Gripende, men veldig lærerikt

Vel innlosjert på Hammerfest sykehus og lykkelig gjenforening, du vet sånn som på film med strykere i bakgrunnen, med Kjærest og Lillebror, ble musikken stoppet brått da barnelegen kom inn på rommet og var klar for gjenopplivingskurs for nyfødte.

 

Jeg hadde gruet meg veldig, men det gikk overraskende greit. Litt ekkelt akkurat i det legen kom inn med babydukken, men det var nettopp bare det, en dukke.

 

Hva har vi lært? Jo, nyfødte under tre måneder skal man bruke frekvensen 3 hjertekompresjoner og 1 innånding. På større unger går man gradvis over til frekvensen 15 kompresjoner og 2 innåninger. Man skal holde på helt til ambulansen kommer. Uansett hvor lang tid det tar.

 

  1. Legg ungen på et fast underlag, ikke sengen.
  2. Knips ungen veldig hardt under foten eller klip det i nesen som en okse. Poenget er at det skal gjøre vondt. Begynner ungen å skrike var det bare i dyp søvn. I motsatt fall:
  3. Ta grep om ungen med begge hendene og press tomlene raskt 3 ganger godt ned i bryskassen, langt lengre enn du tror. Ribbeina på små barn brekker ikke.
  4. Dekk både bunn og nese og blås inn en munnfull med luft. Brystkassen skal heve seg, men ikke eksplodere. Ungen er ikke et voksent menneske.
  5. Gjenta helst 120 ganger per minutt helt fram til ambulansen kommer. Samarbeid om mulig.

 

Etterpå var det veldig godt å holde ham. Lenge.

 

Jeg føler meg veldig mye tryggere nå, men jeg håper aldri, aldri jeg noensinne får bruk for dette. Det er noe helt annet å stå og presse ned på enn dukke enn din egen sønn, men nå vet jeg i alle fall hva jeg skal gjøre. Det gir trygghet. Til tross for alt.

 

 

 

32 kommentarer
    1. Så bra at de fekk prøve hjerte lungeredning på ei baby dokke ☺️ eg håpa at de slepp å bruka det i det heile nåkken sinne.
      Sjønna godt at da va godt med kosestund med vettle go gutten 😘 nyte tida begge to 💕

    2. Takk for at du deller alle sidene av livet,du er så ekte og våger å vise det. Stor respekt !! Vondt bare å se deg med dukken,og attepå vite at du/dere har vært gjennom dette på ekte. Så sårt og vondt. God klem til deg og kjærest og ikke minst babyen. Er så glad på deres vegne.Dette barnet har fått verdens beste far og mor.

    3. Herrefreden, får klump i både hals om mage av de bildan. Ja, det e gode kunnskap og ferdighet, måtte du ALDRI noensinne få bruk for det.

      Og for en vakker skatt dåkker har fått 🤩

      Kan bare ønske lykke til, krysse fingra, tær, eggstokk og Gud vet ka for at det går bra med lillebror. Ønske dåkker alt godt, herifra og til månen💕

      Koronafri kjempeklem💞

    4. Åh, sippeguri jeg ble, av det siste bildet der. 😭😭 Er akkurat som han strekker armen sin så langt opp han kan, og prøver å omfavne deg å si :”Jeg har ikke tenkt til å dra noe sted Pappa, jeg har det så godt her jeg kjenner varmen fra kroppen din. Hos deg og mamma vil jeg være for evig.”❤️

    5. Herlig foto av Far & Sønn💙 Ingenting slår å holde sitt nyfødte barn i armene….for ikke å snakke om barnebarn💕🙃

    6. Så fin innføring i livredning av spe barn.
      Godt å se deg med lillebror, så fin liten gutt💙.
      Håper det ordner seg så du får treffe han i Alta også.
      God tur til Alta i morra.

    7. Viktig å kunne førstehjelp uansett barn/voksen.
      Bra det gikk fint.
      Så fin prinsen er mye hår har han også.
      Ha en fin kveld

    8. Godt med litt opplæring av viktig informasjon. Så vakker Lillebror er og så mye hår. En liten skatt i pappas armer . Alt godt ønskes for den lille familien , dette går bra💙💙❤. Håper alt er bra med Kjærest❤

      1. Jeg lurer så veldig på hvem du er. Er du seriøs eller tuller du?
        Opplever at du sender ut en meld som er vanskelig å forstå.
        Men.men det er jo ikke min bisnis. Du er jo Kokkejævel sin gjest.
        Uansett, kan være greit å bli innlagt om man trenger det.
        Uansett Lykketil!!!

        1. jeg har nå fått et nytt brev fra Statens innkrevingssentral, (se vedlegg).

          De har satt opp NRK-gjelden sammen med den like feilaktige Lånekassa-gjelden.

          Jeg har sendt om NRK-gjelden til Rana Tingrett.

          (Det er ikke fordi at jeg er nordlending.

          Men av en eller annen grunn, så har Rana Tingrett ansvaret for NRK-saker.

          Har jeg lest noe lignende av et sted).

          Men jeg kan ikke se, å ha mottatt noe svar, fra Rana Tingrett, (om at de har hatt noe saksbehandling der).

          Så de har dratt på langvarig Lofot-fiske, (eller noe lignende), kan det virke som.

          Så å føre opp NRK-gjelden, (til innkreving), før Rana Tingrett har fått sett på dette, det er styggdom og åndsvakhet satt i system, må jeg si.

          (Jeg er også sosialklient, og leier kommunal bolig.

          Så jeg har ikke noe hus, (eller lignende), som de kan ta pant i.

          For å si det sånn).

          Det var jo Jenny Skavlan som snakka dritt om meg, i TV-programmet Tweet 4 Tweet, i 2012.

          Og det har muligens kostet meg mange millioner, i arbeidsinntekter, (på grunn av nedrakking/dårlig rykte).

          Så det er jeg som burde fått penger fra NRK, (og ikke omvendt), mener jeg.

          Det samme med Lånekassa.

          Jeg søkte HiO IU om Erasmus-stipend, våren 2004.

          Men de var vrange.

          De, (en Frode Eika Sandnes), sa først at jeg manglet grunnlaget, for jeg manglet et algoritme-fag, (for å få Erasmus-stipend, for studier i Sunderland, et universitet som HiO IU samarbeidet med).

          Men så hadde jeg et algoritme-fag, fra NHI, (hvor jeg studerte 10-12 år tidligere).

          Så jeg hadde grunnlaget for Erasmus-stipend likevel.

          Men da diktet de opp en ny grunn, for å avslå Erasmus-stipend.

          Så jeg kontaktet internasjonalt kontor, ved HiO, (de holdt til på Bislett og ikke i Vika/Cort Adelers gate som ingeniørutdanningen).

          Og ei dame der, (muligens ei Ragnhild Øien Guldvog), hu insisterte på, å søke om studielån for meg.

          (Og jeg sa det var greit.

          Jeg hadde jo vært på mange møter, om dette, på HiO IU, med Frode Eika Sandnes og ymse kvinnfolk.

          Så jeg var kanskje litt lei av å kjegle med disse HiO-folka.

          For å si det sånn).

          Og så skjedde det, at HiO IU, (resepsjonen i Vika), de hadde jeg levert en ordinær søknad til, (i tilfelle at jeg ikke fikk Erasmus-stipend), om å studere ved University of Sunderland.

          Og det som skjedde, var at den søknaden, den klarte visst HiO IU å rote bort.

          Så jeg måtte kontakte IEC, (nåværende Kilroy Education), i Oslo sentrum, (i en sidegate til Karl Johan).

          Og de skaffet meg studieplass i Sunderland.

          Men hu Guldvog, (det var ihvertfall ei som sa hu pendla mellom Norge og Latin-Amerika, hvor hu også jobba), hu hadde jo sagt, at hu skulle søke på studielån, for meg.

          Så jeg venta bare på å få pengene inn på konto.

          Men så varte det og rakk.

          Jeg hadde noen lønnings-kroner, fra Rimi-leder-jobbing, på kontoen.

          Men når de begynte å ta slutt, høsten 2004, mens jeg bodde i Sunderland.

          Så ringte jeg Lånekassa, (dette kan kanskje ha vært i oktober 2004), for å høre, hva de dreiv med.

          Og de hadde da ikke fått noe søknad, sa de.

          Så de hadde da rota bort søknaden fra HiO sitt internasjonale kontor, (kan det virke som).

          Og da jeg gikk på NHI, så hadde jeg et hvileår, (mellom det første og det andre året), da jeg jobbet, på OBS Triaden.

          Og da jeg så begynte på NHI igjen, høsten 1992.

          Så fikk jeg ikke ordnet, med studielån-søknad, før etter studiestart.

          (Jeg hadde jo lønn fra OBS, (hvor jeg også jobba en god del, ved siden av det siste året på NHI).

          Så jeg hadde jo til mat og husleie og sånn).

          Og da fikk jeg likevel studielånet, rundt månedsskiftet august/september, (i 1992), mener jeg å huske.

          Så om høsten, så har nok Lånekassa lite å gjøre.

          Og derfor så klarer de, å ordne med studielånet, på en ukes tid.

          (Virka det som, fra 1992).

          Men i 2004, så drøyde det, med studielånet, sånn at jeg ikke fikk det, før i januar 2005.

          (Min yngre søster Pia ville feire jul hos meg, i Sunderland, sammen med sin venninne Siv, og de har også med hver sin unge mulatt-sønn.

          Og da måtte jeg låne 100 pund, (var det vel), av Pia.

          Siden at jeg ikke hadde fått studielånet enda.

          Og det var etter at jeg hadde overtrukket min DNB-konto, med noe sånt som 10.000, for å ha penger til mat osv., høsten 2004).

          Så Lånekassa, (og HiO), tulla med meg, i 2004.

          Så da blir det som med NRK.

          At Lånekassa skylder meg penger, (og ikke omvendt), må jeg si.

          Så dette må jeg klage på.

          Skjerpings!

          Erik Ribsskog

    9. jeg kan ikke tenke meg hvordan det er å misse et lite barn ,godt å kunne gjennoppliving da ,men jeg er enige med deg ,håper dere aldrig får bruk for dette ,ellers var det et utrolig koslig bilde av far og sønn

    10. Gratulere så mye til dere alle! Det er viktig å ta kurs og vite hva man skal gjøre, da er det lettere å tørre ta grep hvis behovet er der. Det fikk eg erfare da eldste min var 2-3 år og fikk sukkertøy i halsen, hørte rare lyder bak meg og fant henne sittende i stolen blå på leppene. Men snudd opp ned og ett kraftig dunk/slag i ryggen så kom sukkertøyet flygende bortover kjøkkengulvet. Så viktig med kurs og tørre ta grep. Dette klarer dere heilt fint! Husk storesøster!

    11. Så godt at det gikk fint med med gjenopplivingskurset😊. Betryggende for dåkker å vite at dette kan dåkker😉. Det var rørende å se bildene av deg å lillegullet,ekte pappakjærlighet💙💙.
      Ha en fin søndagskveld,god tur heim til Alta i mårra til alle 3💙❤💙.

    12. 👍❤️❤️
      Så glad på deres vegne for at kurset er gjennomført❣️Og så fint å se deg og Lillebror sammen🥰

    13. Kjempe godt med kunnskap også får vi håpe og krysse fingre og tær for at dere ikke trenger å bruke dette,
      Ha en fin søndagskveld i fine Finnmark.
      Ønsker dere alle alt godt🌺🌺❤

    14. Bare det å se dukka gjorde vondt langt inn i sjela! Men godt at du føler deg tryggere i en situasjon du forhåpentligvis aldri kommer opp i❤
      Vakre bilder av deg og Lillebror ❤

    15. Jeg fikk vondt i magen da jeg så det første bildet. Godt det bare var ei dukke!
      Så skjønn Lillebror er – og så mye hår 😻

    16. Å så nydelige bilder av deg og lillegutt, vises at det er ett etterlengtet barn. Du er flink på det meste du foretar deg og veldig godt å kunne opplivning på en baby. Håper dere ALDRI får bruk for det. Lykke til og god tur over fjellet til alta i morgen. Stor klem til dere alle

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg