Endelig litt valuta for pengene igjen!

Dere som fortsatt er så heldige at dere evner å huske 7 dager tilbake i tid, husker kanskje at jeg forrige uke kun gikk ned, hold dere fast, 100 gram! Høyeste dose Wegovy, som jeg går på nå, koster intet mindre enn 750 kr pr uke. Det betyr at vektnedgangen forrige uka kostet meg hele 75 kr pr gram. Det er nesten safranpris, og så mye er ikke flesket mitt verdt!

 

Denne uken har alt gått så meget bedre! 1,5 pk smør, eller 750g om du vil. Det er vel det som av mange vil betegnes som en sunn vektnedgang. I alle fall når jeg har kommet meg såpass langt ned fra utgangspunktet som jeg har nå. Det er mye “lettere” for en tjukkas på 150 kg (meg oktober 2023) å gå ned 1,5-3 kg pr uke enn en tjukkas på 125 kg. I følge Norsk Helseinformatikk (NHI.no) trenger jeg om lag 500 kcal mindre pr dag for å holde vekta stabil på 125 kg (4125 kcal/dag) enn da jeg var 148 kg (4562 kcal/dag).

 

Det betyr at hvis jeg skal fortsette den kraftige vektnedgangen i ukene som kommer har jeg bare to alternativer, enten alene eller i kombinasjon:

 

Alternativ 1

Redusere energiinntaket. Der har jeg faktisk litt å gå på. Ikke på dagtid, der er det ingenting å hente. Jeg kutta jo ut frokosten for noen uker siden, og lunsjen, som er mitt eneste måltid på dagtid, ville vært galimatias å kutte ut. Jeg trenger og ønsker mine 4 knekkebrød (5-600 kcal) kl. 10:00 i livet mitt!

 

Middagen mellom 19 og 20 derimot kunne jeg nok, hvis jeg legger godviljen til, kuttet noen hundre kcal på, for jeg spiser ganske mye middag. Bortsett fra barna, (og av og til kona), så er middagen dagens desiderte høydepunkt. Det er ikke alle dager den er like kaloririk, men jeg spiser opp mot et kilo middag. Som en slags hest.

 

Så har vi disse lavkarboølene mine da. Som øldranker er det ikke så lett å kutte dem ut. Har riktignok redusert antallet etter hvert som jeg har blitt lettere, men her har jeg absolutt fortsatt en jobb å gjøre, og mange kalorier å spare!

 

Alternativ 2

Mosjonere litt. Bortsett fra et par turer i jula, så har jeg faktisk ikke gått så mye som til postkassen i løpet av denne perioden jeg har slanket meg. På samme måte som overvekt, så er det ikke vanskelig å hoste opp mer eller mindre gode unnskyldninger for at man ikke har fått rørt mer på seg. Min beste unnskyldning er at jeg jobber mye og vil tilbringe den lille tiden som er igjen etter arbeidstid med ungene. Den unnskyldningen holder vann når det dreier seg om å gå til og fra jobb. Det tar 30 min å gå hjem fra jobb, ergo mister jeg 30 dyrebar tid med barna.

 

Unnskyldningen som derimot ikke holder mål, er at ungene sover fra halv åtte, så det er rikelig med tid på kvelden til å la rumpeballene oppleve noe annet enn en flatklemt sofapute. Jeg jo også, hvis jeg ikke gidder å lette på ræva, ta i bruk manualene som jeg fikk i julegave hos Christine. Trene armene litt i alle fall. Jeg tenker på manualene nesten hver dag, (de ligger uåpnet i kofferten sin under TV-benken), men denne uken skal jeg ta dem i bruk. Åpne plasten i alle fall.

 

Silda er ekte, men bakgrunnen er KI-generert

Ukens oppsummering

Heller ikke denne uken har jeg “sprukket” på noe som helst måte, men det har blitt noen ekstra kalorier daglig likevel. Jeg holder nemlig på å produsere og perfeksjonere mine sildeoppskrifter, slik at Altas befolkning kan få gleden av hjemmelagde silderetter året rundt. Man kommer ikke unna litt smaking når oppskrifter skal perfeksjoneres. Det må jeg nesten bare leve med som kokk.

 

Fortsatt ingen bivirkninger, men har kanskje vært litt kvalm denne uka. Det er utrolig hva som kan dukke opp hvis man kjenner godt nok etter. Lungebetennelsen har i alle fall blitt borte, (etter 6 dager med antibiotika), men det kan nok ikke tilskrives bivirkninger.

 

Har kanskje også tenkt litt ekstra på mat denne uka. Bakverk spesielt. Gleder meg til påske, for da skal jeg gjøre som i juleuka, spise hva og hvor mye jeg vil! Lysten på mye mat kommer nok aldri til å bli borte. Jeg må bare lære meg å stagge den litt når den stanger som verst. Er jo glad i den maniske rakkeren også.

 

Nei, dette ble langt! Må jobbe litt også. Blir ikke penger av å snakke om slanking på inn og utpust. Nå skal det produseres sild. Dagens silderett er heftig tomatsild. Sukk, blir litt smaking i dag også! Stakkars, stakkers meg…

 

HER kan du lese alle mine ukentlige oppdateringer om min vektnedgang på Wegovy

 

 

 

7 kommentarer
    1. Bra med nedgang denne uka også. Kanskje du bør legge inn en liten Powerwalk i løpet av dagen/uka?
      Synes du er flink.

      1. Vet ikke om “Powerwalk”er noe for meg, men skal i alle fall ta i bruk de manualene. Blir nok også noen toppturer når mars bikker over til april 🙂

    2. Det som er litt rart er at du klarer å spise så mye middag når du går på denne medisinen. For den som den virker på skal man fort bli veldig mett. Og iallefall ikke klare 1 kg mat. Man spiser litt, også er man stappe mett, selv om mengden tilsier at man normalt kunne spist mye mer.. det er det som er virkningen på disse sprøytene. Så tydelig, så har den lite effekt… det du har gått ned er nok at du selv bare har lagt om kosten. Og at du klarer å drikke masse øl hver dag i tillegg til all middagen, bygger jo bare opp om min mistanke. Kjenner mennesker som går på denne medisinen, og di spiser litt, så blir di veldig mett, og fortsetter di, så blir di uvell og kvalm.
      Du burde jo gå for begge punktene dine. Trim og trening er veldig viktig for kroppen selv om det ikke utgjør veldig mye i kcal bruk. På 10000 skritt på 3D mølla i 7 km i timen (70 min) bruker man ca 500 kalorier. Men er sunt for helsen og legger til styrkeøvelser på dette.
      Øl er jo så usunt på alle måter, og må du drikke det hver dag, så har du jo et problem du må ta tak i for deg selv og for familien.

      1. Hei, og takk for fin kommentar! Virkningen av Wegovy varierer veldig fra person til person. I fare for å gjenta meg selv, siden jeg skriver om dette hver torsdag, så er virkningen at jeg har mistet dette “suget” på kveldene. Jeg har for øvrig aldri manglet metthetsfølelse, men mitt store problem har vært at jeg har sist selv om jeg har vært mett.

        Ett kg mat er kanskje litt mye, men ikke voldsomt for en stor mann. Kunne nok med fordel kuttet ned et par hundre gram, men hva kan jeg si, jeg er glad i mat.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg