Et nådeløst nei!

Da har jeg fått det endelige svaret fra kommuneoverlegen om jeg kunne gjenåpne FyFader, og svaret var et klart og rungende nei. Selvbetjening av mat med lavt eller intet sukkerinnhold er  fortsatt ikke under noen omstendigheter lov, uansett hvor nazi man er med rengjøring og desinfisering. Fylles diskene med skumbjørner, krokodiller og røde lepper hadde saken stilt seg annerledes. Forstå det den som kan.

 

Det som er enste mulighet er hvis jeg har en ekstra ansatt som plukker maten til kunden og at jeg bare slipper inn en og enn inn i butikken. Denne ene kunden må stå i god avstand fra maten. For et konsept som er avhengig av minimum 300 kunder pr dag for å ikke tape penger, både med tanke på matsvinn og kvaliteten på maten, sier det seg selv at denne løsningen kun kan gjennomføres på papiret. Jeg vil være avhengig av en konstant kø, fra vi åpner til vi stenger, for i det hele tatt rekke å sluse inn tre hundre kunder. Dessuten trenger vi trolig 100 kunder ekstra for å tjene inn lønna til den ekstra ansatte.

 

Dette anser jeg ikke for realistisk, i alle fall ikke med tanke på at vi i tillegg kun får lov til å benytte oss av 25% av sitteplassene i Spisesalen. Jeg vurderer det derfor dithen at det fortsatt vil være et sjansespill uten like å våge å starte opp under disse forutsetningene. En oppstart som bare i råvarekostnader vil koste meg om lag 50 000 kroner, så kommer lønnskostnader på like mye i tillegg. Matematikken er rimelig enkel egentlig.

 

Så får vi se da, om det kommer endringer i forskriften i løpet av mai og juni. I mellomtiden får vi kose oss med smågodt.

 

Ha en lukket og låst dag!

 

 

 

 

33 kommentarer
    1. Får prøve å forklare deg hvorfor det er lov å selge smågodt, og ikke mat fra buffet, hvis du ikke fikk noen forklaring av legen. Noe jeg går ut fra at du IKKE gjorde, siden du stiller deg like uforstående 😉

      Smågodt består av store mengder sukker som er et konserveringsmiddel, og her trives ikke bakterier og virus særlig godt. Det samme gjelder sjokolade, veldig lite/ingen bakterievekst i den også. Det vil selvfølgelig kunne tilføres bakterier/virus fra hender,skjeer osv men de formeres i liten grad i selve smågodtet.
      Andre typer matvarer som inneholder mye vann/væske er utmerket formeringsplass for mikroorganismer som bakterier og virus.

      OK? 😉

    2. Hva med å lage en digital løsning, hvor man bestiller på nettet og så kan man hente mellom en viss tid, så kan man forholde seg til et visst antall og planlegge litt bedre. Du har jo folk på jobb uansett, og har du sånn at man må legge bestilling inn før en viss tid, kan det gå.
      Litt logistikk i beg, men med din driv og popularitet tror jeg nok det skulle kunne gå.

    3. Herrefred,at det virkelig går an å være så firkantig😣. Var omtrent sikker at du skulle få åpne opp for salg igjen på Fy fader🤔. Kan ikke med min beste vilje se forskjell på smågodt,ferske tomater å annet som ligger åpent i butikk kontra dine varer,forstå det det den som kan. Får håpe det snart blir lettet mere på de strenge restriksjonene,for alle som sliter for å overleve. Bra at du har andre store positive begivenheter nå å glede deg over😍. Ha en fin kveld😉

      1. Var også nesten sikker, i alle fall positiv, fordi han er en klok mann, men etter å ha konferert med dirketoratet og Mattilsynet så var det ingen bønn

        1. Ingen bønn, kan jo fylle opp med de mirakelbønnene som vist i bannerannonsen. Fjerner hengemage på 5 dager 😂

    4. Hva med om du lager ferdig noen beger med litt spennende sammensetning av dine bestselgende salat-råvarer? Ikke hele sortimentet, men en del av det. Som de gjorde med smågodt en stund.

      1. Vet ikke hvordan jeg skal forklare dette, men skal prøve. Det er ikke først og fremst salat vi selger på FyFader. 80% av omsetningen er varmmat, ca 40 ulike retter/smaker. Konseptet er at du tar akkurat små mye, eller lite, som du vil, av hva du vil. Hva smågodt angår må du ikke kaste det du ikke selger, men kan selge samme boksen i flere dager etter pakking.

    5. Huff det var ikke bra.
      De butikkene som selger fisk,grillretter,burgere o.l. (eurospar) de har nu åpent .Aldri vært selvbetjente. De pakker inn det du skal ha.

    6. Hei, smågodthyllene bugner jo igjen, ser ikke forskjellen jeg men😱
      Men nå handler ikke jeg smågodt heller, nettopp på grunn av smittefare🙈

    7. Ingen mulighet for ferskvaredisken + takeaway i påvente om å få åpne selvbetjeningen? Håper virkelig alt ordner seg!
      Jeg er neppe alene om å sitte en helt annen plass i Norge, men allikevel ønske deg alt godt å ikke minst glede seg til neste gang man får muligheten til å spise rettene dine og handle på fyfader, beste maten i Finnmark 😄😍

    8. Direktoratet begrunner avslaget med : Sitat ” Selvbetjening av mat med lavt eller intet sukkerinnhold er fortsatt ikke under noen omstendighet lov.” Sitat slutt.

      Om dette er vitenskapelig faglig begrunnet vedrørende korona virusets smittespredning versus “mat” med høyt sukkerinnhold, ville jeg bedt om denne faglige begrunnelse, skriftlig. Om jeg skjønner den faglige vitenskapelige begrunnelse, er det bare å godta.

      Om det derimot er ett av de mange krisehastevedtak som ikke er faglig vitenskapelig begrunnet, men synsing , ville jeg ikke godttatt det, eller for å si det slik, jeg lar meg ikke knekke før jeg er (en) nøtt.

      På Stortinget.no vil du finne epostadresse til alle Stortingsrepresenter. Finn en fra Alta eller deromkring. De liker å hjelpe sine lokale folk med urimelige byråkratiske vedtak.

    9. Hvis du øker sukkerinnholder i maten, så får gjerne staten inn det de ønsker i sukkeravgifr!

      Tåpelig at sunne alternativer blir nedprioritert i forhold til usunne.. 🤷‍♀️

      Og sånn i forhold til grønnsaksdisken på butikken, så e det jo ikkje noe forskjell, I mitt hode i alle fall. 🤔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg