Endelig er det over!

Så sitter man her da, den aller siste morgenen av et år som for bare noen få måneder siden gikk fullstendig til helvete. Alt var et eneste svart teppe av sorg, fortvilelse og utmattelse. Framtiden fantes ikke lenger. Den var død. Bokstavelig talt. Det eneste lyspunktet som fantes var det ene sekundet da man endelig falt i søvn på kvelden. Så fikk man ro i noen timer før man våknet. Og alt startet på nytt igjen.

 

Normalt bruker jeg å skrive en tekst som oppsummerer året, men denne gangen orker jeg ikke det. I alle fall ikke i dag. Vil egentlig bare raskest mulig inn i et nytt år. Starte på nytt på en måte. Legge alt av sorg, savn og elendighet bak meg og bare leve. Ha det bra. Slik er dessverre ikke verden lagd. Fortiden vil alltid være med oss uansett hvor mange ganger vi nullstiller oss. Det er vel i grunnen like greit. Skal vonde minner viskes ut må også de gode bli borte. Da står vi ribbet tilbake. Et kjedelig og tomt liv.

 

2019 har endret meg. Selv om jeg av alle ting har blitt blogger, så har jeg blitt merkbart mindre selvsentrert. Tusenvis av historier og glimt som dere har skrevet til meg fra deres egne liv har vært en liten øyeåpner for meg. Man klarer ikke ta inn over seg all verdens sorg og elendighet, men når man får små, personlige glimt fra andres liv så føler man på det på en annen måte enn hvis man leser om det i avisen. Jeg vil takke dere for de glimtene dere har vist meg og jeg ønsker dere alt godt. Måtte 2020 være vakker med dere!

 

2020 ja. Faktisk et helt nytt tiår. Forrige gang det skjedde var jeg 32 år. Like gammel som Kjærest er nå. Neste gang det skjer er jeg passert femti. Jeg har absolutt ingen planer om å spå om framtiden, for om du hadde sagt til meg for ti år siden at jeg skulle sitte her med to bedrifter, en populær blogg og snart en bok utgitt på et stort forlag, så hadde jeg bare ledd og bedt deg ta det litt roligere med alkoholen. For ikke å snakke om hvis du hadde sagt at jeg skulle sitte i en annen leilighet med Kjærest og enda en gravstein på kirkegården. Det hadde vært direkte ondsinnet og jeg hadde bedt deg om å gå.

 

Livet er rart. Mitt eneste ønske for det neste året er at jeg ikke må plante foran tre steiner. Ikke fordi jeg ikke liker å plante, jeg er glad i blomster, men fordi jeg ikke tror jeg kommer til å klare det. Det kommer til å bli for mye. Det er jeg faktisk veldig redd for, men tenker ikke på det, men tenker på det hele tiden.

 

Datter er hos oss i dag og skal gå inn i det nye året sammen med oss. Jeg er veldig glad for at Datter finnes. Uten henne vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Hun betyr enormt mye både for min selvfølelse  og livsglede, og definerer meg som både mann og menneske. Hun fyller livet med en mening som bare et barn kan klare. Hun ble skapt i sorg og savn for tolv år siden og nå opplever hun det samme selv. Jeg prøver å ta godt vare på Datter, men tror hun betyr mer for meg enn jeg gjør for henne. Hun vet det bare ikke selv. Jeg var like gammel som henne da Pappa gikk bort. Jeg overlevde. Jeg hadde ikke overlevd hvis hun skulle forsvinne.

 

Nyttårsaften er ikke bare tiden for ettertanke, selvmedlidenhet og sutring, men også dagen for fest! Svigermor med både voksne barn og yngre barn kommer i kveld. Det blir veldig koselig. Den ferske kalkunen skal straks i ovnen og Datter og Lillesøster skal bake kake til dessert. Vi spiser klokken 21:00. Presis.

 

Nei, årets siste dag betyr også varetelling. Nå drar jeg noen timer ned på jobb og starter arbeidet, men jeg tar det aller meste i morgen. Bedre å jobbe mye i morgen enn i dag og jeg er glad jeg har det valget.

 

Jeg vil med dette ønske dere oppriktig, og av hele mitt hjerte, et riktig godt nytt år! Jeg vil takke dere for at dere orker å følge meg, støtte meg, diskutere med meg og dele deres egne sorger og gleder med meg. Det setter jeg ufattelig stor pris på! Jeg vet at mange av dere virkelig ønsker meg, Kjærest og Datter alt det beste, men dere skal vite at det er gjensidig. I et vanskelig år har dere betydd veldig mye mer enn dere aner. Uten støtten fra dere hadde 2019 blitt nesten uutholdelig. Tusen takk!

 

Godt nytt år, alle!

 

 

 

 

 

 

57 kommentarer
    1. De beste ønsker for det nye året til deg og din lille familie 💞
      Håper dette året vil gi dere glede og mange fine dager 😄

    2. De beste ønsker til deg og dine for det nye året. Må det bringe varme og mange gode minner 😃❤😃

    3. Godt nyttår til dere! 💖
      Nytt år betyr ikke at alt i det gamle forsvinner, men det blekner på sett og vis som åra går. Varetelling er så mangt, og noe teller vi med i det nye året, og noe må legges litt til side. Savn tar vi med enten vi vil eller ikke, og det vet du jo.
      Klemmer og gode ønsker til både dere og meg sjøl! 💗❤️💗

    4. Tusen takk for at du deler dine tanker med oss. Laga sjokoladeis etter oppskrifta di, den ble veldig godt mottatt. Ønsker dere alt godt i året som kommer.

    5. Takk for noen fine blogg måneder, gleder meg til flere innlegg fra deg i 2020 ,riktig god nyttår til deg og dem du er gladest i, alt godt ønsker jeg dåkker i 2020.

    6. Takk for alt du har delt i år! Det er verdifullt enten det er sorg eller glede. Og alle gode ønsker for det nye året 🥰

    7. Godt nytt år til deg og dine kjære. Håper 2020
      blir ett godt år for dere alle.gleder meg til å føle deg på bloggen din til neste år også. 🎉🎊

    8. Godt nytt år til deg og dine,måtte det nye året bringe mye glede og lykke til oss alle .Takk for alt du har delt med oss av sorger og gleder,håper at gledene vil overskygge sorgene i det kommende året.Ha en fin nyttårsfeiring.🌠🌠

    9. Godt nytt år til deg og dine,måtte det nye året bringe mye glede og lykke til oss alle .Takk for alt du har delt med oss av sorger og gleder,håper at gledene vil overskygge sorgene i det kommende året.Ha en fin nyttårsfeiring.🌠🌠

    10. Godt nyttår til dere alle🎉😊 takk for alt du deler. Du hjelper mange flere enn du tror. Håper 2020 blir et magisk år😊

    11. Godt nyttår til dere alle❤️ Takk for alt du klarer å dele med oss alle. Dere er så sykt sterke❤️ Håper 2020 blir ett flott år for dere!

    12. Dette klarte ikke jeg å lese uten å bli gråtkvalt. Min oppsummering inn mot nytt år er kort og godt å ta vare på dem som betyr aller mest for meg og også vise dem hva hver og en betyr for meg.
      Det er til slutt de små, ikke materielle, ting som virkelig betyr noe.

      Riktig godt nytt år for deg og dine ❤

    13. Kjære Svigersønn💙. Jeg gleder meg også til ett nytt år, og lever i håpet om alt det gode det skal bringe med seg. Du er hel ved, jeg lar meg stadig glede og imponere over både deg og Kjærest- den søte lille jenta mi. Alt dere får til, sammen. Dere er veldig fine sammen❤ sorgen tar vi med oss videre, sånn er det bare. Men gleden følger også med og dere begge er fantastiske til å skape glede rundt dere også. Jeg ser frem til i kveld, gleder meg masse til å spise Kokkejævelens kalkun og kake bakt av Datter og Lillesøster. Men rakettene får du sende opp selv- med vernebriller 😊 glad i deg

    14. Godt nytt år til dæ, Kjærest og Datter. Håper at 2020 blir bedre enn 2019 og krysser fingra for at det kanskje bringer med sæ en liten en. ☺️

    15. Godt nyttår til dæ og dine. Et år med masse glede og varme stunder.
      Nyttårsklæm til dokker alle <3

    16. Ønsker deg og dine et Godt Nytt År🎆Måtte det bli en laaaang opptur❣️Ta vare på de små gleder❤️

    17. Håper 2020 blir et godt år for deg og dine 💕🎉🙂. (PS: husk å snu kalkunen noen ganger, for å få hele saftig 🙂. Vi gjør det på samme måte som deg, bortsett fra at vi snur den under steking)

    18. Ha en strålende nyttårsfeiring i kveld🎉🎉🍾 Håper 2020 gir dere flere gode dager enn i år. Tusen takk for både artige og triste blogginnlegg ♥️

    19. Ønsker deg og dine et fantastisk Godt Nyttår av hele mitt ❤. Det e så fantastisk å få følge deg her,det virkelige livet på godt og vondt💕. Har sagt det så mange ganger,folk klager på filleting,som dårlig vær andre småtteri🤔. Har man ikke mere å klage på bør man rett å slett holde kjeft🙄. Måtte 2020 bringe mange gode minnerike opplevelser,stor varm klem til deg og dine🎉🎉.

    20. Ønske dåkker alle en super nyttårsfeiring og et godt nytt år! 🌟 Måtte 2020 bli ett fantastisk år for dæ og dine 😘

    21. Takk for at du deler livet ditt med meg. Jeg leser deg med sorg og glede, tårer og latter.
      Jeg ønsker deg og dine så inderlig et godt år i 2020 ❤️

    22. Godt å lese det du skriver ❤ Nyttårsaften det året datteren min døde syns jeg var så fæl, forlot liksom det året som var vårt. Da var det enda fjernere at hun var her hos oss og jeg tenkte at avstanden ble større. Ser jo nå at det ikke stemmer.

      Gleder meg til å følge deg, blogg og bok i året som kommer 😊 Nå får jeg gruble videre på forsetter og mål for året som kommer. Jula, eller fjoråret, førte ikke til noen mindre buksestørrelse. Kanskje 2020 er året det skjer? 😉

      Godt nyttår til deg og dine 😊

    23. Ønska dæ å dine Alt godt førr 2020❤
      Dagen i dag e t førr ættertanke ja.
      Sett sjøl over mårrakaffen å tænk over åre som e gådd..
      Æ kan kun håp på ett beir 2020..
      Men sorgen å savne følg me oss, uansett 😪. Uansett ka æ jær, får æ han itje tebake . Men han vill førr alltid vær me mæ. 💕
      Bære å håp at dagan bi lættar å våkne tell.
      Gla æ bynte å følg dæ her på bloggen din. Æ syna du e så Ækte å go.
      Har itje læst alle innlæggan dine, fra før æ bynt læs. Men har jo sjønt ka dåkker ha vært ijønna i år. ❤
      Så, alt godt førr 2020 tell dåkker❤
      Å d e heilt frå hjerterota mi!!
      Æ gler mæ t å føll dæ inn i nye året og..

    24. Godt nytt år til deg og dine! Takk for at du viser at du kan være tøff og stor i kjeften samtidig som du er liten og sårbar med hjertet utenpå brystet. Du er et helt menneske på så mange måter – gir så mye av deg selv til oss som er rundt! Gammel kjerring digger deg! Ta med deg Hans Børlis lille dikt inn i et nytt tiår:
      «Nå.
      Et meget lite ord.
      Nå. Likevel rommer det
      hele evigheten.»

    25. Vern om smilet
      og forlat sorgen,
      Hold på latteren
      og ha tro på i morgen,
      for nå går vi inn i et flott nytt år
      håper du mange fine stunder får!

      God nytt år te dæ, kjæreste og datter. Og alle andre du har i livet ditt 🎉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg