Det er best for barna at foreldrene drikker?

Skjermdump, Vinmonopolet.no

Jeg er ingen ekspert på unger med foreldre som ruser seg, men det er i grunnen mest sannsynlig ikke du heller, og tenkte derfor at jeg, som du, skulle komme med det jeg tror og mener i denne “Polsaken”.

 

Jeg er på polet to ganger i året. (Uten om jobbsammenheng eller hvis jeg skal gi noe bort i gave) Den ene gangen er til påske og den andre gangen er til, nei, tror faktisk, når jeg tenker meg om,  at det bare er til påske jeg er på polet. Da kjøper jeg en dunk med rødvin, den med jukebox/radio på. Påske og vinfylla er hører med, Brennevin derimot har jeg ikke drukket på mange år. Jeg er altså ikke den som hadde fått panikk hvis polet hadde stengt, (men gjett hvem som kjenner lysten til hamstring bre seg i kroppen annen hvert år når det trues med bryggeristreik…)

 

De som har lest boka mi vet litt om hva jeg har vært gjennom som unge. Det gjør meg ikke til noen ekspert, emn det gir meg i alle fall en slags “rett” til å uttale meg. Det er ingen unger i hele verden som liker at foreldrene er fulle, men tror heller ikke det finnes mange unger som liker edru foreldre som trenger alkohol for å funger normalt. Foreldre som er kontant irriterte, sinte og fortvilte fordi hjernen ikke får det stoffet det er så avhengig av for å fungere.

 

Voldelige foredlere blir ikke mindre voldelige når de er sinte og frustrerte. Foreldre som forgriper seg på egne unger forgriper seg ikke mindre når de er fortvilet og stresset. Igjen, jeg er ingen ekspert, men jeg tipper heller motsatt, for det er jo ikke alkoholproblemet som har har gjort dem til overgripere…

 

Jeg vil anta, håper jeg har lesere med bedre kompetanse enn meg som kan korrigere, at de fleste som drikker litt for mye, som stresses opp av stengte pol,  (eller ølutsalg for den saks skyld), på ingen måte verken misbruker barn, denger kjerringa, hund eller unger. Det er folk som ønsker det aller beste for familien sin, men som bare trenger “noe” for å holde ut dagen eller uka.

 

Det er klart at foreldrene trenger hjelp, men inntil den hjelpen eventuelt er på plass, så er det kanskje til barnas beste at mamma kan se fram til det (litt for store) rødvinsglasset på tirsdagskvelden eller pappa, som er litt for glad i whiskey, kan få slippe virkeligheten for en halv time med et glass ekstra før søvnen heldigvis tar ham.

 

En rus(mis)bruker uten tilgang på rusen sin blir irritert, sint og desperat. Ikke greit å være unge i det heller.

 

Faen, dette er en vanskelig problemstilling!

 

 

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. Min erfaring fra å jobbe i barneverntjenesten er at rus vil redusere hemninger i forhold til vold og overgrep, mer enn irritasjon over manglende sådan. Abstinenser/detoks er seff. ikke gunstig i relasjon, men gjør ikke risikoen så mye større at polet bør holdes åpen som forebyggende tiltak, det går andre veien.
      Antallet mennesker med et så alvorlig alkohol problem at det vil sette nære relasjoner i fare når både både øl utsalg og nettlevering er tilgjengelig er forsvinnende liten i forhold til antallet mennesker med sinnemestringsutfordringer og andre problemer som aktiveres av rus og setter nære relasjoner i fare pga. det. Belastningen for barn i familier som sliter når alt annet stenger ned blir ikke bedre av tilgang på alkohol.

    2. Jeg er barn av en rusavhengig (heroin, piller, beroligende) og en alkoholiker (helst ren brennevin). Jeg ville hatt foreldrene mine irriterte og kort lunte fremfor ruset anyday. Begge døde da jeg var 16 og 20år. Da ble høytidene, og hverdagene, en lettelse. Selvom jeg elsket de som bare et barn kan. Men selv én øl plaget meg. Jeg hatet det. Jeg merket forskjell etter to shotter eller et par valium. Av prinsipp skal ikke mine barn kjenne på følelsen av at «mamma er annerledes fordi hun drikker», så jeg drikker aldri rundt de. Far og besteforeldre gjør det gjerne, men ikke meg.

    3. Tenker at det er fornuftig at de som “må ha” drikke på polet kan gå ned på nærmeste pol, i stedet å sette seg beruset bak rattet og kjøre mange mil for å få kjøpt sine dråper.

    4. Jeg er enig i det du skriver. Det er faktisk sånn at en som er avhengig av rus kan bli mer voldelig og uforutsigbar i sin abstinens. MEN jeg trur ikke alle de som sto i den køa er avhengige av alkohol. Jeg mener at vi under pandemien har sett at svært mange av oss er ekstremt egoistiske og veldig opptatt av å få gjøre ALT vi er vant med uten at noen andre skal gripe inn og bestemme over oss. Ser mange likheter med da vi stengte ned i mars. Butikkene gikk tom for gjær og andre produkter som ble hamstret inn. Her var det ikke snakk om noe vi-følelse eller dugnadsånd. Hyttene ble «stengt». Hva skulle vi da gjøre når det ble påske??? At vi sto i fare for å knekke ryggen på småkommuner sine helsetjenester var ikke så nøye bare vi sjøl kom oss på hytta! Og nu polet. Tenk om vi måtte klare oss uten det glasset med vin til helga. Eller to helger fremover. Nei stakkars oss. Vi er så nært vårt eget rævhold at vi har kun tanke for oss selv og hva de ulike begrensningene vil gjøre for akkurat meg. Det er de færreste av oss som har et sånn forhold til alkohol at det er noe vi MÅ ha. Tviler på at det er de som hamstrer dyre rødviner for å kunne få dekket sine egne behov på fredag.

    5. Heldigvis er mine turer på polet lik 0,0. Min barndom, undom og til dels voksenliv var ikke av det beste. Mange vonde opplevelser. 😪

    6. Et vanskelig tema ja. Og har hatt problemet i nære relasjoner.
      Det som irriterte meg mest med hele “saken” var ikke tilgangen, men styresmaktene sin vinglete beslutning.
      Roper en høyt nok så snur de seg rundt så fort at blekket i pressen ikke har blitt tørt mellom vedtakene.
      Det at ropene fra polkundene er viktigere enn barn, unge, eneboende eldre og psykisk syke som har mistet sine faste holdepunkter til å orke å leve. Disse utsatte gruppene roper ikke høyt, de hvisker ikke en gang… Mye fordi det er tabu å ikke klare hverdagen når alt som holder de gående er stengt.. Det reagerer jeg på.

    7. Sånn jeg ser det er det mange fastleger som burde tatt en alvorssamtale med pasientene sine. Er selv oppvokst med en alkoholisert mor, og en far som “måtte ha en whisky for å slappe av etter jobb”. Jeg er totalavholds i dag….

    8. Vi må også huske på alt de er i stand til å finne på for å få kjøpt alkohol. Folk hadde valfarta 40 mil om det hadde vært nødvendig. Og det hadde blitt kaos.

      Så det er flere faktorer som teller inn her, er glad jeg selv er avholds.

    9. Ja det er sant, faens vanskelig problemstilling ,en tungt medisinert rus misbruker som hyler og roper om sykebrennevin, kan du bare google wesenlund og sykebrennevin. Tror nesten at vi må roe oss, tenke på de viktigste i livet, barna våres 😉

    10. Enig med deg, dette er noe av det vanskeligste å diskutere.
      Men vi er enige om at ingen skal go ta å bli misshandlet, verken med eller uten rus.
      💪Ha en fin kveld 🌹

    11. Billig i forbruk her, jeg drikker heller et glass vann, og litt brus 😅 Glad jeg slipper det stresset. Tror mange sliter med matematikken når de sier “bare ett glass”, tror heller det går noen flere glass under den betegnelsen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg