Fortsatt finfin nedgang etter 17 uker, men hva skjer når jeg slutter med sprøyta?

Andre uke uke av det som kalles “vedlikeholdsdose” er nå gjennomført. Bortsett fra en uke der jeg faktisk mistet dosen, (ikke spør), så har jeg fulgt opptrappingsplanen fra produsenten slavisk.

 

Uke 1-4

0,25 mg Wegovy

Pris: 1746 kr

Vektnedgang: 7,3 kg

Vektnedgang i antall kcal: 51 000

Pris pr kg nedgang: 239 kr

 

 

Uke 5-8

0,5 mg Wegovy

Pris: 1746 kr

Vektnedgang: 7,3 kg

Vektnedgang i antall kcal: 51 000

Pris pr kg nedgang: 239 kr

 

Uke 9-12

1 mg Wegovy

Pris: 1746 kr

Vektnedgang: 0,1 kg

(Vel, hva kan jeg si, det var jul…)

Vektnedgang i antall kcal: 700

Pris pr 0,1kg vektnedgang: 1746 kr

 

Uke 13-16

1,7 mg Wegovy

Pris: 2475 kr

Vektnedgang: 5,3 kg

Vektnedgang i antall kcal: 37 100

Pris pr kg vektnedgang: 467 kr

 

2 uker på vedlikeholdsdose

2,4 mg Wegovy

Pris: 1520 kr (Pris 4 uker: 3040 kr)

Vektnedgang: 1,9 kg

Vektnedgang i antall kcal: 13 300

Pris pr kg vektnedgang: 800 kr

 

Vektnedgang totalt: 20,9 kg

Vektnedgang i antall kcal : 146 300

Pris totalt: 9 233 kr

Pris pr kg vektnedgang: 442 kr

Så langt!

 

Som dere ser, så er er det egentlig bare de siste par ukene at dette begynner å bli virkelig dyrt. Fortsatt veldig mye billigere enn alt jeg tidligere klarte å trøkke i meg av sunt og usunt, men etter hvert som vektnedgangen bremser opp vil differansen på det jeg sparer på å ikke spise like mye som før og prisen på selve sprøyta bli stadig mindre, og til slutt kanskje helt borte. Jeg er ikke der ennå, men dagen vil komme.

 

I utgangspunktet er det meningen jeg skal gå på Wegovy i 52 uker. Det vet jeg faktisk ikke om jeg tar meg råd til. Er usikker på om jeg har behov for det heller. Har jo innarbeidet ganske gode rutiner på disse ukene, men jeg vet av smertelig erfaring at det er forskjell på gode, begynnende rutiner og gode, varige vaner. Jeg ønsker derfor ikke ta risikoen med å slutte med dette hjelpemiddelet før jeg stoler såpass på meg selv at jeg ikke plutselig står med hodet innerst i kjøkkenskapene igjen.

 

Det har seg nemlig slik at virkningen av Wegovy slutter den dagen siste sprøyte er tatt. (Ikke akkurat på dagen selvsagt, men etter en uke eller to står du der “alene” uten virkestoffet i blodet). Den dagen kreves forberedelse. Suget på kveldene, som er mitt største problem, vil nesten garantert komme tilbake. Da er det avgjørende at jeg i løpet av denne perioden har jobbet såpass med meg selv, samt innarbeidet så gode rutiner/vaner, at jeg vil klare å motstå når “heroinet” roper etter meg fra kjøkkenskapene.

 

Det er forresten overraskende mange som, i stedet for å glede/gratulere oss tjukkaser som har klart å gå ned i vekt ved hjelp av såkalte “slankesprøyter”, med dårlig skjult skadefryd heller vil fokusere på hvor fort vi kommer til å legge på oss igjen den dagen vi slutter med sprøyta.
Vel, kjære “gledesspreder”, du slår inn åpne dører! Dette forbereder vi oss på hver eneste dag gjennom hele vektnedgangen, men det finnes selvsagt ingen garantier for suksess.
Mest sannsynlig kommer overvekten til å være en evig kamp, men med Wegovy har vi i alle fall “tjent” inn noen ekstra leveår. Du har sikkert ditt å stri med du også. Alle har sitt.
Jeg er ingen psykolog, men er overbevist om at også du lykkes bedre med en klapp på skulderen framfor et slag i magen.

Jeg har i alle fall trua, på oss begge!

 

Vil du lese mer om min vektnedgang, (og eventuelle vektoppgang)?
Du finner alt stoffet for deg HER

 

23 kommentarer
      1. Det kan være men, “Helsedirektoratet anbefaler ikke kokosfett fordi kokosfett har et høyt innhold av mettede fettsyrer (90%) og et lavt innhold av umettede fettsyrer og næringsstoffer. Et høyt inntak av kokosfett i stedet for sunnere fettkilder med mer umettede fettsyrer kan øke risikoen for hjerte- og karsykdom. Kokosolje viser seg å føre til signifikant høyere konsentrasjoner av LDL-kolesterol i blodet – en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdommer – enn andre vegetabilske oljer (slik som oliven-, raps- og soyaolje).

        Kokosolje inneholder (ca. 47%) laurinsyre, en mellomlang mettet fettsyre, som i mindre grad lagres i kroppen enn andre mettede fettsyrer, men i større grad tas opp i leveren og omdannes til energi. Dette gjør at den skiller seg fra andre typer fett (som palmeolje), og ligger til grunn for misoppfatningen om at oljen er “helsekost”. Imidlertid viser studier at det høye innholdet av mettede fettsyrer, som øker LDL-kolesterolet, overskygger eventuelle positive effekter. Det er likevel ikke skadelig å bruke kokosolje av og til i små mengder som en smakstilsetning. “

    1. Husk at det ikke er selve vektreduksjonen som gjør at du sparer penger på mat, men at du spiser mindre. Så regnestykket om at sprøyta blir dyrere når vektreduksjonen reduseres stemmer ikke helt.

      Sprøyta har to effekter – en direkte og en indirekte. Den direkte effekten er at du spiser mindre. Det gjør at totalkostnaden av sprøyta må balanseres med innsparte midler som du ellers ville brukt på mat. Den indirekte effekten er vektreduksjon, nettopp fordi du spiser mindre. Det kan du si at du «vinner» levetid på, men ellers er ikke vektreduksjonen det som skal forsvare kostnaden av sprøyta alene (mener jeg da). Det er kanskje opprinnelig motivasjon, men når man er kommet ned i fornuftig/ønsket vekt ser jeg ingen grunn til å skulle slutte fordi kostnaden av sprøyta er høy.

      Så lenge du opplever at du spiser mindre kan kostnaden ved sprøyta forsvares (mener jeg), nettopp fordi du sparer penger på mat. Men det kan jo være man kan gå ned til en lavere dose etterhvert, så det ikke blir like høy kostnad. Etterhvert som man blir lettere skulle man jo tro en mindre dose ville ha mer effekt enn i begynnelsen – så når man når målvekt kan man kanskje trappe ned og finne en slags sweet spot hvor det verste suget er borte men man ellers ikke tar sikte på å gå ned?

      Jeg heier på deg! Begynte faktisk selv delvis fordi du hadde lagt ut din prosess her (etter at jeg hadde blitt anbefalt og avfeid det noen ganger før da). Fem kg ned på 3 uker så langt. Langt igjen til mål, men det føles veldig gjennomførbart for første gang siden jeg fikk barn og det er fantastisk! Så takk for at du er tøff og deler❤️

        1. Hei!

          Nei, jeg var ikke uenig med deg, ville bare ikke at du skulle glemme maten i regnestykket. Kan være jeg leste deg feil, men jeg tolket det som om du tenkte at hvis vektnedgangen stoppet opp ble det «dyrere» på en måte. Men det var kanskje ikke riktig tolkning? Uansett var min intensjon bare å støtte😄

          Og takk for det!🥰

    2. Jeg begynner på 2,4 neste uke. Mellom. 0,5-1mg hadde jeg helt sjuke bivirkninger og gikk en ekstra måned på 1mg. Ved 1,7 føltes det ut som å injisere vann og verken sult eller craving var borte… jeg er nok lettpåvirkelige med kone i mammaperm og spiser gjerne familiemåltid uten å nødvendigvis være sulten, så totaltsett har jeg kun gått ned 6kg og har nok vært lat ift mat.

      Har lest at mange responderer fra første stikk og noen ikke før over 20 uker, men gøy å lese om dine erfaringer! Tanken min er at sprøytene vil hjelpe meg til å venne meg til normale porsjonsstørrelser og godta at jeg ikke behøver å inhalere alt. Så håper det bygger bedre vaner jeg kan leve med når jeg en gang slutter med de 🙂

      1. Vi mennesker er så forskjellige, og selv om resultatene av Wegovy er bedre enn noe annet slankemiddel noen sinne, er effekten uhyre individuell. Hos noen er det ikke effekt i det hele tatt. Det må være utrolig skuffende egentlig.

        Jeg prøver når jeg deler mine erfaringer å presisere at dette slett ikke er et “magisk” legemiddel som bare gjør at kiloene bare smelter av kroppen. Selve jobben må nok de fleste gjøre selv. Jobben består blant annet av å avstå fra familiemåltider, (eller spise bare litt), hvis man ikke er sulten. Jeg ønsker deg i alle fall all verdens lykke til! 🙂

    3. Kiloene kommer ikke (på) av å slutte med sprøyta, de kommer på ved å innta flere kalorier enn du forbruker, så enkelt er det. Jeg heier på alle, enten de sliter med å gå ned i vekt eller de (som meg) sliter med å komme seg opp i vekt. Det jeg har erfart er at terskelen for å si til en overvektig at du må slanke deg, du er alt for feit, er atskillig høyere enn å, gjerne i full offentlighet og såpass høyt at hele lokalet hører det, si (til magre meg) herremin så mager du er, spis du ikke? er du sjuk? har du anoreksi? du må legge på deg!!! Altså, jada, jeg prøver. Skulle mer enn gjerne lagt på meg 5-10 kg. Jeg er helt bevisst på at jeg er mager, jeg sliter sikkert like mye som den som er overvektig. Jada, jeg får i meg nok og mer enn nok mat, men jeg liker ikke feit mat, smør, majones, osv. Tar meg heller en banan enn en sjokolade…

      Så til alle – smil, si hei til de du møter på din vei. Du vet ikke hva de bærer på i ryggsekken. Kanskje var det akkurat du som gjorde at dagen ble litt bedre. Du så meg.

    4. Kiloene kom dundrende på etter avslutning av sprøyte, så nå er jeg begynt igjen. Plutselig ble jeg aldri mett, hadde kjempesug på alt hele tiden og mat var det eneste jeg tenkte på. Nå har min vektreise vært veldig lett de to første årene, og så ble alt fryktelig vanskelig, så jeg har brukt to år på å gå opp like mange kilo som jeg gikk ned på to år. Overvekt er så sammensatt, men håper at en ny runde wegovy gjør det lettere på de andre områdene også. (

    5. Gratulerer.
      Jeg gikk på Wegovy i 6 uker sommeren 2023. Da gikk jeg ned fantastiske 11 kg. Så ble jeg akkutt sjuk i juli (trodde jeg skulle daue – det tenkte de nok på akutten også så det bar avgårde med ambulansehelikopter til UNN ) men det var heldigvis ikke infarkt men galleproblemer (mulig bivirkning).

      Det tok nøyaktig 4 måneder før jeg var oppe igje der jeg var før jeg startet 😀
      Nå har jeg startet opp igjen med laveste dose (legen vil at jeg ikke skal trappe opp enda på en stund), og jeg er inne i femte uken. Nedgang ettee 4,5 uker er nøyaktig 6 kg… og jeg er kjempefornøyd..

      Stå på videre. Jeg ønsker deg lykke til

    6. fantastisk. jeg tenker å holde meg på de laveste dosene så lenge jeg kan . men tenker at må vi ta en liten runde ved en senere anledning etter å ha slutta så er det ikke et nederlag .
      masse lykke til videre

    7. Jeg kutta ut wegovy i forbindelse med full bukplastikk operasjon. Har gått tre uker uten nå. Det går greit. Men er selvsagt mer sulten og har derfor økt fra 2 til 3 måltider om dagen. Hensikten er jo å beholde vekta og ikke gå ned mer enn to kilo til. Så dette klarer vi alle sammen, med god drahjelp fra de rundt oss.

      1. Jeg kommer IKKE til å leve resten av mitt liv med bare 2 måltider om dagen! For min del kommer “kampen” først og fremst til å starte når siste måltid på kvelden er over og kjøkkenskapene roper… Lykke til! 🙂

    8. Syns du er kjempeflink jeg! Har et lite tips til hvordan du best kan holde vekta når du nå en gang er kommet til dit du vil være. Søk opp Trine Dahlmo her på fjesboka. Hun er ernæringsterapeut og råflink! går selv på kurs til henne nå og har lært masse om dette. Hun kjører nettkurs også, om det ikke er noen som holder hennes kurs i Alta. Masse lykke til 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg