Det er nesten så jeg ikke tør fortelle dere dette

Mange av dere kjente kanskje på en tomhet i går. Det var liksom noe som manglet. Først klarte du nok ikke å sette fingeren på hva det var, bare at det var et eller annet som ikke stemte, men etter hvert som tårene presset på da du gikk til sengs, forsto du hva tomheten var: Kokkejævel hadde ikke blogget hele søndagen!

 

Herregud, kunne det ha skjedd noe? Dette har tross alt bare skjedd EN gang før, men da ga han beskjed på forhånd at han trengte en pause, og ble borte i hele tre dager. Du husker det som grufulle dager. Savnet og sorgen var nesten ikke til å bære, men det er utrolig hva et menneske klarer å kjempe seg gjennom.

 

Sannheten hvorfor dere ikke hørte noe fra meg i går var rett og slett fordi jeg ikke klarte. Tror ikke jeg har nevnt det noe særlig, men de siste ukene har jeg hadde intense nervesmerter i høyre fot etter den prolapsen. Første uka etter skulderoperasjonen har jeg ikke merket det så godt siden jeg har fått så mange smertestillende, men i helga når jeg gikk fri fra de sterkeste tablettene var smertene nesten ikke til å holde ut.

 

Det virker nesten som om jeg er i ferd med å gå i oppløsning. Er det ikke det ene så er det det andre. Begynner faktisk å bli litt flaut dette. Eneste jeg mangler nå er kreft eller hjerneblødning. Kommer sikkert til våren. Hvis jeg ikke har fått hjerteinfarkt innen den tid.

 

Etter inntak av tabletter klarer jeg å stå eller gå i ca 30 minutter. Da er smertene i foten så intense at jeg må sette meg ned eller helst ligge, gjerne en times tid. Så er jeg klar for 30 nye minutter. Slik holder jeg på helt fram til kvelden. Så sovner jeg, for det gjør jeg alltid, og sover urolig helt til jeg våkner tidlig neste morgen. Så er det på an igjen.

 

Kunde nummer EN på apoteket i morges!

 

Ja, har vært til MR, men med mindre porolapsen gir meg lammelse eller hindrer urin og det som verre er, så er det sjelden de opererer ryggen. Sikker mye risiko vil jeg tro, men skal i alle fall til Tromsø 1. september for å undersøke mulighetene. Det er fryktelig lenge til 1. september.

 

Jeg skriver ikke dette for å “sutre” altså, jeg bare forteller hvordan det er akkurat nå. Satser på at de nye tablettene vil fjerne i alle fall de aller verste smertene slik at man kan fungere i hverdagen. Det er så slitsomt. Dessuten blir man amper og irritert av konstante smerter og det må jeg virkelig jobbe med slik at de ikke går ut over Kjærest eller Datter. Det er jo ikke deres skyld at jeg går i oppløsning. Tror jeg klarer det stort sett ganske greit.

 

Jepp, det var det! Nå kjenner jeg tablettene begynner å virke. Dere som er plaget vet hvor deilig akkurat DET er.

 

Ha en smertefri dag!

 

 

 

 

 

 

53 kommentarer
    1. Hei!
      Hvordan går det med deg nå? Fikk du hjelp i Tromsø, eller ble du bedre av noe annet? Sliter selv med de samme problemene nå og er ganske fortvila!
      Håper det er bra med deg nå ihvertfall!

    2. Hei!
      Hvordan går det med deg nå? Fikk du hjelp, eller ble du bra av noe annet? Jeg sliter selv med det samme for tida og er ganske fortvilet. Håper det har ordnet seg for deg!

    3. Når du beskriver «vondtene» så føles det som jeg dikterer, har vært der og det som fikk meg på bena igjen var trykkbehandling hos en fantastisk Fysioterapaut ! Håper du kommer deg uten operasjon. Kjekt å følge bloggen din så lykke til.

    4. Dette høres altfor kjent ut. Nettopp bikket 30 og er sofaliggende pga min tredje prolaps. De to første (i en alder av 18 og 22) endte i operasjon. Er inne i min femte mnd med disse strålingene ned beinet og holder på å bli smågal. Knasker sterke smertestillende flere ganger daglig for å holde ut. Vet veldig godt hvordan du har det og kjenner meg igjen i det du sier om å ikke la et vekslende humør gå ut over de nærmeste. Men det går over når det gir seg! Skriver nok dette for å si; du er ikke aleine og jeg snakker av erfaring når jeg sier at det blir bedre 😊 Sakte gange i ulendt terreng har hjulpet meg. Trenger ikke være en treningsøkt. Bare det å holde kroppen litt i gang. Masse lykke til!

    5. Vet av erfaring at en dreven kiropraktor kan hjelpe med smertene i foten, ikke noe galt med fysioterapeuter men de er best på opptrening

    6. ligg rett ut med nakke prolaps, lammelse og smerte stråler til en arm..må putte i meg smertestillende. ikke noe annet å gjøre en å vente å se 😏😒😪

    7. Joda dem opererer rygg. Jeg ble operert etter flere prolapser. Ble en helt ny verden etterpå😇 klare jo og gå rett nå🥳🥳

    8. Operasjon i ryggen går som regel veldig bra. Jeg er tilbake i et aktivt liv etter min. De er flinke på Martina Hansen, der jeg var. De finner nok ut av det. Lykke til!☺️

    9. Nervesmerter er jævlige! Har hatt det i 38 år, av og på de 12 første årene… Siden ganske så konstant. Bodde i Sverige i 13 år, og etter utallige kr så de bare skiveprolaps, overvekt og trening. Ingen operasjon! Gikk ned 40 kg, verre smerter. Tok med med familien og flyttet til Norge. Innen et år fikk jeg diagnose – medfødt spondylolystese grad 3! 1år med videre utredninger og operasjon.
      Dessverre ble jeg ikke bedre… dvs. Strålingssmertene er bedre, men smertene har flyttet seg fra korsryggen til brystryggen. Ikke gøy… enda mindre gøy å få det konstatert at jeg kan aldri jobbe og bli ufør. Operasjonen var delvis lykket… De klarte å dra tilbake skiva 40%, 35% henger fortsatt over kanten.
      Jeg legger meg IKKE under kniven igjen uten at det er høyst nødvendig!!! Legene slet med å smertelindrende meg. Det var så ille at de lå meg i narkose noen gode timer og hadde krisemøte. Nå må jeg leve på smerteplaster (høye doser) og daglige smertestillende tabletter daglig, og enda er jeg ikke smertefri.
      En operasjon bør være aller siste utvei (det var det før meg), og enda er utfallet høyst usikkert.

      Lykke til og god bedring! Håper du blir bedre, før smerter i ryggen og smerter som bunner fra ryggen… Det er ingen lek…

    10. God bedring! Har vært å handlet hos deg i dag😊 Nyyydelig baguetter, spennende krydder og salt fra Nordlysmat👍

    11. Nervesmerter er noe dritt!

      Har vært operert tosifret antall ganger- nope! Ikke prolaps! 😅 Har lært meg ett og annet triks når det gjelder helsevesenet og sykehusopphold! 😂😂

      1.) Si det som det er! Flink gutt/ flink pike syndromet og å late som man har det bedre enn man har det, det funke dårlig! Ikke hold tilbake en fis i mørket, engang! Når de spør hvor vondt du har det på en skala fra 1- 10… du tenker at du er 7, men vil ikke syte så du svarer 6. Svaret du skal gi er 8! (Før tabletten virker har du allerede passert 8, så det er ikke direkte løgn, bare erfaring!!)

      2) Når man først er på sykehuset nyoperert… bruk den ringeklokka for alt den er verdt! Når smertene begynner å tilta i styrke- ring og si at det er vondt! Før pleier har snakket med lege, hentet tabletter, pluss virketid… 🤪 say no more!

      3) Du har fått innkalling til time 1.september… da kan du faktisk kjøre på med følgende plan:
      Dag 1: ( for eksempel i mårra) Du ringer nummeret som er oppgitt i innkallingen din.
      Du takker for innkallingen, og spør smile blid om de ikke muligens har fått en avbestilling? De svarer nok nei på det. Da takker du fortsatt smile blid, og sier du ringer og spør igjen i mårra! Så legger du på.
      Dag 2: Gjenta dag 1. Og spør i tillegg om de ikke kan skrive deg opp på lista over folk som kan komme på kort varsel om noen ikke kan møte til sin time. Om de ikke kan det, ønsk god dag videre, og vi snakkes i mårra!

      Dag 3: Gjenta dag 1 hvis nødvendig. Det er mulig de allerede ringte i går og hadde funnet et ledig tidspunkt til deg om ei ukes tid! 😂😁

      Uansett, ønsker deg masse god bedring og lykke til! 😃🤗🌺

    12. Hei,
      Jeg har operert prolaps i ryggen, 1 gang på Aleris i Bergen, gikk selv ut etter 3 timer (de freste plass rundt prolapsen) smertefri!! Hadde bursdagsselskap da jeg kom hjem: Dessverre ble jeg dårlig igjen etter 1 år, og ble da satt opp til operasjon på Haukeland. Der ble arrvev etc fjernet, litt mer omfattende operasjon men etter noen dagers sengeliggende ble jeg utskrevet og har bank i bordet vært frisk siden.
      Alle er vi redd for operasjon i Ryggen men valget er enkelt når man har slike smerter. Og som oftest er det med godt resultat! Så ikke hør på
      Skrekkhistorier, alltid noen som vil skremme. Overlegen sa så fint til meg, som da jeg hadde prøvd alt av alternative behandlinger, de kan ikke hjelpe deg da de ikke «når» inn til prolapsen, så 20.000 fattigere etter prøving av alt mulig, innså jeg at han hadde rett ;det er kun operasjon som kan hjelpe. Måtte ikke på opptrening, kun rolig gåing i starten, og er alltid forsiktig med løfting. Lykke til og håper også du kan få operasjon og bli frisk👍🏼😃

    13. Du har helt rett😀Det var noe som manglet i går og jeg lurte jo litt på om alt var bra.
      Det var det ikke ser jeg😕Det er liksom ikke grenser hva du skal slite med,det er noen som liksom får alt og blir satt på prøve omtrent hele tiden.Jeg beundrer til evne til positiv tenkning selv om jeg skjønner at det må være et lite helvete(unnskyld uttrykket)innimellom.
      Jeg er ikke av de som kommenterer og liker det du skriver mest,men jeg leser bloggen din hver dag😊Liker ærligheten din,humoren din og at du klarer å sette så fint ord på livets gleder og sorger.Syns jeg nesten jeg har blitt litt kjent med deg og den flotte kjæresten din og syns dere er så fine sammen💕

      Håper virkelig livet får en svær opptur snart,det fortjener du!

      Sender en klem til deg og kjærest fra Trøndelag 😊

    14. Du må da få operasjon i ryggen. Var ikje spørsmål om ainna når eg var hos nevrolog i januar. Ble søkt til Trondheim pga kortere ventetid det, operert no i slutten av mai ( litt utsettelse pga korona) Pinverk i fot borte tvert. Ny verden😁😁Krysser fingre for deg. Lykke til❤️❤️

    15. Hei! Jeg hadde prolaps med trykk på isjasnerven for to år siden. Ingen ville behandle meg, verken fysioterapeut, kiropraktor eller andre manuelle terapeuter, i frykt for å gjøre det verre. Syke smerter som kun ble noe dempet av kontinuerlig morfinrus. Jeg gikk på morfin i ca fire uker. Det kom seg etter hvert, men plages fortsatt innimellom med intense smerteanfall og at foten er tung og dovner bort. Poenget er: det kan gå over, selv uten operasjon. God bedring og lykke til!

    16. Sjekk ut muligheten for at det er Modic. Min kjærest hadde masse plager med rygg etter prolaps, og dette er ikke en diagnose som norske helsevesen helt aksepterer enda, men det er på vei. Lykke til og god bedring.

    17. Jeg vet akkurat hvordan du har det! 😥 Har i dag vært på samtale på sykehuset (sikkert samme som du skal på 1.sept), og de har funnet ut at jeg har det så ille at jeg blir operert i neste uke! Yay! Hadde aldri trodd at jeg skulle juble av at de har bestemt seg for å skjære i meg, men er altså kommet dit 😳 Ligger langflat på sofaen, for jeg klarer ikke å sitte, og langt mindre gå. Nervesmertene er ikke til å holde ut, og jeg er permanent bortdovnet i yttersiden av foten. Stapper i meg morfinpreparater, og ligger å ser i taket. Kan ikke engang strikke, siden jeg får senebetennelse i armene av å ligge å strikke. Spør meg hvordan jeg vet det! 🙈🤣😜 har full sympati med deg, og er imponert over at du klarer å stå og gå i 30 min i slengen. Klarer knapt å komme meg på do 🙈🤣 synes også det var lenge å gå slik, du kan få permanente skader på nervene. Fikk beskjed om at med en gang man måtte over på morfinpreparater for å få unna de værste smertene, da var det på tide å operere. Masse lykke til fra ei som vet nøyaktig hvor vondt du har det nå. Stor trøsteklem ❤

    18. Huff da, ikke bra. Joda de opererer prolaps, jeg ble operert fredag som var (26.06.20), da har jeg gått m prolaps som trykte på nervene til begge bena, sida februar, hatt noen runder med kryping og kraftig nord-norsk tale etter gulvet. De vil jo først se om prolapsen tørker ut av seg selv, eller om det hjelper med medisiner, men hvis ikke det fungerer, så opererer de. God bedrings klem, det trenger du 🙂

    19. Samboeren har/går til en kiropraktor med prolaps og mye annet, det hjelper,
      God bedring,ikke godt å gå med konstante smerter.
      Du må få gjort noe med det ,for piller er ikke en langvarig løsning.
      Ha en smertefri dag.

    20. Ja, var å kikket etter innlegg fra deg flere ganger i går, var noe som manglet.
      Ja,vondt er forferdelig å gå med ,så skjønner deg godt. Venter selv på hofteopperasjo,blir først på september, slimposene rund leddet er også betente, så det er håpløst,nattesøvnen uteblir, uansett smertestillende. Vi får gjøre det beste ut av dagene,ikke lett,men kan jo ikke gji opp heller.
      Ønsker deg en så smertefri dag som mulig.

    21. Ikke bra med disse prolapsene, nervesmertene er jævlige! Har desverre ikke fått med meg om du har prøvd kiropraktor eller manuell terapeut for å prøve å rette opp? Skal ikke komme med så mye tips og råd. Vil heller ønske deg god bedring ❤ Håper du får hjelp snart ❤

    22. Riktig god bedring. Ikke for å ta motet fra deg men min erfaring er dessverre at i Tromsø opererer de ikke dersom du klarer å gå på do 😔
      Ble etter 1 års venting operert i Bodø. Våknet som et nytt menneske uten de vanvittige smertene i foten.

    23. Riktig god bedring! Nervesmerter vet jeg mye om. Djævelsk når d står på! Pluss fantomsmerter pga amputasjon. De kommer spesielt v lavtrykk! 😥

    24. Du har helt rett i at det var nå som manglet i går,inga blogginnlegg fra deg🤔. Må ærlig innrømme at eg ble litt bekymra for deg😊. Ønsker deg riktig God bedring😍. Operasjon må være siste utvei.

    25. Vet korsn du har det😝 E for tida på opptrening etter prolapsoperasjon nr 2, på 2 år. Har fått varig skade på nerven pga det ble venta for lenge med første operasjonen. Så de intense smertan du kjenner på i rygg, skinka og nedover beinet, har æ levd med i snart 3 år…og holde på å gå fra vettet. Æ sier bare at hvis du har nummenhet eller kraftsvikt i foten, i tillegg til syke nervesmerter, må du ikke la dem vente å se for lenge, før dem operere. Krysse fingran for dæ🤞 og håpe du e en av de heldige som blir bra😊!

    26. Å fy, dette høres grusomt ut 😱
      En deilig følelse når pillene virker, det vet jeg selv som er plaget med migrene🤪
      Kjenner du ingen der oppe med «varme» hender??
      God bedring 👍

    27. 🎶du er bare en mann som gjør så godt du kan🎶Nei æ syns veldig synd på deg fordi æ vet kossen smerter du snakker om😩sliter med akkurat det samme😫helt grusomme smerter😫God bedring ønskes deg🙌🤗

    28. Du skremte meg. Jeg var helt sikker på at det hadde skjedd noe helt forferdelig der langt oppe i nord.

      Når det gjelder ryggoperasjoner så har det tre utfall, hvis det ikke blir bedre så blir det i beste fall slik det var før operasjonen eller enda verre. Håper for din del at du blir bedre uansett 😊

    29. Ønsker deg en bedre dag enn i går!
      Jo de opererer rygg, og de jeg kjenner har en usammenlignbar hverdag. 💖😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg