Et land med bare kjedebutikker?

Foto: Skjerdump fra Uno C&Ds fb-side

Jeg kjenner jeg blir oppgitt. Lei meg faktisk. Enda en liten, lokal butikk uten kjedetilknytning som må stenge dørene pga. manglende trafikk. Er det virkelig en slik handelstand, slike byer, vi ønsker oss? Kliss like butikker med det samme vareutvalget overalt? Uansett hvor vi går.

 

UNO Catering & Delikatesse var en fantastisk liten butikk med enormt mye godt fra små og store produsenter. Kvalitetsmat. Skinker og oster så modne og smaksrike at man kunne legge på seg halvannet kg bare man kjørte forbi. Og det var nettopp det vi gjorde. Alt for ofte. Kjørte forbi. Selv om beliggenheten i utgangspunktet var genial. Midt i byen. Gode parkeringmuligheter. Men vi valgte Bunnpris. Eller Rema. Eller Extra.

 

Bortsett fra rundt juletider. Da ville vi ha noe spesielt. Noe ekstra fint vi kunne gi i gave til venner og kjente. Eller til oss selv. For der var så mye godt. Til å spise opp bokstavelig talt. Dessverre kan ingen butikk overleve et helt år på tre uker med julehandel. Vi vet det jo. Likevel kjørte vi forbi og handlet på Bunnpris. Eller Rema. Eller Extra.

 

Jeg har både framsnakket og handlet der, flere ganger, men åpenbart ikke ofte nok. De har vært populære og fått mye skryt på fb, men ingen tjener penger på fb-skryt. Dessverre.

 

Det er kanskje den veien det går over alt. Dette er jo ikke et Alta-fenomen. Butikker legges ned. Lokalene står tomme. Vi kjøper det vi trenger på Bunnpris, eller Rema, eller Extra. Så raser vi på sosiale medier og i kommentarfelt over hvor dårlig vareutvalg det er i Norge.

 

Min påstand er at vi får både det vareutvalget og den butikkmiksen vi fortjener, og kanskje vi ikke fortjener bedre?

 

Hva mener du?

 

22 kommentarer
    1. Det e så sant det du skriv Asbjørn! Nån og enkvær av oss treng en påminnelse om å handle lokalt, det e lokalt vi bor👏 Å klage over en butikk som blir borte, samtidig som man aldri bidro til at den overlevde e å skyve ansvaret på « de andre», så veldig enig med dæ; handle lokalt , og mange av oss har muligheten tel det.

      Måtte du blogge lenge !

    2. Elsker slike butikker:-) Denne visste jeg ikke om før de hadde lagt ned, men siden jeg ikke er fra Alta så fikk æ ikke lyttet etter jungeltelegrafen

    3. Takk for at du belyser dette på en så fin måte som du gjør 👏👏👏
      Og 👍til deg Gøril vedr nisjebutikkens dag 👏👏👏

    4. Så bra å få denne påminnelsen, det er viktig å støtte de lokale forretningene. At ikke alle har råd til å benytte seg av tilbudene når de er der, er faktisk en ærlig sak. Den enkelte person må gjøre sine prioriteringer hva gjelder privat økonomi. Men at ryggmargsrefleksen må være å støtte de lokale kjøpmenn, er uansett viktig. 😊

    5. Godt å få en påminnelse, ikke alle har råd alltid, men mange har råd og det er kjempe viktig å løfte det fram . Her i Trondheim ble Mathallen lagt ned pga. for lite salg, så ja ,vi får det vi fortjener… om sommeren e æ på ferie på Rolvsøy og handler det meste på Nærbutikken vår der, vet noen drar t byen å handler der. Viktig å støtte de, hva gjør vi uten butikk på en liten plass .
      Ellers tusn takk for en flott blokk med mange viktige temaer og betraktninger og din åpenheten. 😊

    6. Dette er (deler av) grunnen til at jeg for noen år siden startet dugnaden nisjebutikkensdag! Det er en nasjonal bevisstgjøringskampanje som er en motvekt mot black friday.
      Jeg jobber med selvstendige butikker over hele Norge og brenner virkelig for dette. Og jeg trenger ALL den drahjelpen jeg kan få til å dele budskapet – så jeg ble veldig glad når jeg så denne bloggposten. Les gjerne mer på http://www.nisjebutikkensdag.no

      Hilsen Gøril

      Og PS! Tusen takk for en herlig ærlig blogg.!

    7. Vi må handle mer lokalt…Det er for sent når butikken er lagt ned. Det er fint at du trekker det fram😎

    8. Først av alt, – takk for at du skriver! Du har fått meg, og mange med meg, til for første gang følge en blogg. Og du har attpå til fått meg til å stå opp tidlig, på en fridag, for å se God morgen Norge! I tillegg har jeg begynt og tenke på å spise deilig mat, – i Alta! 😆 Utrolig! Til det du skriver om kjedebutikkene, butikkdøden og om vi får som fortjent ; ja, til en viss grad. Men som nevnt i en tidligere kommentar så er det ikke alle som har økonomi til å gå for annet enn det billigste, og de blir det stadig flere av her i landet (altså de som ikke har råd). I tillegg så kom det nå, med statsbudsjettet, nådestøtet for svært mange små kle butikker, ved at det blir tollfritt å handle klær fra utlandet opp til 3000,-. Trist rett og slett. Det eneste vi kan gjøre er å fortsette, så sant vi har mulighet, å støtte de små!
      Ha en fin dag videre.

      1. Takk for gode ord 🙂 Som jeg skrev litt lenger opp var ikke dette innlegget skrevet for å gi folk dårlig samvittighet, i alle fall ikke de med dårlig økonomi, men for at vi alle skal tenke oss om litt neste gang vi skal handle noe 🙂

    9. Skyldig 😳
      Vi hadde en nærbutikk ca 12 min kjøring fra heimen. Æ prøvde å handle der, mn vareutvalget va begrensa.
      Så da blei handleturen gjerne 24 min til/fra bærbutikken + 40 min til/fra bunnpris.
      Så æ må sei mæ skyldig! Æ støtta ikkje nærbutikken godt nok.
      Kjørte t bunnpris – kvær gång 😣
      No e sentrum full av nedlagte, tomme lokala og på Amfi e d fullt.
      😣😳

    10. Jeg er litt enig.

      Og samtidig er det dessverre mange som ikke kan velge bort Rema, Extra eller Bunnpris.

      Kanskje ekstra dagsaktuelt i dag, hvor statsbudsjettet diskuteres, og mye handler om å kutte for de som allerede sliter med å få pengene til å strekke til…

      Bl.a. reduksjon til 130 000 brutto for de yngste på AAP. Fjerne ung uføre-tillegget for de under 25. De som er syke og ikke KAN jobbe, ut fra en tankegang om at “vi må prioritere arbeidslinjen og få de raskere avklart, og det skal ikke lønne seg å ikke jobbe”. Samtidig kuttes det i stillinger hos både NAV og innen helse.

      Man ser noe av det samme i håndarbeidsverdenen, der diskuteres også stadig det å støtte lokale butikker kontra netthandel. Som mange sier: Jeg vil gjerne støtte de lokale, men når jeg får 3 garnnøster på nett mot prisen av 1 i butikken, står jeg ofte med valget å kjøpe på nett for å kunne holde på med hobbyen, som også er terapi – for ellers har jeg ikke penger til mat.

      Jeg prøver personlig å få til litt av begge deler, og ikke bare til jul eller “spesielle anledninger”.

      Men, kanskje må noen av de på toppen som kverner på “det skal lønne seg å jobbe” (og “straffe seg å være syk”/”har du dårlig råd er det bare å jobbe mer” – det sies kanskje ikke direkte, men ikke langt unna) bli bedre på å legge til rette for at det blir lettere å få det til å gå rundt også uten kjedetilknytning?

      Og gjøre det mulig å “unne seg noe ekstra” uansett hvilken livssituasjon man har…

      I mellomtiden må kanskje de som har nok penger til overs dra lasset litt mer, og ta turen innom nisjebutikkene i tillegg til Rema. Og så bidrar alle i den grad de kan ❤️

    11. Absolutt helt enig. Vi fortjener absolutt slike butikker med så mye spennende en kan « putte» i magen. Tuusen takk for at du tar det opp 😄 PS! Super blogg dette 😄

    12. Ønsker du at den lokale butikken skal være der i morgen, så MÅ du bruke den IDAG. Veldig synd med alle de små som blir ofret for de store kjedene.MEN som du sier, vi fortjener vel ikke bedre. Bygdene blir død og sentrumene blir store men med mye mindre «privat» service 😩 Forøvrig ei kjæmpeflott side du har, flotte og interresante innlegg. Var i Alta høsten 1991, skal tilbake ved en senere anledning og da må jeg avlegge deg ett besøk 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg