Den aller siste spikeren i mitt tidligere gode navn og rykte:

Det er ingen hemmelighet at jeg kanskje har slitt litt mer enn gjennomsnittlig de siste to-tre månedene. Katastrofen, med alt den har bragt med seg av etterdønninger og faenskap lar vi ligge, nå snakker jeg utelukkende fysiske plager. Har vært nok å ta av si.

 

Jeg har ikke fortalt dere det, men den siste uka har jeg vært plaget med en voldsom øregangbetennelse. Turte ikke si noe til legen da jeg var der for keratitt, (hornhinnebetennelse) for et par dager siden. Man kommer til et punkt der man faktisk ikke ønsker å nevne eventuelle nye plager til legen, fordi det rett og slett begynner å nærme seg en grense der det faktisk blir flaut. Faktisk tror jeg at jeg har passert den. Syns ikke det er flaut å nevne det for dere, men å komme til fastlegen, en mann jeg ikke en gang visste hvem var før i fjor sommer, og trekke den ene lidelsen etter den andre opp av hatten. Uke etter uke. Det er litt flaut.

 

Jeg prater meg bort. I går morges, på fredag, fikk flaut bare være flaut, jeg hadde så vondt i venstre øre at jeg bare måtte bite i det sure eplet og ringe hotlinen. Fikk time allerede kvarteret etter. Øregangbetennelse. Fikk resept på øredråper som skal presses inn i det hovne øret tre ganger om dagen . Flott det. Fra før har jeg to forskjellige øyedråper, en jeg skal ta på slaget oddetalls-timer og en jeg skal ta på slaget partallstimer. Samt en øyesalve, (ja det finnes faktisk, som skal smøres på hver kveld. Øredråpene må forresten rystes før bruk.

 

Kjørte inn en god sprut og jobbet videre. På kvelden sprutet jeg på nytt, men da hadde jeg glemt å ryste den før bruk og den var skikkelig tjukk. Så ikke, for jeg hadde tatt av meg brillene.

 

I morges da jeg våknet føltes det ene øret dobbelt så stort som det andre. Kjentes ut som om halve hode bar betent og hovent. En voldsom øresus kjørte konsert der inne og smertene var faktisk av en slik art at selv ikke morfin tok knekken på den. Har aldri vært borti noe liknende, men det har jeg for såvidt sagt ofte denne sommeren, he he.

 

Klarte til slutt å knekke kroppen opp av senga. Vet ikke hvorfor, men de siste ukene har leddene bare blitt stivere og stivere. Faktisk problematisk bare å gå ned en trapp. Har rikke nevnt det for legen, og kommer ikke til å gjøre det heller. Han trenger jo ikke vite alt om meg liksom. Noe må man holde for seg selv.

 

Hvor var jeg? Jo, fikk til slutt sutrekokken, unnskyld kokkekroppen opp av senga og opp i stua. Dryppet det som skulle dryppes i øynene, svelgte unna det som skulle ned i magen og presset inn det som skulle i det betent øret. Drakk en kopp kaffe, et par tyrkershots og leste litt blogger. Skrev ingenting selv. Prøver, etter deres oppfordring, å roe litt ned. Var lett å roe ned i morges, for jeg var så trøtt.

 

Så dro vi på jobb. Jeg, øret, øyet og foten. Øret ble bare verre og verre. Nå pulserte det og hele øregangen var hovnet igjen. Var umulig å høre noe på det øret. Jeg satt meg ned, for man blir sliten å ha vondt og det var da jeg så hva jeg hadde drevet å sprutet inn i øret. Det var faktisk øyesalven min! Tubene er ganske like og bitte små og jeg kan jo ikke forskjellen på disse latinske navnene. Hvem faen vet vel forskjellen på terra-cortril polymyxin b og ciprofloksacin eller deromkring?

Ble alt for langt! Oppdaget fadesen i nitiden. Fikk presset inn riktige dråper og guess what! Øret er MYE bedre bare etter EN sprut på rett sted. Er ikke det fantastisk?

 

Gidder ikke lese gjennom innlegget for å se om jeg fikk det til, men det var i alle fall ment humoristisk og ikke sutrete og negativt. Hva mener du?

(Neida, jeg drakk ikke tyrkershots. Drikker aldri før åtte på morgenen, og dette var tross alt bare før seks. Fikk heller ha dem til gode til frokost. Jeg hadde jo tross alt pillene å kose meg med.)

 

 

49 kommentarer
    1. En god latter forlenger livet sies det😂😂😉 Håper virkelig øret ditt blir bedre, kanskje det allerede nå har blitt bra? Det gjør VONDT å ha vondt i øret😵 å øresus kan man gå på veggen av🥴
      Håper helga ble fin og at smertene forsvinner litt etter litt 🤗

    2. Kjære Kokkejævel.
      Du har vært gjennom mye. Ubevisst presser tapet på. Du preges fortsatt av tanken av stor skyld for tidligere tap og lidelser. Spesielt det første.
      En overveldende og gjennomgripende skrekk for at det skal skje på nytt er til stede. Det er derfor bli du syk. Jo nærmere samboers termin, jo sykere blir du.
      At du blir veldig syk, eller kanskje blir borte, er løsningen ditt indre kommer fram til, som den eneste redningen.
      Søk hjelper du snill.

    3. Vet ikke om det er ufint men jeg må le 😉 Unnskyld i tilfelle det er ufint…men du skriver så bra!
      Oppriktig god bedring, husk å sprut riktig salve på riktig plass 🤪

    4. 😂😂😂 mye å holde styr på😂 Misforstå mæi rett, eg har all sympati me dæi, eg har revmatisme å får “ondt i ondten” øyenbetennelse å alt annet rart som hører til d… Prøver (som du) å se d humoristiske i alle ondene .. Å eg for min del sluttet å røyke for 3 dager siden ( eg å gubben Ska prøve å få baby🤞🤞) Å revmatismen hitil liker ikke at eg har kuttet ut nikotin! Den krangler verre en før🤔 Nån nåh den kommer vel på bedre tanker😀😀👍

    5. Hei igjen,
      Du høres sliten ut. Jeg tror du kommer til å kræsje i en vegg, hvis du ikke bremser litt og tar det med ro. Ellers må jeg si at jeg forstår godt at du er så mye lest, fordi du skriver veldig godt og alt sammen er så gjenkjennelig.
      Jeg er dypt imponert over hvordan du handterer alt. Du deler vel ikke fordi du trenger gode råd, men for å gjøre det lettere for oss andre som kjenner oss igjen i mye. Jeg tror likevel at du gir for mye av deg selv innimellom, og at du derfor lettere blir syk.
      Jeg har tid å vente en uke på bloggen din når du skriver så godt å innsiktsfullt. Jeg vet ikke hva som tapper deg mest for overskudd, men vær snill med deg selv. Hvis du skal være en påle når det kommer en til, så må du være uthvilt
      Tusen takk for bloggen. Det er første gang jeg har begynt å følge med på hva noe skriver. Håper du snart blir frisk.
      🥰🌻🍀

    6. Flott🤣 Da vet du hva det vil si å ha ammetåke. Ikke lenge til kjæreste finner på rariterer i all forvillende amming, mamming, flasking, nattevåk og gud vet hva. Grei erfaring å ha med seg.

    7. At du blir stivere i ledd er kanskje pga alle smertestillende. Etter flere år på mange medisiner så bråsluttet jeg på alt. Etter 3 dager uten medisiner skjønte jeg hvor mye “smerter” man får av disse pillene. Lykke til med øre,øye og fot 🤗

    8. Å hildrane du! Bekymre meg for at du muligens her hatt øremedisin i øye når du har brukt øyemedisin i øret? Håpe alt rette seg og støtte tipset om merking av tuban (vi gjør det på sykehjemmet/hjemmesykepleien for å unngå forveksling). Takk for at du dele, sjøl om det ser mørkt ut. Du må ha stålvilje og et utømmelig godt humør på botn. Og du skriv godt! God bedring og god helg.

      1. Nei, jeg har stålkontroll på de to øyedråpene. Det var den øyesalven og øredråpene jeg tok feil av, for det sto at øredråpene måtte “ristes før bruk” og da det var krem som kom inn i øret mitt trodde jeg bare at jeg ikke hadde ristet godt nok, TO ganger på rad 😉

    9. Hadde tenkt å skrive ” nå må du ha tunga rett i munnen så ikke noe kommer på feil plass”,men det er jo litt for sent. Bra du ikke tok øredråpene i øyet da!

    10. Du har kjørt immunsystemet ditt under kjellergulvet. Jeg er overhodet ikke overraska over alle infeksjonene.
      Er kjærest max (u)heldig må hun føde uten deg denne gangen også. Akkurat det kan du ta ansvar for. Ro ned. En gang må du ta tapene inn over deg. Være sint, fortvilet, sparke i veggen (husk vernesko så slipper du blåe og knekte tær🙈), gråte og skriiiike høyt. Det blir bedre etterpå. Jeg lover.

      Klem
      PS Overlat medisinene til kjærest

    11. Tegn merkelapper med et øre, et øye, en munn på hvær og klistre det fast til medisintuben og medisinflasken. Vær forsiktig med øre betennelsen, smitten kan spre seg fort til hjernen. Kjærringråd/erfaring😬

    12. Huff huff, ikke greit med alle de rare navnene, å i allfall når øyan svikte også, no e det synd på dæ😍, håper du får lukt bort, bli bra av noe snart.
      Fin lørdag til dåkker.

    13. Regner no med at legen din leser bloggen.😂 Bare du å skriv som du gjør. Og så har du ikke bare leger,men halve landets befolkning med deg her til å diagnosere og gi deg kjærringråd.
      Håper du blir bra no og hører etter kroppen din. Slapp av å gled deg til det forestående.
      Da vil du trenge styrke og god helse.😄

    14. Kan du lide av en autoimmun sykdom?
      Da kan man få mange forskjellige symptomer på samme tid under et utbrudd.
      Du burde kontakte en revmatolog.
      Å møte veggen er ikke gøy, men å roe ned er ikke lett når man har hundre baller i lufta på en gang. Det er lett for andre å si, men man må faktisk finne ut av det selv.

      1. Ja, lett med løsninger på avstand nå man egentlig ikke vet noen ting. Jeg delegerer og roer ned så godt jeg kan, og som sagt, de siste to-tre ukene har det blitt roligere på jobb og ergo også litt mindre jobb. Det betyr masse at jeg kan sitte litt på kontoret også i primærtiden også 🙂

    15. Du er definitivt i reparasjonsaldern! 🤓
      Syting, sutring, klaging hva man kaller det for å være nedlatende, er så teit. Men for meg er ikke det du beskriver det samme som klaging. Du skriver en blogg der du inviterer oss inn til å dele litt av livet ditt. Og har man smerter, sterke smerter spesielt, så invaderer de livet og kan ta full kontroll. I know…

      Jeg synes det er andre ord som beskriver deg og ditt, som f.eks raushet. Du er utrolig raus som åpner døren til ditt liv, og inviterer oss inn.

      Du er tøff som står i stormene du blir invadert av, noen av dem blir kasta på deg av bedrevitere. Men fra min stol ser det ut som om du står støtt, til tross for det livet kaster på deg.

      Du jobber som f… står og går mye til tross for nervesmerter. Veldig mange andre ville gitt opp og lagt seg ned, mens du suser videre med vilje, æresfølelse, ansvar og omsorg for dine ansatte.
      For de som ikke vet hvordan nervesmerter er og hvor smertefulle de er, pris dere lykkelige for det og håp at dere ikke vil erfare hvordan det er!
      God bedring, måtte du bli kvitt noen av diagnosene HELSEVESENET har satt, veldig snart!!

      1. Tusen takk! Jeg har aldri i noen innlegg MENT å sutre i alle fall, men fortelle hvordan jeg har det. Har til og med prøvd å fortelle om alle de ulike diagnosene på en humoristisk måte og jeg har ikke hatt mulighet til å “roe ned” i sommer, og det har slett ikke handlet om at jeg ikke kan “delegere” eller fordi jeg “ikke stoler på mine ansatte”. Det har bare rett og slett vært veldig mye å gjøre og det er jo en BRA ting! 😀 Jeg LEVER jo av at det er mye å gjøre. Ja,ja, riktig god helg, og var virkelig godt å lese dine ord! 🙂

    16. Oj, oj.. tar det aldri slutt med dine plager😱 Synes du har hatt nok nå. Bra du fikk sprutet riktig middel inn i øret til slutt 😉
      God helg

    17. Tips legen din om å lese bloggen din. Slipper både du og legen å bruke tid på legekontoret. Her på bloggen får legen grundige daglige oppdaterte beskrivelser på alle dine lidelser lidelser. 😉

      1. Er du riktig skrudd sammen? Må du slutte med disse kommentarene det er bare latterlig ,er du 12 år?

    18. Du vet du har passert 40, og det er da alle plagene begynner,hehe☺ så kommer det nye plager etter 50☺ og sånn fortsetter det. Ønsker deg riktig god bedring☺ kos dere resten av helgen med og uten plager☺

    19. Vet nesten ikke om eg skal le eller gråte,Makan til plager du skulle få på rekke og rad😮🤔. Da kan det jo bli litt vanskelig å holde styr på ka som skal kø,øye eller øre😑. Så bra at øret ble bedre med rett medisin😉. Har vært ute å plukket kantarell,den skal brukes på lørdagspizzaen😋. God helg til deg og kjærest😍

    20. Kan høres ut som om du trenger hjelp fra hjemmesykepleien, til å holde orden på alt av medisiner 🤔 Slik at de blir brukt på riktig plass 😅
      God helg ønskes deg og dine 😊

    21. Hahaha fikk meg en god latter til slutt, neida fra spøk til alvor e veldig vondt å ha ørebetennelse. Enda godt at du så hva du hadde gjort. Fort gjort å bytte om når di e nesten helt lik. Lykke til og god bedring.

    22. Kan høres ut som om du trenger hjelp fra hjemmesykepleien, til å holde orden på alt av medisiner 🤔 Slik at de blir brukt på riktig plass 😅
      God helg ønskes deg og dine 😊

    23. Huff huff syns no synn i dæ opp i alt d her. Bære ett lite tips:mærk tuban med forskjellig farga tape 😊 ha en rolig og flott øreverk fri dag 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg