Et lite gull som plutselig blir stor…

“Det kastes på dæ nesten over natta
Et lite gull som plutselig blir stor
Og døran smell i beinharde debatta
Der du i beste fall kan kysse katta
Og teitere enn far e ingen, unntatt kanskje mor”

 

Aldri noen sinne har jeg hørt eller sett noen som har klart å sette ord på denne overgangen mellom barn og ungdom, som Halvdan Sivertsen i sin fantastisk vakre og rørende vise “Som en engel”

 

“Det bruse gjennom hennes unge åra
En heftig strøm av utålmodig liv
Men enda blir et barnehjerte såra
Og enda må en unge ty tell tåra
I møte med en voksen verdens harde korrektiv”

 

I dag har hun første skoledag på ungdomsskolen. Hennes følelser og forventning er hennes å fortelle, men selv skjelver jeg som et aspeløv. Disse tre årene på ungdomskolen er vel kanskje de viktigste årene gjennom hele skolegangen. Det er så mye som skjer, så mye som kan gå galt, så mye som kan gå godt. Alt er i endring. Ungdomskolen er en kukong der du går inn som en larve og kommer ut som en sommerfugl.

 

“Og livet ropa på ho, ler og lokka
Det gjør mæ glad, men også redd og dum
Æ va jo nettopp både ung og rocka
Nu ser æ stadig engstelig på klokka
Når natta finns og ingen enda sov på hennes rom”

 

Jeg skal ikke gå inn på det rommet som nå står tomt som et slags iskaldt mausoleum over alt vi åpenbart ikke fikk til, men som etter hvert i løpet av høsten skal bli et gutterom. Det tror jeg vi alle gleder oss til. At det blir “liv” der inne igjen.

 

“Sommerlys i sommerkjole
Som en engel ung og skjønn
Går ho ut i livets skole
Der ho e, dit går mi bønn”

 

Lyset kalte jeg henne. Hun som kom og reddet meg etter den første katastrofen. Min eneste datter. I ettermiddag skal vi ut på restaurant “Stakeriet” og “flotte” oss. Dager som dette må feires med brask og bram! Den aller første dagen på ungdomskolen. en av de aller største dagene i selve livet.

 

Gratulerer med dagen!

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

Brystkassestolt pappa

9 kommentarer
    1. Det vil helst gå godt❤. Men vanskelig for både liten og stor, til en etterhvert “lander”og er trygge 😊🌷

    2. -“Ungdomskolen er en kukong der du går inn som en larve og kommer ut som en sommerfugl.”

      Er vel kokong du meiner? 😉

    3. Ja det er klart det er spesielt å begynne på ungdomsskolen. Så var man liksom kommet inn blant de “voksne” og litt kulere – og der alt er spennende og kanskje litt skummelt også.
      Og den sangen kjenner jeg meg sååååå godt igjen i – og jeg hadde verdens teiteste foreldre til jeg fylte 18 år. Etter det forstod jeg litt mer – og de blei mine flotteste foreldre 🙂 Og jeg så hvor heldig jeg var som hadde foreldre som brydde seg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg