Det blir ingen direktesending i dag heller

Aller først vil jeg bare takke for alle meldinger og gode ord som jeg har fått de siste dagene fra dere. Selv om jeg ikke en gang har svart på halvparten, så setter jeg utrolig stor pris på hvert eneste ord. Tvil aldri et øyeblikk på det. Det har bare ikke vært verken fysisk eller psykisk mulig å svare på alt.

 

Det sies at å følge meg er som å se på et flykrash i sakte film. Vel baby, flyet har nådd bakken. Redningsmannskaper er på vei, og til tross for massive skader er det foreløpig ikke meldt om noen omkomne, men innsatslederen som nærmer seg ulykkesstedet sier at det er alt for tidlig å konkludere da øyevitneskildringene spriker i alle retninger. Noen melder om full eksplosjon mot en fjellvegg, mens andre skildrer en nokså kontrollert buklanding.

 

***

 

I ettermiddag kommer Datter på besøk. Det gleder jeg meg veldig til. Lillebror og Datter, mine minste, deler felles skjebne. Begge er unnfanget i sorg og fortvilelse, og begge er elsket som bare slike barn kan elskes. Å se de to sammen på gulvet er helt spesielt. To lys. To framtidshåp. To søsken.

 

Skal servere henne denne nydelige grove fiskesuppa som vi har blitt helt hekta på. (Har hatt den til middag tre dager på rad!) Lager den med 45 gram smør og 45 gram sammalt hvete som jeg lager jevning av, og pisker inn 7 dl vann, 3 dl laktosefri fløte, to fiskebuljongterninger og 1 ss av mitt eget fiskesuppekrydder, og koker opp.

 

Mens dette skjer har jeg skjært 300 gram laks og 300 gram torsk/sei i terninger og blandet inn 1 ts salt. Fisken både smaker bedre og holder seg bedre i suppa hvis den får ligge 30 minutter i saltet før den tilsettes.

 

Når suppa har kokt opp har jeg i 300 gram strimlet gulrot, 100 gram strimlet sellerirot og 200 gram strimlet purreløk og koker opp igjen. Småkoker i 2 minutter før jeg tilsetter 1 ss presset sitron. Så skal fisken i, koker opp igjen, og suppa er ferdig tre minutter senere.

 

***

Dagens tur opp Komsalaia er tur nummer 40 på rad. Selv om det er helt på grensen, (og kanskje til og med bikka over), til en tvangstanke, så har det gjort godt for både kropp og sjel. Formen er ikke god, ikke en gang i nærheten, men den har blitt enormt mye bedre. Om ikke lenge er jeg klar for å bytte til et større fjell. Ikke riktig ennå, men snart.

 

Visste du forresten at de siste 40 dagene har jeg til sammen brukt 2,2 døgn på å gå opp og “jogge” ned Komsalaia?

 

***

 

Ellers vil jeg egentlig bare ønske dere en riktig god helg. Lørdagen skal for min del tilbringes ute i hagen. Holder på med “Operasjon stubbefjerning”, og det er en voldsom jobb, men det er viktig å gjøre noe. Holde seg i gang.

Skape.

Plante.

Gro.

 

 

Alt godt!

Til alle.

 

 

  FACEBOOK          INSTAGRAM          NETTBUTIKK            PODKAST          YOUTUBE        KONEMOR

 

 

 

 

 

25 kommentarer
    1. Etter så mange ord, så mange statuser på Facebook, blogginnlegg og bok.. skriver du fremdeles helt fantastisk. Utrulig god med ord til stor inspirasjon. 😊

      Ønsker deg og dine alt god, alt godt her også 😊

    2. Så koselig at datter kommer på besøk😍💕. Må være veldig stor stas å få være ilag med lillebror💙. Den fiskesuppe e fantastisk god😋😋. Lager min nesten akkurat som din,bruker fenikkel i tillegg til de andre grønnsakene🤗. Ha ei fin helg😊.

    3. Ett tips til operasjon stubbefjerning om du vil se på stubben sprenges uten å gjøre noe som helst annet enn å slappe av. Bor et par tre hull, fyll på med kaliumnitrat, svovelsyre og salpetersyre.. nyt ei kald halv ei. Er å få kjøpt ferdige blandinger av denne “dynamitten” , hos Obs og andre byggvarehus 😉

    4. Du “bryter loven” uten hermetegn. Skjønner frykten til bloggere som mener et blogginnlegg som er reklame, merket med reklame vil miste hele sin verdi som innlegg hvis det skulle stå “reklame” på toppen. Trodde denne strategien/tankegangen var en saga blott for noen år siden.. etter at Forbrukertilsynet sanksjonerer med bøter i hundredetusen klassen.
      Det blir som en av Dressmann , Varnergutta har en personlig blogg skriver om glade dager på hytta med familien.. er veldig glad for den nye kortermede skjorten vi har på i varmen.. for så å linke til Dressmann… du finner den her… uten å merke med reklame..

      Hele poenget er at det skal være likhet for loven. En konkurrerende nettbutikk uten blogg må betale titusenvis av kroner for annonseplass i media. Du når titusenvis gratis, sågar tjener penger på blogginnlegget fra Blogg.no

    5. Husk merking reklame, det kan koste deg dyrt med gjentatt manglende merking, ellers god helg. Hilsen hardtarbeidende frivillig hos Forbrukertilsynet 😉

      1. Jeg har ikke gjentatt manglende merking, men denne burde nok vært merket siden det er en link på det krydderet i den gratis oppskriften. Valgte likevel å “bryte loven” da innlegget så åpenbart ikke er ment som et reklameinnlegg, og derfor ville mistet hele sin verdi som innlegg hvis det skulle stå “reklame” på toppen.

      2. Merkeplikten skal da være betinget av at fremsnakken blir gitt i forbindelse med at det foreligger en avtale om en eller annen form for godtgjørelse for dette! Slik jeg har forstått loven, så kan en fremsnakke merker og produkter i vilden sky uten å merke innlegget dersom dette gjøres uten noen form for betaling fra den respektive vareleverandøren.

        1. Heia til deg Gryende. Poenget er ikke hvordan du tolker loven, poenget er paragraf 18 punkt 3 hos Forbrukertilsynet. Og den er klinkende klar. Uansett innhold i blogginnlegget skal det merkes med reklame når det linkes til kommersielle inntektsbringende linker for bloggeier .

          1. Neimenn kjære vene, nå må du få med deg hva som sies før du tar til tastaturet her.. For dette er ikke snakk om min personlige tolkning av noe som helst, med en henvisning til den samme lovbestemmelse du gjengir her!
            Som sagt; Loven avgrenser med at den respektive linken er inntektsbringende. Om den derimot IKKE er inntektsbringende, har en dermed IKKE merkeplikt, -hvilket er mitt poeng.

    6. Du er flink. Her er jeg på 2805 minutter av 3000 i mai. Jeg klarer det og rekker det 🥰Du klarer 100 turer, det vet jeg. Ha en flott helg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg