Det er på høy tid at jeg gir meg selv en pause nå

09:15 ringte telefonen. Jeg sov, som vanlig. Eller, hadde akkurat sovna igjen. Er jo en del lyd fra en viss liten mann om nettene. Uansett, telefonen ringte. Det var fra jobb.

“Du, det er noen her som skal hente noe lammecarré. Vet du noe om det?”

 

Å, herregud! Jeg våknet umiddelbart, og med knusktørr strupe fikk jeg stammet fram at jeg hadde glemt å bestille det, men tilbød meg å betale for varen hvis de hadde det på andre butikker. Ett eller annet i den duren. Jeg vet ikke om de fikk det med seg. Hjertet banket så hardt og så høyt at jeg ikke en gang hørte min egen stemme. Jeg dro på meg joggebuksa, den eneste buksa jeg passer for tiden, og kjørte sporenstreks nedover.

 

Da jeg kom ned var de selvfølgelig dratt og jeg fikk et lass med emballasje til nettbutikken som jeg plutselig måtte få i hus. Da det endelig var gjort og jeg fikk satt meg ned på mitt første kontor med dør, åpnet jeg pcen og jeg så at det var en mail fra en svært skuffet kunde øverst i mailboksen. Jeg kokte meg en diger kopp med pulverkaffe, stålsatte meg og begynte å lese:


Hei

I dag kjørte min pappa fra <Bostedet, (halvannen times kjøretur fra Alta)> til Alta for å hente lammecaren, han fikk beskjed om at den ikke var der. Dere hadde ikke bestilt den inn slik som jeg ble lovet. Min pappa var også i kontakt med dere på mandag hvor han sa at han ikke kom før onsdag for å hente varen. Fikk beskjed om at dette var helt okei. Nå sitter det to skuffede eldre mennesker i <bostedet> som nå må finne en alternativ nyttårsmiddag for to. Jeg syns dette er dårlig kundeservice. Håper dere kan fikse opp i dette og levere varen til min pappa i <bostedet> før nyttårsaften. 

Min pappa kan nåes på tlf <telefonnummeret>

 

 

Som en slags botsgang, og for å ta inn over meg for en idiot jeg egentlig er, så måtte jeg lese mailen flere ganger. Slike feil er utilgivelige, og jeg hadde ikke blitt den jeg har blitt hvis det var slik jeg hadde drevet butikk opp gjennom årene. Jeg var så flau at jeg rødmet for meg selv, alene inn på kontoret. Måtte til og med lukke døren til kontoret, men det var mest fordi jeg endelig har fått meg en kontordør.

 

Hva gjør man egentlig når man ikke bare har bæsjet på leggen, men når man fader meg har fylt hele septiktanken?

 

Jeg skrev tilbake:

Jeg kan ikke gjøre annet enn å legge meg paddeflat. Lammet forsvant fra hodet mitt med en gang jeg jeg postet mailen, og kom ikke tilbake før de ringte fra jobb i morges og sa det var noen som var der for å hente varen. Jeg er fryktelig, fryktelig lei meg.

 

Det tar en uke å få tak i nytt kjøtt, men jeg tilbød over telefon å betale for en tilsvarende vare i en annen butikk. Noe annet enn det kan jeg nesten ikke gjøre. Jeg beklager igjen. Som dere forstår holder jeg på å gi meg, hodet henger ikke med lenger. Det hjelper ikke dere det grann.

 

Be din far kjøpe det han vil til nyttårsmiddag, så betaler jeg for det. Det er det beste jeg kan gjøre.

 

Unnskyld!

 

Så drakk jeg en kopp kaffe til, stappet inn TO chilirubba nikotinfrie snus inn under leppa og motet meg opp til å ringe telefonnummeret som sto på mailen. Til faren. Etter noen minutter med hjertebank, så gjorde jeg det eneste man kan gjøre i slike situasjoner, tok telefonen og la meg om mulig enda flatere enn i mailen. Han var, heldigvis, en trivelig og løsningsorientert mann som hadde tatt opp kalkunbryst som nyttårsmiddag i stedet. Ikke dårlig middag det. Jeg sa han uansett bare kunne dra på butikken og kjøpe absolutt alt han ville, og jeg skulle betale for det. Vi ble enig om at han heller skulle få et sentergavekort pålydende 1000 kr neste gang han var i Alta, som et plaster på såret. For som jeg sa, noe mer enn det kan jeg nesten ikke gjøre.

 

Unnskyld!

 

Tror det blir veldig bra for både Hoftepluss og kundene at det kommer en ny sjef 1, januar. Det er på høy tid.

 

 

 

20 kommentarer
    1. Har hatt 25 stk som banka på restauranten kl 12 for lunsj, viktig lunsj. men den var glømt. det gikk ikke bra…

    2. Som kunde tilgir jeg glatt når butikken innrømmer at de har gjort en feil, det er menneskelig. Det jeg ikke tåler er når jeg blir lovet noe som ikke overholdes, og at det da kommer en tirade av bortforklaringer.

      Synes kompensasjon på 1000kr var raust, tror ikke jeg hadde hatt samvittighet til å ta imot det.

    3. Herregud, alle kan glemme! Tilgi deg selv. Syns du er raus mot kunden jeg….
      Godt nytt år, tenk stort, og uttafor boksen.
      Godt nytt år!

    4. Det e jo ikke verdens undergang du har stelt i stand, Asbjørn. Ingenting uten om du drep nå kan det rettes opp i😀

    5. Det har vel dessverre skjedd alle som jobber med ferskvarer…
      Julerush, lange dager og søvnmangel, det er ingen unnskyldning, men man er bare mennesker.. Mennesker med en jævlig stressende jobb, men man gjør jo så godt man kan ☺️

    6. Menneskelig å glemme, guddommelig å tilgi, heter det vel?
      Stakkars folk som må nøye seg med noe så simpelt som kalkunbryst på nyttårsaften. Årets siste kveld er nok helt ødelagt for dem, tenk å måtte legge seg, stappmett av kalkun i stedet for lammecarré.
      Jeg eier ikke medfølelse for dem, å bare finne på å sende en sånn mail, om (nesten) verdens undergang. For en lammecarré. Da er man bortskjemt og svirrer i en sirkel rundt egen akse.

      Folk er blitt husløse i natt, folk er blitt skadet, folk er i sjokk, noen venter fortsatt desperat på livstegn fra sine kjære. Og disse bortskjemte snaskene sutrer over en kjøttbit. Jeg håper virkelig denne mannen har skamvett nok til å takke nei til sentergavekortet, i stedet be deg donere tilsvarende beløp til de som mistet alt de eide i raset.

      Det hadde vært en passende botsøvelse for en egoist som måtte nøye seg med kalkun nyttårsaften.

      Jeg skal lage kalkun i morgen. Verdens beste og saftigste, i følge de som har spist kalkun her. Hvordan får du den så saftig? Hvordan får du sausen så god? Jeg kan finessene, har forsket gjennom et par tiår.

      Ha en strålende nyttårsaften i Alta.

      1. Egoist?? Kunden det er snakk om her kjørte bil i 3 timer! uten å få noe igjen for det. Vet at folk i nord ikke er like nøye på avstander og tid som oss andre, men….
        Selvsagt er det en big deal og jeg hadde blitt dritsur selv, som de aller fleste normale mennesker. Spesielt når den som har skylden normalt sett skryter uhemmet av sin bedrift og profesjonalitet.
        1000 kr (som må brukes på senteret i Alta) er ikke veldig raust for bensin og tidsbruk som sikkert kunne vært brukt bedre.
        Og, jeg sier ikke at feil ikke kan skje – men at fansen her vender irritasjonen mot kunden er litt spesielt og pinlig.

      2. Og du har brukt et par tiår på å opparbeide deg dårlig usmaklig oppførsel også. Du som skal skamme deg!

    7. Huff huff, det kan skje den beste, alle kan gjøre feil, vi er da mennesker, bra det løste seg, du gjorde jo helt rett når du la deg flat,kan ikke gjøre stort mer. Ha en fin kveld, no starter snart et nytt kokke liv😊

    8. Det e jo kjedelig, men alle vet at d går an å glemme, rote til, og d finnes alltid løsninger. Flott kunde dette her, og syns du gjorde en god deal m dn uheldige, som ble dn heldige, ikke værst m centergavekort som plaster på såret. Godt nytt år og masse lykke videre:)

    9. Kjenner den “grusomme” følelsen man får når man glemmer sånn som du gjorde her. Men det viser bare at man er et menneske og ikke en robot. Trøster meg selv med at gjør man ingenting, skjer heller ingen ting, verken godt eller sånne katastrofer.

    10. Jaja godt det er alternativ nyttårsmiddag da, til overpriviligerte nordmenn. Huff, forstår at kalkun er langt ned på lista. I overkant dramatisk mail du fikk, spesielt når man tenker på hvordan folk har det i verden sånn ellers. Godt at et 1000 kroners gavekort kan rette litt opp på den alternative dårlige nyttårsmiddagen. Stakkars mennesker!

    11. Alle kan glemme og alle kan feile…d e du ikke aleina om bare så d e sagt!
      Godt nyttår til dæ og dine🎉😃

    12. Huff, det er lov å glømme.. Minner meg om en kveld jeg var på jobb på et av byens gatekjøkken. Lagde en take-away-burgermeny til en kunde. Ca en time etter han fikk den med seg, kom han noe irritert tilbake, han lurte på hvor burgeren ble av, for inni brødet var det kun salat og dressing.. 🙈😅
      Fortsatt god jul, og når tia e der, godt nytt år 😊

      1. Huff, det er lov å glømme.. Minner meg om en kveld jeg var på jobb på et av byens gatekjøkken. Lagde en take-away-burgermeny til en kunde. Ca en time etter han fikk den med seg, kom han noe irritert tilbake, han lurte på hvor burgeren ble av, for inni brødet var det kun salat og dressing.. 🙈😅
        Fortsatt god jul, og når tia e der, godt nytt år 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg