Gammelt bilde. Samme følelse. Nytt håp.

Jeg hadde gruet meg hele uken til dette, men det gikk egentlig over all forventning. Isabella, (før “Datter”), svarte rolig, godt og ærlig for seg. Ikke alt var hyggelig å høre selvsagt, men det var likevel godt å høre henne si det. Jeg fikk en del overraskelser, men stort sett fikk jeg bekreftet det inntrykket jeg har hatt. Hør intervjuet selv HER eller se det DER

 

Etterpå dro vi hjem til Tollevika og hadde en fantastisk fin ettermiddag sammen med Lillebror og Konemor. Ingen bilder derfra. Bare oss. Lever lenge på den timen.

 

Komsalaia etterpå naturligvis, og tror du fader rullan dei ikke (er det slik dere banner sørpå?) at jeg tok ny personlig rekord. Det er fader meg fart i disse rumpeballene! Herregud så deilig 😀 Tok ingenting annet med meg enn 250 ml springvann. “Jogget” til og med store deler av turen. Nå tror jeg ting er i ferd med å løsne. Dette var for øvrig topptur 27 av 100 på rad.

 

Skjermdump fra Altaposten

 

Ikke like hyggelig å komme hjem og lese at Alta plutselig var blitt et episenter for koronasmitte. Oppfordrer alle Alta til å gå inn på Alta kommunes hjemmeside HER, lese rådene for hvordan vi kjapt og effektivt slår ned denne smitten OG FØLG DEM!

Vi har per nå syv smittede, som alle er knyttet til hverandre, og de sitter i isolasjon. vi vet foreløpig ikke smittekilden inn til Alta, men har oversikt over smitten internt i utbruddet.

 

Det er cirka 40 nærkontakter rundt disse syv som sitter i karantene. Men vi har også personer i ventekarantene, mellom 100 og 150 personer. Vi jobber fortsatt med smittesporing og antar at det vil komme flere.

 

Enkelte av de smittede har gått noen dager med smitte uten å være klare over det, og har vært i bevegelse i lokalmiljøet. Alle i Alta må være obs på symptomer og ta det på alvor, og melde seg til testing. Lav terskel for testing.

 

Det er en avdeling ved Rishaugen barnehage som er stengt. Vi vil teste hele barnehagen, men de har overholdt kohort og smittevernreglene godt så vi har ingen forutsetning for å tro at det er smitte utover den aktuelle avdelingen, som er prioritert for testing.

 

Vi tester også nærkontakter tilknyttet saga skole, SFO og barnehage, samt Tverrelvdalen skole. Disse personene har per nå ikke symptomer. Vi ber likevel om at innbyggere i områdene er oppmerksomme på symptomer og tar kontakt på koronatelefonen. Lav terskel.

koronatelefonen skal være åpen fra 11-15 på lørdag og søndag, med fortløpende testing så lenge det er behov.

 

Vi anbefaler at alle tar ned antallet nærkontakter og reduserer sammenkomster til et minimum.

 

Dagen i dag og i morgen vil avgjøre om vi kan gjennomføre 17. mai som planlagt med pop up konserter og biltog. Vi gjennomfører nytt møte søndag formiddag klokken 11.00 og da vil det komme ut ny informasjon angående feiringen. Uavhengig av dette anbefaler vi at folk flest reduserer sammenkomster til et minimum.

 

Vi oppfordrer til bruk av munnbind der man ikke kan overholde avstand, og når man besøker butikker.

 

Situasjonen er uoversiktlig og derfor er Anbefalingene fra kommuneoverlegene om å redusere antallet nærkontakter og sammenkomster et viktig bidrag for å få oversikt og stoppe smittespredningen, slik at vi unngår å havne i en alvorlig smittesituasjon.

 

Vi gjør oppmerksomme på at vi bruker PCR-test, ikke hurtigtest.”

 

Folkens, vi kan alt dette nå! Hold avstand, ikke klin med fremmede i kassekøen og bruk butplug i stedet  for fremmed en periode, så er dette borte på null komma svusj.

 

Nå skal jeg lage en helt sensasjonelt god pizza, og jeg gleder meg til å dele oppskriften med dere i morgen. “Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før? vil dere garantert tenke, og dessuten bli hekta og legge på dere 7.5 kg i løpet av juni. (Det er verdt det)

 

 

HKH

Kokkejævel

 

FACEBOOK               INSTAGRAM               PODKAST               NETTBUTIKK                 YOUTUBE             KONEMOR

10 kommentarer
    1. Jeg har ikke knapt med tid, hvor ser du at jeg skriver det? Jeg velger å ikke bruker tiden min på det. Jeg er som sagt opptatt av barns rettigheter til å skape sin egen digitale identitet.

      Jeg trenger ikke å høre akkurat din podkast for å vite at en trettenåring burde vært skånet fra å delt på pappas sosiale plattformer, for å på en måte legitimere ditt bruk av barna dine.

    2. Men det var ikke mye hun fikk sagt? Det ble veldig mye deg her også.

      Tenker du at en på 13 år har full forståelse for hva det innebærer å delta på pappas plattform?

      1. Hvis du ser bort fra den helt elendige lyden og at min stemme hørtes veldig mye bedre pga avstand, manglende utstyr og stemmeleie, så syns jeg vi hadde en veldig fin samtale. Full forståelse er det vel ingen som har om noe som helst, men ja, jeg er sikker på at hun forsto hva hun ble med på og jeg syns hun ga gode svar på hvordan livet som bloggunge er.

        1. Bloggunge – for et forferdelig begrep!

          Hvordan skal det gå med disse ungene som vokser opp med at foreldrene, dem man skal kunne stole på gjør de beste valg for en, selger sjela, familien og anstendigheten for klikk, ‘berømmelse’ og penger?

            1. Jeg tenker at en 13 åring for det første ikke skjønner hva det å blottlegge seg slik du gjør innebærer. Hvordan kan man forvente det når voksne folk ikke engang skjønner det? Og for det andre ønsker å støtte sin pappa.

              Jeg bruker ikke tiden min på såkalte ‘fra sjelen’ podcaster. Jeg er opptatt av barns rett til skjerming fra foreldrenes valg om å selge seg ut.

              1. Hvis du har så knapt med tid kan jeg ikke forstå hvorfor du bruker tiden til å kommenterer noe du ikke har hørt på, og derfor heller ikke vet hva det er snakk om.

    3. Var så fin sending i dag 😀😀🤗 Tøff jente som ville være med. Hadde dere på tv mens jeg malte veggen i stua. (Bra du får mikrofon snart 😂)
      Du sa du “bare” har gått ned 200 gram siden du startet med turene. Husk at du har fått massre nye muskler. Og muskler veier mer enn fett!! 💪💪👣 God 17 mai helg til hele familien 🇸🇯🥁

    4. En flott stund far/Datter! Datter fremstår som en velreflektert ung jente. Og god kommunikasjon mellom far/datter
      Flott jente!! 🥰 All grunn til å være stolt av henne!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg