Datter kommer ikke

I morgen er det annen hver fredag, men Datter kommer ikke. Trist, men det var mitt forslag, selv om disse to fredagene i måneden har blitt absolutte høydepunkter i min tilværelse, mitt liv. Sønn har bursdag i morgen. Han bor ikke hos meg og jeg så på Datter da vi snakket om det at hun hadde lyst til å være der hele dagen og kvelden.

 

Du trenger ikke komme før lørdag, sa jeg. Hun lyste opp. Skikkelig. Ble veldig glad. De er, til tross for aldersforskjellen, ekstremt tett knyttet sammen. De har opplevd mye begge to. Han er hennes trygge klippe i livet. Helten. Hun betyr alt for ham. Ville ofret livet for henne. Søskenkjærlighet kan være noe av det vakreste som finnes.

 

Dette skriver jeg til alle foreldre som krangler og sloss. Som bruker en hver anledning til å få mer samvær, gjerne på bekostning av den andre. Enten av økonomiske grunner eller for å såre, ramme, hevne. Det er ungene som er viktigst, uansett hva. Vil de av ulike årsaker være et ekstra døgn hos den andre, så la dem få lov til det. Unger er ikke penger i banken som kan deles i to.

 

Jeg drar selvfølgelig innom med en presang og hilser på jeg også i morgen. Kjærest blir med. Et par kopper kaffe og en lettbrus. Er tross alt bursdag. Vi er voksne alle sammen. Det står i alle fall det på fødselsattesten min.

 

Nei, ble nesten litt for privat nå. Poenget var bare at man av og til må legge personlige behov til side. En dag fra eller til spiller ingen rolle egentlig. Det viktigste er at ting fungerer, for alle. Det tror jeg lønner seg på sikt.

 

Det var bare det jeg ville si. Ta vare på ungene dine. Det er derfor du finnes.

 

 

28 kommentarer
    1. Har verdens beste pappa til jentene mine. Vi bor et lite stykke fra hverandre. Minste er blitt stor (15 år) og vi foreldre er ikke like viktige som vi en gang var 🙂
      Her får hun styre selv når hun vil til pappaen. Han ser at livet hennes er her og er ikke steil på sine helger. Og huset er åpent for henne hos pappaen på «mine» helger om det passer henne bedre. Vet jo at det er tungt for han at hun prioriterer som hun gjør, samtidig vet jeg at han tenker på hennes beste. Glad for at det er sånn og at samarbeidet mellom oss er så godt ❤️

    2. Skulle ønske alle tenkte som deg. Men heldigvis mange som setter barna først – sånn som du tydeligvis gjør. Hadde ikke venta annet fra din kant heller. Så mange tankevekkende og fornuftige blogger som du skriver. 😁

    3. Skulle så inderlig ønske at far ville ha mer med vår datter å gjøre. De helgene hun skal til han avlyser han som regel dagen før eller samme dag. Er sårt å se 10 åringen bare trekke på skuldrene å si “jaja”, for dette er hun desverre vant med. Blir så glad når jeg ser to foreldre samarbeide godt selv om de ikke er sammen eller er perlevenner. Barna kommer først ❤️

    4. Det beste jeg har lest på lenge, du er en god pappa og et godt menneske. 🌞 Jeg har jobba i barnevernet i mange år, og der var det ikke mange slike opplevelser 🤔
      Stå på, Lykke til, både med bok, butikk, datter og kjærest 🥰

    5. Så enig og så godt å høre at flere har det sånn. Har en sønn på 4 og jeg og barnefar var enige før han kom til at om det skulle gå galt mellom oss skulle alltid barnets behov stå først. Vi e gode venner og sammarbeider godt, begge har nå nye partnere og disse blir og med i det samarbeidet☺️ som du si, vi e voksne og må vær gode rollemodella før vårres barn☺️

    6. Barnas behov alltid foran våre egne behov. Hos oss er alle i lag i jula, påske og bursdager 😍👏

    7. Hadde bare alle vært som deg, Asbjørn. Etter mange år, altfor mange år er det fortsatt en kamp. En maktkamp der ingen vinner, men barna blir lidende. Små søsken som sitt hos far å venter, håper og spør men som ikke får sett store søsken. «Det passet ikke denne gangen heller». Dem blir stadig større, skjønner stadig mer. Spørsmålene har dabbet av men savnet er fortsatt like stort.

    8. Hipp hurra for deg og exen som greier å sette barna foran dokker sjøl! Ingenting er så viktig for ungan som at foreldran samarbeide. Det vil de huske med glede når de blir voksne. I

    9. All ære til deg,du viser jo at ungene går foran dine ønsker💕. Her er det nok mange som kan lese og lære👍. Gikk det bra med salget idag? Ha en fin kveld,og ikke minst ei koselig helg når datter kommer😍.

    10. Håper den dagen kommer at dere feirer som en hel familie , at kjærest er med …… jeg er selv i den situasjon . Her feirer vi ungene ilag alle sammen. . Heldigvis ❤️ De er ikke skyld i oss voksnes valg … så kos dere mens dere kan . Nå har vi felles barnebarn også . Så kommer en tid med feiring der også …

    11. ♥️ flere som sku ha gjort som du gjer♥️ sætt ke dattera ønske foran ditt eget ønske å behov😊 👍

    12. Ble så utrolig glad av å lese dette❤️ Barna er viktigst! Bestandig. Tenk om flere kunne tenkt og gjort det samme, hvor mye lettere det hadde vært å være barn❤️

    13. Her i huset har alle mann et utmerket forhold, godt tenkt og gjort, i min verden skulle det vel helst bare mangle ❤️

    14. Noen ganger må man ofre egne ønsker, det viktigste e tross alt både datter og sønn, og du ga de begge en fin gave.
      Skulle ønske alle foreldre kunne lære seg at det alltid e ungene som skal og bør komme først!

      Ønsker dekkan ei super helg, og lag heller en superfin kveld med kjærest i morgo – og kos dekka ekstra mye npr datter kommer på lørdag. ❤️

      Gode tanker fra Haugesund. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg