En finger i rumpa

Kjærest og jeg har jo snakket en stund om at jeg burde gjøre det, men jeg har liksom ikke turt. Er så intimt. Litt flaut også, men når man er blitt over 42 år så burde man egentlig ha gjort det for lenge siden. I går tok jeg endelig mot til meg og var fast bestemt på at vi skulle gjennomføre, men jeg feiget  ut likevel og tok en blodprøve i stedet. Det er faktisk også mulig.

 

Jeg snakker selvfølgelig om å sjekke seg for prostatahyperplasi eller, i verste fall, prostatakreft. Det er faktisk den vanligste kreftformen blant menn i Norge med hele 5000 tilfeller i året, men også, så vidt jeg har forstått, den som er lettest å oppdage. Da gjerne med denne berømte fingeren. Eller en blodprøve, som den jeg tok.

 

Fikk riktignok beskjed om at hvis prøven viste noe som helst galt så måtte han opp med fingeren uansett, og aller helst skulle han vært der før jeg tok blodprøven, men siden jeg er en evig optimist håper jeg naturligvis at jeg slipper akkurat det, for det er litt flaut. Kanskje det flaueste i hele verden, men utrolig hva man gjør for å berge livet. Og potensen, for det er visstnok også en lei bivirkning hvis sykdommen får festet seg lenge nok.

 

Får svaret på onsdag, men jeg er ikke veldig nervøs. Har ingen kjente symptomer så vidt jeg vet, men greit likevel å sjekke seg. Har ingenting å tape på det i alle fall. Slike sykdommer kan komme nokså plutselig og tipper både Datter, Kjærest, Sønner og sikkert noen til vil ha meg på jorden så lenge som mulig. Hvis det bare er en finger i rumpa som skal til så er det garantert verdt det.

 

Sjekk deg du også!

15 kommentarer
    1. Blodprøven for prostatakreft er dessverre ganske upresis. Du kan ha normal blodprøve og samtidig kreft eller forhøyet blodprøve uten kreft. Blodprøven er derfor ikke anbefalt som screeening hos menn uten symptomer eller opphopning av prostatakreft i familien. Enig i at menn generelt bør bli flinkere til å dra til legen når de har plager da 🙂

    2. Min beste venn gjennom 10 år nektet og ta den undersøkelsen.Eneste symtomen var at han hadde forlenget tid til og tømme urine blæren.Han gikk endelig og ble undersøkt og legen fant kreft med spredning.Legen ga han 3 måneder å leve.

    3. Du… vi hunkjønn liggerå skrever på den derre benken ifbm alle mulige undersøkelser. Det er mindre flaut å få en finger oppi rævva enn gynundersøkelse. Vi får spekulum, ultralyder (med kondom på btw), og alle har vel opplevd at legen henter inn både student eller leder for at de også skal stå å glane deg opp i vaginatoren.
      Du må gjøre som oss andre; lat som det ikke skjer. Og etterpå som om det ikke skjedde.
      😀

    4. Min mann tok også blodprøve, viste ikke noe særlig høye verdier. Men, legen sendte han videre for sikkerhets skyld. Urologen sa at det så normalt ut , men sendte videre for mr . Min mann hadde ikke noe som helst symptomer på prostata. Så viste det seg at det var kreft. Han kom tidlig så det holdt med operasjon. Er takknemlig over disse legene. Det tok tre uker fra han fikk beskjed til han var operert. Skulle ønske dere ble kalt inn slik vi kvinner blir i mammografi . Bedre å sjekke en gang før mye 🙌God helg 🤗🤗🤗🤗

    5. Anbefaler sterkt å sitte å tisse. Ifølge min samboers lege, er det å sitte å tisse noe som virkelig kan forebygge mot prostatakreft 👍 Så ikke så dumt å gjøre dette, selv om legen din ikke “krever” det 😉 Er vel bedre å gjøre små grep, om bare en gang om dagen, hvis det kan forebygge noe såpass alvorlig? 😉

    6. Et godt råd, sitt på do når du tisse!!
      Alle menn bør gjøre det, ikke bare for å unngå søl, men bedre tømming er godt for prostata 😊

        1. Å ta en psa-prøve er peanuts 😬 Er når det viser for høye verdier at «fingeren» må brukes. Heldigvis har St. Olav i Tr.heim et utmerket faglig ekspertise innen prostata, ved hjelp av mr og røntgen av mannens underliv kan de nå vurdere om det er nødvendig med biopsi eller ikke (for det er jo «bivirkninger» etter biopsien, les: blødninger i ca 2 til 3 uker etter prøven). Tidligere måtte mannen ta biopsi om det var for høye psa-verdier. Så pass på prostataen din du

          1. Det er jo bare tull. Man kan jo ha forstørret prostata uten at det er noe alvorlig galt. Å det vises ikke på noe blodprøve. Men kjennes ved at legen stikker fingeren inn i rassen på en

    7. Hehe, det går nok aller helst bra.😊Dæm bruke glider vettu.😊 Det som e værre, e om du slæppe en brakfis i det fingern går inn.. 🤣🤣

    8. Så fornuftig gjort. Alt for mange menn slurver med å få sjekket seg for diverse ting hos legen🤔. Har forøvrig en bror som ble operert for prostatakreft, han måtte fjerne hele prostataen grunn av spredning😮. Ser så langt ut som det går bra,bortsett fra litt plager som følge av operasjonen. Vi damer får jo innkalling til celleprøve for livmorhalskreft,og mammografi etter fylte 50 år. Kansje det snart er på tide med obligatoriske sjekker for dåkker mannfolk og for prostata og testikkelkreft!!! Ha ei koselig helg😍.

    9. Ha. Tror du kvinner slipper lettere unna. Et underliv som bør sjekkes jevnlig (av lege). Nedverdigene følelse der ja. Men utrolig viktig. Ikke noe i forhold til om man overser diverse gruff. Da blir du brått en kjøttklump som er offentlig eie, som alt for mange pirker i. Heldigvis glemmer vi det når faren er over.

    10. Ja, det er lurt og sjekke seg.både for damer og menn.ja, da får dere han en fin fredag og helg. .🤗🤗🌞🤗🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg