Det er ingen skam å være tjukk!

Det har vært mye kroppsfokus her på bloggen i det siste. Slankesprøyter, periodisk faste, lettprodukter vs. helfeite produkter, oppskrifter på god, sunn og billig mat, veiinger, erfaringer, tips og råd opp, ned og i mente. Siden vi alle har en kropp, mange av oss alt for stor, så er dette noe som selvsagt opptar og engasjerer mange.

 

Det er likevel viktig for meg å få sagt at selv om jeg akkurat nå gjør et helhjertet forsøk på å komme ned i en vekt som er litt lettere å vandre rundt på jorden med, så er det jo ikke slik at andre skal føle en skam for at de av ulike årsaker har valgt annerledes. Det er faktisk mange som trives som store. Som har veid fordelene opp mot ulempene, og funnet ut at gledene med overvekt er såpass store at det vil gå ut over livskvaliteten å bli mindre. En ting er selve vektreduksjonen, men hvis den skal være varig vil det bety store forsakelser resten av livet. Det er det slett ikke alle som vil, og det må vi selvsagt respektere.

 

Når man skriver om kosthold og livstil, så er det veldig enkelt å bli bastant og belærende. Man har kanskje, (etter 100 000 tidligere forsøk), funnet noe som fungerer for seg selv. Dette vil man selvsagt fortelle verden, men det er viktig å huske at egne erfaringer ikke er forskning, det er og blir bare en erfaring du har gjort deg.

 

Nå generaliserer jeg, men det kan virke som om det skjer en eller annen feilkobling i hjernen hos oss som lykkes med å gå ned noen kilo. Vi blir skråsikre bedrevitere som plutselig kan, vet og forstår alt om kropp, kosthold, metabolisme og trening. Vi blir omtrent like fanatiske og irriterende som folk som har slutta å røyke. “Det er kjempeenkelt! Bare gjør så og slik, det gjorde jeg, og det fungerer!”

 

Slik vil ikke jeg være, og har jeg framstått slik vil jeg gjerne beklage at du har oppfattet meg på den måten. Jeg vil bare være en helt åpen og ærlig tjukkas som tar dere med på min reise nedover. Fortelle om mine erfaringer med både dette og hint og, forhåpentligvis, inspirere andre til å ta tak i seg selv. Hvis de vil riktignok.

 

Dette betyr slett ikke at jeg beklager min noe direkte fortellerstil. Jeg er ikke lei meg for å si høyt at overvekt i 99,9% av tilfellene kommer av at vi har spist og drukket alt for mye, alt for lenge. Jeg er heller ikke lei meg for å si at det bare er tull og pølsevev at sunn mat er dyrere enn usunn mat. Vi må slutte å pakke oss selv inn i deilig sukkerspinn! Vi måt tørre å kalle en kakespade for en kakespade, ikke et gripebestikk for salat.

 

I januar er det alltid mye slankestoff i mediene. Mulig det er for at jeg selv er “inne i det”, men virker nesten som det er mye mer i år enn tidligere. Kanskje ikke så rart siden vi år for år bare blir større og større. Jeg mener det er bra det er stort fokus på helse og overvekt. Det gjør ingenting at vi kjenner på et visst press for å gjør noe med oss selv og vår egen livstil.

 

Det vi ikke skal gjøre er å gå rundt i verden og skjemmes for at vi er (alt for) store! Enten vi stadig “jobber med saken” eller trives med vår egen overvekt, så skal vi ikke ha noe av at en eller annen nyslank spjæling ser litt ned på oss bare fordi vi koser oss litt for mye, litt for ofte. Slike folk setter vi oss på!

 

Del gjerne hvis du et enig 🙂

 

Folkens, ha en vakker og skamfri lørdag!

(Og husk å stem på Keiino!)

 

 

7 kommentarer
    1. Ok, blir vel ikkje heilt overbevist iom at du bruker Wegovy, og alt pratet om at en sparer masse penger på å bruke det… bruker selv Saxenda og har ikke spart i j*kla krone ennå (prisstigningene), og har brukt dem siden 14/6-23. Har riktignok redusert vekta med 18kg siden da, og iom at klærne begynner å bli for store blir nok kles utgiftene framover større og jeg vil gå enda mer i minus (uføretrygdet).
      Det er IKKE riktig at 99,9% av overvektige har blitt det som følge av å bare spise for mye, min overvekt startet pga medisiner som ga vektoppgang som største bivirkning, uten at jeg begynte å spise noe som helst mer enn jeg hadde gjort før. Vil tro at jeg ikke tilhører en bitteliten gruppe på bare 0,1%…

      1. Jeg tror ingenting på at legen din har skrevet ut Saxenda hvis vektoppgangen din skyltes bivirkning av medisin, og ikke overspising. I så fall hadde det ikke virket. Jeg tror heller ikke du den bittelille gruppen på bare 0,1%…

    2. Æ vil egentlig bare si TAKK! Innlegget ditt om at man har råd tel å betale førr Wegovy vesst man har råd tel å være tjukk va det som fikk mæ tel å bestemme mæ førr å prøve.

      Har brukt Mysimba med vekslende hell siste året, ( gikk ned ca. 10 kg, blei sykemeldt å gikk opp nesten 6 igjen pga inaktivitet & mangel på sjølkontroll når æ ikkje hadde jobb å distrahere mæ med) men bestemte mæ førr å slutte sia æ hadde mer behov førr å ha smertestillanes som virke.

      Æ trives egentlig med å trøkke i mæ det æ har løst når æ har løst, (kronisk emosjonell overspiser) men når æ e blitt ei halvgammel kjærring som e kommet i reparasjonsalderen, artrose i tær (operert), skulder (operert), nakke, betennelse i hofte & skulder (treng ny operasjon) så skjønne æ at æ må ned i vekt førr å faktisk ha LITT livskvalitet de neste 20-40 åran.

      Når høyeste dose wegovy blir å koste mæ ca. 110kr dagen, så måtte æ ta mæ råd tel det. På en dårlig dag bruke æ mer på å kjøpe lunsj på jobb.

      Så igjen: TAKK! 😊

    3. punktum ,er så enige med deg :=) ha en fin lørdag du også ,her blir det barnebarnbursdag og med det et kakestykke,det gjelder å kunne ta ett og ikke tre stykker ,selskap i morgen også og da må iallefall jeg være bevist på att jeg holder meg til ett kakestykke så jeg ikke ender opp med en halv kake i løpet av helgen :=) prøver å gå ned 5 kg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg