Er jeg en kynisk NAV-svindler?

Det er kanskje ikke alltid det er så lurt å være åpen, men jeg har nå en gang valgt det selv og må således også tåle at folk stiller spørsmålstegn ved det jeg forteller. Har registrert at enkelte er meget skeptisk til at jeg er 85% sykemeldt midt under Korona-krisa, samtidig som jeg er på jobb. Egentlig et betimelig spørsmål. Alle systemer som kan bli misbrukt, blir også misbrukt av noen. Det er mange som svindler på de gode velferdsordningene vi har i Norge, men er jeg en av dem?

 

Jeg skal ikke nevne den skulderen min i dette innlegget. Tror de fleste er lei av å høre om den, men den er høyst reell. Jeg har bildebevis og går på tabletter som selv ikke jeg vil nevne offentlig. Ikke fordi de er ulovlige, men fordi jeg ikke vil være et talerør for legemiddelindustrien. Det finnes også MR-bilder som klart og tydelig viser at jeg ikke sitter der hos fastlegen og sutrer og klager min nød for å snylte til meg en sykemelding, for det er ikke vanskelig å få seg en sykemelding, det vet vi alle. Det er kanskje også derfor det reageres.

 

I tiden før, og under hele denne Korona-krisa, har jeg vært mellom 90 og 85% sykemeldt. Ja, det har vært beleilig, ser den, men det betyr ikke at jeg har svindlet staten. Faktisk så hadde det lønt seg for bedriften min om jeg i stedet hadde blitt permittert, for da hadde bedriften bare betalt full lønn før meg i tre dager i stedet for i 16 dager, men jeg var nå en gang syk. Jeg sov knapt på natta pga skuldersmerter.

 

Om jeg hadde “tatt meg råd” til å sykemelde meg hvis det hadde vært full fres i butikken? Det er ikke sikkert. Har aldri gjort det. Har bare spist enda flere tabletter og presset meg gjennom dagene, men Viruset kom og jeg fikk denne muligheten til både hvile skulderen samtidig som jeg slapp å selge leiligheten og flytte inn i et telt. Har ikke dårlig samvittighet i det hele tatt.

 

Jeg står på venteliste til operasjon. Den er planlagt i september, men blir det en avlysning, enten i Alta eller i Hammerfest, så står jeg på en liste og kan bli kalt inn på dagen. Etter femten år med smerter har jeg endelig funnet et smutthull i livet der jeg kan gjennomføre denne operasjonen. For alt jeg vet blir jeg operert på tirsdag. Eller neste torsdag. I juni. Eller jeg må vente helt til september.

 

De færreste av oss er 100% syke. De fleste kan jobbe litt. Jeg jobber halvannen time hver morgen der jeg klargjør dagen for mine ansatte. Ingen tunge løft. Det hender seg også at jeg selger reker. Ikke hele dagen, men til og fra. Ofte sammen med Datter. Det er jo egentlig en fantastisk ordning. Jobbe litt. Ikke ligge hjemme og råtne, men å kunne bidra. At jeg er sykemeldt i så stor grad betyr også at jeg kan ha nesten en hel ansatt ekstra i jobb. Ja, det ser jeg på en fordel for den ansatte, men det er ikke svindel. Det er bare en svært heldig konsekvens av at jeg er sykemeldt.

 

Nei, jeg har ikke dårlig samvittighet i det hele tatt for sykemeldingen min. Jeg har, sammen med bedriften min, betalt inn millioner av kroner i skatt de siste årene og da gir det meg lite kvaler at jeg bruker litt av disse skattepengene til en skulderoperasjon samtidig som jeg jobber litt mens jeg venter på den.

 

Skal også innrømme at jeg var sykemeldt noen uker etter at Vebjørn døde, men da hadde jeg ikke vært sykemeldt på tolv år. Da var jeg sykemeldt i seks uker. Orker ikke rippe opp i hvorfor.

 

Nå skal jeg, med den beste samvittighet, kjøre ned på jobb og bestille inn snus. Tar ca 15 minutter.

 

Ha en frisk og opplagt dag!

 

 

 

 

 

 

25 kommentarer
    1. Håper du får en vellykka operasjon. Jeg har hatt to og skuldra er værre enn noen sinne. Tatt så mye smertestillende at magen har fått en knekk og, så no er det bare og bite tennene sammen. Lykke til.

    2. Såvidt meg bekjent, er det faktisk meningen man skal arbeide 10-15% om man er sykemeldt 85-90%, og du har vel ikke overskrevet den grensen? Ingen fare mao 🙂

    3. Å være sykemeldt betyr ikke at man er sykemeldt fra arbeidsplassen, det er oppgaver man er sykemeldt fra . Du kan være på arbeidsplassen 100% og utføre arbeid i saktere tempo ut i fra hvor mye du klarer. Du skal ikke ha dårlig samvittighet,og du gjør ikke noe galt . Og til de som kommenterer over ang syting og klaging ang økonomi er jeg absolutt ikke enig. Stå på😊

    4. Stå på..det finnes en stygg folkesykdom.. som heter misunnelse!! Stugg smittsom sykdom…er kronisk syk selv..store smerter..masse søvnproblemer..mye medisin er osv osv..liker og se velstelt ut..så skal jeg på butikk..osv steller jeg meg..sminker meg litt og en dæsj god lukt..rent tøy..og min sykdom vises ikke utenpå…har handicap parkering..og der har jeg fått mange stygge kommentarer.. så stå på.ikke bry deg..du ser frisk og fin ut…( som meg).. blid og smiler..men det er jo sånn vi vill bli oppfattet..og håper du får operasjonen snart..Lykke til…😉

      1. Du, jeg vet ikke hvor mye du leser. Får ikke så mye negativt egentlig. I alle fall ikke mer enn man kanskje må regne med siden jeg deler så pass mye.

    5. Du deler mye og at du er syk er ikke noe vi skal dømme. Men hatt mange tanker som jeg deler nå er at mange av innleggende dine er klaging om økonomi, og noen høres ut som tigging. Det har jeg lite sans for når det er mange andre som virkelig trenger hjelp. og der er ikke du!! Litt lei de innleggende der, men ellers så er du ok.

    6. Bare en liten oppklaring til tviler e, hvis de finnes, det er ikke du som foretar sukemeldinga, og det gjør legen på faglig grunnlag, ikke etter ønske fra en pasient. Så vær sykemeldt med god samvittighet og rank rygg. Lykke til, håper du slipper å vente for lenge 👍

    7. Vi som har fulgt deg her på bloggen,vet at du har virkelig en god grunn for å bli sykemeldt!! Bestandig e det nån som skal legge seg opp i andres gjøren og laden🤔. Slapp av så godt du kan,ingen grunn til å bry seg om andres smålighet. Ha en fin søndag😉

    8. Nei, vet du hva, e du syk så e du syk, folk bryr seg med alt og mest de som har noe å skjule. Skal sjøl operer skuldra, i mai har æ time, men blir nok utsatt pga koronar. Har ikke fått eksakt time. Æ jobbe 50%, men i perioder kunne gravd meg ned under dyna, men valgte å bite tennene sammen. Håpe du og æ får time fortest mulig. God bedring.

    9. Tror alla med osynlig sjukdom får/fått kommentarer från folk som inte förstår (inklusive mig själv). “Tänk att någon är så fräck att de går på café när de är sjuk?!”
      “Eller ens går ut?!” “De är ju sjuka!!”

      Det är kommentarer jag hört ofta. Det är sårande. Du vet egentligen att du gör det som är rätt för dig! Lyssna inte till andras oförstående kommentarer. Tack för att du lyfter frågan.
      Du utnyttjar inte systemet. Du är smart som lyssnar på kroppen. O läkaren! Är ju inte du som bestämmer att du ska vara sjukskriven.
      Mvh Anja

    10. Ingen regel at du ikke kan jobbe og være sykemeldt. Har aldri vært sånn. Folk er rare!
      God bedring og krysser fingrene for snarlig operasjon!

    11. Du trenger nå ikke dokumentere alt for oss, vi har egentlig ikke noe med det, ikke missforstå jeg syns det er hyggelig, det kan være så mange grunner til at en er sykemeldt.
      Ha en flott søndag.

    12. Been there, done that!! Hadde samme problemet, men siden folk ikke SER kor ondt du har så e man mest sannsynlig frisk i dæmmes øya🤔😂 Fortsatt god bedring🤗

    13. Folk skal nå bry seg om alt. At du er gradert sykemeldt, uansett årsak, betyr jo at du faktisk kan være hele tiden på jobb, men jobbe med kapasiteten i den graden du er sykemeldt. Det kan være at du ikke skal løfte, ikke stresse, ha kortere dager, ha lengre dager men kun stå i kassa – en gradering betyr at du har muligheten å tilpasse etter funksjonen du har. Det skal gjøre det lettere for deg å kunne være på jobb og kunne trekke deg tilbake når du, fordi du har f.eks en vond skulder, finner det nødvendig. At folk fortsatt ikke forstår at det er ufattelig mange årsaker til en sykemelding – er bare trist. Har mange ganger fått høre at jeg «ser ikke syk ut». Det blir bare latterlig, for det er ingen som ser livet mitt gjennom røntgenbriller, og hadde de det, så hadde de holdt kjeft!
      Kjenner jeg blir provosert på dine vegne. All ære til deg som føler at du må forsvare deg i bloggen din, men det skal ikke være nødvendig. Ta vare på deg! 🌸

    14. Alt folk skal bry nesa si med! 😳
      Misunne ein som må knaske tabletter for å komme seg gjennom hverdagen…!

      Tenk så fin en verden me hadde hatt om folk bare kunne brydd seg om sitt!

      Ha en finfin søndag, og eg krysser fingrene for en avbestilling på sjukehuset! ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg