Bot og bedring

Det er lett å sitte her 44 år gammel å være etterpåklok. Riste på hodet og fortelle den unge Asbjørn alt han gjorde feil og burde gjort annerledes. Den kanskje største av mange feil den unge Asbjørn gjorde, var å bli boende i 12 år med en stadig større familie, de siste årene var vi seks, i en liten leilighet med bare tre små soverom, uten en gang å ha en hytte å reise til i helgene.

 

Det er den unge Asbjørns kardinalsynd.

 

Jeg får ikke gjort så mye med fortiden, ingenting faktisk, men framtiden har jeg full råderett over. Derfor skal vi i dag på hyttevisning. Det er langt fra noe palass og har veldig enkel standard, men den ligger veldig fint til og har faktisk flere sengeplasser enn den familien som bodde 12 år i den lille leiligheten hadde i sin tid.

 

Jeg sier ikke at vi kommer til å by eller kjøpe på akkurat denne hytten, men vi er i gang. Tar grep om egen framtid. Vi bor jo også i en liten og trang leilighet, denne med bare to soverom, men pga. babyen i magen, så kommer vi i alle fall til å bo her to-tre år til før vi må kjøpe hus. Derfra tar det i alle fall to-tre år før man har tid/ork/råd til å kjøpe seg en liten hytte. Skal jeg ha hytte før jeg blir femti, små må den kjøpes “nå”.

 

Hvordan det står til med Konemor siden hun ikke har blogget på evigheter? Jo, takk som spør, hun har det bra, men begynner virkelig å merke at hun er over halves i graviditeten. Det er tungt å både være både gravid og mamma til en aktiv kar under året  (som får den ene tannen etter den andre), samtidig som man går på skole og gjør både det ene og det andre i nettbutikken.

 

Jeg hjelper henne etter beste evne, men jeg kan jo ikke (heldigvis) bære barnet for henne. Kan heller ikke fullføre studiene hennes. Hun kan selvsagt droppe ut selv, men det vil bare straffe seg på sikt. Tror det beste jeg kan gjøre er å bare være der for henne og ta større ansvar for både husarbeid og Lillebror. Jeg prøver, men kan sikket bli enda flinkere.

 

Folkens, nå må jeg faktisk på jobb en tur. Skal forberede litt før ungdommen kommer. Vi har nemlig ansatt ungdom som kan holde åpent fra 12:00-16:00 på lørdager. Da kan de ta i mot kunder samtidig som de setter klistermerker på krydderboksene. En vinn-vinn situasjon, både for meg, kundene og ungdommen.

 

Riktig god lørdag!

 

17 kommentarer
    1. Vet ar det ikke passer å spørre på dette blogginnlegget, men kan man erstatte hvit balsamicoeddik med noe annet i fårikåloppskrifta di?

    2. Har lest at du ønsker deg hytte ved sjøen. Har dere sett på området rundt Olderfjord- Billefjord? Der kan dere finne både sjø og fiskevann i nærheten 🙂

    3. Lykke til med visning, håper dere finner den hytta som er rett for dere, og så får andre mene det de vil😉. Flott du/dere sysselsetter ungdom, godt med jobberfaring😊. God helg til deg og dine fine🥰

    4. Personleg ville eg lagt pengene i hus istedet før hytte. Det er kvardagene det er flest av, og alle barn bør ha eige rom å trekke seg tilbake til. Sjølv om dei e små. Så ser for meg at dere budde greitt trangt de 12 årene du nevner. Det blir ein grusom slitasje på kvarandre.
      Kanskje dukker det opp barnebarn om eit par år, som også treng overnatting? Du e jo i den alderen 🙂
      Så hus først – hytte seinere er mitt råd, så unngår du same slitasje ein gang til.
      Man MÅ ikkje kjøpe hytte før man bli 50 😉 Vi har ikkje hytte sjølv om vi er i 60-åra, men eit stort hus med god plass til voksne barn med eigne familier som gjerne e her i dei fleste ferier.

      1. Bevares! Hvor mange barn har ikke delt rom opp gjennom tidene, uten at det fører til slitasje som du kaller det? At bror min og jeg delte rom førte oss bare enda nærmere hverandre. Da vi ble noe større fikk vi nytt hus og egne rom.

          1. Akkurat. Jeg var 9 år da jeg fikk mitt eget rom. Var forresten supert å bli med deg på tur igjen i dag, har savnet det 🙂

      2. Christine er gravid og student og jeg har akkurat startet opp en nettbutikk. Vi har ikke kapasitet til å kjøpe hus og flytte akkurat nå. derfor hytte først.

    5. Ønsker dere lykke til på visningen av hytta😉. Da eg var unge,hadde vi ei hytte som var akkurat slik eg forbinder med ei hytte😊. Enkel standard, var til og med uten strøm. Men det var bare såå koselig når vi fyrte opp i kaminen,stearinlys på bord og i vindu. Det som mange idag kaller for (hytter) er jo rene palasser🤔 .Finere enn mange bolighus,takke meg til ei lita koselig hytte med enkel standard🤗. Helst litt skjermet fra drøssevis med andre hytter. Har ikke forstått meningen med de som bor i en by,så kjøper de seg hytte i en hytteby😮. Meningen er vel å kunne nyte fred å ro på hytta. Ha ei strålende fin helg💕

    6. Et godt tips: Server henne masse is med sånn derre sirup på, for det vet jeg at hun er glad i 😁 og kakao 🥳 Lykke til på visning. Håper dere finner dere den perfekte hytta for DERE – enten i dag eller en annen gang 💕

    7. Lykke til med visning. Jeg tok motet til meg for snart 5 år siden. Er alene, så måtte i tenkeboksen, med økonomien. Har ikke angret ett sekund. Drar på hytta så ofte jeg kan. Roen senker seg med en gang jeg går inn døra. Oppvask i balje. Har ikke innlagt vann. Peis for kalde dager. Lite trafikkstøy. Kun NRK på TV. Så det blir bok og spill med de voksne barna hvis de er med. Våknet her i dag, og det er helt stille. Bare fuglekvitter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg