGEN som bruker det på vidda!)

 

 

Tilsett kraften i bruningen og kok opp. Tilsett alt det andre og kok til det er mørt. Tar ikke så lang tid. Ferdig på en halvtime.

 

Serveres med godt, hjemmelaget flatbrød, men siden de færreste av oss står og svetter over bakstefjøla og takka på sene nattetimer, så går det helt fint å kjøpe et godt flatbrød i butikken. Jeg liker Skjenning.  Eller godt brød, for de som har lov til slik luksus.

 

Ja, dette var min bidos. Jeg mener, selvfølgelig er (også den) Norges beste! 😉

 

Som dere ser av bildene, så elsker jeg Skjenning til bidos. (Og for så vidt alt annet av saltmat, som lapskaus, pinnekjøtt, fenalår osv. Er også helt utrolig godt til grøt, særlig julegrøt eller midtsommersgrøt, når det skal være litt ekstra “fint”. Skjenning er et løvtynt trøndersk festflatbrød, som er penslet med melk og sukker på den enes siden. Nydelig!

 

 

Mange, mange flere deilige oppskrifter med det “lille ekstra” finner du i kokeboka mi, “Hva skal vi ha til middag?

 

 

Vi smattes!

5 kommentarer
    1. Hei! Jeg er SFO leder ved Svarholt skole på Vestvågøy😊(Lofoten) kommer til å bruke din oppskrift😊 Men jeg sliter når jeg skal ha tak i liquid smoke og ditt viltkrydder😱hva er et godt alternativ?

      1. Liquid smoke kan du bestille hos meg, men det selges også på Meny og andre velassorterte Norgesgruppen-butikker. Mitt viltkrydder kan erstattes med et fra en annen leverandør. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg