Bli med meg på søndagsjobb!

Hver eneste søndags morgen, før jentene våkner, står jeg opp og drar på jobb. Året rundt. Tenkte jeg skulle ta dere med på en slik jobbtur, nå mens vi venter på Norgesglasset 12:15 på Nrk P1.

 

Her ser dere en av mine smattesteder, FyFader, verdens største salat- og snackbar. Der inne har vi 10 meter med varmmat og 4 meter kaldmat. Til sammen 14 meter med mat. Det er ganske mye mat det i lille Alta! FyFader åpnet jeg i høsten 2015. Jeg er veldig glad i konseptet. Ta akkurat det du vil og vei og betal etterpå. Alt koster det samme.

 

Hoftepluss, moderskipet, åpnet jeg høsten 2013. Et rendyrket delikatesselinje basert på gode, ekte og lokale råvarer. Et tungvint konsept uten stor fortjeneste. Avhengig av stor bemanning siden vi lager stort sett all maten fra bunnen, og da av dyre råvarer, men jeg syns det er artig. Alt handler ikke om penger. God mat er viktigere enn rikdom, men klart, hadde ikke gjort noe hvis enda flere så verdien av ekte mat fra sitt eget område.

 

Kokkejævel i heis. En vakker mann. Litt korte bein, men de får meg framover.

 

Vi selger mye bagetter. Disse marinerer vi i rosmarinolje dagen før steiking slik at de blir saftige og gode med en særegen smak. Litt arbeid, litt fordyrende, men definitivt verdt det.

 

Da jeg åpnet Hoftepluss i 2013 var det ikke vanlig å smøre sitt egent tryne opp på veggene som trekkplaster for bedriften. Det er for så vidt enda ikke spesielt vanlig.

 

Telling av penger og lørdagens oppgjør en en viktig del av jobben. Her ser dere kassaskuffa på Hoftepluss. Vil heller kalle det en kasseskuffelse, for lørdagen var en tragedie, omsetningsmessig. Tok ut bare 2500 kroner og det er ikke mye å bli feit av. Heldigvis er jeg ganske feit fra før.

 

Søndagen samler jeg sammen hele ukens kontantbeholdning. Dette er ukens fangst. 27200 kr. En dårlig uke. Heldigvis er det bare ca 7,5% av omsetningen som betales kontant, så fikk inn litt mer, men fortsatt en dårlig uke. Satser på mer trøkk fra i morgen.

 

Avkalkning av oppvaskmaskinen gjøres på søndager. En stund siden sist nå, så var sannelig på tide!

 

Glamoursøndagen vil nesten ingen ende ta! Klargjøring av tomgods for panting i morgen. Har enda en sekk oppe. En krone her og en krone der…

 

Kjølerommet trenger alltid litt oppmerksomhet etter helgen. En evig runddans. Livet er herlig!

 

Varer må bestilles hvis vi skal ha noe å selge. Lokale leverandører tar jeg over telefon eller mail, men tørrvarer, brus og slikt bestilles fra grossist.

 

Alltid noe som ryker på et sted med stor slitasje som dette. Som regel fordeles ødeleggelsene ganske jevnt utover året, men i sommer har omtrent alt som jeg eier blitt ødelagt over en periode på tre måneder. Her er siste i rekken. Maskinen er inne til reparasjon. Blir bra å få den tilbake, for denne disken er en av de vi er mest avhengig av for å få en god jobbhverdag.

 

Oi, feil bilde! Har ingenting i denne bloggen å gjøre. Trodde jeg hadde sletta det. Er mye tynnere nå.

 

Sånn går dagene. Ser enkelte reagerer på at jeg er så frekk at jeg tjener penger på denne jobben. Visstnok ganske bra også. Noen snakker om over 800K. Det kan godt stemme, men vit at jeg jobber absolutt hele tiden. Jeg har aldri fri. Om jeg ikke er fysisk til stede absolutt hele tiden, er jeg det psykisk. Det er alltid et eller annet. Hodet surrer jobb. Telefonen ringer konstant. Meldinger, mailer. Ting som skjer. Må planlegges. Ordnes. Folk blir syke. Vikarer må skaffes. Møter.  Vil anta jeg har en timelønn på rundt 100 kr. Det er ikke så voldsomt og må være såpass hvis man skal gidde å holde på. Dag etter dag. År etter år.

 

Så fikk jeg sagt det også. Det var godt. Nå skal jeg gjøre meg ferdig før Datter og jeg stikker bort på NRK. Sending ca 12:15. 🙂

 

Vi smattes!

 

 

 

 

 

 

38 kommentarer
    1. Øyemålet mitt e ikke allverdens å skryte av, men trur du har blandet disklengdene. Ikke at det spiller noen rolle, alt smake jo godt 😻

    2. Stå på. Og som du sier penger er ikke alt om man elsker jobben sin.
      Er selv selvstendig næringsdrivende innen mat. Jobber mye for lite penger, men elsker det jeg driver med.
      Så lykke til videre

    3. Stå på. Dette er misunnelse. Alle kan da bare starte opp og prøve seg selv. Så får dem smake dette selv. Jeg synes du er så flink. Stå på. Ønsker deg lykke til. Klæm. 🤗🤗🤗🤗🤗🌹🌹🌹👍👍👍👍💖💖

    4. Stå på! Takk for at du gjør Alta til et bedre sted! Maten er nydelig, og det er alltid et smil å få fra de bak kassa👌🏻 De kronene du tjener er vel fortjent og jeg unner deg god omsetning. Til og med «gårdagens» smaker vanvittig mye bedre enn din nabo/konkurrents dagens 😁 Skulle du ønske å utvikle kan du skaffe deg en barista og ha mål om å servere Altas beste kaffe. Studietur til Dromedar kaffebar eller Kaffebrenneriet i Trondheim anbefales☕️🕺🙏🏻🤞🏻

    5. Folk skjønner ikke helt hva det vil si å drive egen bedrift. Jeg driver selv et regnskapskontor, og synes absolutt jeg fortjener noen kroner for jobb og spekulering 24/7 året rundt😊
      Stå på!

    6. Formiddagen her i Stokke ble benyttet til å høre på Norgesglasset, knallfint intervju med deg! 👍👍👍😁

    7. Formiddagen her i Stokke ble benyttet til å høre på Norgesglasset, knallfint intervju med deg! 👍👍👍😁

    8. Vi er 5 fra Molde og Ålesund som skal bidra litt til omsetningen din kommende uke. Kautobab er jo noe alle må smake, when in Alta…
      Så ja, vi smattes!

    9. Imponerende innsats og du jobber sannelig flere timer i døgnet enn folk flest . En skulle ikke bry seg med hva andre som ikke vet hva de snakker om sier, men det er ikke alltid like lett. Man skal ha en sterk rygg for å tåle å tåle, alt . Sitter å venter på Norgesglasset nå 😊 kommer innom til sommeren 👍😊

    10. Hærlighet førr en drøm det må være å kunne gå innom bedriftene dine daglig. Heldige Alta🙂. Du leve virkelig førr råvarer og mat. Ja, det e mye jobb med egen bedrift. Lite inntekt i forhold til arbeidstimer. Men håpe du aldri går lei. Ønske meg en tur innom til sommeren. Må bare få oppleve alt vi leser så iherdig om. Lykke til me alt👍🙂. Ska selvsagt skru på radioen om litt😃.

    11. Lykken er å ha en jobb en liker.
      Takk for at du deler med oss andre. Du skriver på en måte som skaper engasjement.både glede og sorg deles. Heier på deg og gleder meg til å følge deg videre.

    12. Selvstendig næringsdrivende er en underbetalt jobb! Men Gud fader for en viktig jobb 🥰 Stå på! Har vært innom dine spisesteder når vi var i Alta på høstsprell for ett par år siden. Fantastisk rett og slett 🤩 Forelsket oss i folket og plassen med engang! Heier på deg! Mvh Mosjøen

    13. Jeg er selv selvstendig næringsdrivende og vet det er tøft. Timelønna er ikke noe å tenke på engang. Vær stolt av det du har fått til! Heier på deg og gleder meg til Norgesglasset 😉

    14. Du gjør en glimrende jobb! Stå på og la “jantene” og kritikerne snakke. Det er du tøff nok til å heve deg over likevel.
      Lykke til på radio.
      PS: du gjorde en flott jobb på tv. Hadde fortjent litt mer tid men pytt pytt. Kommer mer.
      Bare synd jeg ikke bor i Alta. Lover å komme innom og proviantere når vi skal nordover for å “jage” nordlyset.
      Ha en fin søndag!

    15. Skjønner jo at du trives med og liker det du holder på med🤗. Selv etter alt som skjedde i sommer😳. Uansett, ta vare på deg selv, lykke til i NRK👍, skal få med meg programmet 😁 Ha en fin dag 🌞

    16. Alarm på telefonen e på, så ska være klar ved radioen i 12-tia😊 Håpe du får frem meir av dæ og din historie, enn de 6 min på TV2. Heie på dæ!

    17. Hahhaha du e så hææærlig😂 Fikk meg en god latter!😂 Du snakka rett fra levra du! Fortsett med det!😃 Ha en fin søndag videre💐🌸

    18. Hadde vært morsomt å få se/ høre om hva dere fyller baguettene med 😊😊 er bestandig ute etter nye smaker og inspirasjon 🤩🤩

    19. Det e tøfft å vær sjølvstendig næringsdrivande… veit av erfaring..
      Mæn du e tøff å står på uansett ka dagen byr dæ💪💪
      Æ bøye mæ i støvet før folk som dæ👏👏

    20. Ja huff det e en uting det der å tjene penger- holder på med Nettverks Markedsføring- Men å tjener eg penger på det- Fordelen er at man kan sitte hjemme å jobbe på en søndag….. Kor du hente drivkrafta di i fra…. Du e bare god du 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg