Blomkålsuppe med kylling/kalkun og bacon

Det går mye i supper for tiden. Kjapt, enkelt og veldig godt. Godt brød eller hvitløksbrød ved siden gjør susen, i alle fall hvis du er slank og smekker. Det er ikke jeg fortiden, så jeg spiser bare suppe. Til gjengjeld tar jeg en (liten) porsjon ekstra. Fan, man må jo bli mett! Hvis ikke er “kostholdsendringen” over før suppa har blitt kald.

 

Blomkålsuppe

3-4 porsjoner

10dl vann

3 dl kremfløte

1 medium blomkål

Det hvite på en purreløk

1 stk kinesisk hvitløk

2 terninger kylling/grønnsaks-buljong

2 ts salt

1/4 ts hvit pepper

Saften fra 1/4 sitron

 

40 gram smør og 40 gram hvetemel

(Smelt smøret i en liten kjele og rør inn hvetemelet. Ta av varmen.)

 

(Eventuelt maisenna utrørt i kaldt vann)

 

Kok opp vann, buljong og fløte. Tilsett blomkål, purreløk og hvitløk i små biter. Kokes under lokk i 30 min. Kjær deretter til glatt masse med stavmikser og  pisk deretter inn meljevningen. Kok godt opp.

 

Smak til med salt, pepper og sitron.

 

Forslag til toppeing

400 g kalkun/kylling-filet

Det grønne på purreløken

12 skiver bacon

 

  • Steik baconskivene til gylne og fine, enten på panne eller i ovn
  • Kylling/kalkun ternes og steikes på panne
  • Det grønne på purreløken tilsettes det siste stekeminuttet

 

 

THERE AIN’T NO SUCH THING AS A FREE LUNCH!

Dette er en originaloppskrift fra sjølvaste Kokkejævel, og alle Kokkejævels oppskrifter koster min. 2-3 kroner pr oppskrift, ev. 100 kr for et helt år. Dette er en ordning basert på tillit, men kulinarisk tjuvpakk som nekter å betale for seg vil oppleve Kokkejævels veldig vrede, og det vil kastes en gastronomisk forbannelse over både deg og hele din slekt sju slektsledd fram i tid. Edder og galle kan også forekomme. Trolig å både bøtter og spann.

 

Har du problemer med 2-3kroner som engangssum, så tilbyr vi naturligvis en nedbetalingsplan som begge parter kan være fornøyd med, og du vil være kvitt gjelden i løpet av få år.

 

Ikke gjør deg til kjeltring for et par kroner! Gå inn på VIPPS og skriv KOKKEJÆVEL (ikke telefonnummer) og betal for godsakene. Betaler du 100 kroner så kan du bruke så mange oppskrifter du vil i et helt år! 😀

 

Vi smattes!

 

 

 

 

25 kommentarer
    1. Så kaldt som det er nå må jo supper være megagodt og varmende – super ide til kvelds en annen kveld

    2. Mmmmmmmmmmmm den suppa såg heeeelt nydelig god ut😍 Blomkålsuppe som er så godt👌 Takk for at du deler, denne skal prøves😃

    3. Super inspirasjon! Jeg bytter ut kremfløte med matfløte eller helmelk🙂 og bacon med kalkunbacon eller skinkebiter. Og litt sprøe varme krutonger
      Herlighet så godt! 💖 Tusen takk for forslag!.

    4. Supert tips til topping i suppa 😃 selv bruker jeg noen kokte poteter som tykningsmiddel, lært av svigerfar ☺️ Blomkålsuppe skal på neste ukesmeny 😋

    5. eg er slik vonbråten øver dykkar, seia eg ikkje får slik advokat av dykkar, enda eg har fleire gilde sakar.

      Du svarar ikkje ein gong på mine søknadar.

      Eg søkar nok ein gong om slik Fri Rettshøve.

      Eg er så sinna på dykk, at eg nestan sprekk.

      Så eg må skriva på tullja-mål før å klare å skrive dykkar dessa e-postaune.

      Dykk øyeleggar landet okkar, nær dykk ikkje gjer jobben dykkjar men berre køddar med befolkninga.

      Eirikur Ribsskugur

    6. Åh,det skulle ikke være lov å legge ut sånne fristende bilder😮. Blir jo såå sulten av å se sånn fantastisk suppe😋. Elsker heimelaga supper av alle slag tar ofte opprydding i grønnsakskuffen og lager suppe😍. Super måte å bruke opp litt slappe grønnsaker.på.
      Ha en fin kveld,lykke til med vektreduksjonen👌👏

    7. Mye fløte og bacon hvis man skal ned i vekt, spesielt i kombinasjon med maisenna. Lag i stedet jevning med Johannesbrødkjernemel, og du har en fantastisk lavkarbosuppe 🙂

    8. Suppa så herlig ut men selv liker jeg den med biter av blomkålen og laget med smør og mel som jevnes med blomkålkrafta . Toppingen din blir bra ved siden av . Godt nå etter all julematen 👍😃

      1. Dette ser GODT ut!!
        Morgendagens middag!
        Lite slår en god blomkålsuppe en kald vinterkveld (kanskje gratinert blomkål med myyye ost da..).

    9. Yes, så deilig det så ut. Kjekt å få brukt opp hele purra på den måten, og så kan man jo kanskje bli mett av den blomkålsuppa med kyllingfilet, det er jo også viktig! Nam!😋 Takk!😀

    10. Du trenger en reflektor og flere eksterne lyskilder. Ingen får lyst på den suppa med de bildene der. Nesten like ille som mat fra bunnen bloggen hehe. Ikke ment frekt altså, kjenner til utfordringene med matbilder + lite dagslys.

        1. Ville bare tipse deg om hva du trenger. Jeg fikk masse hjelp av en blogger i Wisconsin (vinterstat i USA) som virkelig har perfeksjonert det å ta lekre matbilder uten dagslys. Du må ikke ta alt som potensiell kritikk.

          1. Jeg vet at jeg må bli bedre på bilder, men din første kommentar var på grensen til slem. fatter ikke hensikten med å “kritisere” på den måten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg