Finnebiff på Kokkejævelmåten med en SKIKKELIG god potetmos!

Jeg er opprinnelig fra vakreste Vesterålen, men jeg bor, lever og ånder i og for kulden og mørkets rike, magiske Finnmark. Husker da jeg flytta opp hit i 8. klasse, full av fordommer. Hadde de strøm i Alta? Var det skikkelige hus? Gikk alle i kofte? Rein i gatene? Var det gater?

 

Litt spøtt å tenke på siden jeg tross alt bare kom fra Nordland, ikke akkurat en verdensmetropol det heller, men slik tenkte jeg. Vet ikke hvordan det er relevant til dagens oppskrift, men sikkert fordi den handler om rein, Finnmark -og verdens desidert beste råvare, basta!

 

Jeg lager egentlig finnebiffen ganske klassisk, men bruker mye løk for sødmen. Ingenting gir så rik og fyldig sødme som innkokt løk. Det er en helt utrolig god råvare som endatil er billig. Bruker også, som dere ser, både fløte og rømme. Rømmen tilfører syrlighet som er godt i litt feit mat. Da kan man spise  enda mer uten at man merker at man er mett. Kraft eller flytende fond bruker jeg for en rikere smak på retten og man trenger ikke tilsette så mye salt. I tillegg bruker jeg mine favoritturter, timian og rosmarin, for at smakene skal blomstre i munnen.

 

SKIKKELIG god potetmos

(Dette er ikke en oppskrift, men en inspirasjon.)

Det finnes mange måter å lage en god potetmos på. Ofte har jeg i litt sellerirot eller en hvitløk, kanskje begge deler, som jeg lar dampe med potetene. Gir en fin smak på mosen, men det som er inspirasjonen i dag er smøret.

 

For det første må det være tilstrekkelig. Jeg bruker aldri fløte i mine moser, men jeg bruker mye smør, type meieri. 15% til hverdags og 20% til fest. Det vil si at hvis du har 1 kg potet trenger du 150 gram smør. Hvis du skal slanke deg lager du ikke potetmos, da koker du bare potet eller dropper dem helt.

 

Nå kommer trikset! Brun smøret nøttebrunt. Det gir en helt fantastisk smak og aroma til mosen. Ellers lager du mosen på vanlig måte. Jeg liker muskatnøtt. Aner ikke hva du liker siden jeg ikke kjenner deg særlig godt. Smak til med salt og pepper etter at mosen er ferdig. Salt og potet gir en seig konsistens hvis du rører for mye.

 

Finnebiff på Kokkejævelmåten

1,2 kg reinskav

800 gram skivet løk

1 pk kremfløte

1 pk seterrømme

0,5 liter vann eller kraft

(Hvis du ikke har kraft smaker du deg fram med flytende viltfond fra butikken)

1 ts tørket timian

1 ts tørket rosmarin

1 ts grovmalt svart pepper

1 ts liquid smoke

(Får du ikke tak i det kan du droppe det eller tilsette litt bacon. Jeg er gald i litt røyksmak)

2 ts salt, men smak deg fram til det du liker

80 gram maisenna

 

  • Kast kjøttet HARDT i gulvet
  • Fordel kjøtt og løk i en langpanne
  • Dryss over salt og krydder
  • Bland med hendene, smuldre bort kjøttklumper
  • Steikes på 250 grader til passe brunet
  • Rør ut maisenna med litt av vannet
  • Bland resten av det våte sammen
  • Kok GODT opp!
  • Tilsett, under kraftig omrøring, maizennablandingen halvveis i kokeprosessen
  • Tilsett kjøtt og løk ETTER maisenna
  • Kok GODT opp igjen og et det du makter.
  • Ikke inviter folk hvis du ikke dobler oppskriften, for du blir bare sittende og irritere deg over at de spiser for mye

 

 

HEI DER, JA DU JA!

Dette er en originaloppskrift fra selveste Kokkejævel, og alle Kokkejævels oppskrifter koster 2 kroner pr oppskrift. Dette er en ordning basert på tillit, men kulinarisk tjuvpakk som nekter å betale for seg vil oppleve Kokkejævels veldig vrede, og det vil kastes en gastronomisk forbannelse over både deg og hele din slekt. Eder og galle kan også forekomme. Trolig å både bøtter og spann,

Har du problemer med 2 kroner som engangssum, så tilbyr vi naturligvis en nedbetalingsplan som begge parter kan være fornøyd med, og du vil være kvitt gjelden i løpet av få år.

 

Ikke gjør deg til kjeltring for et par kroner! Gå inn på VIPPS og skriv KOKKEJÆVEL(ikke telefonnummer) og send over det du skylder meg. Nuh!

 

20 kommentarer
    1. …..ser ut før at det blir Finnebiff til helga 😋👏👏👏, Og potetmos på Kokkejævel måten 😁

    2. Hvordan lager du tyttebærsyltetøyet slik? 😊Bestemor lagde det alltid slik, men jeg får det ikke til. 😱

    3. Prøv å lag normal finnbiff😊 Det e d bæste..nam…😁😁 Men det bæste e orginal bidos…brune e oki,men den lyse e bæst

    4. Det her må prøves! Men, æ lure på kordan du lage tyttebærsyltetøyet? For det ser også nydelig ut 😍

    5. Æ syns du skriv oppskrifte på en sånn måte st det blir motiverende for oss lekfolk👍

      Har du forresten gavekort tel Fy fader ?

    6. Det er underholdende og inspirerende å lese dine oppskrifter. Kan se deg for meg når du starter med å deise kjøttet I gulvet – det er sånn som jeg kjenner at jeg kunne gjort. Skal jammen prøve 😉😉

      1. Eventuelt var det for å løse opp en hardfrossen klump reinskav 😁. Jeg har faktisk hentet hammeren et par ganger pga “ting” på kjøkkenet.

    7. Sånn mat som smaker nå på høsten det her ..fløte bruker jeg aldri i mat for da vil ikke mannen ha det..men smør går greit..hehe..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg