Det er jo ikke Mester Grønn sin feil!

I løpet av den siste uken har to av Altas tre lokale blomsterforretninger lagt ned bårebuketten og meldt oppbud. Årsaken er nok sammensatt, men det er ikke tvil om at Mester Grønns etablering i fjor høst, midt inne på Amfi, ikke gjorde forholdene spesielt mye lettere for små lokale aktører i alle fall. Man kan mene hva man vil om dette, men det er i alle fall ikke Mester Grønn sin feil. De selger bare blomster. Det står det alle fritt til å gjøre. Hyggelig betjening har de også. Har heller ikke registrert at de har brukt sin voldsomme kjedemakt til å utarme sine konkurrenter prismessig heller. Litt billigere har de nok vært, men ikke i den grad at de bevisst har utarmet sine konkurrenter.

 

Det er vi kunder som bestemmer hvilke butikker vi ønsker. Om vi ønsker lokale drivere eller om det ikke spiller noen rolle. Om vi ønsker mangfold eller om vi liker kjeder best. Ingenting er riktig eller galt, men det er personlige valg som hver enkelt av oss gjør. For hvert eneste produkt vi kjøper i en kjedebutikk vil den lokale butikken tape tilsvarende mengde med penger. Enkel matematikk. Og det er helt greit hvis det er det vi vil. Vi får de butikkene vi fortjener,

 

Jeg skal ikke mene så mye om dette. De fleste forstår nok hvorfor. Jeg tilhører den lokaleide delen av markedet, snakker for min egen syke mor, kols og greier, og ønsker selvfølgelig at flest mulig skal handle hos meg, men bare, og det er viktig, de vil. Hvis du føler at små, lokaleide bedrifter en en berikelse for byen, ja da må du bruke disse. Spiller det liten rolle for deg er saken enkel. Det er lokalt personale i kjedebutikkene også, så lokale arbeidsplasser er berget uansett. Da var det mangfoldet igjen da. Hvis det betyr noe for deg.

 

Ha en valgfri aften!

 

 

13 kommentarer
    1. Var innom på Amfi i Alta på onsdag og ble veldig positivt overraska over å finne Mester Grønn (sikkert lenge siden jeg har vært der). Ble glad jeg for den fine blomsterbutikken med fine og friske blomster.

    2. Helt sikkert både hyggelige og kundevennlige de som jobber på Mester Grønn, men har de samme fagkunnskap som de hadde på de 2 blomster butikkene som er lagt ned? Det jeg har fått med meg er at de får det meste sendt til butikk, og ikke mye de lager selv? Arrester meg gjerne om dette er feil!. Pengene butikken tjener sendes i hovedsak sørover, så det kommunen tjener på dette er vel knapt skatteinntektene til de som jobber der. Så jeg mener bestemt at vi som forbrukere må tenke oss grundig om før vi handler, om vi ønsker at de lokale butikkene skal bestå!

    3. Her jeg bor har vi kun 1 blomster butikk. Men vi konkurrerer mot alle 4 dagligvare butikkene som også tar i blomster å selgere til 1/3 av prisen vi kan selge det år, for å tjene på de.
      Vi fant ut at vi måtte rett og slett skille oss ut litt å ta inn de ikke typiske blomstene for å overleve den perioden som har vært/er. Å har vært skjelle glad for at lokal folket skjønte det med å kjøpe lokalt.

    4. Jeg er av de heldige som har jobb og økonomi i disse tider. Og jeg pleier og tenke litt på hvilke butikker jeg gjerne vil skal være der etter denne krisen er over. Og så bruke de butikkene nå. Ikke at jeg har økonomi nok til å alene redde lokalsjappa, men hvis mange nok tenker som meg så hjelper det! Og smil og vær takknemlig for hver eneste butikkmedarbeider akkurat nå. Om det er lokalbutikken eller kjedebutikken. De trenger det. Smilet og takket redder ikke nødvendigvis jobben, men kan føre til en bedre dag for både deg og personen i kassen! I disse dager hvor mange har det tøft, bruk de ressursene du har på å være snill og hyggelig med folk tenker jeg. Det gjør det i hvertfall ikke verre.

      Og lykke til til alle dere der ute som jobber i eller eier lokalsjappa nå. Det er tøffe tider! I verste fall så går det ikke. Om det ikke går så overlever man det og, og da har man i hvertfall prøvd, og det skal man være stolt av!

    5. Dette kan ikke sies for ofte! Vil man ha muligheten til kjøpe melk på nærbutikken en ettermiddag man oppdager at kjøleskapet er tomt må man faktisk handle der (mange av) de andre gangene man handler også. Og så får man se på den litt høyere prisen som ei investering i eget nærmiljø.

    6. For meg er blomster mer enn BARE blomster, og mat mer enn bare mat. Bare, ja den setningen brant seg fast.Det har vært mange tårer, så klarer vell noen fler. #såret

      1. det stemmer ikke. Vi har sååå mange nisjebutikker og “lokalbutikker” i Trondheim! Mat, blomster, klær og mye mer. Men folk er og har lenge vært så opptatt av de populære kjedebutikkene at man vet ikke om noe annet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg