Det er noe jeg må fortelle dere

Det føles som en evighet, men vi virkeligheten har det bare gått fem dager. Siden sist jeg blogget. Det bare ble slik. Det var ikke mann igjen. Bare en skygge. En skygge som hadde fargelagt seg selv slik at folk skulle tro han levde. Var virkelig. Det fungerte dårlig.

 

Nei, jeg har det ikke bra. Så ærlig skal jeg være. Jeg har det ikke bra, men jeg gjør så godt jeg kan likevel. Jeg har en del forpliktelser jeg ikke kan løpe fra, hvor lyst jeg enn måtte ha enkelte ganger. Det lar seg rett og slett ikke gjøre og det er egentlig helt greit. Da vet jeg hva jeg har å forholde meg til. Livet må gjennomføres. Alternativet ønsker jeg i alle fall ikke. Ennå.

 

“Den lille familien i Alta” er akkurat nå én for lite, og i ukene framover kommer bloggen til å handle om livet til Kjærest og meg, skrevet gjennom øynene på en mann. Meg. Om en måned blir vi en familie igjen. Da er det nok mulig at fokuset mitt kommer til å være litt ensrettet en periode, men det får dere ha meg unnskyldt.

 

Jeg kjemper meg gjennom hver eneste dag, og dagene er ekstremt lange. Se for deg en ridder eller en viking som har sunket ned i myra. Kun armene som er over. Fra alle kanter kommer det fiender. Ridende, gående, springende, krypende, og han svinger sverdet så godt han kan for å beskytte seg. Rekken med fiender er endeløs, men på et eller annet vis klarer han å berge livet gang etter gang etter gang. Så kommer kvelden smygende og det begynner å bli mørkt…

 

Jeg skal holde det private utenfor, men det har i en periode nå vært veldig, veldig krevende. Jeg skal være “større, sterkere, klokere” og derfor ikke gå inn på et enste aspekt i saken, men jeg sammenligner det med det som skjedde i fjor sommer og jeg må finne teknikker for å i det hele tatt puste. Overleve. Mer kommer jeg ikke til å si om den saken.

 

Så var det denne jobben da. Denne fullstendig altoppslukende jobben som spiser opp omtrent all min våkne tid. Helt normalt i høysesong, men denne gangen har “høysesongen” vart fryktelig lenge. Dessuten må vi ikke glemme Viruset, og alt det første med seg av økonomisk frykt og bekymringer, for ikke å snakke om ekstraarbeidet. Det har ikke jeg. Det har ikke jeg.

 

Jeg har derimot en plan! Som dere vet er jeg sjef for BÅDE Hoftepluss og FyFader. To fullstendig forskjellige konsepter, men med det samme kjøkkenet og mye av den samme bemanningen. Det er absurd mye arbeid på begge stedene hvis man vil lykkes, være best og kanskje tjene litt penger i tillegg. Alle som driver vet at det skjer noe absolutt hele tiden. Slik er det. Kontrakten varer tre år til og husleia må betales hver måned i disse tre årene, uansett.  I tillegg har jeg et kausjonsansvar overfor banken på flere hundre tusen kroner hvis jeg “bare stikker”. Ikke er jeg en røm rømmer heller.

 

Hva hvis, og nå drodler jeg bare, ansetter en dyktig sjef på FyFader som kan ta ansvar for å på opprettholde og videreutvikle et godt konsept. Sørge for at kvaliteten alltid er på topp i alle 16 diskene og som skifter sikringer i maskinene, skifter lyspærer og sørger for at det er rent og pent til en hver tid? En person som følger opp rutinene, forbedrer dem og som hele tiden tenker på hvordan vi kan gjøre tinge bedre for oss selv og kundene. Hva hvis jeg rett og slett søkte etter en dyktig mann eller kvinne som kunne ta denne byrden fra mine skuldre? Det tror jeg både jeg, FyFader og Hoftepluss hadde hatt godt av. Mitt døgn har bare 24 timer, men med en dyktig sjef der inne har vi plutselig 48 timer til rådighet. Det høres ut som en god plan!

 

 

 

Vi drukner ikke hjemme. Kjærest og jeg har det veldig, veldig bra sammen. Vi tapper ikke, men fyller hverandre opp. Siden jeg av personvernhensyn skriver veldig sett med mine øyne, så vet jeg det høres ut som arme Kjærest konstant på holde denne tykke, syke, depressive mannen opp og i live, men sannheten er at vi støtter hverandre. Jeg vet hva jeg gjør for henne. Jeg vet at hun trenger meg og jeg vet at jeg er der der for henne de dagene det er hun som vakler. Jeg elsker henne. Hun meg. Trygghet.

 

Jeg har nå i nesten en uke kuttet ut den eneste tingen som har vært mulig for meg å kutte ut, nemlig bloggen. Mange har bedt meg “ta vare på meg selv” og “blogge mindre”, så prøvde det. Jeg har ikke svart på andre kommentarer enn de som blir sendt meg personlig og har heller ikke verken kommentert eller trykket “liker” på fb. Jeg har følgt med, men holdt meg unna.

 

Om det har hjulpet? Jeg vet ikke. Er jo ikke bloggen som tapper meg for krefter, men klart at også den har tatt tid. Tid jeg nå har kunnet bruke på noe annet, dvs. mer jobb, så slik sett har det jo for så vidt vært positivt. Det er jo ikke selve skrivingen som for min del tar mest tid med bloggen, men tilbakemeldingene. Jeg ønsker å lese alle og svare flest mulig, både på inn -og “utboks”. Med litt færre blogginnlegg vil jo også antall kommentarer bli mindre, så er absolutt et godt poeng.

 

Problemet er at jeg LIKER å skrive til dere! ELSKER å fortelle dere om stort og smått. Er GLAD for at dere og følger meg i livets mange opp- og nedturer.  Det gir meg MASSE energi. Det er JEG som skal takke DERE!

 

I dag har jeg sovet lenge, fra ni til halv åtte. Deilige søndager! Klokka er halv ti og Kjærest sover fortsatt. Jeg skal dra noen timer ned på jobb nå. Skal blant annet skifte matkart på FyFade.Et viktig arbeid som må gjøres med jevne mellomrom. Viktig med variasjon så ikke folk går lei.

Er litt ekstra å gjøre for tiden, da det tilfeldigvis var en ansatt som var sykemeldt forrige uke og en annen neste uke. Slikt kan skje. Vi har heldigvis lite sykefravær, men klart at denne sommeren har tæret også på de ansatte. Uansett for mye jeg har jobbet for at belastningen på dem ikke skulle bli for stor. Nå er det heldigvis høst og litt roligere tider. Vi skal nok få det til. Gi meg bare et par uker til nå så blir alt bra.

 

Herregud, det var deilig å kunne skrive til dere igjen! Har virkelig savnet dette. Sitte og drikke kaffe og skrive noen ord. Dette tapper meg ikke, det GIR!

 

Lag en vakker dag!

 

 

 

 

 

 

 

54 kommentarer
    1. Så godt å høre fra deg igjen😊
      Jeg var redd det hadde skjedd noe alvorlig galt der oppe i Alta. Ikke vant til å vente så lenge på nytt innlegg.
      Håper du finner rett dame/mann snarest for jobben 😊
      Kos deg med Kjærest♥️

    2. Mye rart å lese ,folk har mye meninger og det er jo lov 🙂 ett godt forslag det der med å ansette en flink dame/mann ,da kan du/dere puste mere og ha fokus på det som snart kommer(babylykke)
      Masse lykke til videre med alt både til deg og ikke minst til din kjære 🥰

    3. Dine små og store betraktninger har vært savnet ja!
      …Og jeg som aldri skulle følge en blogg 😂, oppdager at man er blitt “avhengig”..

    4. Sommer ; Familie kan defineres som de man bor sammen med som er han selv og kjærest. Det er vel det han mener her med “min lille familie”Resten av hans familie bor jo ikke hos han fast.

    5. Klapp igjen sommer, ka f.. feile det folk!! se nu litt i dybden din fjott..Er du så lite intelligent at du må ha det inn med t – skje?

    6. Heii kan ikke du drive med mer reklame her, både her og på andre måter. Det synes æ du fortjene, å tjene mer på at du forteller om deg og dit liv. For det tar jo på, det er jo på en måte jobben din det også. Mange som har dette som en karriere, og blitt rik. Hvorfor ikke du også skal kunne gjøre det samme. Noen ganger må man bare velge noe som kanskje sitter langt inne, men du har deg selv og din familie å forsørge. Du må bare svelge stoltheten litt og begynn å tjene penger på dette, like mye som de andre, du fortjene det enda mer en de andre bloggerne fordi du er EKTE!!. Irritere meg sinnsykt at det er så urettferdig.

    7. Den lille familien i Alta” er akkurat nå én for lite, og i ukene framover kommer bloggen til å handle om livet til Kjærest og meg, skrevet gjennom øynene på en mann. Meg. Om en måned blir vi en familie igjen.

      Det er det merkeligste jeg har lest på lenge. DU HAR FAKTISK EN FAMILIE, har du glemt det. Er ikke babyen bare på å øke barneflokken?
      Veldig dårlig formulert spør du meg

    8. Jeg leser blogen din, men jeg har aldri skrevet til deg, men nå syns jeg det var så lenge siden jeg har hørt fra deg, så derfor ville jeg bare si, at jeg har savnet skribleriet ditt.

    9. Heeeeei, der va du igjen👍👍 husk at du IKKJE har nån forpliktelsa overfor oss «fæns’n». Skriv når du kan og vil, ikkje når du bør eller må!! Lykke til med ansettelse av ny høyrehånd☀️

    10. ❤️ Godt å se deg tilbake på bloggen, du har vært savnet ❤️. Samtidig så har du jo absolutt ingen forklaringsplikt hverken om du uteblir eller om du velger å skrive 200 innlegg til dagen – men vi er mange som bryr oss om deg og dine, selv om vi ikke kjenner deg, og derfor blir vi litt bekymret når det blir stille fra deg 🙈

    11. Tror du har en god plan 🙂
      Ikke kutt ut blogging om du liker det, kutt ting du ikke liker eller de ting som føles for tunge akkurat nå.
      Vær happy 🙂

    12. Det var nu godt og høre fra dere .ble jo savnet men husk at helsa kommer først. Ta vare på deg selv og kjæresten. Nyt resten av søndagen. Og ha en fin uke.🦋🌞🤗🤗🤠🌻👍👍

    13. en kan ikke alltid være på topp,kanskje du er på “lading” til veslemann kommer.Da blir det ikke mye søvn iallefall. Pass godt på kjærest og hvil når du kan . Goklem te begge to

    14. Der va han igjen, vart en smule bekymra, det må eg innrømme.❤
      Men det var godt å lese du har gjort grep som kan gjøre det enklere for deg gjennom dagen. Ikke tenk på oss, vi er her når du er redo. Ta vare på Kokkejævel og Asbjørn no framover. Uten dei på laget i 100 % vigør bli det ingen blogg.
      Så ikke tenk på oss no, vi venter. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves veit du🥰
      Synes det høres veldi bra ut den ideen om å finne nån til å hjelpe deg💪👍💪
      “En god leder er en som oppnår resultater gjennom andre”😊
      Et godt tips eg fikk når eg bodde i Finnmark og mørket kom sigende på om høsten: husk å ta D-vitami å vær i masse lys (lysterapi) det kan vere med på å gi krefter til å klare dagane og dens utfordringer lettere.
      Masse lykke til å kvil deg godt. Hils kjærest og snart er den lille her.❤

    15. Høres ut som en god plan å gi ansvaret for en av spisestedene til noen andre, omså bare for en tid. Særlig nå når babyen kommer. Du får ha lykke til med alt, uansett hva slags løsning du ender opp med, når det gjelder FyFader. Takk for tørkahjertet som lå med kokkelua jeg bestilte😃 Her ble min kjærest glad for en slik gave i hverdagen❤️

    16. Godt å se deg igjen 😊 Drit i kommentarene, skriv det du føler for, ansett en sjef på Fy fader (Er det ikke en av de som allerede er ansatt som kan rykke opp et hakk? Du har jo himla flinke folk der😊) og snakk med psykolog så mye som mulig. Bare noen tanker 😊 Klem fra meg

    17. Det var godt å høyre ifrå deg nå🌷
      Begynte bli urolige at det hadde skjedd noke med deg og dine🍀🍀
      Pass godt på deg å dei rundt deg godt🌺 Ha ein fine søndag🍀🍀🍀🍀

    18. Hei igjen! 😊 Godt å høre fra deg. Jeg har bare fulgt deg noen måneder, men kjente at jeg ble litt bekymret da det plutselig ble så stille fra deg.
      Jeg jobber i helsevesenet og har vært litt bekymret for deg. I løpet av det siste året har jeg hørt om to forskjellige menn som har hatt lignende sykdomsforløp som deg. En smerteproblematikk som ikke har gitt seg, og til slutt avdekket/ført til alvorlig betennelses-tilstander i kroppen. Hvis dette går for langt og ubehandlet kan situasjonen bli kritisk 😔 Jeg har tenkt på om det er en underliggende betennelse i kroppen som fører til de siste måneders problematikk i blant annet øyne hos deg og utmattelse du beskrev i forrige blogg innlegg.Håper du har en lege som ser helheten og ikke fokusere bare på medisin 💗
      Ansett flere så fort som mulig, du kommer til å trenge flere timer i døgnet når babyen kommer. Ønsker deg og dine alt godt.

    19. Ha e fantastisk dag❤️ Tror det er rett tanke om en dyktig sjef på Fy fader! Du må passe på at ikke lyset brenner i begge ender❤️ Husk nu bare å klare å la den sjefen være sjef😘 Slipp taket og gi deg selv tid❤️❤️

    20. Det var hyggelig å høre fra deg igjen. Må innrømme at jeg har sjekket bloggen din hver dag.Har tydeligvis savnet “drodlingen” din. Godt å høre at alt er “bra” med dere. Ha en fin søndag😊

    21. Har venta på et lite livstegn fra deg ❤️ Trenger ikke skrive så mye, bare et lite hei, her er jeg 😍 Så slipper vi å bli bekymret 🙈

    22. Det var godt å se at det er liv i dåkker, du har vært savnet. Forstår godt det har blitt for mye,så ikke negativt, men har tenkt mye på hvordan det står til der oppe i Alta, alt vel, lag en fin søndag😊

    23. Jeg er så imponert og full av respekt for deg.

      Selv om historiene våre er forskjellig så vet jeg dessverre veldig godt hvor enormt krevende det er å vente på at en liten skatt skal komme til verden, bare et lite år etter en annen forlot den samme verden.

      Når man har det tøft i liver er min erfaring at det i tillegg kan komme flere fysiske plager, det har dessverre du også fått erfare. Likevel velger du å stå på og du beskriver dagene dine for oss lesere på en veldig ekte måte. For å få til det må du la deg selv kjenne på følelsene til enhver tid, og det er det som virkelig er imponerende slik jeg ser det.

      Følelsene som utspiller seg i hele sitt spenn fordi man venter på en liten skatt og er foreldre til et eller flere englebarn er så komplekse at for meg var det nok å bare være tilstede. Jeg nærmest listet meg gjennom dagene, jeg kjente helst ikke på følelsene og snakket minst mulig om hvordan jeg hadde det. Men du, du står i en meget krevende jobbsituasjon pga covid-19, du står i smerter og fysiske utfordringer, du anerkjenner at det er viktigere at Datter tar det riktige valget for seg om hvor hun skal bo istedet for å fokusere på hva du ønsker, du er en støtte for Kjærest i et solid team og du kjenner på og beskriver deler av hverdagen din for oss lesere…..

      Jeg skjønner at dette er mine tolkninger av en kompleks situasjon, med bakgrunn i at jeg har lest ditt perspektiv, men uansett:

      DET STÅR SÅ STOR RESPEKT AV DET DU GJØR OG HVORDAN DU UTTRYKKER DEG! Jeg håper dine kritikere kan prøve å anerkjenne den enorme innsatsen din snart…. Jeg vil sende haugevis av styrkeklemmer til DEG og Kjærest og ønske dere all mulig lykke framover. 💜

    24. Godt å høre fra deg igjen❤️
      Så deg på Bunnpris på fredag, at det var liv i deg. Du så ganske bra ut, Det var godt å se.
      Klæm.

    25. Var i Alta sist uke. Måtte inn på Amfi, for om ikke annet så for å se «Fy fader» og «Hoftepluss» med egne øyne. Det var mye godt i disken på «Hoftepluss», men vi valgte «Fy fader». Sååå mye godt å velgei😊
      Det ble litt av mye! Og alt kjempegodt!! Ikke var prisen ille heller! Mette ble vi iallefall😋
      Så – takk for maten! Synd vi bor så langt unna😊

    26. Der var du ! Puh….
      Slett ingen dum ide å delegere arbeid til andre – det kan på mange måter (ofte de fleste måter) være en vinn-vinn situasjon!
      Start jakten, bruk tid – «den rette» bare venter på å bli oppdaget 👏
      Masse lykke til fremover ❤️

    27. Hatt en travel uke selv så i går når alt var ferdig slo det meg at ikke sett noe fra deg ❤
      Men vet du det går helt fint, ta vare på deg og dine så gir du lyd når det går ❤

    28. Vil bare gi deg en stooor klem! Fordi jeg skjønner det er tøft for tiden! Men “bak skuene er himmelen alltid blå”. Ønsker deg og dine en så fin dag som mulig 🌺

    29. Så godt å “høre” fra deg igjen! 🙂 Må innrømme at jeg snek på din private Facebook bare for å se om det var liv i deg.. DET sier litt om hvor avhengig man kan bli av en fremmed persons ord… Og selvfølgelig en del om mitt eget liv! 🤪 Boka har jeg begynt på for andre gang, sjokoladekake kaken bakt og 11 åringen i huset digger Kokkejævel forstykket. Bruker det med stolthet på skolen 🙂🙂 Og reinsdyrsnacket var fantastisk… OG gøy at din Kjærest hadde pakket det 🙂 Ønsker dere alt godt ❤

    30. Har savnet skriveriene dine 😃
      Var inne på bloggarkivey i går for å sjekke om jeg hadde oversett en blogg 😁
      Ha en fin søndag og ny uke i nord 🍁🍂

    31. Takk for oppdatering! 🌹 Skjønner at tiden og armene ikke alltid strekker til, men prioriter og gjør det som gir og er absolutt nødvendig. Lykke til med jakten på ny Fyfader-sjef. 👍😀

    32. Krysser fingrene for at det finnes en dyktig kvinne eller mann som kan ta over FyFader for deg!!
      Det høres helt vidunderlig ut!
      Bare å sette i gang prosessen 😅👍💪💪
      Godt å høre at Kjærest og du tar godt vare på hverandre i en tøff tid! ❤️
      Ha en strålende søndag, med forhåpentligvis noen rolige og stille stunder med Kjærest. 😍

    33. Åh så godt at du er tilbake.
      Har vært bekymret.
      Trist at du har det sånn.Håper du har fått tatt deg litt igjen.
      Ha en fin søndag i lag med din kjære.

    34. Full forståelse for “taushet” på bloggen, men så godt likevel, å få et livstegn fra deg!! Håper pilen peker oppover nå, for dere alle 😇 mange tenker på deg, og ønsker dere det beste! Husk det, og lag deg gode øyeblikk 🙌

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg