En tier til en kaffe?

Foto: Salatbarsjefen

Verden lå i ruiner, men jeg måtte tilbake på jobb. Det var midt på sommeren, ferieavvikling og masse folk. Jeg kunne rett og slett ikke holde meg borte lenger, hvor mye jeg enn hadde lyst. Både de ansatte og butikken trengte at jeg kom tilbake, for butikken var i ferd med å rakne. Fullstendig.

 

Tilfeldigheter hadde gjort at nesten alt av utstyr hadde blitt ødelagt i løpet av våren og sommeren. Husker jeg sa på ledermøtet i april at “tenk, vi har ikke hatt en eneste reparasjon så langt i år. Det er jo helt fantastisk!” Det var ikke fantastisk så lenge…

 

Det er vanlig at utstyr slites ned og må repareres. I løpet av et år bruker vi normalt ca 150 000 kr på reparasjoner, små og store. Noen ganger mer, andre ganger mindre. Helt naturlig og noe man må regne med, men i år skjedde liksom alt “samtidig” og jeg hadde ikke rygg til å bære det, verken fysisk, psykisk eller økonomisk. Jeg lå nede for telling og jeg klarte faktisk ikke å se for meg hvordan jeg skulle klare å komme meg opp igjen denne gangen. Det hadde skjedd for mye, for fort, og selv om jeg smiler på bilder så var det ikke mye smil bak øynene. Der var det bare mørke. Og tomhet,

 

2018 hadde vært et helt forferdelig år, både på jobb og privat. Samlivsbrudd etter 22 år med fire(fem) barn sammen tærer på kreftene. I samme periode hadde vi problemer på annet hold som tilførte livet intens redsel og bekymring og tappet både tid, krefter og fokus. Det er ikke alt jeg deler, men det var fryktelig tøft. Selv for en tøffing.

 

2018 var også året jeg opplevde mitt første underskudd, noensinne. Omsetningsvikt kombinert med en dyr oppussing og oppgradering er en dårlig kombinasjon. Julehandelen reddet oss litt, men økonomiske bekymringer gjør ikke godt for noen. I tillegg tærer det på selvtilliten når omsetningen går ned. Du spør deg hva du gjør feil og stoler ikke like sterkt på ditt eget prosjekt. Det som alltid har vært din store styrke, troen på at du kan, vil og får det til, uansett hva andre måtte mene, blir mer og mer svekket. Du vakler. Står fortsatt, men ikke like stødig og trygg som før. Ikke en gang i nærheten.

 

I samme periode ble jeg hatobjekt nummer 1 på Jodel, et anonymt nettforum. Det var nesten ikke en dag hvor det ikke var lange tråder om hvilket grusomt menneske jeg var. Jeg ble tildelt absolutt alle dårlige egenskaper et menneske kan inneha, gjennom et helt liv, på et år. Det var massivt. I begynnelsen tenkte jeg at all pr er god pr, men etter hvert går det inn på deg. De ansatte. Kjærest. Det går inn på ungene dine. De sitter jo også å leser, hver dag, for en fryktelig far de har. Det var kanskje det verste.

 

Siden dette var så voldsomt og varte så lenge ble det vanskeligere å smile til folk når jeg var ute. Jodel er anonymt så jeg visste jo ikke hvem som hadde skrevet alt dette. Det kunne være nabodama for alt jeg visste. Eller han i kassa på butikken. Hun med hunden når man gikk tur. Hvem som helst. Jeg begynte å se ned. Det er ikke bra for et menneske å se ned når det går på gata. Det gjør ikke godt for selvfølelsen. Men jeg gjorde det.

 

Så kom 2019. Endelig! Jeg hadde samlet såpass med krefter til å ta grep på butikken og omsetningen var på full fart oppover igjen. Jeg håpet og trodde at de grepene jeg hatt tatt skulle veie opp for underskuddet. Det så lovende ut i alle fall. Nye energi både for meg og de ansatte.

Datter trivdes og hadde det godt i sitt nye hjem her hos oss. Jeg klarte å heve meg over anonymt dritt og fikk etter hvert selvtilliten og troen på meg selv tilbake. Vinden hadde snudd. Alt så lyst ut og jeg gledet meg så intenst til sommeren.

 

25 juli, en måned etterpå, er første dag på jobb. Fortsatt sykemeldt, men jobber litt. Vises. Ikke for at jeg vil, men for at jeg må. Når alt dette er over må jeg jo ha noe å leve av. Kan ikke la skuta synke selv om kapteinen holder på å drukne. Selv om jeg ville drukne. Det var egentlig ingenting jeg heller ville, men det er et eller annet i oss mennesker som holder oss flytende likevel. Jeg prøvde i alle fall å svømme.

 

1 august kommer jeg på jobb tidlig på morgenen. Egentlig i godt humør, forholdene tatt i betraktning. Så fram til å starte dagen. På dette tidspunktet var det så mye som var blitt ødelagt, og reparert igjen, at jeg faktisk trodde at nå, nå er det over. Nå bretter vi opp ermene og fortsetter. Slik vi alltid har gjort det. Glemt er at man står med telefonen i den ene hånden og kisten i den andre under hjemmesyningen mens man desperat prøver å få tak i en elektriker som kan fikse frityren fordi man ikke har råd til å tape fredagsomsetningen. Nå går det veien igjen!

 

Låser meg inn på kjøkkenet. Sjekker det nyreparerte fryserommet. Alt ok. Sjekker det nyreparerte kjølerommet. Alt ok. Sjekker den nyreparerte oppvaskmaskinen. Funker. Sjekker vannbadene på Fy Fader. Alle virker. Sjekker oppvaskmaskinen på Fy Fader. Tipp topp. Sjekker begge ovnene. Joda, ingenting feil etter reparasjonen. Frtityren? Funker fortsatt. Kjøl og frys nede på lager er også oppe og går etter lengre tids reparasjon.

 

Så ser jeg det. De to innerste kjølediskene. 19 grader og 13 grader. Helvete! Normalt hadde det bare vært irriterende, men jeg hadde ingenting å gå på lenger. Absolutt ingenting. Jeg orka ikke mer. Bestemte meg der og da for å gi opp. Det ble rett og slett for mye. Det var ikke krefter igjen. Jeg legger ned butikken og går på NAV som vanlige folk!

 

En tier til en kaffe?

Jeg setter meg ned foran disken med en kopp. Hullet på kneet er tilfeldig. Salatbarsjefen tar bilde av meg. Jeg legger det ut på FB. På min selvironiske måte forteller jeg at alt har gått til helvete, samtidig. Jeg er ferdig. Jeg gir opp. Orker ikke mer. Sånn var det. Det var ikke mer igjen.

 

FB eksploderte! “Hvordan kan vi hjelpe?” “Hva kan vi gjøre?” “Ikke gi opp!” “Har du vipps?” “Kontonummer?” osv, osv, osv

 

Hva er dette for noe, tenkte jeg, betyr jeg så mye for så mange??? Ok, jeg har ingenting å tape. Jeg ligger allerede nede i søla og gisper etter luft. Hvis folk har lyst til å sende meg penger for å berge butikken, og meg, så skal de selvfølgelig få lov til det. Tok en runde internt, for jeg forsto jo at dette kom til å skape reaksjoner, spesielt siden det var meg, han “pr-kåte idioten rusa på seg selv” (sitat Jodel), men jeg brydde meg ikke. Jeg hadde rett og slett ingenting å tape. Jeg hadde jo tapt det viktigste uansett.

 

SAVE KOKKEJÆVEL!

Jeg brukte samme bilde og la ut et nytt innlegg, denne gangen med ny overskrift. Jeg forklarte hva som hadde skjedd og la ut vippsnummer og kontonummer. Jeg vet ikke hva jeg hadde forventet, i alle fall ikke dette, men i løpet av tre dager kom det inn over 300 000 kroner. Folk kom på døra med penger og gaver. Jordbær, bøker, mat, lysestaker. Det var så rørende, så voldsomt, så overraskende. Det var så mange som brydde seg! Det gjør noe med deg. Vi vil jo alle sammen bli likt av storflokken.

 

Men det var ikke bare Vipps. Samtidig skulle august bli den beste omsetnings -måneden noen sinne. Hoftepluss økte med over 100% i august. Alt var bare helt surrealistisk. Man blir rørt når slikt skjer. Nå hadde vi penger til alle de uforutsette reparasjonene og jeg slapp å bekymre meg for det i alle fall.

 

Så våknet Jodel igjen selvfølgelig. Jeg hadde, elskverdig nok, fått gode fjorten dager med hetspause etter dødsfallet. Det takker jeg for, men nå ble det fullt kjør. Vipps trumper død baby, fram med tastaturet! Dette gikk ikke an, ingen normal bedrifteier går ut og “tigger” penger på denne måten! Tenk å være så kynisk at man bruker sin egen døde sønn for å skaffe seg penger! Mange ble kvalme og måtte spy. Det er mye spying på Jodel altså. Mange som fort blir dårlig i magen og har vond smak i munnene sine. Munnvann?

 

Denne gangen gikk det ikke inn på meg. Kritikken beit liksom ikke skikkelig på. Jeg hadde opplevd for mye til å bry meg. Ikke sikkert jeg tenkte klart heller. Man gjør gjerne ikke det når livet ditt er bombet sønder og sammen. Da prøver man bare å overleve. Ikke bare dag for dag, men hver eneste time av dagen.

 

Har reflektert mye over dette i ettertid. Hva var det som irriterte, og fortsatt irriterer, enkelte så grenseløst? Det eneste jeg gjorde var jo egentlig  bare å be om hjelp. Når jeg trengte det. Kanskje var det den voldsomme responsen som ble for mye? Hvordan kunne så mange, gi så mye til en som egentlig har det bra, tjener godt, når det finnes så mange andre gode formål i verden?

Har egentlig ikke kommet fram til en konklusjon. Tror ikke den finnes. Det eneste jeg vet er at voksne mennesker jeg har snakka med i mange år har slutta å smile til meg, hilse på meg. Og jeg kjenner det er litt trist, men helt greit. Syns det er det er litt rart. Gjør jo det. Jeg fikk jo bare en tier til en kaffe. Når jeg var så frekk at jeg gikk offentlig ut og ba om hjelp. Fordi jeg akkurat da ikke klarte meg alene.

 

Takk for oppmerksomheten!

 

 

 

 

 

 

 

 

94 kommentarer
    1. Jeg har, mot mine prinsipper, lest innlegget du linket til, og skjønner fremdeles ikke hvorfor du trekker inn din personlige tragedie i bedriftens problemer? Som jeg leser det du skriver så hadde underskuddet og driftsproblemene ingenting med tragedien å gjøre?

      Det er også ganske spesielt å be om pengestøtte via vipps og bankkonto, du hadde vel forsikring på maskinene som gikk i stykker?

      1. Hvis du har så mye i mot meg at det til og med har blitt et «prinsipp» å ikke lese meg, så kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor du engasjerer deg så voldsomt. Likefullt skal jeg svare deg, for du er i alle fall høflig i formen. Du må vente til jeg er ferdig på jobb med å få svar på alt, men jeg kan svare på det med forsiktig. Det var det MANGE som hånte meg for. Tenk at jeg var en slik idiot ar jeg ikke hadde forsikring!

        Vel, det finnes ingen slik forsikring. Du kan ikke forsikre en frityr mot å bli reparert. Ei heller forsikre deg mot at kjøleagregster går varme og brenner seg. Det handlet dessuten ikke bare om penger, det handlet også om alt merarbeidet når slike ting skjer. Jeg klarte knapt å stå, men måtte likevel håndtere dette, nesten hver eneste dag.

        (Ting blir slitt og ryker. Slik er det, men i 2019 skjedde to års reparasjoner i løpet av tre måneder. )

    2. Ta vare på skulle det stå, hadde kanskje ikke tatt seg helt ut om du bare tok på alle som var rundt deg….😀

    3. Vet du Asbjørn, du er et av de tøffeste menneskene jeg vet om, hel ved. Du står støtt i det, du tar vare på dine aller nærmeste og du er et flott og fargerikt innslag i Alta. Du gir ungdom en sjanse i arbeidslivet og du løfter dine ansatte gjennom fremsnakk og verdsetting . Jeg har også fått med meg det som ikke kan kalles for annet en ren og skjær hets på kvinneguiden, her oser det av sjalusi og misunnelse – du skal ikke tro at du er noe. Klart det sårer og klart du tenker på det, dessverre. Det er en liten andel som kritiserer alt du gjør og som spyr det ut bak anonymiserte innlegg. Det sier vel det meste når de er så små og ynkelige at de ikke kan stå for sine ytringer. Alle oss andre, i hopetall lar oss sjarmere, imponere, ledes inn i fristelser , le, gråte og verdsette deg som person og som skribent. Stå på Asbjørn, skriv videre, by på deg sjøl og ta bare på alle rundt deg som er så glade i deg.

    4. De fleste i Norge liker å kunne hjelpe og trenger heller ikke skryte av det.
      Mens de som må være suemaga, må dele det på sosiale medier. De feigeste er de som gjør det anonymt.
      Misunnelsen er stor blant enkelte, de unner andre ikke noe.
      Så flott at du fikk hjelp.

    5. Å be om hjelp når man trenger det, krever styrke.. Og jodel.. Det er janteloven det… Du skal ikke tro du er noe, står høyt i kurs hos mange… Men vet du hva? Du er noe, det er vi alle. Stå sterk og strak i stormen 👍💪

    6. Jeg er egentlig glad for at jeg som nyinnflytter i byen ikke har hørt noe om deg, da har jeg fått tid til å danne mitt eget bilde av hvem du er. Jeg synes at du er tøff og du virker som en veldig grei fyr. Stå på og lykke til med bloggen og restaurant 🙂

    7. Misunnelse, hat og ondskap tilhører mennesker som uttrykker seg om det, og det har ikke noe med deg og gjøre. Hvis du tar det personlig så tillater du dem til og overføre deres egne følelser om seg selv, til deg.

    8. Livet er fullt av læring. Det er tvingende nødvendig å lære når alt raser sammen. Det tøffeste er å ta i mot hjelpa når den kommer. Du er tøff. For kun de tøffeste får lære så mye som deg. Du er god nok – men jeg tviler ikke på at du fortsetter å bli bedre. Engasjerte mennesker utvikler seg. Engasjerte mennesker møter mange fordommer. Det er best å vise med handling at man har rett til å gjøre som man gjør og til å være den man er. De som spår deg motgang kan kun overbevises ved å se resultatet av handlingene dine. Pessimismen sitter hos dem og ikke deg. Ikke la deg rive hverken ned eller med. Og slutt å lese jodel 😁👍

    9. Ja til kjærlighet, oppriktighet, arbeidssomhet og ærlighet. Fuck janteloven, jodel og alt det der. Stå på Asbjørn vi i Alta trenger en som deg❤️

    10. Det e ren sjalusi ut å går, derfor hets på Jodel. Vet du ka, fy fader altså, alle pengan du fikk e velfortjent! Oppmerksomheten du får e velfortjent! Det e så fantastisk at bloggen din går så bra. Kjenne deg ikke, aldri prata med deg, men ser deg ofte. Heie på deg å håpe store gode ting skjer og ønske deg massevis av hell og lykke av hele mitt hjerte!

    11. Hva du har måtte tålt!Bøyer meg i hatten som ho sa
      skijenta…folk kan være grusomme. Takk for at du deler dine opplevelser på godt og vondt det er prisverdig.
      Mye å tenke over her,men godt å høre at du har reist deg og gavmildhet fra de som bryr seg. Jeg er imponert👍 Nå ønsker jeg deg og dine ei god helg…du er god nok du 💐

    12. Kjenner jeg blir helt oppgitt over sjalusi, idioti og direkte ondskap som finnes der ute. Jeg har ikke lest alt du har skrevet, men såpass mye at mitt inntrykk er at her har vi et tvers gjennom ekte, modig, ærlig menneske som har opplevd mye mer enn det skulle vært tildelt. Jeg synes du takler enhver situasjon på en fantastisk måte. Slik alle burde. Det er lov å være liten, det er lov å sette brystet frem, det er lov å takle sitt liv som det er best for den enkelte. Jeg håper du orker å fortsette som nå, at du tør å vise at nettroll og andre idioter ikke er verdt lorten under skoa dine. Å bruke pennen er nok din form for terapi og medisin, og du skriver utrolig troverdig, underholdende, med passe snert. Du har mange følgere og det skjer masse i livet ditt pr tiden. Men vær du trygg; det er kun mikrostøv som ikke vil deg vel – men en hel “planet” som fniser med deg, fnyser med deg, gråter med deg og råflirer med deg. Jeg tror til og med at det du skriver styrker og viser at ikke noen må være alene og bære allæt på sine skuldre – tørr å del! ❤

    13. Bra du slår tilbake, håper de som skriver dritt om deg på jodel leser dette😘 den sida burde vært nedlagt👍👍 stol på deg selv og dine, du er UNIK❣️❣️❣️❣️

    14. Ufattelig at du har klart alt dette😳 Noen og enhver ville ha gått ned for telling !! Glad for at du berget bedriftene dine, håper bare at du selv og din familie har det bra og fortsatt kan få ha det bra. Selv om det kan være vanskelig; hev deg over de som skriver stygge/negative ting. Det verste er jo at dine barn/familie blir utsatt for jævelskapen 😬 Gjør meg så sint at jeg kjenner jeg vil eksplodere🤯
      Ha en fin helg alle dere fine folk 🌞😍

    15. Ufattelig at du har klart alt dette😳 Noen og enhver ville ha gått ned for telling !! Glad for at du berget bedriftene dine, håper bare at du selv og din familie har det bra og fortsatt kan få ha det bra. Selv om det kan være vanskelig; hev deg over de som skriver stygge/negative ting. Det verste er jo at dine barn/familie blir utsatt for jævelskapen 😬 Gjør meg så sint at jeg kjenner jeg vil eksplodere🤯
      Ha en fin helg alle dere fine folk 🌞😍

    16. Det at du måtte be om hjelp, vitner om styrke, da det ikke kan være enkelt. Det er flott at du har hevet deg over nettrollene. Stå på videre ☺️ vi er mange som heier på deg 👍👏

    17. Var helt naturlig for oss å hjelpe deg når det trengtes. Får nå være måte på hva et menneske skal måtte gå igjennom alene. Jodel er noe dritt, så hold deg borte der i fra. På skolen advarte vi de største elevene om å gå inn der pga all mobbingen som foregår der. Stå på videre du har mange som støtter deg og setter stor pris på deg 👌

    18. Stå på!💕

      Du har mange som heier på deg, synes selv det fortjener all respekt å heller be om hjelp når ting rakner enn å legge seg ned og gi opp. Det viser bare hvor tøff du er.

    19. Stå på videre Asbjørn💪🏼💪🏼syns du e jævla tøff💪🏼🙌🏻🧡 Og drit i de stygge nettrollan der ute, dem e bare rett og slett kjempe sjalu for dem sku nok ønske dem va like tøff som dæ😄 Ha en riktig fin lørdag🌸🤩

    20. Heier på deg. 😊 Du er flink med ord. Trur mange kan kjenne seg igjen i mye av det du skriver. Det viktigste er jo at du sjøl vet hvem du er og hva du står for. Trur man kommer lengst ved å være åpen òg ærlig. Da vet du hvem som står ved din side til slutt. De som svikter og er misunnelig er ikke verdt en tanke i framtiden. Lykke til.

    21. Eg var/er ein stolt bidragsgjevar den dagen, nymett etter eit betre måltid på Hoftepluss og dessert frå Fy Fader. Du fortente kvar ei krona av det du fekk inn👍🏻 Misunning er ein krevjande sjukdom, vondskapen der/her ute har det verst med seg sjølv, men finn alltid seg ein hakkekylling å ryna seg ut på…😢

    22. Det er som oftest sjalusi som får «folk» til å spy eder og galle anonymt på internett. Bare å heve seg over og tenke at de har nok større problemer med seg selv 🤔
      Liker å lese bloggen din og skal såvisst handle ved neste besøk i Alta ☺️

    23. Så godt at du har reist deg og er på tur til å stå støtt igjen. Å be om hjelp har alle lov til, stå på! Og takk for at du deler. Håper du får litt inntjening på det også etterhvert; jeg skal kjøpe boka😀.
      God helg!

    24. Jantelov, misunnelse, sjalusi etc etc. Hva ikke vi mennesker får oss til å si/gjøre mot hverandre! Har slutta og bli sjokkert…
      Men – heia deg! Digger deg og ærligheta, og etter å ha sett deg «live» på God Morgen Norge synes jeg enda bedre om deg og ditt.
      Så får de/den på Jodelplaneten bare finne seg i at det finnes mennesker, i dette tilfellet deg, som sprer om seg med sitt indre, positive brennende lys. Og som våger stikke nesa fram!
      Hva er det kidsa sier om dagen? Haters gonna hate synes jeg jeg har hørt.

      Kjør på videre!

      -T-

    25. … jeg kan bare si at jeg ikke er overrasket over hvordan noen mennesker er – trist å høre at ikke noen mennesker greier å tenke over ting man sier eller gjør – bare trist… Du derimot imponerer meg med ditt store hjerte og sterke sjel – og ikke minst kraften i ord og handling. Du er tøff som greier å stå i det – det er ikke alle som klarer. Jeg er så glad for å lese at det var mange som ville hjelpe, det varmet virkelig mitt hjerte i alle fall, og det viser at det er mange flere som har empati og et stort hjerte enn de som ikke har det… Jeg er innom bloggen din hver dag og jeg skal definitivt kjøpe boken din når den kommer ut – gleder meg. Vi er mange som heier på deg og jeg unner deg alt godt, både lykke, kjærlighet, fremgang og suksess. Hilsen en trønder som bor på søre Helgeland – og sjelden legger igjen noen ord, men som er her på besøk hver eneste dag – ha en fin helg & høst der oppe i det vakre nord ❤️

    26. Vet du, æ e så gla før at du dele alt! ❤️ Du e altså helt fantastisk unik, og e virkeli et forbilde for «den vanlie mann i gata» 😍 du fortjene alt godt, og hvis æ nån gang kommer til alta, så skal æ kom innom å kjøp en salat.. eller baguett.. har ikke klart å bestemme mæ ennu.
      Har forresten testa ut oppskrifta på de vafflan du la ut. Helt fantastisk nydeli!
      Takk for at du e du, å at du dele av live ditt på denna måten!

    27. Du er og blir en «stayer» og det viser du gang på gang. Du er nok lagd av litt hardere materiale enn mange av oss andre❤️
      Ønsker deg en super lørdag:)
      Klem i fleng❤️

    28. Du klare så fint å sætt ord på små å store utfordringa som mang av åss hi. D e en kunst i sæ sjøl å klar d!…å d gir åss som hi opplevd liknanes ting “ei hand”, å litt hjølp t å kom videre.. D fins allti menneska som bare MÅ tramp på andre, å d e flott at du klare å stå opp mot dæm!!
      Fortsætt å skriv om alle livets sia, d trøngs! ❤️

    29. Den som tørr be om hjelp e tøff❤💪👏 heia på deg. ❤koffor ska vi alltid hjelpe folk utom landetsgrenser? Det gies over en lavsko (d e væl og bra) i alle innsamlingsaksjoner o.l.
      Koffor ikkje hjelpe våre egne når d behøvs?
      Tvilte ikkje et sekund, klar eg va med å hjelpte.

      Kjenner deg ikkje, bor 200 mil unna på Sunnmøre og folk elska jo å kalle oss for gnetne og at vi svøm innover me arman for å karre til oss😉
      Men den her sunnmøringen tvilte aldri, tenkte meg aldri om mange ganga, her gjaldt å trø te å hjelpe et medmenneske, ei bedrift , ansatte som kunne stå utn jobba, familia som mista inntekte.
      Det va ei hjelp som traff mange, noke eg er veldig glad for å kunne være med å bidra til.
      Om nettrolla berre kunne fjerna skylappan og sjå at du berga ikkje berre deg sjøl, kapteinen berga og sine ansatte og heile skuta fra å gå ned med mann og mus…..

      Måtte sola skinne på nettrolla så de sprekk og bli te stein.

      Ha ei fortryllande helg der oppe😀👌

      Og til nettrolla: SERIØST….SKJERP DOKKE!!!!!

    30. Slutt å lese på Jodl! Ikke gi nettrollene oppmerksomhet. Gi det til de som støtter og hjelper og vil deg vel. Da vil vi fortsette å være der i framtiden også. Nettrollene må få leve sitt eget liv der de trives, så lever vi andre i vår verden. Heia heia heia Kokkejævel👏👏👏

    31. Vet du ka, Asbjørn, legg ut Anti-janteloven direkte tilsikta de jævlan på jodel. Æ siterte deg(litt fritt) på bloggen min her på psykisk helse-dagen, for du både si og skriv det som andre tenke.

      Det e sånne som deg som faktisk burde være forbilde, ikke andre blogger. Sånne som si det ærlig, som står rak i ryggen, ber om hjelp når dem treng det, og som allikevel tør å være seg sjøl, og som sitt med erfaringer man burde være foruten.

      Ingen så at livet va lett, men det va nu fan ka enkelte ska gjøre det til i tillegg.

      Stå på! Du E et forbilde!

    32. Dropp hele Jodel. Det du ikke vet, har du ikke vondt av. Det er så mye bedre for psyken å ligge unna nettbaserte søppelplasser!
      Janteloven er noe herk. Nå kveles tilhengerne av den muligens av ergrelse fordi du klarte kunststykket å bli landets toppblogger på null komma niks. Det viser jo bare talentene dine 👍🏻😁 Smi mens jernet er varmt. Driver man business, må man faktisk være litt PR-kåt. Det er også lov å be om hjelp når det røyner på, og kjempeflott at du fikk så mye hjelp også. Da ser du at det er mange ok mennesker også.
      Lykke til med absolutt alt!

    33. Jeg sier, da, som nå: Takk for at du åpnet hendene for hjelp, så hjelpen hadde et sted å lande ❤️

      Det er en gave til dine medmennesker (de finner du nok ikke på Jodel, troll sprekker jo når de viser navn, ansikt og får et gløtt av virkeligheten) – takk for at vi fikk lov å rekke deg ei hånd ❤️

      Fortsetter å heie på deg – og på hjertevarmen ❤️

    34. Husker innlegget ditt så godt. Satt på Kypros og leste. Tenkte på hvor mye motstand og elendighet rammer en og samme mann. Hvordan er det mulig? Er glad for at jeg ga deg en liten slant, for det hadde jeg råd til. Tenk at det ble 300 000!
      FANTASTISK ❤

      Om by the way, mange klarer fremdeles ikke å glede seg over andres lykke og suksess. Synd, disse må leve ett fattig liv…

      Ønske dæ og dine ei flott helg.
      …..Måtte lottoen slå inn 😂

    35. Først når man kan be om hjelp når man trenger det, er man virkelig sterk. Stå på videre, alltid et løft å følge deg, selv når liver butter i mot.

    36. No huske æ ikke kor sitatet e fra, men nån har sagt at Norge e det eneste landet i verden kor misunnelsen e sterkere enn kjønnsdrifta. Så leit at du og dine kjære e av de som får merke det på kroppen, skulle ikke vært sånn. Kreve en meget sterk ryggrad og et ennå sterkere hode for å stå han av. Kor bra at du gjør det! God lørdag 😀

    37. Det er ikke ofte jeg svarer i en blogg, men denne traff meg. Uansett om man er en:” pr kåt jævel som er rusa på seg selv” er det aldri feil å spørre om hjelp, uansett form for hjelp! Ønsker deg av hele mitt hjerte lykke til videre, og måtte det vare lenge.

    38. Å reise seg etter alt det du har opplevd – viser ikke bare styrke- men også et utrulig mot..pågåvilje. Det er uansett beundringsverdig av deg. Ønsker deg en fin helg. Klem Trine

    39. Det e i allefall to uhelbredelige sykdomma her i verden som æ vet om. Den ene e Aids og den andre kalles for svartsjuka. Vet du ka Mr Kokkejævel? Du e enda inne i en sorgprosess, der e mye som skal bearbeides, og du gjør det på den måten du mene du har best av, enten det nu e blogging, matlaging whatever suites you. Drit i kvinneguiden, kodėl og ka pokker de foraene hete. Mistenke sterkt at flesteparten av de her nettrollan som driv og leite med løkt og lupe etter nye ting dem kan lire ut av sæ for å såre dæ, dem ville antageligvis bukka under hvis dem hadde opplevd bare en brøkdel av det du har vært igjennom de 2 siste åra. Og du vet også at folk som snakke skit bakom ryggen din, dem e akkurat der fem skal være, nemlig bak dæ. Og mens den nu e der bak, kan du jo be dem om å kjøsse dæ i ræ.. Du e et skritt foran dem hele tida. Stå på, du har ikke nokka å skjemmes av. Gå med rak rygg, hodet opp og se alle i auan. Du og dine fortjene alt godt som kan komme dokkers vei. Ha en aldeles nydelig lørdag 🤩

    40. Fantastisk innlegg og håper mange leser og forstår det helvetet du og dine har vært igjennom. At noen får sæ tel å spy edder og gallee anonymt sier det meste om den/ de person…personene. At folk kan lyge æra av andre for å heve sæ sjøl er vel en av de største dødssyndene. Å lyge, sette ut rykter uten sidestykke slår tebake…tru mæ! Æ pleier å si at sånne folk møter sæ sjøl i døra…KARMA er der og biter den/de i ræva te slutt. Nei, Asbjørn…løft ditt hode og la for all del sånne folk og kommentarer gå rett i spybøtta der de hører heime!!! Lykke te med alt du tar i 🤗❤

    41. Slett jodel! Æ syns du e knall tøff som ikke bare tørr å sette ord på “livet mellom måltidene”, men som faktisk tør å gjøre det offentlig! Stå på!
      Og forresten, så syns i allefall jeg at du har all grunn til å se opp og fram når du er ute blant folk! Skotuppene kan du studere når du tar deg en pust i bakken 😉

    42. Jeg vet det er lett å si, men: Fuck de der anonyme på nett! Jeg har opplevd litt fra den “mensa-gjengen” selv, og vet at det av og til går inn på en. Spesielt hvis det er mye dritt ellers i livet. Men tenker man over det, så er realiteten at de er ingen. Kan man ikke sette navnet sitt bak det man skriver, så er man ingen.

      Verre er det med dem du nevner her som ikke lenger hilser. De har vel årsaker til det, som de selv synes er gode. Det får man ikke gjort noe med. Og kanskje er det ikke så viktig heller?

      Ellers var det å forvente at den anonyme skare ville få apoplektisk anfall når det ble ettertrykkelig bevist at Kokkejævel ikke var en mislikt, ekkel fyr som var høy på seg selv og fortjente å drukne. For det var jo det som ble bevist, kjære du. For de anonyme ynkryggene på nettsteder ingen normale burde ferdes trodde nok at ting var slik de så ut til i deres lille ekkokammer. Det tror ofte folk med en misjon, og de der på jodel har en misjon.

      Og du! Kom deg vekk fra jodel. Hva skal du der? Hva kan du oppnå? Jada, det er noen (men kanskje bare en håndfull? Det kan man ikke vite når folk får være anonyme) som tydeligvis misliker deg. Det har ingen betydning. Vi er mange, mange som har blitt glad i, og heier på, både Kokkejævel og Asbjørn. Med fullt navn 🙂

    43. Kjære deg , det fins liksom ikke grenser for hvor grusomme folk tillater seg å bli hvis de kan gjemme seg bak tastaturet og noen virker det som at livnærer seg av å tråkke på andre. Personlig foretrekker jeg reinkjøtt og annen viltkjøtt!
      Hva ønsker vi at de vi er glad i gjør hvis de sliter? Jo nettopp be oss om hjelp! Du har kun vært ærlig ! Stå på , ikke gi deg ! Du bidrar med så mye godt, både mat og lesestoff!

    44. Det er vel ingenting som er så tøfft som å be om slik hjelp, men det står det virkelig respekt av. Det er vel derfor SÅ mange reagerte og hjalp deg, noe du virkelig fortjente. Hvorfor skal man ikke hjelpe noen i lokalmiljøet, og som står enn “nærmere”, når man ellers sender penger til alle slags innsamlinger og organisasjoner. Hev deg over sure kritikere – husk vi er mange flere som heier på deg!

    45. Hei Kokkejævel ! Eg syns du e en jævla bra fyr som tør å be om hjælp før det e forseint, for ka sku du be om hjælp før hvis det e forseint mein eg ! Nei stå på og tusen takk for at du e så jævla ærlig. Det e bære de som e missunneli som ikke hæls så skit i dæm. Stå på , og ha ei god hælg !

    46. John Lenon sa en gang “Hvis du er ærlig vil det ikke alltid skaffe deg mange venner, men du vil alltid finne ut hvem som er de ekte.”

      At andre sitter som nett-troll å rakker ned på andre, forteller mer om dem enn om deg.

      Fortsett å vær den du er! Da vet i allefall vennene dine hvem du er og hva du står for. De som ikke liker det kan tie still å gå en laaaang tur på ei kort kai 🤣😊 ha en super dag 👍😊

    47. Wow, Asbjørn! Du maler livaktige bilder med orda dine😍 Fantastisk lesning – der du lokker fram både latter og tårer, medynk og optimisme. Vær stolt, hev hodet og mal videre!! Vi er mangle flere som heier på deg, enn de få idiotene som jodler😉 Glad helg t deg & dine!

    48. Lenge leve janteloven. Du skulle ikke ha det bedre en andre. Tenk om du blir rik av alt dt der hah?
      Please, ikke. Ry dæ! Du skulle jo vite , du er fra Finnmark, det er bare sånn livet er her. Folk kan ikke være glade for andre sin del.
      For å drit i de jodel folka og alle som misunner blir du bare sterkere og bedre! Du er rå! Never give up !👏

    49. Det finnes et ord for det du opplever, og det ordet er misunnelse.Spørs om de som kritiserer ville vært i dine sko. Neppe.Ha ei god helg, Kokkejævel.

    50. Eit trist samfunn blitt, når ein kan sitja anonym på ei nettside å skrive drit om andre. Men mange toler ikkje at nokon stikk fram hovudet, og lykkast med det.
      Stå på du, for det er nok fleire som heiar på deg og jublar med deg, enn motsett.
      Lykke til med alt som går bra om dagen, blogging, bok,tv og bedriftene👍

    51. Jodel, det er der Nett-trollene bor! Drit i dem, det finnes jo så mange fine folk i den virkelige verden..
      Du skriver så bra, kjenner meg igjen i det som angår Business, ikke enkelt bestandig.
      Fortsatt å vær brutalt ærlig, vi liker det.
      Ønsker deg en nydelig dag!

    52. Korr bra at du greide å snu tankan i ei vond tid. Tænk hves du hadde gidd opp den gang. Da hadde ikkje denna oppturen og populariteten du no har,ikkje kommet fram. Du har visst de her hetseran, at du betyr nokka,du kan og vil,du e ærlig. Dæm e bare missunnelig, alle dæm som ikkje hilse lengre. Dæm e ikkje viktig, det e du som betyr nokka. Førr Datter,førr kjærest,førr OSS. Stå på. Alle burde klare å tenke,å sei te seg sjøl i speilet: Du e god nok❤🙂.

    53. Hev hodet, og husk at det e mange som bryr seg! Vi fokusere liksom lettere på kritikken, enn på all verdens ros. Og manglende smil treng ikke være kritikk. Sorg e blitt no skummelt som vi ikke tør forholde oss til. Så e det plutselig de sørgende vi ikke forholde oss til. Du gjør no viktig, du går foran, du motivere. Iallefall meg. Stå på! Og kanskje slett jodel.

    54. Får helt ondt i meg av å lese ka du har måtte stå i. Du e et sykt godt eksempel på at det nytte å stå på og aldri gi opp😊 Eg har stor respekt for deg Kokkejævel👏👏👏👍👍👍

    55. Kjære Asbjørnbror. Detta va et godt og viktig innlegg. Ingen skal måtte klare sæ Aleina. Selv ikkje de sterkeste. Så glad det va så mange som viste sin støtte da du va nede. Hater vil alltid hate, å det e lett å hate dem som stikk sæ frem. Sårt, men sånn e det.

    56. Du å din bedrift var så verd den hjelpa du fikk!
      At andre kaster ut galle sier mere om de, sjalusi er en styggedom.
      Gråta og var så glad for at du fikk hjelp ❤
      Livet er for tøft til tider at man ikke kan løfte hverandre opp ❤

    57. Du skriver så ærlig, og rett frem. All mulig respekt til deg for den du er. Stå på, det er tydeligvis mange som heier på deg! 🥳

    58. ❤ sjalusi er en bedriten ting!
      Godt du hadde ryggrad og forstand til å be om hjelp til å svømme videre når det ble for tungt alene. Det er jo de som ikke ber om hjelp som drukner. Ydmykhet, takknemlighet og det å se de små gledene i livet, ja det kommer man langt med ❤. Klem og riktig god helg.

    59. Hei
      Denne traff meg veldig, mange elementer i livet som gjerne kommer på en gang når man først er på tur nedover…
      Men når det sitter der allerede og noen å sender dritt gjennom sosiale medier, ja det kan gi konsekvenser på en forferdelig måte..
      Tusen takk for et flott og ærlig innlegg. Måtte du og dine ha det fint i livet til Tross troller og opp og nedturer 💖🙏

    60. Det er de som er sterkest som våger å be om hjelp når de trenger det, istedenfor å forsøke å gjøre seg selv sterkere ved å tråkke ned andre. Stå på ❤️

    61. Det kan jo hende at enkelte skammer seg så mye at de ikke tør å se deg inn i øynene og hilse på deg…
      Nei, vet du… Etter den jævlige sommeren du hadde så var det en lettelse å kunne få hjelpe til med litt.
      Nå krysses fingrene for at 2020 blir det beste året noensinne 😊

    62. Herlighet hva du har måttet tåle, kjære du. Jeg er en forholdsvis ny leser, men jeg har jo lest på kvinneguiden at det har meita og kjast om dette. Bra du tar et oppgjør!

      Flotte du, som ikke lar deg herse med over tid 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg