Du brenner ditt lys i begge ender…

Reklame | Kokkejævel

På slaget ett år og fire måneder etter Katastrofen kommer det en liten gutt til verden, til oss. Du kan si så mye du vil at vi ikke skal være redde, men bak hvert eneste smil og hver eneste forhåpning, hver en drøm vi har til det som skal skje, så lurer alltid redselen i bakgrunnen. Jeg skriver ikke så mye om det, men den er der selv om “livet går videre”. Hver eneste dag er en kamp for å holde motet oppe. Når vi endelig har lært oss å takle sorgen, så begynner krigen mot redselen. Den pågår både dag og natt og jeg må hele tiden finne krefter for å overvinne frykten, både for min egen del, men først og fremt for Kjærest og Datter. Jeg er, og vil være, den stødige skulderen man kan gråte mot når man er redd. To som gråter gir ingen trøst. For noen.

 

Regntung morgen i Tollevika. Klokka er snart åtte. Sto opp for en liten time siden. Godt å kunne sove lenge på søndager. Elsker det. Trenger det. En hel natt der jeg kan sove så lenge jeg vil uten at jeg må tidlig opp på jobb. Livskvalitet og en dag jeg gleder meg til og finner energi i. Selv om det i sommerhalvåret er jobb hver eneste søndag, så tapper det meg ikke for energi så lenge jeg kan sove på morgenen.

 

Irriterende at jeg ikke får til å sove lengre, men tror Kjærest er glad for det. I alle fall innerst inne. Tror aldri hun kommer til å innrømme det, men jeg er overbevist om at hun i denne perioden av svanger skapet setter pris på å ha hele sengen for seg selv. Bonus naturligvis at det heller ikke er noen som snorker, he he.

 

Vi var forresten å så på 180-senger på Fagmøbler i går etter jobb, for vi SKAL og MÅ kjøpe større seng, men vi ble avbrutt da de ringte fra jobb og bønnfalt meg om å komme tilbake. En gjest hadde laget et voldsomt oppstyr og krevd pengene tilbake da den simple maten på FyFader kostet alt for mye. Dessuten luktet det dritt av servietten som var i posebestikket. Vi gikk tilbake og snakket med gjesten. Hen mente det burde være en øvre grense på 300 kroner, slik at hvis du tok for mye mat så skulle du slippe å betale for det. Hen fikk ikke pengene tilbake. Kg-prisen på 229 (199 take-away) kan man mene hva man vil om. Om noe er den kanskje alt for billig. Den er i alle fall merket ved inngangen. En god porsjon middag er et halvt kg, dvs. at du får deg en hel middag for 115 kroner. Jeg er enig i at det kanskje er litt vanskelig å begrense seg der inne fordi det er så mye godt å velge mellom, men det ansvaret må nesten voksne mennesker ta når de er ute på egenhånd og kjøper mat 🙂

 

Regntung utsikt fra kjøkkenvinduet også. SE så fint naboen ordner! Snart er det like fin utsikt fra kjøkkenet som fra stua. Hun er griseflink og en stor inspirasjon. Vi begynte jo vi også, Kjærest og jeg, med stor iver tidligere i sommer med hagearbeid og bedlaging og jeg vet ikke hva, men så reåpnet FyFader og livet ble aldri det samme igjen, he he .

 

Ved min side ligger Maria og maler. Har vært ute i hele natt og GJETT hvem som var glad da jeg sto opp og slapp henne inn. Hun elsker å være ute om natta altså, så ikke sette i gang et voldsomt leven fordi katta er ute. Det orker jeg faktisk ikke. Begynner å bli glad i dyret. Veldig faktisk også. Den enste grunnen til at hun ble “brakt til gårds” var jo fordi jeg ville at Datter skulle ha noe å glede seg til da hun kom til meg. Dette var før Kjærest og jeg er kanskje ikke superfestlig å være sammen med. Da er det greit med katt tenkte jeg. Og det var det. Nå hører hun til og har blitt en del av den lille familien. Hater å innrømme det, men slik er det. IKKE si det til noen !

 

Kjøpte takke til Kjærest for et par år siden og den ble faktisk ikke innvidd før på bursdagen min. Da stekte jeg sveler. Er vant med sveler fra jeg var liten. Familien kommer jo opprinnelig fra Vestlandet, så hos oss gikk det i sveler blant folk og brennevin i smug kan du si. Neida, men jeg er glad i sveler. Har en god oppskrift fra min barndom. Salig onkel Øystein sin. Han døde da jeg var liten. Hjertet. Tror han var på min alder. Håper det ikke var på grunn av svelene. Da er jeg ille ute…

 

Mange som savner oppskrifter fra meg. Sannheten er at jeg omtrent ikke har laget mat siden begynnelsen av juli. Har spist både frokost, lunsj og middag på jobb og kanskje bare smelt i hop noe veldig lettvint til kvelds. Det har vært absurd mye jobb. Ikke fordi jeg ikke kan “delegere” eller ikke “stoler på mine ansatte og gir dem tillit”, men fordi det rett og slett bare har vært absurd mye å gjøre. Jeg kan ikke bare la arbeidet være en dag. Jobben blir jo ikke borte og det blir dobbelt opp dagen etterpå. Dette har jeg prøvd å forklare så mange ganger, og kjenner jeg blir litt amper hver gang, så tror jeg heller lar det det ligge, he he 😉

 

I alle fall, blir lite oppskrifter når jeg ikke har tid til å ikke lage mat og regner med at det ikke er noen som mener jeg skal stå på natta å lage mat slik at det blir flere oppskrifter på bloggen? Tenkte meg det ja 🙂

 

Dagens plan. Et av fryserommene er helt nediset, så vi tømte det i går så jeg får avrimet det i dag og fylt det opp igjen før ny uke starter i morgen. Dette er fryserommet vi har oppe på kjøkkenet og vi er 100% avhengig av det, så jeg MÅ gjøre det i dag. Det tapper meg ikke for energi, søndagsjobbing gir meg ro i sjelen. Får gjort unna alt man ikke rekker i løpet av uka, for en det noe som gir VONDT stress så er det alt man ikke rekker å gjøre fordi døgnet rett og slett ikke har mange nok timer. Da er det godt søndager finnes. Stengt senter, ingen tidspress, bare få jobben gjort.

 

Milkshakemaskinen må også vaskes i dag. Det er ikke like kos, men det må nå en gang gjøres og skal jeg selge mikshake må den vaskes med jevne mellomrom. Enkelt og greit. Tar to timer.

 

Har også fått sikringene til den ene slushmaskinen. Den har vært ute av drift i flere uker nå og i dag SKAL jeg skifte dem. Fikk dem i forrige uke, såp egentlig bare LATSKAP at jeg ikke har skiftet dem før.

 

Ellers skal jeg bare pjuske der nede. Vaske kjølerommene og klargjøre for morgendagen. Jeg klarer ikke å jobb for fult ennå, så når jeg ordner en del på søndager så kan jeg med god samvittighet sitte en gang i timen på mandager uten at det går ut over de andre eller kundene.

 

Se på denne vakre og nydelige jenta mi! Jeg er så glad i henne! Hadde jeg startet opp bloggen i dag så hadde jeg ikke kalt den for “Kokkejævel”, men for “Jeg er så glad i henne!”. Neida, men hun betyr mer enn sundt er for meg. Bare tanken på at hun ligger der nede og sover gjør meg glad. Og hun har bestemt seg for at hun vil gifte seg med meg! MEG, en grenseløs narsissist som utlevert alle rundt meg for klikk, hjerter, penger og berømmelse. Det er nesten ikke til å tro. Kanskje hun er psyk hun også? Håper nesten det, for de gærne har det godt, ha ha 😉

EWWG

 

Alt godt til dere alle!

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

 

EDIT
Så kommer man ned på jobb da,  og ser at den største kjøledisken er fullstendig iset ned i “maskineriet” og derfor bare er 14 grader. Maten må kastes og disken må avrimes og fylles opp igjen. Tar et par-tre timer. Skal jeg “passe på meg selv og jobbe mindre”, altså gå hjem og la maten ligge der og ødelegges. Skal jeg “stole på mine ansatte” og delegere det bort. Til hvem? Jeg ser ingen her.

Misforstå meg riktig. Klart det er kjedelig, men slik er det å drive et smattested i denne skalaen. Ting som dette dukker opp hele tiden. Det kan ikke delegeres bort, det må bare gjøres der og da. Jeg tar meg så mye fri som jeg kan og det variere veldig gjennom året, men klart, jeg blir veldig frustrert når folk snakker om at jeg tjener så godt. De skulle bare visst timelønnen, he he 😉

 

Nei, må jobbe på. Skal opp i skiferbruddet etterpå og hente skifter til bryllupet. Ikke spør. Jeg vet mer når vi har vært der 😉

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

40 kommentarer
    1. Spander katteluke på Maria 😸 Lykke til med alt som foregår i livet deres nå, heier på dere!💗

    2. Å ja. Jeg kjenner den. Man gleder seg til lille skal komme. Samtidig er man så redd at man, i alle fall som mor, ønsker å ha den i magen for alltid, der er den trygg. Ei mare som rir, jeg føler med dere i denne tiden. Husker da jeg hadde fått den lille, ingen andre fikk stelle, ingen fikk passe. Jeg sov med babyen oppå magen i mange måneder, livredd og ingen å prate med. Eller jeg ville ikke prate med noen som sa gjør sånn, gjør ditt, gjør datt. Slapp av. Korsen helv… idiot tror det er mulig å slappe av? Jævla tosk. Men det gikk jo bra. Både for den lille som er voksen nå, foreldre og søsken.
      Livet går videre? Ja, man har ikke noe valg. Men veien er ikke like så beint fram lengre, den tok av krysset, hvor man ender…si det.

      Ingen som ikke selv er selvstendig næringsdrivende, med lett bedervelige varer, skjønner ikke at man ikke bare kan ta fri. Være hjemme. Det koster å få ting ødelagt. De skjønner ikke det.

      PS svelan så god ut. Oppskrift?
      180 seng er det minste man må ha. Og hver sin dyne. Egen dyne er en menneskerett og burde vært lovfestet😂

      God søndag efta

    3. Sveler er godt, veldig godt, har og slik en takke, og bruker den hver gang min sønn har fødselsdag, da vil han ha sveler, eller lapper som jeg kaller det, men jeg skal lage den oreokaken fra boken din, den så knallgod ut, du må slappe av litt i dag, jeg synes du hadde mye og gjøre i dag og jeg, så kjærest må nok passe på deg, god søndag til både deg og kjærest.

    4. Å fy …. Dette hørtes kjipt ut 😱 Kaste mat er ikke greit men du vil vel ikke servere dårlig mat😉😉
      Lag deg en god søndag som mulig 🌺

    5. Ønsker dere en flott kommende uke ❤️

      Har sett EWWG noen ganger. Hva står det for?
      Kan hende det har gått meg hus forbi i ammetåka (les spedbarnståka)

    6. Ja forstår det e mye å styr med .
      Men du må nu prøv å kvil dæ innimellom.
      Fine ord om din kjære.
      Håper du ikke må plages så mye på jobben.

    7. Hvis du kan spandere på meg et start-spark-bak, så skal jeg ta å rydde /renske det rommet jeg hater mest i huset. Pappesker,klær som skal leveres i kontainer,gaver som skal gies,bøker og “gudene vet hva” rom . Skulle visst egentlig være gjesterom. Kvier meg bare til å åpne døren dit. Så jeg trenger virkelig et spark bak. Du får kose deg så godt du kan og ta godt vare på kjæresten din. God søndag til alle

    8. Siden du ikke har så mye tid til å legge ut oppskrifter for tida, så kan jeg dele oppskrift på sveler fra ferge-og svelefylket Møre og Romsdal. Denne oppskriften er tidligere MRF og stod på krus de solgte.
      5 egg
      1,5 kopp sukker
      1 l kveitemjøl
      1 l kulturmjølk
      1 toppa ts natron
      1 toppa ts hjortesalt
      Ca 75 gr margarin

      Nyt 😊

      1. Hva er en «kopp»? Desiliter, please! 🙂
        Har gode minner fra barndommen om lapper (som vi kalte dem), men har nesten aldri laget dem seinere i eget hjem som voksen….

        Ok, kokkejævel, kom den din oppskrift også, da!

    9. Det var mange fine ord
      Forstår godt at det er bra å være på jobb aleine, får liksom mer oversikt over alt.
      Takke e supert til så mye mer enn sveler, æ bruker den til.pannekake, steiker kjøtt kaker og fiske kaker, e det finvær tar jeg den med ut sånn slipper steik osen inne,fort gjort å lage mange middager.
      Superfin søndag til dæ å dine🥰

      1. Tusen takk og det samme til deg, men jeg nyter faktisk å jobbe. Søndagsjobb gir meg ro og en langt bedre uke enn hvis jeg ikke jobber. For meg er ikke jobb bare en en måte å skaffe penger, det er en hobby, en livsstil. Jeg er en av disse som faktisk LIKER å jobbe 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg