Endelig en 17. mai etter min smak!

Hvis jeg skal være ærlig, og det skal man jo, så har jeg alltid hatet 17. mai. Kanskje ikke da jeg var liten, men det er fryktelig lenge siden. Da ungene var små var det selvfølgelig koselig å glede seg på deres vegne, men selv kunne jeg godt vært dagen foruten. Folkefeiringen altså, ikke selve dagen, den er viktig.

 

Jeg er en mutt, innesluttet og litt sjenert kar, så folketoget er en lidelse. Vandre rundt blant mer eller mindre fremmede mennesker og kauke hurra og gratulerer med dagen til gud og hvermann. En underlig og spinnvill tradisjon. Har etter hvert lært meg å se litt ned så jeg slipper å rope hurra til kjentfolk langs ruta.

 

Etter folketoget er det å presse seg inn på en alt for trang kafé og stå i femten minutter i kø for å få seg en lunken kaffeskvett og et kakestykke som man strengt tatt ikke burde spise, men som man likevel gjør bare for å ha noe å henge fingrene i.

 

Jeg glemte ordførerens tale. Den må man jo ha med seg. Stimle seg sammen på torget mens man sier hurra og gratulerer med dagen samtidig som man prøver å få med seg hva som sier der framme på podiet. Har aldri fått med meg et ord fra de dårlige høyttalerne, men trolig handler det om grunnlov, barnas dag og demokrati hvert eneste år. Helt klart viktige saker, men jeg fryser på hendene. Og ørene. Bor i Nord-Norge. Har lyst på en røyk, men har sluttet for mange år siden.

 

Så er det opp på skolen til arrangementet der og si enda mer hurra og gratulerer med dagen mens man presser seg ned på en alt for liten stol og sitter krumbøyd over den enda mindre pulten mens man spiser kaker som fremmede mennesker har bakt og som ingen kjenner de hygieniske forholdene på kjøkkenet til. Boller spiser jeg forresten aldri på slike arrangement. Spiser ikke ting som fremmede har knadd på.

 

I år blir alt annerledes takket være Viruset. Ingen folketog. Ingen tale. Ingen kafé. Ingen skole. Huff, så trist!

 

Vi starter dagen med en god frokost sammen med Datter før jeg kjører henne opp til sin mor. Hun er driller, Datter altså, så hun har en del oppdrag utover formiddagen som vi skal se på. Så er det 17.mai-lunsj hos svigerfrar med grillet bjørnekjøtt, koldtbord og pavlova før jeg kjører Datter tilbake til sin mor og sin bror. Deretter hjem og absolutt ingen flere avtaler. Helt perfekt spør du meg!

 

Hva mener du om årets 17.mai feiring? Ikke min altså, men din 😉

30 kommentarer
    1. Har akkurat de samme følelser for 17.mai som deg. Spilte i korps i mange år. Da var det greit, og også som småbarnsmamma. Har senere vært på hytta.
      Men som deg, glad for vi har en nasjonaldag.
      Ha en fin 17.mai

    2. Dette var dagens: Spiser ikke ting som fremmede har knadd på:) Herlig å få flire skikkelig på en fredagsmorra. Selv om det laver ned utfor døra, og man strengt tatt burde vært dritsur:)

    3. 17.mai er for oss fisketur. Setter flagg på bilen (kan jo likegjerne bruke dem når man først har dem), kler på villmarksklær å reiser på fisketur 😁

    4. 😢Synes det er litt trist at så mange ikke liker dagen… Om dette er hva flertallet av nordmenn mener, bør det kanskje bli vanlig arbeidsdag🙄😔?
      Selv synes jeg det er herlig å se skjønne, pynta og glade barn og voksne. Prate med kjente man ser sjelden, nyte vakre farger og kose seg med familien.
      Tilbringer for tredje gang( ikke på rad) dagen på sykehus – og til tross for alt blir annerledes, synes jeg det er trist når man ikke får se 🇳🇴og nyte dagen med familien.

      1. Det er vel ikke dagen mange ikke liker, men det kollektive forventningen av hvordan dagen “burde” feires. Ønsker deg en fin 17. mai til tross for sykehus. 🙂

    5. Så enig! Å, det er godt å bo i Sveits på slike dager, ingen vet at den dagen eksisterer her. Så kan vi ta fram bordflagget og ha en god tanke for dem som stresser i Norge 17.mai🇳🇴. Kanskje tar vi en kakebit også, hvis vi føler for det og tenker på hvor fint det er at Norge fikk sin egen grunnlov. Men deilig å slippe stresset. Been there done that. Alt er godt på avstand, i god corona-ånd.☺️

    6. Helt alene på hytta i år som i fjor. Helt selvvalgt. Og jeg gleder meg. Synes det er mye bedre enn kaos i Oslo gryta. Jeg flagger og spiser noe godt. Mulig det blir noe i et glass også. Jentene er sammen med sin far og alle er glade. 🇳🇴🇳🇴🇳🇴🥂🧁

    7. Ungene har vokst ut av skolekorpset og heimen. Meldt meg frivillig til jobbing(er sykepleier) de siste årene da 17.mai er blitt en ensomhetens dag uten familie rundt/nær. Alternativ til jobbing må bli flagg i sekken og ut på topptur…kanskje neste år 🤗🇳🇴 Gratulerer med dagen på forskudd 🇳🇴

    8. Er av samme oppfatning som deg. Men da ongan va små begynte vi dagen m speidertog kl 0700 og deretter skoledag osv. Nå er det en liten tur ut for å se på tog og folk, kjøpe softis og kaffe før vi går hjem å slappe av til middag ilag m familien med kaffe og kaker etterpå. Helt passelig feiring. Ha ei fin feiring på 17.mai 🇳🇴🇳🇴🇳🇴

    9. Rolig frokost med mann og datter. Vi er rolige folk, datter er fjortis og like glad som foreldrene for å slippe tog og trengsel i folkemengder Nystekte rundstykker, spekemat og eggerøre blir frokosten. Vi dropper bobler, det får holde med brus og is. Streaming av 17.mai programmer p tv blir det nok. Vi er bedt til svoger og svigerinne på middag. Hun er egyptisk og skal lage tradisjonsmat fra hjemlandet. Kyllingrett, samosa og bamia. Obligatorisk med pavlova til dessert en sånn dag. Så fint at vi kan kose oss med det vi liker, selv om vi har forståelse for at andre liker mer liv og røre. Forskjellig er bra!
      🇧🇻 Gratulerer med dagen🇧🇻

    10. Så heldig å få være sammen med minste farmorskatten i sør på hans første 17.mai🇳🇴Regner med det blir en lang trilletur og så grilling på altanen og vi e lovt pavlova vi åsså på 17.mai.Fin 17.mai te dokker i nord🇳🇴
      Anderledes feiring blir det i år,så får vi håpe han får gå i 17.mai tog te næste år🇳🇴hurra🇳🇴

    11. Har vært fast i utlandet 17.mai de siste årene, men i år blir det hytta med ei venninne, i Sør-Varanger, om vi ikke har fryst ihjel til da 🤣😄 Hurra Hurra Hurra 🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴

    12. Har vært fast i utlandet 17.mai de siste årene, men i år blir det hytta med ei venninne, i Sør-Varanger, om vi ikke har fryst ihjel til da 🤣😄 Hurra Hurra Hurra 🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴

    13. Kjipt å være singel på 17. Mai og være med på arrangement på skolen. Alle satt med familien og selv satt man alene. Poden var rundt omkring og brydde seg ikke om mor😜
      I år er poden russ og skal endelig ut å rulle i natt. Mor litt bekymra som vanlig 🤪
      Likte å ta på den flotte bunaden min på denne dagen😉

    14. 17.Mai ifjor kjørte jeg og barna (som den gang var i 5.og 7.trinn) på joyride fra Alta til Hætta, Suomi Finland. Vi spiste verdens beste kotelett middag på bensinstasjonen, og kjøpte flaut mye tupla på K-Marked. Så tok vi en kaffekopp i Kautokeino, kom susende hjem ut på kvelden. Det var stas 17.Mai feiring det! Ingen av oss er fans å gå i tog nemlig.
      Matprat: Koteletten er tilberedt slik at den er så mør, og så njummy at jeg har ikke smakt maken. Den er panert. Servert med coleslav, pommes frites og tyttebær. Tro om ho kokken banker koteletten med hammer? Den er så mør at man trenger ikke kniv engang. Vil prøve å gjenskape retten , men er ikke så erfaren med hammer og sånt🤭

    15. Enig med deg, har ikke feiret siden mine voksne barn gikk på barne/ungdomsskole. men hvorfor får jeg dette blogg bilde? “Er ikke en negativ person med stygge tenner!”

    16. Jeg elsker 17. mai. Være togsjef for en av de over 100 skolene som går i toget i Oslo. Sammen med elevene våre som har aner i mange verdensdeler. De slitne førstetrinnsføttene som lurer på når de skal få se kongen. Lærerne og de voksne som oppmuntrer og som kanskje har et dropps på lur. Etterpå er det tilbake på den lokale skolen med vakt som korpsmamma og borgertog. På ettermiddagen er vi hos mamma og pappa på koldtbord sammen med broren min og familie. I år blir det annerledes. Minsten skal bare marsjere rundt i nærområdet. Jeg skal ha fri for første gang på flere år (sist var for 4 år siden – da var jeg skadet etter et elegant stup på sykkel). Men plutselig dukket det opp koe nytt. Mellomste skal synge på Wergeland og Ibsens graver – så da blir det NRK. Og middagen hos mamma og pappa blir lunsj. Jeg skal droppe bunaden og pensko (nok en gang skadet) og ha en fin dag. Og glede meg til neste år når jeg igjen skal lede flokken min opp Karl Johann for å hilse på kongen!

    17. Litt trist lesing – da 17. mai er en viktig dag i et land med fred og frihet og « det gode liv» fot folk flest! Det er det all grunn til å glede seg over, og feire – enten på den ene elle den andre måten. Nå hører jeg til generasjonen som vokste opp i etterdønningene etter krigen, og det preger nok mitt forhold til denne dagen.
      Som sagt, litt trist at du «rakker ned på 17.mai- feiringa på denne måten. Du et forbilde for mange……
      Mild irettesttende hilsen fra meg – med ønske om en god 17.mai, der du kan reflektere litt over hvorfor vi kan feire en slik dag

      1. Vi leve heldigvis i et fritt land. Skal ikke krangle på at det ikke e godt, men vi må få ha egne meninger. 17.Mai styret gjør meg rett og slett uvel. Blir faktisk glad for å lese at andre har det som meg.
        For meg e det mange ting som gjør at eg ikke e fan av dagen. Fra man va unga måtte man kle seg i en iskald bunad med NYE bunadsko. Gå flere kilometer i vind og snyfokk.
        Vi diskutere om «alle skal få bære bunad» og det vi ikke tenke på en gang e alle vi prakke den Norske17. Mai feifinga på. Vi skal feire uansett kor i verden vi befinn oss. Skjerpings. Vil du/ dokker feire dagen så hold dokker innafor landegrensa.
        Takk Asbjørn, Tusen takk.

    18. Helt enig med deg – jeg misliker veldig 17.mai-styret – og at man til og med skal late som man synes det er festlig 😂

    19. Helt enig med deg☺️ Deilig å slappe av hjemme og scrolle over”gratulerer med dagen” statuser på fb. Har aldri vært noe 17.mai feirer 😌

    20. Pøfekt. Både din og min. Fjellet. Skuter. Isfiske. Feire frihet og fred. Hurra 🇳🇴🇳🇴🇳🇴

    21. Hei.
      Før når ungene gikk på skola var vi selvfølgelig med på alt.Etter at de var ferdig med skola er vi anti.(ha ha)
      Kun kaker,pynt og flagg oppe.

    22. Er ikke noe glad i feiring av 17. mai selv. Da mener jeg å gå i byen, for det er rett og slett folk overalt. Har lurt på hvor alle disse menneskene er resten av året. Ser de kun nasjonaldagen og nyttårsaften.

      Ikke minst er det håpløst å finne seg en plass for å hvile utslitte føtter. Verre er det i år, siden man selv er gravid og har termin i juli.

      Tenker jeg kanskje kjøper meg en kake, eller bake en hvis formen er grei, så man kan kose seg hjemme denne dagen.

      Flagget skal opp, men glad man slipper å dra ut egentlig. Endrer seg nok når lillingen vår kommer og begynner i barnehagen eller skolen. Tvinger han ikke til å gå i tog, med mindre han vil.

      Flott, enkel feiring hjemme, kanskje invitere venner eller familie en tur, å hygge seg ilag ☺️

    23. Høres ut som en prefekt 17.mai! Er helt enig med deg angående den dagen, så årets markering blir litt mindre masete og litt mer etter min smak😊 Perfekt! Absolutt eneste planen vi har er et besøk hos besteforeldre, og når det er gjort er det rett hjem i soafen. Sånn skulle det vært hvert år🇳🇴

    24. Jeg kommer fra en korpsfamilie, så årets 17. Mai blir veldig annerledes. Mannen min drar som vanlig kl. 06.30 til spilling på flaggheising, men det blir ingen felles frokost med musikanter og familie. Han fortsetter med div pop-up spillinger utover dagen, men vi får ikke vært med for å høre på😢. Jeg blir hos datter, svigersønn og barnebarn. Lager leker i hagen. Så blir det felles middag når mannen er tilbake rundt 18.00. Du må ta en 17. Mai i Oslo, da vil du nok synes det er helt Ok å feire som du vanligvis gjør😂.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg