En hverdag helt uten øl

De tre siste årene, etter at Lille Vakre bare døde, har jeg drukket øl i alle fall seks av ukas dager. I begynnelsen, da alt bare var svart, håpløst og ødelagt, drakk jeg ganske massivt for å i det hele tatt klare å komme meg gjennom dagene, slik at jeg kunne lukke øynene og få fred når kveldene kom. Så ble jeg borte noen timer, før jeg våknet og alt bare startet på nytt igjen.

 

Slik gikk de seks første ukene. Jeg var sykemeldt og bortsett fra de dagene Datter var hos oss, så kunne jeg godt ta min første av veldig mange øl tidlig på ettermiddagen. Så på serier om kvelden. Sovnet. Våknet dessverre igjen neste morgen. Ja, du fatter tegningen.

 

Etter seks uker var det ingen bønn og jeg måtte tilbake for fullt på jobb. Det var fellesferie og høysesong, samtidig som de ansatte skulle ut i sommerferie. Da kan ikke sjefen ligge hjemme, drikke lavkarbo-øl og se på serier.  Veldig fort ble det veldig lange dager, men før jeg dro hjem kjøpte jeg alltid med meg minst fire Ringnes Lite som jeg avslutta dagen med. Da hadde jeg noe å se fram til. Noe som holdt meg oppe. Enda en dag.

 

Tiden gikk. Den aller mest brutale sorgen var drukket bort og hverdagene kom og gikk. Sakte, men sikkert var kanskje ikke behovet for å bedøve hjernen vekk fra det grufulle like stort. Likevel fortsatte jeg, hver eneste dag bortsett fra søndager. Dro innom butikken etter jobb og kjøpte med meg “dagens skudd”, minst fire Ringnes lite. Enten som trøst etter tunge dager eller som belønning etter lange og slitsomme dager. Det finnes alltids noe man kan feire eller noe man kan surke og sørge over, men ganske fort ble det egentlig mer av en tvangshandling enn noe jeg hadde nytte eller glede av.

 

Nå skal ikke jeg sitte her å påstå at jeg ikke drakk for mye øl også før Lille Vakre døde, for det gjorde jeg så absolutt. I over et tiår hadde jeg drukket øl, lavkarbo selvsagt, minst tre ganger i uka. Da jeg var yngre ble øl brukt til fest og moro naturligvis, men også kreativt når jeg skrev menyer eller tekster til avisa. Som belønning etter lange og strevsomme dager. Og som trøsteslukker.

 

Det finnes en diagnose for slike som meg, og den har jeg da også åpent brukt om meg selv i mange år, inntil jeg nå har fått en svært overraskende, men veldig positiv åpenbaring disse siste to ukene på diett. (Forrige gang jeg gikk ned i vekt, 24 kg fra 2016-2018, så kutta jeg ikke ut ølene, bare justerte matinntaket enda mer.)

 

Denne gangen har jeg, (og det sier litt om hvilken enorm motivasjon jeg har nå), kuttet vekk hver bidige hverdagspils og ikke en eneste kveld har jeg sittet i sofaen og savnet det. Ikke litt en gang. Overhodet ikke! Jeg var visst ikke så avhengig av øl som jeg trodde. Nå har jeg gitt meg selv lov til å drikke fire på fredager og lørdager, men det er ikke slik at jeg sitter tirsdags kveld og gleder meg til fredagen, for da kan jeg drikke igjen. Ikke i det hele tatt! I den grad jeg tenker over det, (og det jeg gjør jeg jo  åpenbart siden jeg skriver om det), så er det i undring over hvor lite, eller rettere sagt, ikke savner det.

 

Du har kanskje lagt merke til at jeg ikke har brukt ordet _alkohol_ en eneste gang i denne teksten. Det er ikke fornektelse altså, men det er ikke alkohol, i alle fall ikke utelukkende, jeg har vært avhengig av/har tvangsdrukket, det er øl, og da i form av  Ringnes lite. Hvis butikkene, (har alltid kjørt rundt til forskjellige butikker slik at ikke “totalbelastningen” på en enkelt butikk har blitt for stor og pinlig. Selv om det også, etter hvert som uker, måneder og år har gått, definitivt har vært pinlig nok…), har vært fri for Ringnes Lite, så har jeg selvfølgelig kjøpt andre merker, men de har slett ikke gitt meg samme glede.

 

Brennevin har jeg ikke drukket på et tiår tror jeg, og vin gjør ikke godt for hodet mitt, blir bare “bomull” der oppe, så det drikker jeg heller omtrent aldri. Derfor kan jeg slå fast at det ikke er utelukkende alkoholen jeg har trodd jeg har vært avhengig av, men av totalsammensetningen mellom alkohol, humle, malt, karamell, kullsyre og sikkert mange andre ingredienser som finnes i en iskald Ringnes lite.

 

I dag har det gått to fulle uker med hverdager uten øl. Det må være første gang på 15 år. Jeg har tatt kontrollen over livet mitt tilbake! Ikke bare hva mat angår, (det blir nok en livslang kamp), men også når det gjelder inntaket av øl. Den kampen føler jeg at jeg har vunnet allerede.

 

Tvangstanken er brutt. Det jeg (etter hvert) trodde var en sterk avhengighet jeg veken kunne, eller kanskje til og men heller ikke ville, komme meg bort fra, var egentlig bare en veldig, veldig dårlig uvane. Tenk dere, hver eneste uke har jeg fått i meg minst 3360 kcal fra skummende ølglass. Veldig ofte har det nok vært betraktelig høyere. Dette er nå redusert ned til maks 1120 kcal. Det sier seg selv at det vil være mye enklere for meg denne gangen å både redusere og stabilisere vekten enn noen gang før.

 

Jeg er veldig stolt over meg selv. Kampen mot idealvekta fortsetter ufortørnet videre, men kampen mot pilsen er over nesten før den i det hele tatt har begynt.

 

 

God helg, alle!

 

 

 

 

 

 

 

 

37 kommentarer
    1. Det handler vel mye om å “bli klar” for det ene og det andre. Uansett hva andre mener og sier, må man finne ut av ting selv og det blir ikke “action” før motivasjone er der. 🙂 Synes du skal være stolt over at tvangstanken er brutt!

    2. At du har kuttet så drastisk ned på alkoholen er veldig bra! Ikke minst for din egen helse, da det alkoholinntaket du selv beskriver du hadde tidligere, ligger høyt over skadelig bruk. At du pr dags dato har klart å kutte disse dårlige vanene og ‘tvangstankene’ som du kaller det for, er fantastisk, og det uten profesjonell hjelp. Tenker at enkelte heller skulle fokusert på dagens situasjon, og den innsatsen som faktisk er gjort her, i stedet for å rakke ned på han pga en selvinnrømt tidligere dårlig uvane, som ikke lenger er tilstedeværende, og som heller ikke kan gåes tilbake å gjøres noe med. Godt jobba Asbjørn👏🏽

    3. Åpent og ærlig skrevet og veldig viktig å kjenne på hvor tidlig på dagen, og hvor mye, man tenker på den belønningspilsen. Kjenner meg definitivt igjen, selv om jeg ikke drikker 4 øl hjemme på en hverdag.

      Jeg har byttet hverdagsøl med alkoholfri øl (det er kommet veldig mange gode på markedet) eller lettøl. Holder meg også stort sett til lettøl i helgen, i hvert fall mer lettøl enn vanlig øl er “regelen”. 4 lettøl en lørdag påvirker verken kvelden eller dagen etter og det er veldig behagelig. Kalorimessig er det ikke så mye å tjene på lettøl, men formen er helt fint så man orker å gå på trening dagen etter så kanskje det går opp i opp :.-)

      Erkjennelse av en uvane er viktig for uvaner kan man endre. Stå på!

      1. Ja, alkoholfrie øl er gode alternativer, og noe jeg har benyttet meg mye av, men som di skriver, kalorimessig er det lite å spare, så jeg har bare kuttet tvert ut. Dessuten er livet mitt i en helt annen forfatning, ting er langt roligere nå, slik at jeg ikke har det samme behovet for å “koble” ut som tidligere. Derfor har jeg bare kuttet tvett ut 🙂

    4. Jeg er faktisk sjokkert! At du i årevis, også som småbarnsfar, har inntatt såpass store mengder alkohol daglig, kall en spade en spade… øl er alkohol! Du har en ettåring kravlende rundt på golvet, mens pappa er på sin fjerde halvliter. Daglig. Det er bare trist. Og at Konemor har akseptert dette over tid er bare mer enn utrolig.
      Og ingen i kommentarfeltet har nevnt dette, alkohol og barn, bare heier deg frem.

      Selv om du ikke fokuserer på ølmisbruket ditt, men kun på vektnedgang er faktisk litt fornektelse.
      Jeg håper at du, uavhengig av hvordan slankingen går fremover, kutter alkoholforbruket ditt kraftig på permanent basis. Mest pga av dine barn, deretter pga av din konemor til slutt pga av egen helse fremover. Det er ikke kult å vokse opp med en far som er konstant brisen fra ettermiddag og utover kveld. I mine øyne er fire halvlitere om dag MYE.

      1. Kanskje resten av kommentarfeltet faktisk leste det jeg skrev i stedet for å hausse seg opp og manipulere fram en helt annen virkelighet enn den jeg forteller om. Du skriver så useriøst og kunnskapsløst, så fordomsfullt og så fordømmende at det egentlig er misbruk av min tid å svare deg.

        1. Det er vel du selv som beskriver et høyt alkoholforbruk over år. Tiår. Hvordan du drikker 6 kvelder i uka. Minst 4 Ringnes Lite pr dag. Jeg skriver så useriøst, kunnskapsløst, så fordomsfullt og fordømmende at det ikke er verdt å svare på? Jaha?
          Jeg tror ingen andre har nevnt alkoholforbruket ditt og småbarn nettopp på grunn av din typiske nedlatende måte å svare på og dine hersketeknikker mot mennesker som stiller kritiske spørsmål til det DU selv forteller oss.

          1. Jeg har på ingen måte beskrevet et alkoholkonsum der jeg har drukket og de stakkars ungene mine har krabbet rundt på gulvet, slik du valgte å tolke teksten min. Slike mennesker som deg gjør at folk ikke tør å åpne seg i frykt for å bli både dømt og fordømt av deg og dine likesinnede. Det er ikke en hersketeknikk, det er et faktum. Angriper du folk med kreft eller andre sykdommer med samme type fordømmelse?

          2. Hei Ella. Jeg er helt enig med deg, og ble selv ganske sjokkert over konsumet på nesten daglig basis. Og, med ansvar og omsorg for et lite barn, og familie. Det fremstår som lite forenlig med et trygt familieliv. I tillegg til hva bloggeren selv skriver om alkoholkonsum, så har han ofte fortalt at der inntas « neve» med sterke smertestillende tabletter, noe som sammen med alkohol blir en blandingsrus. Er det greit? Jeg undrer også over at din gravide kone opplever det som greit.

            Hva er det med Ellas reaksjon og tilbakemelding som er manipulerende, fordomsfullt, useriøst og kunnskapsløst?

            1. Kjære Anonym! Bortsett fra at første reaksjon fra denne “Ella” er å hugge hodet av et menneske som åpner seg opp om en for mange livslang sykdom, et voldsomt tabu og stort samfunnsproblem, med en sløv moralsk øks. Det er ufint, useriøst og kunnskapsløst. Når da samme person ikke en gang klarer å hold seg til det som blir fortalt, men må manipulere inn en historie som ikke er sann, at jeg sitter å super og drikker mens lillebror krabber rundt føttene mine, bare for å få alkoholmisbruket til å høres enda verre ut enn det er. Og du biter på, fråtser nærmest i moralsk selvgodhet, og mener bastant at dette ikke er forenelig med et trygt familieliv. Triste, triste mennesker!

              1. Du må ha i minnet at det er du selv som er kilden til informasjonen. Det er ikke noe Ella konstruerer. Du har fortalt om ølinntak fra tidlig ettermiddag og utover, never med sterke medisiner, og at du slokner utpå. Er det underlig at Ella bekymrer seg for hvor den lille babyen befinner seg oppe i det hele? Det er realisme fra dine egne ord, ikke manipulasjon. For du befinner deg sammen med din familie i det du forteller, eller er du alene et annet sted? Det er du selv som er kilden til informasjon, sånn er det.
                Ingen er selvgod for å påpeke realitetene du beskriver i ord på bloggen din.
                Du ser problemene dine, men muligens ikke det helhetlige bildet Ella satte ord på. Jeg forstår at det kan være utfordrende.
                Jeg oppfatter ikke Ella og meg som selvgode og triste mennesker.

                1. Nei, det stemmer ikke, og det er helt ufattelig at det kan sitte et emment anonymt menneske der ute å fortsette å hamre inn denne løgnen. Hva får du ut egentlig ut av det? Jeg fortalt e om hvordan jeg de seks første ukene etter at sønnen vår DØDE kunne, de dagene Datter ikke var her, ta meg øl fra tidlig på ettermiddagen, for i det hele tatt holde meg i live. Så skriver jeg videre at hverdagen, og alt for lange dager på jobb begynte, og øl tidlig på formiddagen, ja til og med tidlig på ettermiddagen ble en umulighet. Din agenda er usmakelig!

    5. Kjempeflott 👏🏻👏🏻👏🏻 Ikke bare sparer du enorme menger kalorier , men tenk på hvor mye penger du sparer og som du nu kan sett rett inn på hyttekontoen 🏡

    6. Applaus👏👏👏all ære for at du har tatt tak. Man finner alltid en unnskyldning for å ta seg en pils, men det er også mange gode for å la være.
      Kanskje du, endelig har funnet roen, endelig tør tro at livet er verdt å leve, et barn som vokser til, en ny på tur. For en fremtid. For en glede.
      Slankekuren er bare helt topp, men ikke gi deg selv så lite rom at det går “åt skogen” etter et par måneder.

      1. Takk! Jeg har alltid vært dønn ærlig med meg selv, så har har heldigvis aldri slitt med fornektelse, verken av det ene eller det andre. Har bare ikke vært “klar” før nå. Hadde trodd det skulle være veldig mye vanskeligere, men jeg tok feil. dette kommer til å gå bare godt 🙂

    7. Du har en hærlig åpenhet (vis man kan si d sånn🙈) 👌Du e åpen og ærlig, kaller en spade for en spade. D e nok mange av oss som skulle tatt en titt innover i egen liv å vært like ærlig. Stå på, heier på dæ😍🤞

    8. Respekt. Stå på. Heier på dæ, og håper du får en lettere hverdag etterhvert både når det gjelder fysisk og psykisk form.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg