Brevet fra Lotteri- og stiftelsestilsynet i sin helhet:

Plutselig poppet det inn et brev på Altinn til Kokkejvel AS, du vet dette store, stygge, kyniske selskapet som står bak den tilsynelatende trivelige bloggen kokkejaevel.blogg.no. Helt på toppen av dette edderkoppnettet sitter det en litt tett kokk som de aller fleste lar seg lure til å tro er både hyggelig og grei, men alt er bare løgn. Denne mannen gjør nemlig alt for å tjene penger!

 

Heldigvis er det ikke alle som lar seg lure av denne skurken. Det finnes mennesker, stort sett kvinner, som overgår han i både intelligens, etikk og, ikke minst, god moral. I snart to år har de, dag og natt, prøvd å finne et eller annet de virkelig kunne ta han på, og endelig, endelig tråkket han litt i salaten.

 

Denne kokken, eller mafiosoen om du vil, har alltid gitt bort premier til sine følgere, også lenge før han lurte dem inn i bloggnota, men plutselig en dag lovet han for mye. Premiene ble for verdifulle. Sto ikke i stil til verdien av det man kjøpte, nemlig et nytt påfunn han hadde konstruert for å håve inn enda mer penger, årsabonnement på oppskriftene sine. For en idiot!

 

Heldigvis, og takk og lov, finnes det fortsatt voktere av god moral. Det vrimler av dem på Kvinneguiden, men også på bloggtoppen sitter det kvinner som er klar til å legge perlene sine og strikketøyet til side for å melde inn slike uhyrlige ulovligheter til rette instans. Flere ganger tidligere har dette blitt gjort, men det har liksom ikke kommet noe ordentlig straff. Litt skuffende å bruke masse tid på å leite etter andres feil, soome inn enkeltord og ta skjermbilder for å sikre bevisene, for så å melde dem inn hit og dit, så renner bare alt ut i sanden.

 

Alt arbeidet for ingenting. Mafiosoen fortsetter bare å smile, lokke folk i bloggnota og håve inn sine svindlerpenger. Helt fram til nå. Endelig var det en offentlig instans som beit på alle skjermbildene deres. Endelig ble han tatt!

 

Her er brevet i sin helhet som jeg fikk fra Lotteri- og stiftelsestilsynet som jeg fikk i dag:

 

 

Uffe da, ingen staff på jævelen? Så kjedelig da! Etter den kampanjen dere kjørte mot meg i flere dager. La ut linker til hvor man kunne melde meg inn, og oppfordret så mange som mulig til å gjøre det slik at Lotteritilsynet virkelig skulle forstå alvoret i denne graverende konkurransen jeg hadde. Alle skjermbildene dere forgjeves tok. Så skuffende når man tror at man får inn et skikkelig slag i ryggen på noen, men så går vedkommende plutselig til siden og slaget glipper. Kjedelig for den som slår, men bra for han som går fri for slaget.

 

Om jeg har lært noe av dette? Først og fremst har jeg lært at det finnes folk der ute som er villig til å gå langt for å gjøre meg vondt. Det visste jeg for så vidt fra før, men hva er det egentlig for slags folk som sitter å melder inn andre for filleting? Klart man skal si i fra når man ser grov kriminalitet som underlag, overgrep, fyllekjøring, overfall osv., men at man “anmelder” en irriterende fyr med alt for mange lesere som bare deler ut 25 gratis godbiter til de som kjøper abonnement på oppskriftene sine, det kan jeg rett og slett verken forstå eller respektere.

 

På den annen side, så ser jeg at jeg har, uten å vite det, tråkket litt over grensen når jeg deler ut godbiter, og ddt skal man selvfølgelig ikke gjøre. Alle, inkludert meg selv, skal følge lovens krav. Det er en selvfølge, og jeg kommer garantert til å tenke meg om neste gang jeg deler ut en godbit til mine følgere.

 

Og til dere moralens voktere som bruker så masse tid på å finne feil hos andre: Husk på meg neste gang dere kjører 5 km over fartsgrensen. Det er heller ikke lov 😉

 

Nå skal jeg rulle opp på Komsatoppen!

Snakkes senere i dag 🙂

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

 

 

69 kommentarer
    1. (Forferdelig irriterende når kommentarene blir så lange med bare ett ord på hver linje, det burde rettes opp i).

      Jeg skjønner ikke helt hva du mener med kontraktiv kritikk? En oppfatning er jo nettopp det, en personlig oppfatning av en person man kun får inntrykk av gjennom den personens egne ord og bilder.

      Jeg leser ikke på Kvinneguiden og kan ikke kommentere på hva som har stått der før. Men det jeg leste i dag er jo ikke i nærheten av å antyde at du har tatt livet at ungene dine. Om noen har skrevet noe slikt regner jeg med at de blir utestengt fra forumet, sånn kan man ikke si.
      Nå har diskusjonen kommet ganske langt fra min opprinnelige kommentar om at det nok hadde svart seg å tatt korreksen fra Lotteritilsynet til etterretning uten å sette i gang forsvars-squarden med betegnelser som tystere og tilsynet for høy moral. Som bedriftseier og eier av en stor blogg bør/må man faktisk utvise høy moral? Gjør man feil, beklager man og bestreber seg på å unngå samme type feil i fremtiden. Å ta på seg offerrollen ved å hevde at meldingene ble sendt inn som hevn og jeg vet ikle hva, er usmakelig og faktisk ikke en bedriftseier og voksen mann verdig.

      Sånn, dette var mitt siste innlegg i denne saken 😉

      1. (Det gjelder bare på mobil). Jeg skrev feil, skulle naturligvis være “konstruktiv”. Nei, det sto bare der inne i et døgn før det ble moderert bort. Ingen, bortsett fra EN som mente kommentaren var “drøy”, korrigerte denne anonyme kritikeren for min blogg. Ofte ble det skrevet at jeg, i overført betydning, solgte mine døde barn for klikk og popularitet. Det har jeg reagert negativt på, men har forstått at jeg må tåle. Hva den aktuelle kommentaren angår, den som ble moderert bort, så var det i en diskusjon om de to ungene jeg hadde mistet ,en som kom med en historie der en mor hadde mistet hele tre unger. I ettertid viste det seg at hun hadde tatt livet av dem. “Mon tro hva som har skjedd i denne saken?, eller noe i den duren.

    2. Det må da være greit å få opplyst at du har gjort en feil?

      Jeg har ikke sett maken på voksen mann til å legge seg i offerrollen! Og det kommentarfeltet ditt på FB går jo Kvinneguiden en høy gang når det gjelder ufine kommentarer?

      1. Klarer ikke å se på hvilken måte jeg framstiller meg som et offer i dette innlegget. Hvem er det forresten du mener kommentarene på FB er ufine mot, anonyme nick på Kvinneguiden?

        1. Du kaller dem som meldte fra for tystere og kloakken. Du hevder at de ønsket at du skulle bli straffet og at de nok er skuffet over at du kun fikk en advarsel osv.
          Jeg kan på en måte tro at du faktisk ikke ser selv hvordan du fremstår, for jeg kan faktisk ikke tenke meg at en voksen mann ønsker å bli oppfattet som så sutrete.
          Du er en forretningsmann som burde skjønne at du må følge reglene, selv de du anser for å være pirkete, og ikke klage over at du ble ‘oppdaget’.
          Jeg vil ikke trekke frem navn fra kommentarfeltet, men det holder jo å lese der? Syns du det har en voksen og respektfull tone?

          1. Jeg diskuterer gjerne med deg, men hold deg til fakta. Jeg kaller ikke de som tystet på meg for “kloakk”, men tråden min på Kvinneguiden. Forstår du er engasjert i dette, så du kan jo sette av et kvarter og scrolle deg gjennom den tråden, og jeg imøteser gjerne et “snillere”. Hvordan jeg blir oppfattet kommer vel an på øyet som ser, og der er ikke sikkert du sitter inne med annet enn din sannhet du heller.

            1. Men er det innafor å kalle andre for «kloakk» uansett? Voksne folk, liksom? Jeg har lest i denne kvinneguiden nå, og selv om noen trekker det litt langt, for å si det mildt, så er det da mesteparten konstruktiv kritikk der? Jeg syns faktisk at kommentarfeltet ditt på FB er verre. Men det er min oppfatning.
              Og selvsagt er det min oppfatning at jeg syns du sutrer mye, til en profesjonell å være. Det blir for dumt å kalle folk som melder fra på en ok måte til et statlig tilsyn for tystere. Det er ikke opp til hverken deg eller meg å bestemme hvor den linjen går, og svarer fra Lotteritilsynet viser jo at en klage var på sin plass. Man skal jo ikke opptre uredelig.

              1. Jeg er ikke enig med deg, og du ikke med meg. Det du holder på med nå er kontraktiv kritikk. Det betyr ikke at du har verken rett eller galt, men du skriver ordentlig og stiller, fra ditt ståsted, relevante og høflige spørsmål. Vim har en “normal” diskusjon mellom voksne folk. Jeg oppfatter ikke tråden min på Kvinneguiden som noe som en gang LIGNER på måten di kritiserer meg på. Det står så ekstremt mye stygt det, det verste riktignok moderert bort, men ikke EN eneste gang har disse du kaller for “konstruktive” korrigert disse som skriver de uhyrligste ting om meg. Sannhet spiller liksom INGEN rolle. Var for øvrig etter at det ble insinuert der inne at jeg hadde tatt livet av ungene mine for oppmerksomhet, uten at en eneste en av de “konstruktive” reagerte negativt mot den, at jeg begynte å kalle tråden for “kloakk”. Det står jeg fortsatt for.

    3. Husk – du kan fremdeles GI bort gaver. Ha såkalte Giveaways, noe bloggere har gjort i alle år. Det er fullt lovlig hvis trangen til å være snill kommer over deg igjen 😉
      Å selge en MULIGHET til å få en gave er ikke lov. Det vet du nå.
      Jeg var en av de mange som straks så at dette ikke var innafor, og tipset. Synes det er utrolig dårlig stil å henge ut en av tipserne, Vibbedille.
      Jeg hadde heller ikke håpet eller trodd at du ville få en “straff” fra Lotteritilsynet, var temmelig sikker på at du ville få advarsel denne første gangen. Fordi det er sånn de gjør det!
      Du prøver å vri det til at “angiverne” fikk seg en på trynet, mens det er jo DU som dummer deg ut her. Både med å hardnakket insistere på at dette IKKE var et lotteri, for så å lyve om at tilsynet har godkjent det. Flaut!

      1. 1.Ingen er nevnt ved navn, verken moralens anonyme voktere eller andre. Bloggeren du nevner skrev stolt selv på egen blogg og andres kommentarfelt at hun hadde tystet/tipset da det skjedde.

        2. Jeg hevder ingenting hardnakket, men jeg la ut brevet i sin helhet, og konklusjonen er ikke til å misforstå, forskriftens bokstav tolker dette som et lotteri, uavhengig hva det var ment som eller ikke.

        3. Å dumme meg ut er jeg vant til, men lyver gjør jeg slett ikke. Da “kloakken” begynte å boble ringte jeg til Lotteritilsynet og forhørte meg om saken. Damen jeg snakket med sa jeg ikke hadde noe å frykte i denne saken, og så vidt hun kunne bedømme kunne ikke dette regnes som et lotteri. Spiller uansett ingen rolle, brevet er lagt ut i sin helhet, og det ER tolket som et lotteri.

        1. Svar til pk.2: Du hevdet da virkelig hardnakket at dette IKKE var et lotteri? Du påsto sågar – flere ganger – at du hadde vært i kontakt med Lotteritilsynet og fått tommel opp.
          Ellers et greit trekk å legge ut brevet her, før E-innsyn publiserer saken på sine sider.
          Hvordan du kan få denne saken til å handle om angiveri, og at tipserne nå har fått så hatten passer, er meg en gåte! 😀

          1. Jeg mener fortsatt at det ikke var et lotteri, men det er irrelevant, Lotteritilsynet er uenig, og det tar jeg til etterretning. Ja, jeg ringte til Lotteritilsynet når Kvinneguiden begynte å være blod, og la fram saken objektivt, også med ordene “lodd”, “50” kroner, osv, og hun sa jeg ikke hadde noe å frykte. Noe jeg heller ikke hadde hvis man leser konklusjonen.
            Jeg syns det er en like stor gåte at du ikke forstår det.

        2. Om eg var stolt eller ei spiller jo ingen roller, men nå få du begynner å si/skrive det som er riktig. Eg skrev følgende i “Kloakken” (<–fortsatt dine ord):

          "Lurer jo da på HVA man skal kalle det han gjorde i går, ja om det ikkje var et lotteri?

          Ved Give Away f.eks er det jo ikkje lov å kreve noe av de som delta, ja som f.eks at du må følge ditten og datten for å delta – Langt mindre å kreve betaling for å få delta (Å få lodd som han nevnte i " ") Så hva skjedde i går? Drev han da bare med rent salg? Solgte varene sine på "billigsalg" eller hva?

          Tja, eg sendt alt til Lotteritilsynet så får de avgjøre hva som skjedde der i går, at det er helt stuerent kan me jo være enige i at det ikkje var. Han og konemor syns det er såååå koselig å gi noe tilbake til leserene?? Selv sitter han med sikkert ca 40k som daginntekt på denne "Takknemligheten til leserene sine"

          Hva eg skrev i den "anmeldelsen" du beskylder meg for å ha sendt har du nok allerede lest på min blogg. Du kan like greit bruke navnet mitt når du omtaler meg, for beskrivelsen dine er jo ganske tydelige på hvem du mener, ikkje det? Ellers er eg veldig fornøyd med svaret du fikk for det viser jo at du gjorde noe du ikkje hadde lov til, eller misforsto du det…kanskje?

    4. Hvor går grensen for «tysting»? Når er det kun smålig tysting og når er det «stort» nok? Hva er markedsverdien av et slikt innlegg for deg?

      1. Jeg vet ikke om det var ment slik, men absolutt et interessant spørsmål! For å besvare spørsmålet tror jeg at jeg vil bruke et (TENKT) eksempel fra restaurantbransjen. Hoftepluss ligger vis av vis en utmerket café ved navn UNO. Se for deg at de, med smittevernreglene, kun har lov med 20 gjester i lokalet samtidig. Jeg har like stort lokale, men utformingen gjør at jeg bare har lov til 10 gjester samtidig. Jeg syns selvfølgelig det er både urettferdig og irriterende. En dag legger jeg merke til at de faktisk har 25 gjester samtidig i lokalet. (De har et digert lokale, så de klarer godt å holde gjestene 2 meter fra hverandre likevel). Jeg tar opp telefonen, tar et bilde og sender det til kommuneoverlegen. Jeg TYSTER! Hvis jeg da i tillegg sender meldig til alle cafeene på senteret og oppfordrer også dem til å be kommuneoverlegen se på UNOs praksis, så er jeg er svær ussel person.

        Hvis en av kundene derimot hadde følt seg utrygg av at det var fem for mye i lokalet og sendt en bekymringsmelding til kommuneoverlegen for å få ham til å se på saken, så hadde jeg ansett det for et TIPS.

    5. Oi sann, her var det en engasjert en! Skal prøve å svare deg på en litt mindre negativ og mer nyansert måte enn det du har liret av deg.

      1. Ja, jeg selger mine oppskrifter. Get ovet it! I denne aktuelle konkurransen, eller lotteriet om du vil, så trakk jeg ut 25, (ikke 10). vinnere blant alle som kjøpte årsabonnement på mine oppskrifter. Hver årsabonnement talte som et “lodd”. Ja, på forespørsel ba jeg de som allerede hadde betalt om å betale 50 kroner for å vises på vippsrapporten. Dette angret jeg på i ettertid, og trakk 10 vinnere til dagen etterpå, men denne gangen uten en eneste innbetaling.

      2. Jeg har ikke sagt alt jeg aldri mer skal gi bort godbiter, (hvor har du det fra?), jeg har skrevet, (sitat): “jeg kommer garantert til å tenke meg om neste gang jeg deler ut en godbit til mine følgere.”

      3. Du skriver at jeg er en latterlig dårlig taper. Vel, hav er det jeg har tapt helt konkret? Ja, jeg brøt forskriften. Har jo lagt ut brevet i sin helhet.

      4. “Bilkjøring med kroppen full av b-preparater”. Vel, ja, det gjør jeg, og det er lov. Etter en uke med fast inntak, uten økt dosering, er det lov å kjøre bil. Tar du bare 1 tablett ekstra må du vente 12 timer. Les deg opp på regelverk hvis du skal kauke om det i kommentarfelt.

      5. Jeg rakker ikke ned på noen, men ja, jeg syns tysting av det jeg kaller “filleting” er en ynkelig ting å gjøre. “Konkurrenter”, hva snakker du om? I min verden kaller jeg det for “bloggkollaga”, og den arme bloggeren din har både på egen blogg, i kommentarfelt på andres blogger, samt i “kloakken” virkelig vist for et varmt og godt menneske hun er med den varme velkomsten hun har gitt en ny håndarbeidsblogg. Vet ikke hvem som hadde syknet lavest i en blindtest.

      6. Nei, du er sikkert ikke enig i noe av det jeg har skrevet, men det hadde du ikke vært hvis jeg hadde skrevet det stikk motsatte heller.

    6. Vel – du ga ikke bort gobiter – du ba folk BETALE for lodd -og av mange hundre betalende deltagere -så vant 10? Mens du fikk en god sum inn på konto. Og frekk nok til å be om 50 kr eKSTRA av de som allerede hadde betalt deg 100 kr for “dine oppskrifter”. Du er faen ikke sann. Nå “straffer” du følgere med å inndirekte si at du aldri mer skal gi bort -fordi kloakken på KG tar ting ut av kontekst og tar bilder av kun deler av teksten din osv. Du er en så latterlig dårlig taper.
      Du brøt reglene. Du fikk mange tusen ut av et opplegg som hverken var lovlig eller innafor. Enig i at det absolutt ikke var en big deal. De som tapte på det var jo dine godtroende lesere som vippser deg hver gang du ber om det.
      Det som definitivt bekymrer mer er jo bilkjøring med kroppen full av b-preparater. Men det er vel også bare en liten glipp? (Til den dagen du faktisk skader noen hardt.) Og måten du rakker ned på en bestemt blogger som tilfeldigvis nå er din kone sin konkurent -vel -klarer du å synke lavere??

    7. Herreminfred….er det rart det er krig i verden???
      Kan det skyldes folk har fått for god tid nå under corona? Så tar de ut frustrasjon på tastaturet isteden…
      Må si jeg er sjokket over hva folk får seg til å skrive både her og andre plasser.. Skjønner det er mye “feilfrie” folk i detta landet, og på meg så virker det som de styggeste nett-trollene er folk litt oppi åra. Husk at de yngre personene er lesekyndige også.
      Så er det fult mulig for hver og en å bare å slutte å følge/lese innlegg til folk man ikke syntes noe om. Det er jo ikke leseplikt på denne bloggen..
      Ha en fin vår alle 😀

    8. Jeg hadde ikke tenkt å bruke mer tid på kokkens blogg men jeg ble gjort oppmerksom på dette innlegget. Det er en ting som slår meg når det gjelder dine følgerne. De hiver rundt seg ordet misunnelse og i deres øyne kan du tydeligvis kun være perfekt og ufeilbarlig . Kan dere forklare dette?

    9. Som deg, så lever jeg i livets ytterpunkter; høyt oppe eller lavt nede. Livet har lært meg å svelge noen kameler. Stol på at alt faller tilbake på sin egen urimelighet. Det finnes ingen annen måte å angripe en konflikt på, enn det som kan løse den. Ellers er det ikke verdt tiden eller energien du bruker på det. Gjør mer av det som gjør deg glad, og mindre av det som gjør deg lei.
      Når det er sagt (vipps gjerne 5 kr for livsråd, dette er tross alt jobben min, haha), så kommer jeg ikke til å vippse en krone for oppskrifter før du kommer med en som er uten både laktose og gluten, og ikke minst uten enhver dårlig spøk vi allergikere ikke har hørt før. Allikevel insisterer jeg på både å lese og like bloggen din. Jeg føler meg ikke engang krenket av verken hvetemel eller melk, og det sier jo sitt, siden det gjør meg dårlig ut av en annen verden.

    10. At du ikke skjems inn i sjela over dette innlegget. Alt noen gjorde var å stille spørsmål, og du kaller det angiveri……..

        1. Angiver, person som i krigstid utilbørlig gir opplysning til fienden om en som har gjort noe straffbart, om hvor en ettersøkt kan finnes e.l.

          Store norske leksikon svarer…..

    11. Hvis du nu snart ikke kommer med den oppskrifta på Bacalao så skal jeg innrapportere deg til bacalaopolitiet!!!! Frister meg med bacalaokrydder og bilder av DIN bacalao laga på grill. Dæffen døtte du er kynisk. Nesten så æ
      Hoppe opp og skalle dæ i kneskåla!!!!!

      Fra spøk til revolver: Æ lika at du tørke fliren av de der. Nesten så æ må trøkke mæ inn på Kvinneguiden å lese en gang. Kanskje. Men nu leser jeg jo ikke blogg og sånne ting 🤔 Denne er et unntak. Og gleder meg til å snappe opp ting fra kjærest sin blogg. Lag dere en fin kveld ❤️

    12. Da hadd du vel ikke riktig alt på det tørre da, sånn som du proklamert på bloggen – etter å ha snakka med lotteritilsynet. Eller??

      1. Jo, jeg snakka med dem, og de sa til meg at alt var ok. Tydeligvis endret de mening, og det er helt ok. Nå vet jeg hva jeg har å forholde meg til 🙂

        1. Lotteritilsynet skifter jo ikke plutselig mening?! De har jo et lovverk å forholde seg til.

          Jeg tipper på at du aldri snakket med dem i første omgang.

          1. Nav ( blant mange andre instanser) har også et lovverk å forholde seg til, men snakker man med flere forskjellige saksbehandlere der, får man forskjellige svar hver gang
            Så tipp i vei du, om hva som er rett eller feil. Tipper at du bare er ute etter å lage kvalm

    13. Problemet er at du fikk beskjed om at dette ikke så lovlig ut, men du fortsatte hele dagen med å promotere.

      Dagen etter endret du innlegget og fjernet ord om lodd og det som handlet om økte vinnersjanser jo flere lodd du kjøpte.

      Mitt inntrykk er at du da skjønte at du hadde gjort feil, men fjernet bevisene. Det er uredelig og provoserende.

      Det åpne spørsmålet nå er hvorfor du fikk en beskjed da du ringte og så får brev, når de ser svart på hvitt hva du har gjort.

      Du er ikke privatperson i dette tilfellet, du er næringsdrivende som må følge regler. Det burde du håndtere bedre enn å gjøre dette til en debatt om at folk er ute etter deg.

    14. HVA FAEN ER DET SOM FEILER FOLK!??

      Ingen er hverken drept, skadet, bestjålet eller på noe vis lurt til å oppgi penger eller annet under falske forutsetninger! Enhver er fri til å velge hvorvidt de ønsker å betale for det som tilbys eller ei, på samme vis som vi står fritt til å bestemme hvorvidt vi ønsker å handle det annonserte klesplagget, vaskemidlet eller hva det måtte være fra utsalgsteder ellers. Hva er da poenget med å gå ut av sitt gode skinn for å stanse den her virksomheten?? INGENTING!!
      Nå ble jeg faktisk skikkelig grinete her, for sånn tysting/angiveri er noe av det verste jeg vet!

        1. Hva mener du at man skal gjøre da, når man ikke når frem til bloggeren ved å si fra om at konkurransen han holder er det ulovlig lotteri? Hadde du tatt til deg kritikken, og beklaget på en skikkelig måte, hadde ikke bloggleserne dine måtte gå til det skrittet å melde deg til Lotteritilsynet for å få deg til å innse at det du gjorde var ulovlig.

          1. Hva med å passe sine egne saker??
            Hva gjør det til eller fra på din og andres tilværelse at et menneske du ikke behøver å ha en dritt med å gjøre foretar en trekning blant de som har slått til på et tilbud han lanserte!?
            – Og nei, det betyr IKKE at folk ikke skal respektere lover og bla, bla, bla, men seriøst.. Dette her bør man for pokker holde seg for god for!
            – Inkludert i min, og mange med meg sin barnelærdom, var forskjellen på det å sladre og å si i fra: Dette fortonte seg som følger: Om jeg løp til mine foreldre for å rapportere at min bror tok en sjokoladebit fra skapet, -hvilket vi strengt tatt ikke var lov, så var dette et LITE/BAGATELLMESSIG regelbrudd som ingen tok skade av, og dermed ville jeg ha sladret. I slike tilfeller ville angiveriet falle tilbake på meg, da det allerede fra ung alder ble forventet at vi visste forskjellen på et slikt regelbrudd, og et regelbrudd bestående av noe slikt som at han hadde tatt med seg balltreet ut for å slå til nabogutten han var sint på. I det man ville skade seg selv eller andre, ville min rapport til opphavet fått bifall, da dette er å si i fra.
            SKJØNNER??
            (Er det noe mer som er uklart her, så for all del, det er bare å spørre!..)

      1. En av norges største blogger.
        en helt uregulret cowboybransje både mtp inntekter, og innhold, til sammenlign med krav til aviser med langt færre lesere.
        Dere to tenkte at 100000 personer ville slå ring rundt kokkejævel som er såpass mislikt og klein fra før?
        og ingen ville si noe, eller melde han til tilsynet….?
        stikk fingern i jorda.

      2. Jada, Gry, siden kokken fremsnakket deg så vil du ta han i forsvar, men det gjør ikke hans ulovlighet noe mindre av den grunn.
        Tysting/angiveri? Selvfølgelig så er det på sin plass når regler brytes, uansett regler, men det bryr vel ikke du deg noe om, kanskje regler er til for å brytes, eller?

        Kos deg med å være grinete du, det kler deg sikkert

    15. Nu blir æ faktisk litt i stuss her. Mene du det her helt seriøst? Du skjønne helt ærlig ikke hvorfor noen henvendte sæ til lotteritilsynet med spørsmål om dette var lovlig?

      Mens lotteriet foregikk, og ja det var et lotteri i følge tilsynet, var det flere som stilte spørsmål om lovligheten av det. Nettopp fordi det så ut som et lotteri. Du svarte til slutt, etter at du var gjort klar over at spørsmålet var oversendt tilsynet, at du selv hadde vært i kontakt med dem og du hadde alt ditt på det tørre. Mens du latterliggjorde de som hadde sendt spørsmålet videre.

      Du er en av Norges største bloggere med 20-30.000 daglige klikk. I tillegg til Facebook. I det ligger et stort ansvar. Et ansvar for å følge lover og regler. Et ansvar for hva du formidler offentlig til dine følgere.

      Du er ikke den første bloggeren som blir “meldt” når man forsøker å tolke lovverket. Du er ikke den første bloggeren som får en advarsel. Og du blir helt sikkert ikke den siste. Senest i dag står det på VG nett at Melina Johnsen og Sandra Fjelberg er felt i Fim for markedsføring som fremmer kroppspress. Selv om de begge mener at de ikke har gjort noe galt. Men bloggere/influencere følges med argusøyne i forhold til lovverket nettopp på grunn av den “makten” dere har.

      Så det innlegget her er pinlig å lese. Det viser at du overhodet ikke er ditt ansvar bevisst. Et ansvar du umulig kan ha visst at ikke fulgte med å være toppblogger. Et ansvar du sjøl har jobbet hardt for å få. Du gjorde en feil. Innrøm det og lær av det i stede for å skyve ansvar og skyld over på andre.

      1. Flott kommentar, Linda! Støtter den!

        Kokkejævel: Det er flott at du publiserer brevet så alle får vite at lotteriet var ulovlig, men uthengingen av en bloggkollega og innlegget for øvrig oppleves som usmakelig. Jeg skulle ønske du heller hadde lagt deg flat, eller i det minste opptrådd ydmykt når du har gjort en feil og blitt tatt i løgn. For hva skjedde egentlig med at du var i dialog med Lotteritilsynet og hadde alt på det rene?

        Nei, nå mistet du både ansikt og respekt i mine øyne.

    16. Nok en gang fatter jeg ikke hvorfor folk gidder å engasjere seg så sterkt i noe de ikke kan fordra! La vær å lese og kommentere. Bruk energien på positive ting.
      Ønsker Kokkejævel med familie en god kveld 🤗🤗

    17. Nå synes jeg du er litt drøy, når du går i angrep på en “blogg-kollega” som du kaller det. Synes det er ufint å forsøke å henge ut vedkommende som ansvarlig svarteper for saken her, når h*n selv allerede har forklart sin bit i det hele.

      Du snakker om mobbing, og at du blir “tatt hele tida”: hva blir noe bedre av at du gjør det samme sjøl?

      Nei, du fikk ingen straff. Men du fikk samme svar fra Lotteritilsynet som du fikk fra flere underveis i konkurransen din.

      Kan du ikke da bare si: “shit, jeg tok feil” heller enn å bruke bloggen din til henge ut andre folk? For det oppleves nok like jævlig for andre å bli urettmessig hengt, slik vedkommende blir nå fra følgerne fine her og på FB.

      Spør igjen, hva blir bedre av at du gjør det samme sjøl?

      Har blitt mobba sjøl, og noe av det som har gjort mest vondt i etterkant er tanken på “heiagjengen”. De som bare var med å lo, eller backa opp den som satte i gang faenskapet. De gjorde meg også mest utrygg og usikker, for jeg kunne aldri helt vite om hvem som var med eller ikke.

      Ikke vær så kjip at du lager egen heiagjeng for å ta igjen. Vondt blir bare mer vondt…

      1. Hva har han tapt?
        At han ble gjort oppmerksom på lovens bokstav?

        Snakker meg om storm i det berømmelige vannglasset!

        Noen har for lite å gjøre på i livet!

    18. 🤔vi gjør oppmerksom på dersom det holdes FLERE ULOVLIGE LOTTERIER, altså, eneste grunnen til at du slapp unna var fordi du allerede hadde avsluttet den ulovlige konkurransen din. Pinlig å fremstille som om du “vant”..

      1. Han kan vel ikke synes at det er så veldig pinlig når han legger ut kopi av skrivet her? Han hadde jo ikke trengt å si noe til oss om det i det hele tatt! Da hadde han også visst at han ville sluppet kommentarene fra dere som reagerer med å bli skadefro på hans vegne.

      2. Enig.

        Var det ikke så at kokken hadde «snakket med tilsynet personlig» og garantert ikke hadde gjort noe galt eller tvilsomt? Det var du jo så veldig bastant på, kokkejævel.
        Da er det litt rart å fremstille hele saken som at de som meldte fra om dette er misunnelige petimetere.

      3. Pinlig?
        Har du aldri tråkket feil i hele ditt liv?
        Kjørt for fort?
        (Siden kjøreturen din var over da vi ble gjort oppmerksom på dette……..)
        Stå på!

    19. Herlig👍 At folk gidder å henge seg opp i filleting😡 Misunnelsen lenge leve🙃 Greit å få det svart på hvitt så ingen kan «ta deg» for dette en annen gang.
      God tur til topps😉👍

      1. Er så utrolig lei argumentet om MISUNNELSE!!! Hva i alle dager skal en være misunnelig på? Utlevering av alt og alle som kan stå og gå, og et ekstremt behov for å «forsvare» seg mer eller mindre aggressivt i flere kanaler på nett er ikke akkurat noe de fleste trakter etter. Han går jo Anne Brith en høy gang med behovet for stadig drama, slik at støtteforeningen kan fortelle ham hvor tøff og modig og enestående han er. Han vet så inderlig godt hva som vil skape ståhei, som igjen fører til at den harde kjerne går til angrep med den sedvanlige kritikken om at det bare er misunnelse, slutt å lese bloggen, dere er syke i hodet, er «haters» (og det er ingen over 15 år bruker det begrepet) og melker det for alt det er verdt. Jeg tror knapt han har noen likemenn/kvinner i dagens bloggverden, der alle sperrer tilsynelatande er borte.

        Jeg har absolutt ingenting i mot privatpersonen Asbjørn, for han vet jeg lite om, og han har helt sikkert en snill og grei fyr. Hvordan han velger å fremstille seg på bloggen er et narrativ han har fullt kontroll på, og i stedet for å lage en solid plattform med fokus på det positive leter han jo bevisst opp andre blogger og kanaler for å krangle enda mer, og slenge ut enda flere karakteristikker. Det må jo være veldig slitsomt og utmattende å hele tiden utsette seg for disse triggerene. Jeg ønsker all mulig hell og lykke for bedriften hans, ryktene sier han lager veldig god mat, så hvorfor vil han da ikke snakke bedriften sin frem i stedet for å bli assosiert med drama?

    20. Herlighet 🥲 Hva er greia med å bruke så mye tid på å jakte på andre? Dette har ikke noe med bekymring og rettferdighetssans for lover og regler å gjøre, men er regelrett et forsøk på å knekke et annet menneske. Utrolig simpelt! Stå på videre, men ikke gi henne (perlemor) mer oppmerksomhet hos deg 😊

      1. Men han hadde jo snakket med dem på telefonen, og fått forsikringer om at dette var greit?? Så dette var merkelig!

    21. Stå på🤗 De e menneskelig å feile, å om noen alldri har feilet så har dem vel ikke gjort noe heller( eller for densaksskyld ikke levd) Man lærer av sine feil🤗 Ønsker deg en flott tur opp på Komsatoppen og en kjæmpe fin kveld sammen me dine🤗❤

    22. Hurrrra👏. Dette måtte være fryktelig stor skuffelse for alle de, som fortvilet har prøvd å melde deg til lotteritilsynet😁. Tenker de har gått og gledet seg over at de endelig har fått (avslørt ) den store svindlerne,kokkejævel🤣. De må være frustrert no😮. Flott at du legger ut her,så kan alle lese hva lotteritilsynet svarte😉. Ha en fin tur opp til komsafjellet😎.

      1. Jeg syns også det er flott han la ut svaret her, men det står ikke det du tror det står utifra din store glede over at kritikerene fikk seg en på trynet. Nå har jeg ingen kunnskap om dine evner når det kommer til leseforståelse og tolking av tekst, men du er klar over at det Lotteritilsynet faktisk skriver her at det han gjorde var ulovlig? Personlig er jeg ikke skuffet eller frustrert, dette er jo bevis på at man faktisk ikke kan gjøre som en vil, samme hvor mye selvmedlidenhet og offerrolle en sauser sammen i sine bloggposter. Eneste grunnen til at han slapp unna var at lotteriet var over da de ble kjent om det og det ble lagt godvilje til, men han får jo klar advarsel om at hvis det gjentar seg igjen vil det være stor fare for bot. Så jeg er litt forvirret over din store glede over dette.

        1. 50,00 ulovlige kroner 😉
          Fysjameg altså!!!!!!!!!

          Såvidt jeg vet finnes det større skurker enn dette, og de blir aldri tatt.
          De har advokater som tjener millioner av kroner på at skurken skal slippe unna med det hen gjør.

          Hvis du leser innlegget hans ser du at han har lært av feilen og går videre.
          Som alle andre burde gjøre.
          Men det er jo vanskeligere og forstå blogginnlegget enn brevet fra tilsynet her, skjønner jeg 🙂

          1. Ja, jeg leste innlegget og så han la seg flat, noe som jo er helt supert, selv om det måtte blandes inn i ein haug med føllelser og linjene blir litt blurry. Jeg svarte egentlig bare Lill, siden hun hadde totalt misforstått betydningen av brevet og benyttet anledning til å gi endel mindre hyggelige karakteristikker!

            Og hvis det er garantert mange mye verre der ute som Helle sier, så burde jo også de få straff eller rådgiving, det skal jo være likhet for loven uansett hvor skalaen er. Så hvis Kokken tar dette til etterretning så er det jo ingenting som er bedre, personlig vekst er jo å se på hva man har gjort galt, eller kunne gjort bedre, så tommel opp der!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg