En kokebokforfatters forbannelse

Klokka er ti over seks en søndags morgen og tomatsuppa er endelig ferdig. På komfyren står allerede ertene til betasuppa og putrer. Posen fra Toro er ferdig. Jeg ser ned i den gule gørra og tenker at denne blir en av de letteste å overgå. Både smaksmessig og estetisk.

 

Som mange nok har hatt mistanke om en stund, så er noe av konseptet i den store k(l)okeboken at jeg skal vise hvor kjapt, godt, enkelt og billig det er å lage hjemmelagde varianter av de aller meste populære industriproduktene. Det er et utrolig artig prosjekt, og dere vil ikke tro hvor godt det egentlig er med en “italiensk” gryterett, lasagne eller den over nevnte tomatsuppa. Gled dere!

 

Ulempen, eller “forbannelsen” om du vil, med å utvikle eller perfeksjonere mellom 75 og 8o oppskrifter, er at må må smake så ufattelig mange ganger for at oppskriften skal bli perfekt og enkel for andre å lage. For hver ts salt jeg tilsetter må det smakes. Sukker, krydder, eddik, fløte, ekstra vann, buljongterning, osv., osv. Det blir mange smaksprøver! Når man lager mat hjemme til seg selv og familien, så er det jo ikke så nøye om ikke syrebalansen er helt perfekt, eller om det er litt for lite salt, sukker eller timian, men i en kokebok, et oppslagsverk, så  det stemme.

 

Jeg gir nemlig ikke bare ut denne boken fordi jeg vil bade i penger, sniffe kokain og ligge med prostituerte, jeg gir den også ut fordi jeg vil vise hvor utrolig enkelt det er å lage skikkelig god, hjemmelaget middag, selv i en travel hverdag. Dette er ikke en bok for profesjonelle eller for flinke hobbykokker, nei de klarer seg utmerket selv. Denne boken er til poden som flytter hjemmefra og vil lagge noe annet enn Bog One, kyllingvinger og nudler. Denne boken er for småbarnsforeldre som bare har mellom 30-60 minutter på både lage og spise middagen, før de må haste av gårde på foreldremøte, fotballtrening og turn. Denne boken er for alle som virkelig vil lage hjemmelaget mat, men som enten ikke kan eller som tror det er så vanskelig. Denne boken skal vise hvor lett det egentlig er.

 

Denne boka ber deg ikke bare koke opp i “lettsaltet vann”, den forteller deg faktisk hva lettsaltet vann er.

 

Over halvparten av rettene i boka tar omtrent en halvtime å lage, men livet er mer enn travle hverdager. Den består også av helger og ferier, og du vil naturligvis også finne gode middagstips til disse dagene. Det store, universelle spørsmålet som de stiller seg i alle kulturer, “hva skal vi ha til middag”, er endelig løst. Kokkejævel har løst gåten. Nobelprisen neste!

 

Mens vi snakker om priser… Å skrive kokebok med så sinnsykt mange oppskrifter har også en tung pris å betale, nemlig en nokså signifikant vektøkning. Nå skal jeg riktignok ikke bare skylde på boken, hoveddelen av magen og ræva kommer nok av at jeg har begynt med sjokolade, påskemarsipan og slikt igjen, men det trenger vi ikke snakke så høyt om. Bedre da å skylde på boka, he he. 😉

 

Her ser dere to betasupper. Bortsett fra noen E-stoffer og andre tilsetningsstoffer, er innholdet er det samme i begge suppene. Og, best av alt, du trenger slett ikke være utdannet kokk for å få dette til! Klarer du å gjette hva som er fra pose og hva som er hjemmelaget?

 

Nei, dette er i sannhet et virkelig artig prosjekt! Nå skal jeg kaste meg over en pose meksikansk gryterett og se hva jeg får til.

 

Vi smattes!

 

Og forresten, mens jeg har deg på “tråden”, ikke glem å klikke deg inn på Norges (nest) beste blogg. Tror ikke du vil angre. Klikk HER eller DER

 

 

 

 

 

 

29 kommentarer
    1. Angående det å smake en masse mens du utvikler en haug av gode retter, og med påfølgende magetillegg :. Gjør som vinsmakerne! Smak og spytt ut i ei passende bøtte ! 😊

    2. Skulle også ønske at du holdt deg unna Kjerringtanker bloggen. Leser og liker dåkker begge, men synes du “tar av” litt vel mye der inne :/
      Suppa så god ut, gleder meg på boken! 🙂

    3. Og så må jeg si en ting til … Du må slutte med å skrive kommentarer på en viss blogg! Jeg leste den en liten periode (alt for god tid pga korona ), men ble så opprørt og kvalm av all drittkastinga og personfokus der inne, at jeg måtte slutte å lese den for min egen skyld. I helgen har jeg vært så dum å lese den igjen, og kjenner at jeg blir uvel av at voksne mennesker koser seg med å slenge dritt om andre. Så den bloggen kutter jeg ut for godt. Og husk at når du kommenterer der, så er du også med på å løfte den bloggen opp på bloggtoppen. Øv deg på å ikke gå inn der! Jeg blir ikke sint bare for å gå i forsvar for deg, men jeg skjønner meg ikke på mennesker som koser seg med å lese og slenge dritt om andre.

      1. Ja, jeg vet hun får oppmerksomhet og lesere av at jeg kommenterer, men hun har sunket så lavt nå at hun har beskylt meg for å true henne, så jeg MÅ jo foreta meg NOE

        1. I natt jag drømde nogot som jag aldri drømt forut, jag drømde nogot som jag aldri drømd forut.. at alle krigar var slut

        2. Det er jo ikke fra DEG hun mener trusselen kommer. Men i en kommentar fra en av dine lesere her inne. Dette har hun jo understreket mange ganger?

    4. Å der var julegavetipset til datterlille i boks. Endelig ei kokebok for di som lever på nudler og posesupper. Med mat som har navn man klarer å uttale…

    5. Vurderer å kjøpe kokebok for første gang. Ikke til meg, men til podene på hybel. Så får de iallfall en mulighet til et litt mer variert repertoar enn fiskegrateng (Kystens … for den er alltid billig) og Grandis …. Det har jo selvfølgelig noe med økonomi og gjøre også, men all hjemmelaget mat trenger jo ikke å være dyrt

    6. Den suppa til venstre må være din.
      Gleder meg til boka, alt du lager er jo nyyyyyydelig, å når æ bruke oppskriftan dine, slavisk 😋 da bli det bankers 👍
      Ha en fortreffelig søndag, hils konemor og lille bror 🌹

        1. At din ble VELDIG mye bedre, betyr det at å koke suppe på en spiker, eller toropose er forkastelig som Helstrøm sier?

            1. At din suppe lagd fra bunnen av på kokkejævelvis er tusen ganger bedre en Toro suppe. Var spørsmålet.

    7. Du er veldig flink. Du inspirerer mange:)
      Maten du lager er så fargerike og sikkert godt!
      Lykke til videre.
      Til spørsmålet, så jeg tror til venstre er hjemmelaget:)
      Ha en fin dag!

    8. Du er noko for deg sjølv! Den bloggen din altså! 🥰 Og hintet til «The julekalender», den store k(l)oke boken, smiler eg alltid av 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg