Du brenner ditt lys i begge ender

Mange er bekymret for meg for tiden. Jeg leser det både i kommentarfelt og i private meldinger. Det menes at jeg jobber for mye siden det er så mye som skjer for tiden, men sannheten er at jeg egentlig aldri har jobbet så lite som jeg gjør nå.

 

Ja, jeg skriver en del, og det tar litt tid, men er det en jobb, jeg vet ikke helt? Er riktignok litt stress med å sortere alle henvendelser og få besvart, for det gjør jeg, alle meldinger og mailer, og det er mange,  jeg får i løpet av en dag, men det føler jeg virkelig at jeg må. Det har de som tar seg tid til å skrive til meg fortjent. Dessuten finner jeg glede i det.

 

Hvor hadde jeg vært uten denne bloggen? Denne bloggen som ga meg noe annet å tenke på i en veldig kritisk fase av livet. Sykemeldingen gikk ut 13. oktober. Jeg har jobbet gradert siden 31. juli. Starta bloggen i midten av september. Tror ikke jeg hadde holdt ut hverdagen, holdt ut i jobben, holdt ut livet, hadde det ikke vært for denne skrivingen.

 

Med bloggen åpnet det seg en del dører som har gitt meg masse positiv energi. Topplisten betyr ingenting for meg lenger, ok, litt da, men de første ukene var det utrolig artig å følge med på plasseringen. Ennå ikke, etter snart to måneder, ute av topp 5. Det har gitt meg selvtillit. En selvtillit som nettrollene, og andre, hadde klart å ta fra meg den perioden jeg virkelig lå nede. Jeg betyr noe. For veldig mange. Og det er, unnskyld det grove språket, jævlig godt å vite.

 

Klart det går ut over noe. Pappa, altså jeg, må skrive blogg etter middag, men Datter er vant til at jeg jobber etter middag. Det har jeg alltid gjort, bare med noe annet. Hun syns dette er litt stas hun også. Klart hun gjør, for det er jo artig.

 

Kjærest. Alle vet at Kjærest har det vanskelig. At dagene er et eneste stort sammensurium av både gode og dårlige følelser som krangler om makten og oppmerksomheten. Det hadde ikke vært lettere for Kjærest hvis jeg ikke skrev. Hvis jeg bare hadde sittet og holdt henne i hånden og strøket henne over ryggen. Dyrket sorgen til fulle.

 

Kjærest liker at jeg skriver. Liker at jeg ofte inkluderer henne i mine tekster. Hun både ler og gråter over det jeg skriver, eller ingen av delene hvis teksten ikke er spesielt bra. Da sier hun bare “hm, det var bra, artig”. En kald fisk!

 

Min største bekymring er faktisk at skrivingen har tatt litt fokus fra jobben min de siste par månedene, men hvis jeg tenker meg litt om så var kanskje ikke fokuset på jobben i utgangspunktet. Jeg klarte jo ikke fokusere skikkelig på jobben. Den bød meg i mot. Den betydde ikke noe etter alt som hadde skjedd. Det kostet meg enormt, og gjør det fortsatt, å gjennomføre en jobbdag. Jeg vet ikke hvorfor, men slik er det. Det har blitt bedre og jeg er snart nødt til å vie den litt mer tid, men akkurat nå gjør jeg så godt jeg bare kan. Jeg kan faktisk ikke bedre.

 

Det sies at jeg brenner mitt lys i begge ender. Det er kanskje sant, men nå har jeg i alle fall et lys jeg kan brenne. Jeg har faktisk flere. Det hadde jeg ikke for to måneder siden. Da hadde jeg ingen.

 

 

48 kommentarer
    1. God morgen. Når noen er bekymret for deg , Så er det fordi de bryr seg. Det er vi vel enig om. Og så kan vi vel være enig om at vi har forskjellige måter å takle tunge stunder og tung tid på. Du er flink til å sette ord på det og få det på papir. Gjør det som passer DEG og DERE best. ❤ Klem med ønske om en fin søndag til DERE alle.

    2. Jeg takker deg for det lyset du brenner, for den lyser jammen stekt nok for flere, som f.eks meg. Takk!❤

    3. Kjenne mej igjen i mykje av det du skrive 😌 Gjer det du føle e rett for dej og dine💞
      Du e gullego🌹 So lenge lyset e tent, gjer du det rette 😊 Heia på dej 😌

    4. Tusen takk for alt du deler av godt og vondt ❤
      Det er jo dette som er selve livet med oppturer og nedturer og litt zikk zakk …
      Neste gang jeg er hjemme en tur i Lakselv håper jeg at jeg får anledning til en Alta tur også 🤗❤
      Klem fra en utflytta finnmarking som har bodd 30 år i Ålesund 😘❤❤❤

    5. Man kjenner seg selv best og vet hva som gir og hva som tapper en for energi..
      Følg hjertet ditt, nyt alt positivt dere opplever og prøv så godt du kan å overse dem som alltid må være negativ og trenger noen å hakke på i håp om å skinne selv♥️

    6. Jeg skal innrømme at bekymringen om lysbrenningen også har streifet meg, og jeg har kanskje av den grunn holdt litt tilbake på jubelen når jeg har lest bloggen din😍 Jeg er så glad for at jeg nå kan slippe jubelen helt løs: Hurrra for deg, Kjærest, Datter, Sønner og Pus👏👏👏👏🤩🤩🤩🤩🤸‍♀️ Digger å lese bloggen din

    7. Som vanlig vil jeg takke for alle kommentarer 🙂 Jeg leser alle sammen og finner mange nyttige innspill som jeg tar til meg og tar med meg videre. Det er viktig for meg å presisere at denne bloggposten ikke var negativt ment fra min side. Ikke i det hele tatt. Det er bare hyggelig at folk er litt bekymret. Er jo litt bekymret selv, hehe. Neida. Joda, men det går seg til 🙂

    8. Klart det går an å bli bekymret for deg, slik som du står på. Det var særlig det innlegget om angst som gjorde meg bekymret. Men du kjenner selv hva som er bra for deg og dine. Og du er superflink til å beskrive sorger og gleder på en ujålete og lite selvmedlidende måte.
      Men innimellom kan det være lurt å huske på at den veggen ikke er god å møte. Det vet jeg alt om.
      Dette er eneste bloggen jeg leser – kvalitetsblogg. Er du en influenser, egentlig? Klem fra norsklæreren. Du får toppkarakter🤗

    9. Hurra for deg! Så lenge du har tenkt igjennom dette så unner jeg deg å fly høyt på den bølgen du har nå. Det er deilig å være i vinden. Nyt det. Alt godt til deg og flokken din!

    10. Gjør de tingan som du vil,som du brenner for 😊 at du,Datter og Kjæresten har det godt,det er det som teller 😊

    11. Rene terapien for flere av oss som leser bloggen din. (Eneste bloggen for min del) Det rører langt inni hjerterota, og det gir håp. Ja og nå ser jeg at det er som du sier flere lys å brenne 🕯 Fin dag ønskes 👌👍

    12. Tenker at om noe gir glede i ei tung tid, gir det energi. Fortsett med det som fyller dagene med positivitet. Viktig i en healing prosess. Allikevel er det tunge enda blodfersk. Godt dere har hverandre og noe å glede dere over til neste høst. Klem til dere

    13. Tror du har livsvisdom nok til å la lyset brenne i riktig tempo. Men pass på å fylle på med nok ekstralys i bakhanda slik at du ikke går tom. Du behøver lys for å skrive boka di 🙂 Og de rundt deg behøver at du lar lyset ditt brenne på riktig måte. Ønsker dokker alt godt, – med godt lys! <3

    14. Du har fått en fantastisk gave, og det er evnen til og formidle gjennom å skrive. Gleder meg til å lese bloggen din hver dag, og skal garantert kjøpe boka di.
      Heie på dokker, fine familien ❤️

    15. Det er forsket på hva det å fortelle om skjellsettende opplevelser gjør med psyken. Å sette ord på vonde opplevelser og følelser er uhyre viktig for mange, for å klare å stå i det uuutholdelige og etter hvert makte å gå videre. Skadeskutt, men litt klokere, og med alle sanser åpne. Livet blir jo aldri helt som før…Du er et flott forbilde, Asbjørn, både som mann og medmenneske. Du treffer en nerve i oss, og vi reflekterer, gråter og ler sammen med deg❤

    16. Det vil alltid være kommentarer og det vil alltid være noen som «bryr» seg. Det er lett å uttale seg for de som ser «utenifra». Noen av omsorg for deg og dine nærmeste, og noen for å ha noe negativt å si, for du stikker deg jo frem . Skrivingen din fungerer som terapi, ikke bare for deg men også for andre, og også for oss som står rimelig nær . Jeg har grått meg igjennom innleggene gang på gang og for hver gang jeg leser kommet jeg et bittelite steg videre i min personlige sorg. Du hjelper meg til å bearbeide. Jeg tror det er mange fler enn meg som finner trøst i det du skriver og jeg tror det er mange med meg som finner latter og glede, motivasjon og inspirasjon gjennom tekstene dine. Jeg har stor tro på at du håndterer det dom skjer rundt deg sammen med Kjærest, for Kjærest et sterk og Kjærest er en god støttespiller for deg og Datter. Og så er hun nydelig da😊❤️ Ønsker dere en fin dag

    17. God mårn..du skriver bra og jeg forstår godt at dette er noe du kan slappe av med..litt terapi kan tenke meg. Liker å lese..fortsett du så lenge det gir mening. 🍁🍃.

    18. Klart vi blir bekymret for deg, og for kjærest og datter.
      Kjenner dere ikke, men leser jo hva du skriver, gråter og ler med dere, og føler likevel jeg kjenner dere. Du skriver ekte og dypfølt, humoristisk og trist og er eneste bloggen jeg leser!
      Men, om det du gjør, gjør deg godt- så fortsett! Man skal dyrke det som gjør en godt, alt annet kan vente.. Du har fine ting i vente, gled deg over det og alle de små ting i hverdagen; dere fortjener lykke i livet nå, det har vært nok motgang! Ønsker dere alle lykke til!

    19. Dype ord! Vi har alle våre måter å komme gjennom den mørke sorgen på. Takk for at du bruker din sorg som du gjør. Du berøre og rører mange mennesker. Tror egentlig mange flere enn du aner.
      En vakker kvinne du har ved din side.
      Heldige datter som har deg.

      Ønsker deg og kjærest en fantastisk fin dag!

    20. Heier på dere alle❣️ Tror nok du har kontroll på arbeidsmengden selv👍 Å skrive er terapi😊 super spennende med bok, blogg, 4 stjerners middag, VG osv😘😘 mer blir det nok😊 du er tipp topp med super søt kjærest ❣️

    21. Så utrolig flott skrevet, når en er i krise er det ok å gå fokus på annet enn det det som utløste den . Tror ingen forstår det før en eventuelt står midt oppi dette selv . Æ heie på dæ og dåkk

      1. Jeg har erfart personlig at: Når man har vært i dypeste mørke, så tror jeg man vet best selv, hva som gir en positiv energi og hva som tapper en for energi. Mange som er flinke å gi råd, men før man har gått i samme skoene som den man gir råd til, bør man enten holde kjeft eller heie de frem. Skriving er undervurdert som terapi etter min mening. Jeg er utrolig takknemlig for at du har delt av deg selv de siste mnd, du er et friskt pust i bloggverdenen, og så lenge du ikke begynner å reklamere for botox så kommer jeg til å følge deg 🙂 Du klarer å sette ting i perspektiv, ved å skrive mye mellom linjene, ikke bare mellom måltidene 😉

    22. Og noen av oss finner energi av å lese bloggen din, du er så forbarska hærlig ærlig. Å det er jo det som er viktig å være, få “snskka” om ting, det hjelpe på veldi ofte.
      Ikke føl det som et press å skrive, men gjør det veldig gjerne allikevel om du gidd, for det er veldig lesbart for oss andre dødelige 😂
      Ha en hærlig dag

    23. Godt skrevet. Gjør akkurat det du har lyst til,i denne perioden av ditt liv. Husk dagen i går kommer ikke tilbake. Du skal se at etterhvert så lysner det på det «vanlige» jobben å. Kos deg med å underholde oss 😂

    24. Syns du skal gjøre akkurat det du føler jeg! Trenger ikke være så flink bestandig og trenger ikke å tenke på hva som er best for alle andre! Ta vare på deg og familien og gjør det som er best for deg/dere. Du er heldig(og vi) som kan sette ord på det du føler og tenker💕👍

    25. ❤❤❤ Trur d e mye terapi i skrivinga din, for alle vet at d godt å få setta ord på alt som surre rundt i knotten. Da e d ikke alltid like lett å si dem muntlig som d e å få dem ned i skriftlig form… Ha en fortsatt fin dag ❤❤❤

    26. Du e gullegod. Og det e god terapi i å skrive, så lenge det er lystbetont. Heier på deg og dine hele veien!

    27. Noen av oss finner krefter og energi i å prate, skrive, jobbe osv når livet er svart. Sånn er det bare. Finn fotfeste på din måte, stable dere på bena sammen. Det er ikke vits i gode råd, kun i gode tanker. Ønsker dere alle alt godt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg