Fy faen, jeg syns du er ynkelig!

Hvert eneste år har krisesentrene over 20 000 henvendelser om vold i nære relasjoner. Det er egentlig et vanvittig høyt tall. Fordelt på antall dager betyr det at ca 54 mennesker, som oftest kvinner, tar opp telefonen og søker hjelp for vold og overgrep, hver eneste dag, 365 dager i året! Ingen vet hvor mange som IKKE tar den telefonen, og jeg skal heller ikke spekulere, men det er nok antageligvis minst like mange.

 

Jeg må ærlig talt si at jeg aldri har forstått dette behovet for å fornedre andre mennesker. Dette voldsomme behovet for kontroll som strekker seg så langt at du er villig til å skamslå det mennesket som antageligvis betyr aller mest for deg, i en slik grad at denne kvinnen, din kvinne, til tross for en voldsom redsel for konsekvensene, til slutt tar motet til seg og endelig oppsøker hjelp. Igjen vil jeg ikke spekulere, men antar at ikke krisesentrene blir rent ned etter et enkeltsalg, men at vi snakker vold og overgrep over tid.

 

Hva ønsker du egentlig å oppnå, du som slår partneren din? Nyter du å se henne skvette til hvis du gjør en plutselig brå bevegelse? Ler du litt inni deg da? Hva tror du ungene, som ligger skjelvende under dyna på soverommet sitt, tenker når de hører den ekle klaskelyden av knyttneven din som gjentatte ganger treffer mammaen deres? Tror du det gjør dem godt? Livets skole liksom? Barn skal herdes?

 

Jeg lurer litt på hvorfor du egentlig ble sammen med denne kvinnen. Denne kvinnen som du så skånsomt forsøker å banke uten at hun må på sykehus, men av og til går det litt over stokk og stein. Du blir litt for ivrig. Treffer litt for hardt. Det går en nese, kanskje et ribbein, en tann. Hun sier til legen hun falt. Hun tør ikke annet. Du har jo bevist at du kan være grenseløs. Husker du forresten første gangen du slo? Er det som det første kysset og brennes seg fast for alltid? Var det like deilig?

 

Hva har hun egentlig gjort for å fortjene denne torturen, for det er det det er, du gir henne? Er det bare fordi hun finnes eller rett og slett bare fordi du kan? Du er jo veldig mye større enn henne. Hun har ingen mulighet til å ta igjen når du er i det humøret. Og det vet du. Er det det som er så deilig? Denne fullstendige følelsen av ubegrenset makt? Fy faen, jeg syns du er ynkelig!

 

Jeg skal innrømme at jeg til en viss grad kan forstå deg. Jeg har også opp gjennom årene under intense krangler der man egentlig har mest lyst til å ta denne kranglevorne kvinnen etter håret, ja slik som du pleier av og til, og bare snurre henne rundt og kaste henne rett inn i veggen. Likevel er det noe som holder igjen. Det er ikke vanskelig en gang. Man kaster ikke kvinner i veggen!

 

Så ber du om unnskyldning, for der er du faktisk ganske flink. Når du har slått henne til taushet og hun står på badet og trøster de livredde ungene, så endrer du liksom taktikk. Spør om dere skal se en film og kose dere resten av kvelden. Kanskje lager du til og med noe skikkelig godt. Biff, hva vet vel jeg? Tror du hun får med seg handlingen i filmen? Og når du ligger med henne etter at dere har lagt dere. Trur du hun nyter det? Nyter du det? Er det virkelig så godt å penetrere en kvinne som du nettopp har banket? Hun har lyst på deg sier du. Hun tør jo ikke annet, mann!

 

Fy faen, jeg syns du er ynkelig!

65 kommentarer
    1. Utrolig bra skrevet.

      Og til alle kvinner der ute: dere er fantastiske som dere er og fortjener alt det beste 💕
      Hilsen mann 39

    2. Psykisk vold er nesten værre enn fysisk…. Og den påvirker meg og mine barn med senvirkninger selv etter vi dro for 8 år siden. Den fysiske biten av det er det ingen av oss som tenker mye på lenger. Med den psykiske har satt så dype spor at…. ja.

      Så går du tom for ord en gang, hyl ut. Jeg har en historie som begynner med 4 enkle ord: “deg kan jeg elske” og den avsluttes med besøksforbud, en rettsak og: “Det er ikke jeg som er gal, se til helvete å hold deg vekk fra livet vårt”.

    3. Takk.
      Dette temaet trenger flombelysning!!!
      OFTE!!
      Du beskriver så godt flere historier på jobben min.
      Hilsen en daglig leder på et krisesenter.

    4. Du er en klovn som tydeligvis har gjort noe lignende siden du kan relatere deg til dette emne!!!!!!

        1. En som slår og er voldelig ville aldri hatt den innsikten og den muligheten til å skrive et sånt innlegg på kvinner eller skadelidte sine vegne fordi i dems verden så er det ikke noe feil i det de gjør, det er dems rett… Det er bare sånn det skal være og det må den andre parten godta. Så her snakker du over deg selv din syke Idiot!

      1. At jeg er en klovn er det sikkert delte meninger om, og du finner nok garantert se som er enig med deg, men å hevde at jeg har gjort noe lignende selv kan jeg ikke forsvare meg mot, og derfor en ufin kommentar som jeg egentlig ikke helt forstår hensikten med.

      2. 🤣🤣🤣🤣 ja det var jo virkelig kommentaren sin🤣🤣🤣 håper du skjønner selv hvor idiotisk det er.

      1. Ja, men jeg skriver ikke bokserier. Dette var ETT innlegg. Beklager at det ikke var omfattende nok og ikke tok med seg absolutt alt av overgrep som skjer innen for hjemmets fire vegger.

    5. Bra skrevet om et viktig tema! Jeg har tidligere jobbet frivillig på krisesenter i en liten by. Sjokkert over hvor mange mishandlede kvinner, mange med barn, kom innom. Også sjokkert over HVEM som kom. Mange mørketall her.

    6. Takk for at du belyser.
      Det er så altfor, altfor mange som ikke tar den tlf å kommer i den statistikken.
      Og både fysisk og psykisk vold skjules så godt at det ofte tar lang tid før det kommer ut, for det gjør det etterhvert.
      De synlige merkene forsvinner gjerne etterhvert, de psykiske plagene blir der. Man knuses innvendig. Litt etter litt blir man mere å mere hjernevasket til å tro at det skal være sånn…selv om man egentlig vet at det er feil. De “spiser” deg opp, bit for bit – enda da klarer du nødvendigvis ikke å ta den tlf. Det sosiale livet ditt viskes bort etterhvert som tiden går, når du har ett sånt menneske tett innpå deg. Du er bare ett skall igjen av den du engang var. Du ber til alle høyere makter, enten du trur, eller ikke, om at galskapen skal ta slutt. Desperasjonen vokser.
      Å heldigvis, vet ikke hvor mange, men noen kommer seg bort fra dette. Takk og lov! Å er dette et “kjæreste”forhold med en slik, å du har kommet deg bort og du kan kalle det en “x”, ja, da har du vunnet. Men du bærer det med deg videre resten av livet.

    7. Det er sterkt og lese OG viktig tema som du skriver på bloggen din Mannfolk som slår og mishandler sin ektemake og barn er ikke noe værd. Ikke alle kvinnfolk klare og komme seg i fra slike mishandling Tusen takk kokkejævel at d at du bruker bloggen din til og skrive om ett så vanskelig tema

    8. Hva har disse mennene opplevd i sin oppvekst – som har gjort dem til slike voldsutøvere? Hva – eller hvem har påført dem skadene som har gjort dem til skakkjørte overgripere? De har ofte vokst opp med en voldelig far – og en vettskremt og fraværende mor. Det er der det begynner…….spiralen fortsetter. Skoler, barnehager og barnevern må bli flinkere til å se barn som vokser opp med slike foreldre, flinkere til å gripe inn. Men det er kjempevanskelig. Fokus – og søkelys på problemet er kanskje en vei å gå?

    9. 😥 Fantastisk godt skrevet, og et svært viktig tema. Skulle ønske ALLE leste bloggen din, både for å få noe å tenke på og for å skjønne hvorfor det er din blogg som topper listene. Takk ❤

    10. Du setter ord på noe som mange kan relatere til. Jeg sender noen trøstetanker til alle, menn og kvinner, som vet hva dette dreier seg om. Mitt liv fikk en usikker retning ettersom mor ble preget resten av sitt liv. Hun hadde nok med å forsøke å lære å puste fritt etter 7 år med psykisk og fysisk terror. For ett tøft tema, skjønner du hvorfor du har ekte, oppegående følgere..

    11. Dette er desverre helt sant og gjelder mange kvinners hverdag, det er veldig mye psykisk terror også, som kan være like ille.

    12. Levde med en sånn mann i 5 år før jeg klarte å komme meg ut av det. Giftet meg når jeg var 18 år og fikk to barn med i løpet av 1,5 år. Et bilde som har brent seg på min netthinne er når min eldste datter sitter i trappa opp til stua, med armene trøstende rundt lillebroren.
      Gu jeg var glad når jeg kom meg vekk.

    13. Dette var sterkt å lese. Vi har opplevd dette, med verst tenkelige utfall, i egen familie. Takk til deg, fine, kloke og gode mann, for at du bruker bloggen din til å rope det ut! ❤

    14. Ett særdeles vondt og vanskelig tema.
      Og mørketallene er store .
      Ekstremt mange offer bruker all sin energi på å skjule sitt virkelige liv.
      Skammen er for tung å bære , tror de…
      Og spørsmålene og utsagnene fra omverden vil være så vanskelig å svare på .

      Hvorfor i all verden godtar DU å leve slik ?
      Hvorfor flytter du ikke ?
      Hvorfor slår du ikke tilbake ?
      Hvordan kan han ha så mye makt over deg ?
      Hvordan klarer du å leve slik ?
      Hvordan kan du påstå at du elsker han , og at han elsker deg ?
      Hva får deg til å tro at du ikke fortjener bedre?
      Hva har du gjort , som førte til at det ble slik ?
      Vil du ikke oppleve trygghet og ekte kjærlighet?
      Hva kan vi rundt deg gjøre ?

      DU som er så ressurssterk og rakrygget…
      DU som er så omsorgsfull og hjelpsom….
      DU som har pågangsmot og ser ut til å kunne flytte fjell …
      DU som alltid smiler og har gode ord til omverden….
      DU som alltid forsvarer de svakeste i samfunnet…

      Stå opp for deg selv !
      Ta kontroll over livet ditt !
      Ikke la han ha slik makt over deg !
      Dette klarer du helt fint , kom deg vekk fra han !
      Osv osv osv….

      For mange offer er dette spørsmål og utsagn de selv ikke kan svare på .
      De fleste offer stiller seg selv disse spørsmålene 1000 ganger hver dag .
      Og ikke alle finner svar …
      Noen lever faktisk i den eneste tryggheten de kjenner til.

      DDE synger i en av sine låter :

      “….Det er trygghet vi sier vi helst vil ha.
      Men husk at også tryggheta kan bedra.
      Vis mæi en eneste en som går, gjennom hele livet uten sår…”

      Hver og en av oss har en bagasje.
      Alle har vi våre sår og skrammer.
      Ett voldsoffer har en tendens til å tro at alle problemer, alle vonde opplevelser, er hun ansvarlig for .
      Hun vet ikke annet enn det som har blitt banket inn i hennes hode…
      Hun er for sliten til å bryte ut av ett livslangt mønster.
      Og ho vil ikke blottlegge alt dette for familie, venner og bekjente. ..

      Så kjære dere .
      Ikke still spørsmål .
      Ikke still krav .
      Gi ho rom til å puste.
      Gi ho rom til å være seg selv.
      Gi ho om til å prøve å finne svar på alle spørsmål selv .
      Vær tilstede , og vær en sann venn.
      Gi råd, når hun ber om råd .
      Vær ærlig .
      Ikke snakk om henne , snakk med ho .
      Gi ho tryggheten om at du er der for henne i motgang og medgang.
      Vis henne ubetinget kjærlighet.

      Det er hva nesten alle offer mangler.
      Ubetinget kjærlighet .

      Takk Kokkejævel for at du bruker bloggen din på dette vanskelige temaet.

    15. Jeg skriver nå, under anonym, fordi jeg fremdeles er redd. Tusen takk, for at du belyser et så forferdelig tema. Tok meg ca 15 år før jeg skjønte at jeg måtte komme meg unna, men det koster fremdeles, og trakaseres fremdeles av han, etter 12 år. Å leve med slag, trusler, knyttneven under nesa når du sa god morgen, forsonings sex som føltes som voldtekt,.. å klumpen i magen vokste, når jeg var på tur hjem etter jobb, og var jeg så uheldig å glemme husnøkkelen, viste jeg aldri hvor mange timer jeg måtte vente for å komme inn. Straff.
      Kunne skrevet bok. om alt jeg opplevd,og som jeg vet jeg ikke er alene om.
      Til alle dere som er i et tvilsomt forhold…KOM DERE VEKK…de forandrer seg ALDRI, for de mener de selv ikke gjør noe feil.

        1. Ja jeg kom meg vekk fra og leve med han, men jeg er fremdeles etter 12 år sjikanert av han, truet, og lever som redd.
          Mange vil nok
          lure hvorfor ikke anmelde han….sorry…..en farlig mann 🙁

      1. Kjenner meg igjen her. Kom meg vekk etter nesten et år med psykisk og fysisk vold. Det er nesten 20 år siden, men har faktisk ikkje greid å gå inn i noe nytt forhold igjen.
        Styrketrening har vært en veldig god terapi. Det er ikkje mange som tør å forgripe seg på ei dame som løfter tyngre enn de fleste menn på treningssenteret.

    16. Been there – done that! Har vokst opp med fysisk og psykisk vold i barndommen. Pappaen min utøvde dette på min eldre søster, mamma og meg uten at noen i nære relasjoner visste noe om hva som foregikk hjemme hos oss… Har fått ødelagt det meste av barndommen min, de dårlige opplevelsene er så sterke at det overskygger alt som har vært godt. Akkurat det samme vet jeg at min søster sliter med. Det eneste positive med min barndom er min kjære snille eiegode mamma som alltid gjorde så godt hun kunne for å skjerme oss barna, og min kjære søster som fortsatt sliter ganske mye den dag i dag med barndommens ettervirkninger ❤❤❤

    17. Viktig innlegg! Håper mange av de ynkelige mennene (og kvinnene som driver med denslags) får seg en vekker. Og tar seg tid å svare på de gode spørsmålene du stiller i fht hva de sitter igjen med etterpå..

    18. Bra skrevet! Det gjør så vondt å vite at dette skjer. Og det gjør så vondt å lese enkelte av kommentarene fra noen som faktisk har vært i den situasjonen du beskriver. Måtte denne galskapen bare ta slutt. For alltid.

    19. Huff. 🤔🙄🙄 Stakkars kvinner og barn som blir utsatt for slik vold. Har heldigvis gått fri for slikt tyranni. Vet jo at det foregår og hadde ei venninne som nesten ble stått til døde. 😪😪 Du e fantastisk flink å sette ord på emnet som opptar mange.

    20. Trist å lese, men det er sanninga. Men det er mange kvinner og som behandler sine menn slik. Dessverre…
      Mange vonde minner kommer fram når jeg leste dette, kom meg heilskinna ut fra det…

    21. Det er bra skrevet. Jeg har vært utsatt for vold og overgrep i nære relasjoner. Så det er 99% årsak til at jeg er evig singel nå. Råder til alle kvinner stikke av så snart som mulig. Slike menn burde aldri hatt noe kvinne!

    22. Bra skrevet igjen og det gjør vondt i hjerte av å bare lese og tenke at det desverre er tilfelle med vold, å viktig å få frem i lyset hvor mange som sliter med vold og psykisk vold i nære relasjoner. Viktig å få mere frem at krisesenteret er der, nummeret til krisesenteret at man kan ta en tlf å bare prate. Mange som kanskje ikke vet nummeret til krisesenteret. Selv om dem ikke tørr å kontakte, er det viktig å få frem at man omså kan bare ha nummeret på tlf. Man,kan ha tlf kontakt når det står som værst og man kanskje sitter gjømt inne på badet. Dem kan gi råd og hjelp der å da.
      Å,ikke minst så syns jeg det er også VIKTIG å huske på at dette gjelder IKKE bare kvinner. Er veldig fokus på at det er kvinner som sliter. Men,det er faktisk også mange menn som opplever vold, psykisk terror osv. Det finnes mange gale slemme kvinner. Skulle også vært flere krisesenter for menn. Vet at det finnes få tall krisesenter for menn og hvor dem også kan kontakte. Så syns det burde også vært mere fokus på at menn å har rett på hjelp og det finnes krisesenter og plasser man kan kontakte for dem. Tror nok det er ekstremt mange av dem der ute som kanskje ikke har noen plasser å gå. Rart at når man tenker krisesenter så tenker man automatisk på en plass der kvinner får hjelp. Kvinne eller mann så er det like ille og alvorlig. Selv om mannen kan være tøffere å sterkere så syns jeg det skulle vært fokusert på at begge kjønn kan få like mye støtte. ❤

    23. Utrolig bra skrevet. Har selv vært utsatt for fysisk og psykisk vold for mange år siden. Jeg tok aldri den telefonen, men klarte heldigvis å komme meg unna ved hjelp av gode venner. Dette unner jeg ingen.
      Dette sitter fortsatt spikret i hukommelsen min over 25 år senere.

    24. Desverre noe som rammer alt for mange. Det er mange flere ynkelige menn der ute enn noen tror. Også endel ynkelige kvinner som mishandler sine menn fysisk og psykisk.

      Men det som er minst like ille er hvordan disse ofrene blir behandlet av det offentlige. “Statsadvokaten har henlagt saken mot …… om vold mot partner og partners 4 år gamle barn pga at det ikke kan bevises over en hver tvil at …… står bak den påståtte volden”. Dette er utfallet av en sak fra i sommer i Alta, hvor offeret først satt i avhør hos politiet i 8 timer en lørdag kveld, mens barnet var hos familie, og begge var på legevakt søndag morgen og fikk registrert skadene de var påført, barnet var i avhør på Barnehuset i Tromsø uka etterpå hvor det ble slått fast at barnet var utsatt for et alvorlig traume.
      Den eneste som har blitt straffet er offeret, som pga psykiske plager etter overgrepet ikke klarer å ta vare på barnet sitt som nå er i fosterhjem, og som pga dette ikke kunne fortsette sin utdannelse, og som pga det nå er i ferd med å miste sin bolig. Altså står hun på bar bakke i dag, og har ingen ting igjen. Først nå, et halvt år etter hun turte å si fra, har hun fått komme til psykolog. Barnet har ikke fått noe hjelp utenom den enorme jobben fosterfamilien legger ned i å trygge et traumatisert lite barn.
      Overgriper seiler videre, og leter etter neste offer. Selv om det har kommet frem at dette ikke er første gang.

      Hvordan kan samfunnet fungere på denne måten? Det lurer jeg på…..for her mener jeg at rettsapparatet er akkurat like ynkelig som menn som slår!!

    25. Jeg har jobbet med menneske i 20 år, innen rusfeltet og opplevd mange innrømme vold både blant menn og kvinner.. mange har opplevd dette selv som barn, og fører dette videre som voksen. Det kalles familiearven. Det jeg jobbet med innen familiebehandling var at noen måtte stoppe denne arven. Ikke lett, men nødvendig, ta et oppgjør med “arven” for ikke å videreføre dette videre til sine barn igjen. Godt skrevet og like aktuelt hver dag. Ikke lenge siden det stod i en lokalavis at krisesenteret var full av unge kvinner fra østen som var mishandlet og dumpet der av sine norske menn. En hadde skrevet et brev og sendt med kvinnen. “hun er helt ubrukelig, kan ikke lage mat, vaske klær osv, kan dere sende henne tilbake til ….. Hva er det for menneskesyn? Takk for din blogg.

    26. Får vondt i magen av å lese dette…..har selv vært utsatt for både fysisk og psykisk vold. Ble heldigvis ikke banket så hardt som det du skriver, men det var mer enn nok. Og har de slått en gang, så gjør de det igjen….Jeg klarte heldigvis å komme meg ut av det, med livet i behold, om enn kanskje noe klokere og mer ødelagt psykisk, men jeg kom meg bort fra det.
      Unner ingen å bli utsatt for det, og som du skriver, de er ynkelige!

    27. Hør hør!!! 👍🏼👍🏼
      Dette emnet kan ikke belyses nok, kan ikke tas opp nok! Takk for at du fronter!!! ♥️

    28. Så utrolig godt at noen tør sette ord på den “usynlige volden”.Vært sammen med en sånn psykopat i 12 år,og den telefonen er fryktelig vanskelig å ta.Men så er det noe fornuft igjen som sier at vil man leve,så må man vekk…..langt vekk.
      Jeg klarte det,men tenker veldig på de som ikke tør.Tusen takk for en flott blogg som daglig leses👍

    29. Kjempebra skrevet å desverre vet æ hvordan mange av de som ikke tar den tlf har d. D e ikke lett å ta en sånn tlf. I dag 20 år etter ett voldelig forhold har æ d godt men glemmer aldri en sånn opplevelse desverre.

    30. Bra innlegg. Jeg og sønnen min var i denne situasjonen i mange år. Jeg var heldigvis den som fikk mest gjennomgå, mens sønnen min ble vitne til det hele. Du beskytter jo barna dine med livet selvfølgelig, uten å tenke deg om.
      Skulle ønske flere satte fokus på dette. ❤️

      Politiet kom siste gang, da han prøvde drepe meg. Men hva skjedde i ettertid? «Henlagt på grunn av manglende ressurser». Bevisene var der i bøtter og spann.
      Det er nesten verre. Det er så urettferdig. Mannen som skadet barnet mitt og meg, går fri. Mens vi må bære dette med oss resten av livet. Hva vet jeg hvilken konsekvenser dette vil få for barnet mitt senere i livet? Ingen anelse.

    31. Hei.
      Godt skrevet.mange som opplever vold i sitt hjem.Er glad æ har en snill mann og snille voksne sønner.

    32. Nok et blogginnlegg som rører sterkt mitt ❤. Det verste er at det faktisk finnes så mange (udyr) der ute🤔. Sier bare,stakkars folk som kommer ilag med sånne psykopater😢.

    33. Hei. Igjen,du skriver godt og det er bra du tar dette opp. Jeg håper mange leser dette. Jeg har jobba 17 år på krisesenter og det er mye jeg ikke forstår.
      Fortsett å skrive du kan det💐

    34. Ja man kan lure. Skjønne ikke ka som foregår i hodet på sånne folk… Klare liksom ikke å skjønne den handlinga der.. Om man blir så sint på partneren, så e det jo bare å gå i stedet for å slå!?

    35. Enig med deg. Aldri vært utsatt for fysisk vold, men derimot psykisk overgrep, dette er også utrolig skadelig. Er så glad at jeg klarte å komme meg ut av dette, etter så mange år med terror.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg