Blogger på heltid?

 

Mens kongressbygningen i USA blir stormet, 4 mennesker blir drept og en rape gal president på sine siste dager blir sperret ute av alt som finnes av sosiale medier i et døgn, og for ikke å glemme en verdensomspennende pandemi, så sitter jeg her i Alta og funderer over de viktige tingene i livet, nemlig at jeg nå offisielt, og dette høres skikkelig rart ut, faktisk har blitt en blogger på heltid. Hva jobber du med da? Jeg er blogger, på heltid, lizzom.

 

Hans Kulinarisk Høyhet Kokkejævel
Etter over et år, men bare en hånfull unntak, på 1. plass, så er det vel ikke helt unaturlig et en fyr, narsissist og kjepphøy på seg selv, omtaler seg selv som HKG Kokkejævel. Bloggkongen.

 

Jeg har endret innstillingene på min FB-side fra “Mat og drikke” til “Personlig blogg”. Nettadressen er ikke lenger hjemmesiden til mitt Hoftepluss,  Hoftepluss.no, men min bloggadresse, kokkejaevel.blogg.no. Det var litt rart å gjøre det, men det var riktig og nødvendig. Akkurat nå har jeg ingenting annet enn min erfaring å gi til Hoftepluss. Jeg klarer rett og slett ikke arbeide. Har ingen problemer med å stikke innom, “kontrollere forholdene”, men tar jeg på meg uniformen for å jobbe så får jeg vondt i magen, begynner å kaldsvette og ønsker meg egentlig bare bort. Høres nesten ut som et lite angstanfall og er det kanskje også. Spiller ingen rolle. Akkurat nå trenger jeg ikke være der annet enn nede på kontoret for å “lære opp” Martin, den nye kapteinen.

 

Selv om jeg ikke på noen som helst måte er noen rakettforsker, så er til og med jeg såpass oppegående at jeg forstår jeg det må komme enn en viss sum penger hver eneste måned for å betale huslån, barnebidrag, mat, bleier, øl og alt det andre man trenger for å holde seg varm, trygg og aktivisert. Er det virkelig mulig å kunne leve godt, for jeg har blitt så gammel at jeg må leve relativt godt, for en middelaldrende mann med middels utseende og middels liv bosatt langt mot nord? Svaret på det er egentlig nei.

 

I fjor omsatte bloggen for 445 380 kroner, eller 37 115. Ikke voldsomt, men slett ikke ille for en reklamefri blogg hvis det hadde gått rett inn i min egen lomme. Det gjør det selvsagt ikke. Dette er jo penger som mitt firma, Kokkejævel AS, får inn på sin konto. Derfra skal det blant annet dekke kostander til regnskap, utstyr, husleie, skatt osv. Rundt regnet kan du si at jeg i fjor satt igjen med 25 000 kr pr måned, før skatt. Jeg vet det er noen som dessverre klare seg for denne summen, men jeg verken kan eller vil leve for så lite penger.

 

Heldigvis har jeg en bokkontrakt med Kagge Forlag. Eller, jeg har faktisk to. I fjor høst ga jeg ut min første bok, Livet mellom måltidene. Jeg har alltid høye mål, og håpet på over 10 000 solgte. Slik gikk det ikke. I skrivende stund har den passert litt over 6 000. Forlaget er strålende fornøyd. Jeg bare sånn passe. Selv om jeg “bare” får ca 48,40 kr pr solgt bok, så blir det litt penger når du selger over 6 000. Faktisk om lag 300 000. Nå begynner vi å nærme oss en sum man kan leve godt med.

 

RETT inn på 1. plass på boklista!
Varte riktignok bare én uke, men en uke som Norges mest solgte bok, hallo! Hvem opplever dét liksom?

 

Jeg nevnte to kontrakter, og det stemmer. Fram til sommeren jobber jeg med manus til en bok som 75% av Norges befolkning ønsker seg. De bare vet det ikke ennå. Jeg tør ikke fortelle hva jeg skriver om i frykt om at en eller annen jævel skal stjele ideen min, så vi venter til sommeren. Da er det ingen som rekker og både stjele ideen og skrive den ut. Jeg blir skuffet hvis den boka selger under 25 000.

 

Så har vi nettbutikken da, kokkejævel.no, som vi plutselig kastet oss rundt med i slutten av oktober i fjor og bare, PANG, omsatte for over 1 million på fire novemberuker, og fortsatte godt et par uker inn i desember også. Konseptet er like enkelt som det er genialt; jeg plukker ut det beste fra de lokalprodusentene som jeg har valgt produkter fra gjennom 20 år i bresjen for servering av lokalmat i Finnmark. Det beste, fra de beste. Denne skal jeg perfeksjonere og virkelig gjøre til Norges beste netthandel i sin nisje i løpet av de første månedene i året. Må bare puste litt først.

 

Tre føtter der altså, BBB, blogg, bok og (nett)butikk, er framtiden min nå. Jeg mottar fortsatt litt lønn fra Hoftepluss, men målet er total løsrivelse i løpet av året. Det er litt skummelt, men jeg er veldig, veldig klar for det.

 

Jeg blir kjempeglad hvis dere stiller meg spørsmål i kommentarfeltet under dette innlegget, så svarer jeg dere i et eget innlegg i kveld. Jeg tar svært gjerne i mot kritiske spørsmål, men ikke glem at jeg svarer deg i samme tone som du stiller spørsmålet, så er du forberedt, hehe.

 

Vi blogges!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29 kommentarer
    1. Bloggen din er medmenneskelig og interessant og alt hender i nåtid. Derfor leser jeg den, pluss all de gode oppskriftene.✨Har et spørsmål. Hva slags kjøtt smaker best i karbonade farse_

    2. I din tid på Alfa Omega blei det servert mange gode retter, nevner Lykken for meg, Omegas kyllingsalat, Randi Rekvåg, Pasjonsfruktostekaka osv. Er disse oppskriftene hemmelig eller er dette noe du kan dele med allmennheten??

    3. Noen grunn til at du ikke vil ha reklame i bloggen din, eller ser vi mer av det?
      Lykke til!
      Heier på deg! 😊

    4. Bra plan å blogge på heldig tror jeg. Synes du tjener ganske bra på det du driver med, men jeg tror enkelte blir sjalu når du skriver eksakte tall. Flott for oss lesere. Det er ikke noe som er så gøy som et kommentarfelt med folk som er fra seg av misunnelse. Hvorfor ikke legge til reklame på bloggen din?

    5. Må bære sei ett ord om det siste bildet, hysterisk😂😘 du kler absolutt rosa, men bør træne på å style håret.
      Make up må du også øve litt på.
      Kanskje du kjører en live demo av stylingen din?

    6. For om lag 13 år siden, på en matfestival (?) i Alta, spiste jeg din tyttebærostekake. Den var himmelsk. Kan du dele oppskriften? Hilsen Ingunn. 😊

    7. Hvis du kunne forandret en ting ved deg selv,hva ville det vært?
      Og hvis du kunne gjort det samme med kjæreste, hva ville det vært?

      Lykke til med blogg,bok og butikk. 🙂

    8. Du må gjerne komme med kokketips på bloggen! Til oss nepeskaller som lager kjøttdeig og spaghetti annahver dag! Enkle, gode og smarte tips for hvordan helt vanlige mennesker kan lage god mat i den helt vanlige hverdagen, og kanskje også til lørdags. Kvalitetsmat uten bling og glamour! 🙂 Med bling og glamour mener jeg da sånne merkelige ting som man får på fancy spisesteder, som “selleriskum” for eksempel… Sånt som hvermansen bryr seg midt i arslet om å verken lage eller vite hva er…

    9. Synes det er tøft gjort å tørre å ta steget ut og stole på inntekter fra blogg/forfatter/nettbutikk- men høres ut som du trenger endring og at dette er bra for deg/dere. DET er viktigst.

      Hva er din langsiktige plan? Hvor er du om 5 år?

    10. Vurderer du ‘vlogg’ hvor vi kan se deg kokkelere ‘inn æksj’ n’, f.eks. i eksotiske finnmarksomgivelser? Eller steg-for-steg-oppskrifter med bilder for de som gjerne vil, men som trenger litt ekstra hjelp? Forventer selvsagt ikke at du stiller på Bloggerne, da hadde jeg blitt skuffet, men du er jo en artikar som vet å skape stemning 😊

    11. Æ bare lurer, hva gir inntekter på blogg der det ikke er reklame ?
      All ære til deg som våget å ta skrittet – et lite steg for menneskeheten, et stort skritt for kokkejævel.
      Æ har inntrykk av at kokker med egen drift ikke klarer stå lenge i det: De går ALL IN. Kauto hadde også en slik kokk, Alfreds kro, Maras pub og mat, catering, foredling av lokale råstoffer etc. Hadde bl.a verdens beste gjeddeburgere.

    12. Heia, ser det snurrer i uthevet blå skrift med linker for nettbutikken og Hoftepluss, du glemte å linke til boken, i din “reklamefrie” blogg 😉

    13. Om du klarer å holde på dine trofaste lesere her på bloggen,kommer dette til å gå helt supert👏👏. Så trur eg at dette har kroppen din veldig godt av,ikke minst den fine familien din😍. Viktig å kunne ha litt tid ilag med lillebror framover. Det skjer så mye i løpet av det første leveåret,da e det fint å kunne ha litt mere tid ilag med han og de andre💕. Lykke til med blogglivet😉.

    14. Men. Var du ikke opptatt før denne nettbutikken at kundene måtte handle lokalt? Bruke de lokale arbeidsplassene slik at man kan sysselsette folk i arbeid? At kjedene og netthandel ikke måtte ta over for de fysiske butikkene?
      Mens du nå satser alle kluter til på det som er relativt likt Hoftepluss sitt konsept med ekte, lokale varer – bare på nett? Mindre folk å betale lønn til for å selge mye av det samme som butikken din gjør?

      1. Ved å selge lokalprodusert kvaliteten, så gjør han jo akkurat DET! Han sørge for at bønder og små nisjebedrifter får trygg avsetning for sine produkter, de blir markedsført over ei mye større flate enn om de kun hadde solgt i nærområdet. Ja til lokalprodusert mat, variasjon og utvalg! Stå på kokkejævel, småskala produsenter takke deg for dette, garantert!

      2. Nettbutikken er vel først og framst for alle de som ikke kan gå på hoftepluss og kjøpe nettopp de varene.. Så kan folk ellers også få tak i disse varene, fra samme sted. 👍

    15. Du e nu verdens søteste, artigste, peneste osv. 😘 ( husk. Du skulle svare med samme mynt?)😎😎🤣🤣

    16. Imponerende hva du har fått til!
      Samtidig er realiteten at alt står og faller på din person nå, rett og slett om interessen og din popularitet holder seg over tid.
      Spennende!
      Lykke til 🙂

    17. Digger deg!🤩👏👏
      Kunne ønske jeg bare kunne kaste meg rundt, og gjøre noe med alle idéene mine, slik du gjør.
      Heier sååå sykt på deg, og dine!!👏👏👏

    18. Dette synes jeg høres ut som en god plan.
      Det er nok lurt å ikke brenne alle broer til Hoftepluss, greit å ha en sikkerhet når man kaster seg utpå.
      Masse lykke til

    19. Leser innleggene dine av og til, de er både til ettertanke og latter. Du står på og er et bra forbilde for mange. Nyt tiden med baby, store barn og kjæresten.
      Hvis du står med dritt opp til halsen, ikke heng med hodet. Et godt motto å leve etter.

    20. Hei
      Jeg kan ikke noe om blogg og den eneste jeg leser er din, fordi som mange andre sier den er virkelighetsnær og mange kan sikkert kjenne seg igjen i det du skriver.
      Du tjener ikke mye på reklamefri blogg har jeg skjønt så hvorfor ikke gjøre den om til å ha litt reklame i den? 🤔
      Men tror uansett du kommer langt og kommer til å gjøre det godt både med bøker og nettbutikk👌 Stå på …..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg