Det er snart på tide å skifte forsidebilde på telefonen

Dette var det fineste bildet jeg hadde av ham og jeg rakk aldri å sette inn et nytt før han dro. Over ett år etterpå har jeg ennå ikke klart å skifte bilde, men jeg begynner å bli klar for det. Jeg vet til og med hvem som skal få den store æren til å overta plassen. Nei, han har ikke kommet ennå.

 

Dagen i går startet

Dagen i går startet ikke bra. Jeg hadde klart å skrape sammen noe så sjeldent som en frilørdag, men jeg våknet av meg selv i sekstiden med en stor uro i kroppen. Kaldsvettet litt og hadde vondt i magen. Noe hadde skjedd. Det hadde det. Halv times tid etterpå ringte telefonen. Noen var blitt syke og jeg måtte steppe inn. Herlig, men slik er det. Jobbet fram til 12:00, en flink ekstrahjelp steppet inn og frilørdagen kunne starte.

 

En av bursdagsgavene mine til Kjærest, verdens vakreste kvinne, var en time med fotpleie. Jeg hadde slev tatt det uken før, og dette bare MÅTTE Kjærest få nå i svangerskapets aller siste fase. Jeg bestilte time for henne fredag kl. 16:00 slik at hun kunne gå lykkelig inn i helgen.

 

Det ble litt nedtur da hun kom dit, for de hadde på et eller annet vis dobbelbooket timen og Kjærest måtte luske seg hjem med ny time lørdag kl. 12:00. Det skulle vise seg å være et lykketreff, for det ble naturligvs store rabatter samt 50% lengre behandling! Så i stedet for å betale 810 kroner for 1 time så betalte vi 600 kroner for 1,5 time. God deal!

 

Kjærest elsket det!

 

Etter behandlingen dro vi på toget der Bondens Marked hadde noen boder. Tradisjonen tro kjøpte vi gnikkalefser hos Toves tradisjonsmat. Som vanlig helt utsøkt kvalitet! Denne dama vet hva hun holder på med. All ære til folk med lidenskap for mat. Ekteparet er åpenbart et par år eldre enn meg og likevel holder de på med dette. Imponerende!

 

Bjørkebrød. Er ikke spesielt glad bjørk som krydder og smakstilsetning, blir for beskt for meg, men dette var overraskende godt. Et absurd godt eltet brød med bare en mild ettersmak av det jeg vil kalle for sommer. Fantastisk godt! Terningkast 6.

 

Det er grenser for hvor mett du blir av smaksprøver på geitost og gnikkalefser fra bare fire boder, så vi bestemte oss for å teste ut et nytt sted som har åpnet her i Alta, Vanvittig grill. Vi bestilte begge en burger som jeg tror het “Vanvittig god”. Om den var “vanvittig” god vet jeg ikke, men den var i alle fall et skikkelig stykke håndverk med både hjemmelaget burger og brød. Eneste jeg savner når både burger og brød er hjemmelaget er skikkelig egenprodusert pommes frites. Det er urettferdig, men når man selv legger lista høyt så trekker industrifries litt ned.

 

Når det er sagt så var vi, tja, vanvittig fornøyde. Maten var veldig god og lokalet var utrolig koselig. Nesten alle bordene var i bruk og det håper jeg de fortsetter å være i mange år framover, for dette var virkelig en positiv overraskelse blant Altas mange gatekjøkken! Terningkast 5. (Hadde LETT gitt 6 hvis fries hadde vært hjemmelaget)

 

Gode og mette dro vi videre til svigerfar. Som dere ser har han ingen interesse i å bli noen bloggkjendis, men han hadde kjøpt seg en reinskrott som han drev å skar ned. Gjett om vi fikk oss noen biter vi skulle koke til kvelds?

 

Å Ziko selvfølgelig, min aller, aller beste venn. Alltid like hjertelige møter når vi treffes. Nei, har neppe noe med at jeg alltid har med Dentasticks, tror bare vi rett og slett liker hverandre. To like sjeler i forskjellig innpakning kan du si.

 

Dro på butikken og parkerte ved siden av denne lille rakkeren. Syns det så litt artig ut der og da, men ser jo nå et det egentlig bare er en hund i en bil. Koselig kanskje, men ikke så veldig artig.

 

Videre bar det innom Svigermord en tur med en flaske vin. Hun har besøk av sin hjertes utkårede denne helgen og jeg vil anta de skulle ha en romantisk aften med vin og hverandre. Fine folk begge to, men lite fotogene, så ingen bilder av dem heller.

 

Så var det hjem da og ble allerede i yttergangen påminnet at på mandag så MÅ jeg ringe dyrlegen og bestille time for avlivning. Dette går fane ikke lenger. Katta skal bort!

 

Nei da, slapp bare av. Skal bare bestille en ormekur til henne og omplassere henne hos Svigermord. Hun elsker dyr.

 

Kveld. Bruna reinkjøttet godt i en gryte og kokte det for seg selv i lettsaltet vann et par timer. Skummet godt av.

Hadde så i grønnsaker og potet og sydet videre en liten time

Ble veldig godt! En liten klatt med urtesmør på toppen gjorde underverker. Enkel mat, men det blir ikke bedre enn dette!

 

Eller forresten… Det kan definitivt bli bedre! Kjærest sin eplekake, herre gud!

 

For ikke å snakke om selve Kjærest…

 

Resten av kvelden: Yellowstone

 

Og Kjærest ble ferdig med hentesettet. Lovprisingen kan begynne. Rørende vakkert, selv om jeg må innrømme at hele det der “hentesettgreiene” er en dameting. Ikke for det, jeg forstår behovet for klær altså, men dette skal brukes type en eller to ganger. Det ER forskjell mellom kjønnene, he he! 😉

 

Det var frilørdagen min i bilder. Nå er det søndag og jeg har sovet lenge. Utrolig deilig. Kjærest sover ennå og jeg skal et par timer på jobb. Bare småting. Det er snart ikke blader igjen på trærne. Winter is coming og det gjør ingenting. Jeg er snart klar.

 

Alt godt!

-Kokkejævel-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21 kommentarer
    1. Di badeendene som er på det ene bildet må dere være forsiktige med å bruke vist di skal brukes når babyen kommer! Kan samle sæ masse mugg inni dem:)

    2. Oppskrift på eplekake? Den så fantastisk god ut! Skryt til kjærest , og også skryt for hentesett for jammen var d utrolig fint. For meg som ikke kan strikke beundrer jeg de som kan få til noe så fint. Burger så og god ut, ble rett og slett sulten av dette innlegget… he he… Så ut som en riktig fin dag. Godt å se at du hadde et opphold fra jobb, og kvalitetstid med kjærest og familien ellers. Trengs slik balanse i livet, selv om jeg skjønner du har mye å gjøre nå rett og slett for å få kvalitetstid med han som kommer snart. Spennende dager , om når skjer d. Ønsker dere alt godt, fine dere. Hilsen Synnøve

    3. Koselig lørdag hos dere.Og god søndag blei det nok også.Ønsker dere en god og trygg uke fremover. Ja, tenk at vinteren er snart her,tia går så fort. Den lille blir nok god og varm i det pene hentesettet.💖

    4. Går det an å spørre kjæresten om hvor man finner oppskrift på det nydelige hentesettet?
      Hilsen ei som håper lykken ankommer i mai ❤️

    5. Kiste meg med innlegget ditt, dette var en helg etter min smak 😋

      Hvis jeg kan få si det så syns jeg ikke du skal skifte bilde på telefonen din…han som kommer vil være glisende og krevende tilstede, han som var kan minnes nå og da som et lite hallo innimellom ❤️

      Lykke til i dagene som kommer, husk å nyte tosomheten mens den er 💞

    6. Ser dåkker har hatt en veldig fin og innholdsrik lørdag💕. Det hentesettet var helt nydelig😍. Må no bare si,den eplekaka til kjærest såg no vanvittig god ut😋. Sikle, sikle her😄. Ha en fortreffelig fin søndag begge to❤💙.

    7. God søndag, kos dokker. En helt herlig beskrivelse av en innholdsrik lørdag. Og jeg skjønte til slutt at du ikke hadde skrivefeil i tittelen til et nært familiemedlem😅

      1. Svigermord er en hjørnestein i Kokkejævelgjengen. En av alle fine i gjengen. Hun er ikke en skrivefeil! 🥰 Takk for turen i Alta. God søndag til dere alle sammen.

    8. For ett nydelig hentesett, slikt får man ikke kjøpt, så flink kjærest er, og for en fin lørdag dere har hatt.🌹🌹🌹🌹

    9. God søndag te dåkk begge to 🥰
      For en koselig lørdag dåkk hadd. Vart rolig langt inni ryggmargen bære av å lese om den 👌😍
      Håpe det itj blir længe te det nydelige hentesettet blir tatt i bruk 👍👍👍

    10. Effektive lørdag, det der men så veldig koselig ut da, nydelig hentesett ,så no kan lille bare komme ,en av Alta mest velkomne sønner 💙😍
      Fin søndag te dåkket to.

    11. En flott lørdag. Hente settet er nydelig. Ho er flink. nydelig strikket. Ønsker dokker en flott søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg