Harmoni gjenopprettet

Annen hver fredag skjer det noe her hos oss. Noe som føles godt og skaper en slags ro i huset. Ikke harmoni, det blir galt ord å bruke, men vi blir til en familie igjen. Jeg liker det selv om det selvfølgelig er godt å bare være to også av og til. Spesielt etter at man har lagt seg og før man har stått opp. Eller mens man lager middag eller ser på en film, men lå nå det ligge. Altså ligge som å legge bort. Hold de skitne fantasiene for deg selv, jeg har barn i hus nå!

 

Det har vært en hektisk dag. Veldig mye folk. Faktisk litt sliten nå og kanskje vel så det, men det føles godt. Jeg lever av å selge mat og da er det utrolig deilig at så mange faktisk kjøper det jeg selger. Eller jeg, blir helt feil å si! Vi selger mat. Jeg har en hel bråte, 20 stk faktisk, av særdeles dyktige medarbeidere som står på som bare rakkern for å gi dere en god opplevelse. De gjør en sykt bra innsats og uten dem står jeg på bar bakke. Jeg vet det og de vet det. En slags kulinarisk terrorbalanse, hehe.

 

Nå er det “kveld”. Klokka er seks. Taco om et par timer. Kjenner jeg kommer til å sovne ikke veldig lenge etterpå. Jobb i morgen. “Frityrvakt” som vi kaller det. Det består i at jeg har ansvaret for varmmaten på Fy Fader. Ti meter med varmedisker skal holdes tipp topp gjennom hele dagen. Jeg gleder meg egentlig. Har ikke den vakta så veldig ofte, så jeg har bare godt av å springe litt jeg også.

 

Det er så koselig når dere kommenterer. Jeg håper dere forstår at jeg ikke har mulighet til å svare absolutt alle, men jeg leser hver eneste kommentar. Hvis dere kommenterer i dag hadde det vært artig å høre hva dere skal få i dere i kveld. Ja, tenker på mat altså.

 

Ha en vakker aften!

 

 

 

90 kommentarer
    1. Vet nesten ikke om jeg tør å si det: Fjordland risengrynsgrøt. Med ordentlig smørøye da. Og rød saft. Sånn går det når kroppen ikke samarbeider. Men grøten var god, den.

    2. Det ble en Tikka lasagne i går kveld, kjøttdeig med Tikka Masala saus, lagvis med lasagneplater, og revet ost på toppen 🙂 i dag er det stekt kyllingfilet, jasminris, stekt løk, paprika og champignon, og bretagne kyllingsaus. Går an det òg 🙂

    3. Hei🙋
      I kveld er jeg buden på alambre hos min datter og svigersønn 😋. Ønsker ei fin helg til dere 👏.

    4. God vakt! 👩‍🍳
      Her blir det “juksebiff” – biffdeig – med rødvinsaus, båtpoteter, ovnsstekte cherrytomater og aspargesbønner.

    5. Var på kveldsvakt på sykehjem idag . Så ble ingen middag hjemme . Søster å kjærester hadde lagd taco når æ kom hjem. Men spiste på jobb . var faktisk så mye mat at d ble middag til ansatte også . Laks med poteter og salat. Snakte faktisk godt. Så taco får vente til imorgen . Fikk ikke plass å hive inn nåkka mer idag ☺️

    6. Her er jeg akkurat kommet hjem fra julebord med damene. Pinnekjøttet smakte fortreffelig i kveld… og kakene til dessert det samme.
      En riktig god helg til deg og dine.🌹😊

    7. Siden jeg hadde en veldig hektisk dag på jobb idag, skrittelleren landet på formidable 28 000 skritt(ca 19 km) før jeg var hjemme, så ble det bacon cheeseburger og dirty fries på Døgnvill (beste burgersjappa i Oslo)
      Ramla alikevel i godteskåla når æ kom hjem

    8. Hærlige du og dere. Her har det vært lutefisk for de som liker det og nachos for oss andre😁

    9. Vi har en tradisjon på fredag ettermiddag med badstue hos svigers hvor vi drikker kaffe og spiser vaffel etterpå 🥰 Derfor er det ikke alltid det blir noe på oss til middag/ kvelds…vask tankan dokkers her snakke vi om mat…😉 Vi bruke å lage skikkelig mat når de utfløtta ongan kommer hjemom for å se til oss gamlingen. Da blir det enten taco, hjemlaga pizza eller god gammeldags kveldsmat med varm kakao og nybakt brød. Men i kveld e vi aleina så da blei det øl og potetgull 😀 Ha en forsatt fin kveld og ei god helg ⛄

    10. Så trivelig❤. Her har eg og datter vært på juleverksted på barne-og ungdomsklubben, og dær blei det julegrøt og julemusikk🎄🎅🙂. Elsker jul❤.

    11. Feiret thanksgiving med kalkun, potetmos, kokte søtpoteter, varmet i panne med brunt sukker😋brekkbønner sjampinjongsaus med sprøstekt løk og mais rød. ☺️Skikkelig amerikansk etter ønske fra 12 år gammel datter😍vellykket fredagskveld altså. Ha en fin helg dere der oppe☺️

    12. Innimella sein jobb og julekonsert med bl.a Bilal, ble det ingen ringere enn Lavvolars til middag. Det va sabla godt😋 helt fortreffelig faktisk👍 Helga kan vel ikke starte så særlig mye bedre enn d😏 God helg😊😊

    13. Så koselig bilde, med de som strikker sammen og koser seg med det! Her ble det taco i kveld, sjelden en helg uten. Som regel spises taco på lørdager men morgendagen er spekket med planer på alle kanter så da ble det i dag istedet.
      Til sommeren skal vi nordover en tur og se oss omkring. Har ikke vært i Finnmark på nesten 20 år, blir å være en dag ekstra i Alta kun for å nyte mat både på Fy Fader og på Hoftepluss! Jeg har vært der en gang og har framsnakket det geniale konseptet ditt mye etterpå, gleder oss!
      Leser bloggen din hver dag, ikke alltid jeg kommenterer. Men den er fin. Skikkelig fin. Og bra!

    14. Så flott et bildet.
      Her blir det vårruller i kveld i stede for i morgen. 4 generasjoner i hus….3 av dem skal spise vårruller. Den ene i nestyngste generasjon bestilte taco til i morgen så planene ble endret. Ønsker dere en fin kveld….helg 😊

    15. Vi har spist Boknafesk 😋😋😋 Nesten det beste æ veit❣️ Koselig å se bilde av strikkejenten dine🥰 Det er mye strikking i min verden og 🧶🧶 Beste hobbyen som finnes.😊 Ha en fortsatt koselig kveld sammen med dine ♥️♥️💙 Klæm 😍

    16. Fish and chips til meg og Proplan våtfor til pus 😉 Jeg har aldri kommet inn i tradisjonen med å ha taco på fredag.

    17. Det ble sein middag her, så det blir vel bare litt potetgull og sånt som serveres utover kvelden. Middagen var lapskaus med sjy og restekjøtt etter pinnekjøtt. Pinnekjøtt av sau, faktisk:) Veldig godt kjøtt, ble positivt overrasket etter å ha sverget til lam i mange år. Det kommer til å bli brukt mer sauekjøtt fremover i denne husholdningen, det er sikkert:) Ha en videre fin fredagskveld!!

    18. Jeg er litt sånn tradisjonsmenneske.Fredag før 1.advent har vi alltid testing av julepølser fra div.produsenter.Ja,og forresten,vi (les jeg ,da sambo ikke drikker øl) prøvesmaker også div.juleøl og julebrygg. 🙂 Ellers driver jeg med matlaging og litt baking.Søndag ,på 1.advent arrangerer jeg som vanlig julebord til ca.40 pers,familie og venner. Selvfølgelig lages alt fra grunnen. 🙂 Akkurat nå er det leverposteien som “skal til pers.” Kos dere dere oppe i Alta,og ha ei fin adventshelg 🙂

    19. Kjøttrull lage kveld.
      Opp med julestjerner og staker… (opp med staker?!- ble ekstremt feil… sikkert)
      klart til å slå på kl 23.59 i morgen. Det e å ta tebake tradisjon. Være tro.
      Koke kjøttkraft.
      Drømme om godt selskap, og likevel sette pris på aleinalivet.
      Så e det disse advent kalender pakkene. Dobbelt opp i år. Min fantastiske kokke sønn har fått samboer.❤

      Alt godt ønskes te deg og dine.
      Far fint og ha ei fin ferd inn i adventa.

    20. Kulinarisk terrorbalanse – du er en magiker med ord🥰🥰👏👏👏👏👏 Kos dokker i helga, Kjærest, Datter, Kokkejævel og Katt😊

    21. Haha, ja du vil vite hva vi hadde til middag i dag? Ristorante papp-pizza, for i morgen er det julebord på Selbusjøen Hotell. Satser på at maten der blir enda bedre på grunn av det vi hadde til middag i dag. Nyt kvelden! 😊

    22. Her e det kose dag, har ferie dag og henta barnebarn på 2år, tidlig fra barnehagen, så ble pasta og bolognes til middag, kveldsmat, ble fiskekake, sjokomelk og traktorpuslespill, kan det bli bedre, ja, mannen for på julebord ,så no e det ro i huset, bare lillevennen sover godt natta igjennom. Farmorhjerte💙.Go kveld til dere3💞.

    23. Ja, du… her ble det superenkel middag. Pommes frites og fisk-byggets, litt grønnsaker og min egenkomponerte hvitløksdressing. Har ikke tid å lage noe avansert. Baker pepperkaker etter mormors gamle oppskrift… sånn cirka 500 stk. Men æ er lur; og lager nisseskum-cookies av en del av deigen. Da ruller man inn en halv skumnisse i pepperkakedeig, og steker til en seig og deilig cookie. Da trenger æ ikke kjevle deig halve natta! …og ender opp med to forskjellige sorter i kakeboksene. 😋😋😋😋
      God helg! ❤

    24. Nydelig bilde av jenten dine💕. Her blir det heimelaga pizza,med elgkjøttdeig😍. Bruker mye grovmel i pizzadeigen. Liker det veldig godt😋. Ha en strålende helg😉.

    25. Idag ble det noe så enkelt som løvbiff med pannestekte grønnsaker, tømme og chilisaus. I kveld er det duket for årets første smak av pepperkaker og blåmuggost 😋
      Kos dere med taco 🙂

    26. Hær blir det helstekt indrefilet med kantarellstuing( selvplukka sopp 👍) stekte poteter og litt grønt. Ha en trivelig kveld med datter og kjærest ❤️❤️❤️

    27. I dag ble det faktisk ikke noe middag (stakkars mannen min måtte ordne seg brødskiver), jeg spiste frokost/lunsj/middag (type brødskiver) veeeldig sent på dagen. Har vært oppslukt av julesylta som ligger til press, er spent på å smake i morgen.
      Så må dere tre kose dere masse i kveld!

    28. Taco hos oss i kveld! Minimafiaen som går på skole i Alta er hjemme i helga. Mor er på jobb til 20 og da lager studenten maten klar til jeg kommer hjem. Nydelig arbeidsfordeling synes jeg 😎
      Ønsker dere en strålende kveld!

    29. ……og til middag? Et fylt krabbeskjell med nystekt baguett og majones og sitron og Clausthaler. (skal hente kjæresten etter julebord så i kveld blir “ensom” middag)
      .
      PS. Forøvrig det verste, fylte krabbeskjellet jeg har spist! Skjønner ikke hvordan det er mulig å pumpe kjøttet fullt av vann! 😣

    30. Det bildet – av to utrolig vakre mennesker – i samspill og harmoni – sier mer en en million ord!
      Heldige du, Kokkejævel som har disse to i ditt liv!

    31. Så koselig bilde, hjertevarmebilde😚❤ fineste jentan. Ble fiskeboller i karrisaus etter ønske fra junior . Nå har jeg selskap av noen 4 beinte og jeg, og kun jeg koser meg med litt rødvin. Og strikke tøy ☺ hils de to i sofaen og ha en nydelig kveld du også.

    32. I denna heimen e det ca aldri taco, blir for mye rester når man e aleine. 😉
      Så i dag har eg partert en kylling, og skal ha ovnsstekt kyllingbryst, kokte poteter, fløtesaus – og dampa aspargesbønner. Tar søndagsmiddagen i dag eg…og sikkert på søndag og! 🤣 (Fløtesausesn blir såklart lagd på bein og slikleis etter parteringa.)

      Ha en flott kveld og travel morgodag! 🙂

    33. Ha en strålende god helg alle tre.
      Her blir det svinefilét surret i bacon, fløtegratinerte poteter, asparges og gulrøtter.
      Alt laget av undertegnet.
      Skal bli så digg.

    34. Hos oss bli det “Gullrekka” på NRK og ost/kjeks og litt rødt i glasset 🥰 Det gledes. Mens vinden bløs rundt novva…kan det bli bedre en fredag kveld? Kos dokker masse med taco ❤

    35. Hmm , ja si det .. mat har ikke vært i tankan ..enda ..den 10’ende adventspakkekalenderen😅laaangt ord 😅blei endelig færdig ,,,å det blei æ åsså 🤪. Men kjæresten kommer straks på besøk 🥰,nån onga e hør å nån onga e der … Joda, æ får nok oversikt ,,,både over mat å folk …bare litt kaffe først . Kos dåkker 😘

    36. Måtte det fortsette å være en super fredag hos dere i kveld, det tror jeg alle unner dere❣️Hos oss holder vi fast på lørdagskos slik vi har gjort i mange, mange år. Fredag blir det et glass vin og litt snop, som regel. Bildet av de to som strikker oser av hygge👍😍

    37. Harmonien lyser ut av bildet. Nydelig. Mayen er fortært for lengst , MEN ikveld blir det gløgg…. til meg selv , laget av meg selv ,,, haven fortreffelig fredagskveld og riktig GOD og harmonisk helg.

    38. Her i huset lagde sønn taco med laks/kylling til middag i dag, så maten er fortært… Har litt å tære på jeg å, men regner med å småspise litt på restene heke kvelden..😂😂 Veldig godt med fredag og sønn som lager mat til gjengen.. En dag fri, liksom, for mor sjøl…❤ Det verdsettes veldig her i huset.

    39. Her har jeg spist en veldig enkel alene-hjemme-middag; pepperbiff og ratatoille, ingenting annet. Vurderer et glass rødvin også 😉
      Ønsker dere alle en riktig fin helg 🙂

    40. Kos dåkker masse!!
      I dag blei det:
      Vaffel til “forrett” og ribbe med sprø svor til middag – hos dæ/dåkker!
      Nydelig!! Æ e mett enda.
      Æ frykte vel for at det blir både vaffel og middag hos dæ i morra også.
      Sånn e det når latskapen har tatt over 🙂 Trur æ har en sånn liten dævel, som sitt på skuldra mi og si:
      Nei, gi blaffen i……. La heller dem som orke gjøre det. 😀
      Derfor e det kjekt med fredag/lørdag.
      Da spis vi som regel middag hos dæ.
      Gubben e fornøyd, bare han får middag. Kæm som har laga den, spille egentlig ingen rolle 😀 😀 😀

      1. Ps. Æ fikk forresten dagens beste klem i dag. Men det va ikke hos nån av dåkker, som skulle dele ut klemma 😛 Men hos “Kjærest”. Ho e no bare god, den dama!!

    41. Er hos gode venner i Danmark. Og dansk julefrokost står på menyen. Vi avslutter med riskrem med kirsebærsaus.

        1. Frokost på dansk er jo vår lunch. Danskene starter med morgenmat. Men siden jeg kom på besøk og er glad i julefrokost ble det ved vår middagstid. Mange forskjellige retter servert etter hverandre. Med snaps og øl. Og vi avsluttet med ost etter riskrem. Prøvde en ny ost fra lokalt ysteri. Ramsløkost. Helt fantastisk. Så blir et stykke med hjem til Norge. For en kveld!!!!!! Ps jeg stod opp tidlig til meg å være.

    42. Noe så enkelt som makaronigryte.E ikke mye jobb med den men fy fader det er godt.Å en øl eller to😃😃😃👍

      God helg.

    43. Ble ikke noe kulinarisk i kveld. Disket opp med pitabrød, løvstek og salat. Etter ønske fra yngste sønn. Må ikke glemme bearnaisesausen da. Go fredag 🤗

    44. Vi pleier å ha pizza på fredager, men i kveld blir drt noe grytegreie med kylling og nanbrød til 👍

      God hælj 😊

    45. Her blir det pinnekjøtt 😊 Besøk av bror med frue fra Sverige i helga – og da er det kun norsk julemat på menyen 😊 Tradisjon hvert år, ca. første helg i advent. Ønske dæ og dine en trivelig kveld og ei god helg 😍

    46. Så koselig! Her blir stekte kyllinglår med klyftpotatis, sjampinjong- og blåmuggostsaus, og salat av agurk, tomat, rødløk og fetaost😄 Samboer er dronninga av kjøkkenet!🤤😄

    47. Det blir vel litt forsmak på julepølser,medisterkaker.(laget selv) he,he. Ellers går det i strikking her også. Koselig og se kjæresten og datter strikker. Dere få ha en god fredags kveld og fin helg.

    48. I dag har jeg spist spaghetti med kjøttsaus. Sammen med fanklubben min som består av fire meget friske og spreke gutter i alderen 6-16år. Barnebarn kalles livets dessert og det stemmer. Harmoni på sitt beste

    49. Strikking er god terapi💜🤗 Her i gården blir det hvit pizza, med creem Fresh ,pesto og kylling. Spekeskinke før den serveres.

    50. Ha en strålende kvel, du og. Så at du var sliten og lei deg, i ubevoktede øyeblikk. Men hadde ditt vakre smil til alle som var i kassa. Ha det godt, ta vare på deg sjøl❤️

    51. Ja ,skjønner godt at du nyter å ha jentene dine der. Sjøl får jeg besøk av den beste, nemlig mitt 17 årige barnebarn. Så stolt av at hun velger meg i helga.

    52. Jazza opp ferdig pizza her – mer ost, mer pepperoni og roedloek. Det her e naat vi spis sjeldent – oftest paa daga som i dag, naar ae har kokkelert par hele daga paa rappen for ett stort lag (24 menneska hjemme hos oss til lunch buffet og kakebord i morra)
      Da e det godt aa bare slenge paa litt ekstra av alt, og spise 15min seinere 🙂

      God helg!

    53. Biffsnadder 👍👍 fredagsbiff m peppersaus å masse godt tilbehør ….så en stor skvett rødvin til maten 👍👍 god fredda’ 🤗

    54. Tacoen er allerede inntatt, og jeg har kapitulert og innsett at voksenkvelden ikke starter før tidligst etter at Markus har danset i Norske Talenter (vi TROR han danser i dag)…
      Ha en fin kveld med Kjærest og Datter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg