Er jeg snill eller slem?

En av mine sønner har fått seg sin første leilighet. Det er vel, sammen med debuten, førerkort og egen unge, en av livets aller største dager. Egen leilighet. Da er man voksen! Selv om jeg var noen år yngre, bare 17 år, så husker jeg meget godt den første kvelden i min første hybel. Den ble feiret med whiskey. Likte det ikke, gjør det fortsatt ikke, men det så så kult ut på filmer. Prøvede i flere år å like det, men tror aldri jeg klarte å presse i meg mer enn et glass. Selv ikke on the rocks. Voksent.

 

Anyway!

 

Det er ikke alle ungdommer, uansett hvor voksen de er, som har penger til depositum liggende og slenge i nattbordskuffen. Spesielt ikke når leiligheten er umøblert og mangler nattbord. Da må far trå til naturligvis, og det gjør jeg med den aller største glede. Det er derfor vi finnes, er det ikke? 😉

 

Likevel har jeg aldri likt å gi bort penger. Jeg har selv jobbet siden jeg var 12-14 år gammel og har alltid prøvd å lære ungene mine at man må yte hvis man skal kunne yte. Jeg var en av disse kipe foreldrene som faktisk trakk ungene i ukelønn, i håp om at de måtte lære seg at ingenting er gratis, hvis de ikke hadde gjort alle arbeidsoppgavene sine. Det var ikke veldig populært. Ikke lærte de noe som helst av det heller, bortsett fra at jeg var dust, for de hadde en mor som ga dem de pengene jeg hadde trukket fra ukelønna når jeg snudde ryggen til.

 

Anyway!

 

Likevel vil jeg jo selvfølgelig bidra! Nå som det er rund dag, så setter jeg meg på flyet om et par uker og kommer på besøk til den første, men umøblerte leiligheten, så drar vi rundt på bruktmarkeder og slikt for å gjøre det litt trivelig. Må jo det, men da er det liksom en gave, og da tenger jeg ikke kreve noe i gjengjeld. Går jo an å være litt grei av og til.

 

Som da han var hjemme i julen og jeg ville bidra med litt penger. Da måtte han jobbe sammen med meg på Hoftepluss en hel søndag. Jeg ga han 500 kr pr time, så det ble litt penger ut av det, og vi fikk tilbrakt kvalitetstid sammen. Vinn-vinn.

 

Litt annerledes med depositum syns jeg. Det er snakk om 14 000 kroner og det syns jeg er ganske mye penger. Penger som han vil få bruk for i alle framtid, enten som nytt depositum i en ny leilighet eller som egenkapital en gang i sin første selveide leilighet. Jeg ordnet med pengene, 14 000 ferdigskattede kroner, men sendte ham denne meldingen (han har ikke sett den ennå) sammen med pengene:

 

Depositumskonto er nå opprettet og 14 000 kroner satt inn. I løpet av max 28 måneder, altså min. 500 kr pr mnd, skal disse pengene tilbakebetales til meg, slik at du til slutt sitter igjen som eier av depsoitumskontoen, og kan bruke disse pengene til nytt depositum når du skifter leilighet eller trenger egenkapital til din første bolig.
Slik lyder Herrens ord
Hva mener du, er jeg en slem far som ikke bare gir ham pengene som en slags innflytningsgave, eller er dette god lærdom for unge herremenn?

Jeg legger igjen hodet på huggstabben, men denne gangen med vilje. Sving øksa!

 

 

 

 

35 kommentarer
    1. Fornuftig gjort, synes jeg. Samme måte som vi i vår familie har gjort det. Litt murring har det vært, men det har alltid vært likt for alle. Mener det er en grei lærdom på vei til voksenlivet.

    2. Fornuftig avgjørelse, fornuftig avdrag også. Om det kniper en måned for gutten din, så får han nok utsettelse tenker jeg 🙃

    3. Er helt enig m deg i det. Altfor mange ungdom i dag får alt servert og lærer ingenting om verdien av det de får. Man bør tidlig lære at alt koster og at det ikke er foreldrene som skal betale.

      Synes ideen din var genial👍🏻😘

    4. Du gjorde heilt rett her ja. Vi har 5 barn, de har fått hjelp, som lån, og har betalt for seg. Skulle bare mangle.

    5. Synes at det er helt fornuftig. Gjorde det samme selv for mange år siden, og jeg lærte pengenes verdi bedre på denne måten.

    6. Jeg syns det var smart måte sånn at han lærer at ting ikke bare kommer av seg selv. Jeg vill nok ha lagt de pengene inn på hans sparekonto for kan jo være han trenger et større depositum neste gang.. 😊

    7. Helt rett. Gjort det samme. Pengene blir jo sønnens, til slutt. Ingenting kommer gratis… vel, nesten ingenting.

      Ingen økseslag herfra 🙂

    8. Tror du trygt kan ta hodet av trestubben, dette bør ikke øksa svinges for. Det er riktig at man skal lære bort verdien av penger og at de ikke bre er å hente hjemme. Well done og en smart løsning! God helg 😊

    9. Mange voksne som klarer seg kjempebra økonomisk har fått betalt både sertifikat, depositum og husleige de første årene. Så jeg vet ikke jeg…

    10. Jeg synes du er veldig fornuftig. Du har både tenkt gjennom hvorfor du gjør det og du har lagt en plan fremover.
      Foreldre bør generelt være myyye flinkere til å lære ongene hverdagsøkonomi og verdien av penger, dette er utrulig viktig lærdom som har stor innvirkning på ongenes liv.

      1. Jeg har alltid ment det har vært lurt. Klart, ikke alltid like populært, men da har jeg tenkt på Gordon Ramsey. Kjempesuksess og tjent masse penger. Han fortalte at når familien reiste på ferie, så satt han og kona på buisness, mens ungene måtte sitte på turist. Han hadde jobba ræva av seg for pengene, og det ville lære ungene at penger ikke kommer av seg selv.

    11. Man hjelpe de hvis man har muligheit.

      Viktigaste e at det blir likt for alle ungane 🙂 Ikkje gjere forskjell.

    12. Dette er eg helt enig med deg😊. De unge må lære seg å styre sin egen økonomi,penger vokser jo ikke trær for noen🤔. Vi har betalt førerkort til våre,pluss betalt for materiale utgifter på videregående skole. Litt hjelp til første bil. Det e jo fordi vi har hatt økonomi til å hjelpe dem. Etter de fikk seg jobb,har de klart seg selv. De eier sine hus😉. Det er vi veldig stolte over. Selv har vi måttet lære oss å sette tæring etter næring,som min far brukte å si. Vi har fått sett at våre barn har lært seg å holde godt styr med sin egen økonomi👌👏. Nå er det våre barnebarn som får litt hjelp til å ta førerkort,det koster jo enormt mye idag.
      Du må ha en koselig tur i besøk til din sønn,ellers ønsker eg deg og dine en fin helg💕

    13. Det der står det respekt av! Å SÅNN skal det gjøres🙂👍Skjem bort de minste og lær de eldste å pisse beint 🤣 Æ heie på dæ!

    14. Gjorde også det samme . Men det han ikke viste var at jeg satte de pengene han betalte inn på sparekonto . Opprettet på han . Så når alt var betalt kunne han velge om han ville bruke det på en del av bilkjøpet sitt . Sette tilbake penger sånn at det var der til han skulle kjøpe seg leilighet/hus . Så du var ikke slem , du var faktisk kjempe snill og smart

    15. Sånn har jeg også gjort det med dattera mi! Da sparer de til seg selv. De får jo pengene igjen når de flytter. Men det er jo lurt for dem å spare litt til. Er ikke sikkert neste depositum er så lavt, for å si det.
      Full støtte til den løsningen!

      1. Nei, det kan være greit å ha en 20-30 i bakhånd til depositum. Jeg tror vi gjør ungene en stor bjørnetjeneste hvis vi allerede fra dem er små bare gir dem alt de trenger.

    16. Kommer helt ann på din økonomiske situasjon, ser ikke noe galt i å gi barna penger hvis en har god økonomi selv og kan gjøre likt med alle barna

    17. Æ har åssa vært i samme situasjon. Fikk spørsmål om æ kunne låne min arving kr 10.000 til depositum. Va fast bestemt at denne gangen sku d være et lån, og ikkje som tidligere, da pengan som blei lånt, aldri fant veien tilbake… Sa til arvingen at «her e pengan, og så får du finne ut kor mye du kan tilbakebetale pr måned.»
      Første avdraget fikk æ i november, og har fått kvær måned etter det.
      Ingen lære sæ om pengans verdi før man erfare sjøl. Dumt å sy pute under arma, da ingenting e gratis.
      Syns du gjør rett i å be om tilbakebetaling👍🏻😊.

    18. Nå vet ikke jeg hva den økonomiske situasjonen til sønnen er. Har han en grei inntekt og kan klare 500 hver måned? For noen unge er det mye penger, selvfølgelig ut fra hvilken inntekt de har. De skal klare husleie, strøm livsopphold, mobil, nett osv…. Er veldig greit at de må “jobbe” for pengene og ikke får alt opp i hendene. Jeg ville kanskje sagt mindre hver måned, at de må betale tilbake, men at det ikke blir en belastning. Kommer litt an på hans økonomisk situasjon.

      1. Tilbakebetaling av lån ER en belasting. Jeg betaler 20 000 kr pr mnd i lån og husleie til min egen leilighet. Det er en belastning for meg. Hvis man skal lærte seg verdien av penger, så må han jo MERKE det

    19. Helt rett. Greit at man kan hjelpe barna når man kan og har mulighet, gjerne som et lån slik du gir han. Rentefritt til og med. Prøv å regn ut hva han måtte betalt i renter for å låne samme beløpet i en bank. Så nei, du er ikke slem. Innflyttingsgave kan jo være noe dere finner på dokkers handlerunde og som han har lyst på. Gratulerer med dagen til din sønn, og kos dokker masse.

    20. Er enig med deg at det ikke skal bare betales for dem ….. min tanke er at dette avdraget på 500 kr bør settes inn på denne kontoen eller en liknende sånn att han får råd til ett større depositum neste gang.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg