Egentlig er det en skandale!

Her våkner jeg opp fra hypnosen og befinner meg plutselig i en tannlegestol. Ikke spør! Fortsatt null hull etter 43 år. Jeg har kanskje ikke verdens hviteste tenner, men trolig blant de sterkeste. I fjor var det over ti år siden sist jeg hadde vært hos tannlegen. Da fikk jeg et tilbud jeg ikke kunne si nei til på SMS. Var kjempebillig. Etter endt time spurte hun meg om jeg ville ha en time året etter, altså i år. Jeg svarte ja. Det var jo så billig.

 

Var i stolen i ganske nøyaktig 20 minutter. Fire røntgenbilder, litt rens og et lite glass med munnskyllevann til slutt. Pris: 1249 kroner eller nesten 4 000 kroner i timen. Det er mye! Heldigvis var det ikke hull eller andre komplikasjoner. Tør ikke tenke på hva prisen hadde kommet på da. Egentlig er dette en skandale!

 

Jeg forstår godt at mange rett og slett ikke har råd til å gå til tannlegen. Du får 178 kneipbrød på Extra for samme prisen. Resultatet blir at når man først kommer seg til tannlegen er problemene blitt så store at prisen kanskje tidobles for alt jeg vet.

 

Jeg skylder ikke på tannlegen. Jeg forstår at de skal både ha lønn og utstyr og husleie og assistenter og ukeblader på venteværelset, men det er fullstendig meningsløst at munnhulen, og til dels øynene, skal være det eneste punktet på kroppen som ikke staten tar ansvar for. Alle som har hatt tannpine vet at det gjør minst like vondt som en vond skulder.

 

Jeg har råd til å gå til tannlegen. Ja, det gjør et stort innhugg også på min konto noen dager før lønn, men jeg overlever. Min bekymring går til alle dem som er langt verre stilt enn meg, og det er mange.

 

Min stemme går til det politiske partiet som tør å sidestille tannhelse med annen helse. Prioriter gjerne vekk noe annet tull, for jeg forstår at vi ikke har penger til alle gode formål, men tannhelse for alle BURDE vi ta oss råd til!

 

Ha en skinnende hvit aften!

21 kommentarer
    1. Og er du av de som absolutt ikke kan ta deg råd til tannlege og skulle du få behov for en hjerteoperasjon får du ikke operasjon før tenner og tannkjøtt er i orden , ei venninne som var til konsultasjon før hjerteoperasjon fikk beskjed at ho måtte til tannlege og denne måtte sende dokumentasjon på at tenner og tannkjøtt var helt friskt før ho kunne opereres
      Selv om jeg er det som tidligere het uføreminstepensjonist så tar jeg meg råd til tannlege men det blir lite mat en periode ja og viss tannlege og briller er samtidig så er det en lang periode med veldig lite mat bare brilleglass er mellom 4 og 5 tusen og i år må jeg ha ny innfatning også (har to og de har jeg brukt annethvert år i mange år og de er utslitt ) prisene var fra 2-4 tusen på de jeg såg på jeg såg ikke på de store mørke innfatninger som har vore så moderne no
      Så munn og øyne burde med inn i egenandelsordning

    2. Vet du, jeg er faktisk helt uenig. Vi bor i et land hvor helsetjeneste er tilnærmet gratis. Egenandel på legebesøk og medisiner er liten, sykehusinnleggelser og operasjoner (selvforskyldt eller ikke) er betalt over skatteseddel. Generøse permisjonsprdninger, barnetrygd og støtte til barnehage er tilgjengelig for ikke å snakke om utdannelse. Vi har rett til og krav på dagpenger/trygd dersom vi er uten arbeid i en periode, vi får dekket nødvendige utgifter dersom vi ikke har krav på dagpenger. Vi er også et folk som sutrer over økte bompenger, dyr bensin, dyre tannlegeregninger og dårlig service på NAV. Jeg tenker at vi er såpass bortskjemte her i landet at vi for lengst har sett oss blinde på hvilke goder vi faktisk har, og heller foluserer på alt det som kunne vært enda litt bedre. Bare mine tanker😏

      1. Bare noen med ok økonomi og klare sæ fint økonomisk kan komme med noe sånt. Vi som e syk og ikke får det til å gå rundt engang, sutrer ikke. Vi har faktisk ikke råd til tannlege. Dette enkle synet på Nav er ikke reelt heller. Mange får ikke den hjelpen de trenger. De får ikke til livsopphold engang. Hvordan skal man klare en stor tannlegeregning da?

    3. Helt enig! Har alltid lurt på hvorfor tannhelse og syn ikke sidestilles med andre deler av kroppen. Sykdommer i munnen kommer nok ofte av at folk venter for lenge med å gå til tannlegen pga prisen😰

    4. Enig. Minner meg om at jeg må få meg time til sjekk snart. Blir normalt kalt inn, men sist hadde jeg ikke råd.
      Og øynene – for oss som har barn som trenger briller, forsvant nav-støtten første mars. 400-eteller annet for innfatning, og dekket glass. Vi har råd til å la ungen vår se, men det kjennes, det gjør det. Og så typisk at de skal ta fra de minste.
      Jaja, han har gratis tannlege noen år til, i det minste.

    5. Hadde nettopp samme greia
      Var til tannlege grunnet tannpine og stort hull. Steike dyrt ble det. Særlig for en student som må dra til tannlegevakt og få haste time… Heldigvis fikk jeg studentrabatt, men det var fortsatt ikke billig…

    6. Mulig prisene har steget mye de siste månedene. Samme behandling som deg, men betalte rundt 800 kroner. Glad i mine stygge gule tenner hver gang tannlegetimen står for tur, for det er aldri hull.

    7. Enig med deg der. Nå har jeg alltid prioritert tannlege, men blir det plutselig mye “tann” arbeid så har jeg ikke råd til det.

      1. Billig🤣😂 Max 20 min i tannlegestolen. Fiksa ei fortann. Mistet stykke av den 3000 kr fattigere….ble bra da, men dyrt🙄😷værre synes jeg det er at du bestandig må vente.. det er min tid som blir brukt🤨

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg