Hastemøte med senterledelsen!

I går ettermiddag tikket det inn en melding fra senterlederen om at ledelsen ønsket et møte med meg så raskt som mulig. I tidligere år hadde jeg fått hjertet i halsen, for de har en voldsom makt over oss leietakere. Det er tross alt de som bestemmer om vi får forlenge levebrødet vårt/leiekontrakten, eller ikke, men etter hvert har jeg blitt tryggere på meg selv, (samt betalt flere millioner av kroner i husleie), og forstått at vi er felles avhengig av hverandre. Uten leietakere, intet kjøpesenter og uten kjøpesenter, ikke så mange butikker. Dessuten har jeg ingen leiekontrakt å forlenge, for jeg er ferdig her om tre år, så jeg jeg trenger ikke deres “nåde” uansett.

 

Det var flere ting de ville ta opp med meg, blant annet en uttalelse jeg hadde gjort i lokalavisa der jeg undret over at spisestedene sto omtrent tomme i helga, samtidig som det “kokte” i korridorene på Amfi. Dette var det noen butikkledere internt som hadde reagert såpass kraftig på at de gikk til “læreren” og klagde sin nød. Greit nok det, men jeg syns voksne folk skal og bør snakke med hverandre direkte. Jeg står uansett for det jeg sa. Spisestedene, kanskje de tryggeste stedene å oppholde seg på et kjøpesenter pga ekstra strenge restriksjoner, blør uforholdsmessig mye mer enn de andre butikkene fordi folk har en oppfatning om at man burde holde seg unna serveringsteder.

 

Samtidig forstår jeg jo også at folk holder seg borte. Folk MÅ handle mat og andre viktige ting, men man MÅ ikke dra på café. Jo mindre man mingler med andre mennesker, jo mindre er sjansen for å bli smittet. Det er en vanskelig problemstilling og ulike mennesker har ulike meninger. Jeg liker en god og saklig debatt, så kommentar gjerne saken i kommentarfeltet, men gjør det på en skikkelig måte. Jeg orker ikke et sint kommentarfelt.

 

Jeg refererer ikke fra et lukket møte, men jeg kan fortelle hva jeg sa. Jeg sa at jeg ikke kom til å forlenge leiekontrakten i 2023 og at jeg er på jakt etter en eier som kan kjøpe meg ut, helt eller delvis, slik at jeg får tid til å konsentrere meg om de andre tingene jeg driver med; baby, blogg, bok,  og nettbutikk. Jeg sa også at jeg var åpen om, hvis jeg ikke lyktes å få inn en kjøper, at Amfi kunne heve min leiekontrakt og få inn andre leietakere. Selvfølgelig under forutsetning at mine ansatte ble ordentlig ivaretatt i et slikt eierskifte.

 

Det var et godt og konstruktivt møte. De har et helt senter å ta vare på, med over 75 ulike butikker og leietakere. Alle med ulike behov og innfallsvinkler. Jeg har bare min egen syke mor å kjempe for, og det er jo litt lettere. Jeg har, og har alltid hatt, et godt forhold til senterledelsen, spesielt senterlederen selv. Så spørs det nå da, skrekk og gru, hvordan forholdet blir etter denne bloggen om møtet, men jeg anser selv den for å være veldig innafor.

 

Der var lunsjen over og jeg må tilbake til jobb.

Ønsker dere alle en åpen og ærlig dag!

 

 

 

32 kommentarer
    1. Jeg ler. Husk at hver ip-adresse får utlevert EN avatar. Det betyr at det blir bare teit, eller litt trist egentlig, å skifte nick når alle kan se at det er samme person…

    2. AMFI står ikke akkurat øverst på prioriteringslista for folk i disse tider. Jeg tenker at mye julegaver blir kjøpt på nett i år.
      Dette er selvfølgelig frustrerende for de pengegriske folka på AMFI-kontoret. Men slik er realitetene. Get used to it!

      1. Leif, du har misforstått. Det er kokkejævelen som er pengegrisk. Misunnelig for at det er folk på sentret, men ikke hos han å kjøpe mat. Derfor gikk han ut i avisa, tenker bare på seg selv og ingen andre.

        1. uansett….FHI anbefaler å starte julehandelen på nett for å forhindre ytterligere smittespredning.
          Så da er det bare å klikke i vei….

    3. Rystet… Har du vært forlenge alene i coronatida så du føler du må leite etter dritt og spre det på nett? Glemte du å lese innlegget hvor han vasket huset før baby kom hjem? Å vakumpakket mat dævver nok av å bli pakket hjemme mens han leter etter egnet lokale. Og barnevernet hadde nok bare ledd hvis de hadde fått bekymringer ang dette. Prøv å les en bok eller gå en tur i stedet. Kan være godt for hue 🙂

    4. Du er hvist et fast innslag i avisa, har du kjøpt fast spalteplass? Skjønner godt du er innkalt på teppe til ledelsen etter siste innslag. Har vært innom sentret flere ganger, lite folk å møte, skjønner folk veldig godt, etter siste smitteutbrudd Alta fikk nu. Merkelig at du ikke klarer å skjønne at folk er redd for helsa og livet sitt. Innslaget var nok for din din del og ikke andre sine spisesteder. Det er du for stor egoist til. Du drit i om f.eks UNO går til dundras, eller andre spisesteder. Trur hele konseptet har gått deg helt til hodet. Første gang jeg jeg ser at du ber Alta folket om å komme å handle. Har du mistet mye kunder?

      1. Hva og hvem Altaposten og Finnmark Dagblad velger å ringe eller sende mail til får du ta med dem, ikke meg. Om du anser meg som en stor egoist som driter i alle andre spisesteder enn meg selv får stå for din egen regning. Tror neppe noe som helst jeg sier til deg kan overbevise deg om noe annet.
        Om jeg har mistet mye kunder? Ja. Serveringstedene har hatt en nedgang på mellom 40-70%. Det er ganske dramatisk for alle.

    5. Jeg lurer på om du i det hele tatt har noe filter? Har nettopp begynt å lese bloggen din og jeg er nesten i sjokk. Har sett deg alt fra halvdød på gulvet til en kaotisk overrotete stue med mat! som du skipper i vei. Er det bare jeg som reagerer på dette? Hvordan kan det være lovlig? Bare utrolig at dette er mulig i 2020. Men en ting skal du ha, jeg har alså hatt årets lesing i dag av bloggen din. Lenge siden jeg har ledd så godt av noen og av så mange engasjerte damer som skriver i vei. Ja en god latter forlenger osv.

      1. KariMette endelig en til som er fornuftig i sin uttalelse. Har hatt mange gode latter pga merkelige uttaleles fra søte eldre damer. Han har funnet sin fans +60. Måten han driver nettbutikk er bare helt latterlig. Mattilsynet skulle ha vært på besøk hos han. Legge ut bilde av seg selv i ei reketruse under netthandel 🤣🤣🤣. Den tok kaka. Stakkars ex familie.

        1. Sjokka. Er mer engstelig for en nyfødt baby som har vokst opp i dette rotet og støvet siden han kom hjem fra sykehuset. Ikke mye rent og ryddig som den lille stakkarsen. Tru hvordan barnevernet hadde reagert?

          1. Rysta , du burde skamme deg. Feiging som ikke tør stille med navn en gang, bare oppfører seg som drittsekk😡👎🏻

      2. Hyggelig at bloggen har gitt deg god underholdning. Hvis du har lett for å havne i en sjokktilstand, så vil jeg anbefale deg å holde deg unna bilkjøring før du har snakket med fastlegen din. Psykisk helse helse er ikke flaut. Søk hjelp!

        1. Den hjelpa skulle du ha tatt i mot for mange mange mnd siden, istedet for å legge ut bilder av tabeletter i ukesvis, i tillegg å fortelle kor syk du er. En tankevekker kanskje?

    6. Null problem med å forstå uttalelsen din.
      Tryggeste stedene å spise er nok på kafe og restaurant. Håper virkelig folk ser det snart.

      1. Nei, tryggeste stedet å spise er hjemme.

        Selv er jeg fristet til å spise på kafe og restaurant, men styrer unna da jeg er eneste nærkontakten til min mor på 82 år. Hvis jeg skulle bli smittet og satt i isolasjon, har hun ingen.

        Jeg kunne blitt svært syk, og hun hadde ikke fått besøk på kanskje flere uker. Jeg kunne i verste fall dø av covid-19, eller smitte henne, noe som utvilsomt ville bety den sikre død for henne.

        Det er mange hensyn å ta,og mye man må velge bort for tiden. Jeg velger bort bla. å spise ute.

    7. Det lukkes ned overalt for og stoppe Covid spredning og død.Norge har vel penger nok til og gi folk hjelp med økonomisk støtte til krisetia er over.

    8. Skjønner godt at du blir bekymret for bedrift og levebrød. Det hadde jeg også blitt. Jeg er en av dem som skyr senteret for tiden. Bor i Alta og lurer på om du evt har mulighet til levering lokalt innenfor bygrensen (til postkasse?) fra nettbutikken?

    9. Ja, sånn er det.
      Det er nedgangstider for mange i Norge. Man lever kanskje på dagpenger fra NAV. Da ryker det å spise ute ganske fort, på samme måte som å kjøpe ferske reker og annen dyr mat.
      Veldig synd at spisesteder lider under dette, men her MÅ man tenke på seg selv.
      Håper du kan leve av nettbutikk og blogg i framtiden, du tar en stooor sjanse. Men lykke til 🙂

    10. Jeg tror nok mange velger bort kafé- og restaurantbesøk pga redsel for smitte. Jeg tror også at mange tenker at man må være ekstra forsiktig med økonomien og dropper derfor å spise ute. Kanskje man er redd for trangere økonomiske tider. Ingen ønsker å miste de tilbudene som finnes, men bare tiden vil vise hvordan denne pandemien vil endre oss, amfi, lokalsamfunnet, Norge, verden. Vi får ønske hverandre lykke til og håpe det beste.

    11. Det er nok ikke bare smitterisiko som gjør at folk skygger litt unna serveringssteder – jeg regner med at en del er litt utrygge i økonomien, permitteringer osv – og da er det å spise ute/kjøpe litt ekstra god mat nok det første som ryker.

      1. Ja, du har absolutt et godt poeng. Mange står i fare for å bli permittert, miste jobben eller legge ned virksomheten sin. Da roer man pengebruken og cafe står ikke øverst i behovspyramidem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg