Hjerneflimmer

Til slutt tok jeg opp telefonen og ringte legevakta. Hadde vært nødt til å legge meg ned flere ganger på sofaen i Spisesalen mens jeg var på jobb. Litt svimmel, men ikke voldsomt. Konstant susing i hodet og gjentatte “pulsarer” som strømmer gjennom hjernen flere ganger i minuttet. Gjør ikke vondt, men er ikke veldig behagelig heller. “Pulsarene” lager en slags rislelyd når de, på brøkdelen av et sekund, farer gjennom hodet. Hvis bomull fantes i gassform, så ville den kjentes slik ut.

 

Hadde opprinnelig “fri” i dag, jobbet bare fordi det hadde “oppstått en situasjon” og jeg måtte, brått og helt uten forvarsel, tre inn noen timer. Hadde egentlig tenkt å holde meg på kontoret resten av høstferien slik at alt er “klart” til nedkomsten av sønnen min. Jeg ønsker å gi han så mye fokus som jeg kan gi ham når han kommer, og da er det “en million” ting som må ordnes på kontoret først. Jeg vil nyte hvert eneste minutt han finnes i fall han også bare er på besøk.

 

Har hatt dette noen dager. Nevnt det for Kjærest, men har ikke ville overdramatisere det heller. Dette er hennes uker, ikke mine talløse plager. Jeg oppriktig hater meg selv for at jeg ikke akkurat nå har en kropp, og kanskje et sinn, som ikke evner å gi henne den hele og fulle oppmerksomheten som hun både trenger og fortjener disse siste intense dagene før han kommer.

 

Legevakta ba meg komme bortover. Sa det var rolig der. Det stemte. Ikke en sjel på venterommet. Kom fort inn til en sykepleier som tok noen prøver før jeg ble ført ut på venterommet for å vente på legen. Der ble jeg liggende. Etter en times venting i et tomt rom så reiste jeg meg opp og gikk der i fra. Ja, jeg forstår at det sikkert har skjedd langt viktigere ting enn en 43 år gammel mann med hjerneflommer, men det det må da for faen an å gi beskjed om det! “Beklager, men det har oppstått en situasjon her inne, (lunsj), og vi beklager ventetiden, men slik er det bare noen ganger på legevakta:” Hæ, har man ikke en gang tid til en slik beskjed?

 

Uansett, jeg er sykt barnslig og bare gikk. Fikk heller dø enn å fornedre meg på den måten. Hater å bli usynliggjort. Ikke finnes. Gikk derfra og håpet faktisk at det aller verste skulle skje. Bare fordi de skulle angre på prioriteringen og den ufattelig dårlige “servicen”.

 

Ringte heller fastlegen. Det viste seg at jeg allerede var oppsatt til  en time av helt andre årsaker i dag kl. 15:00, så tar opp det hjerneflimmeret i samme slengen.

 

Mest sannsynlig er det bare jeg som er i ferd med å få nok og hjernen min gir meg et så tydelig signal om det som den kan, men dette er så pass kraftig og økende at jeg vil få utelukket langt verre ting enn en utslitt 43-åring som beviselig ikke har rygg til veldig mange flere prøvelser.

 

Om Kjærest har født? Nei, tror jeg hadde skrevet om det i stedet for vri oppmerksomheten tilbake på meg selv. Eller ville jeg det? Er dette en avledningsmanøver? Er vi kanskje allerede på Sykehuset begge to?

 

Følg med i kveld!

29 kommentarer
    1. Som sykepleier må jeg først si at jeg ikke jobber på den legevakten du har oppsøkt.

      Videre mener jeg at å fremstille helsevesenet på denne måten av deg som en offentlig person, ikke er heldig.

      At du måtte vente en time, i noe som for deg virker som en rolig kveld på legevakten, er i realiteten en bagatell.
      De sa det var rolig når du kom inn, men dette kan endre seg på et sekund. Ikke glem at det er en pandemi og prioriteringer gjøres hele tiden.

      Tenk heller at den sykepleieren som møtte deg når du kom inn, kanskje havnet i en akutt situasjon. Da er det faktisk ikke rom for å gå inn til deg med et smil å si ” beklager for at du må vente”.

      Hadde du vært syk nok til å bli, så hadde du kanskje fått en forklaring. Vi rekker sjeldent lunsj og dobesøk selv, så her må du faktisk heve blikket litt fra egen navle.

      1. Å, de hadde sikkert hatt tid til å komme ut og si til mannen som LÅ på venterommet og sa det lynte i hodet hans i en time at det var kommet inn en akuttsituasjon. Det er glassdører på legevakten så du ser folk gå fram og tilbake. Så ingen som sprang.

        1. Det er det ikke sikkert at de har tid til. Man går ikke fra en person som trenger livreddende hjelp for å se til én i en åpenbar ikke-prekær situasjon.

          At du insinuerer at dette er grunnet lunsj, eller å kalle det dårlig service taler ikke i din favør. Vi har ikke forutsetningene til å si noe om vurderingene eller prioriteringene som er gjort av helsepersonell på jobb. At du ikke tar hensyn til dette vitner om en lite fruktbar holdning. Du vet ikke, fordi du forlot legevakten.

          Sykepleie er ikke primært et serviceyrke, det er en arbeidsplass som i verste fall dreier seg om liv og død og dette vises ikke alltid gjennom glassdører. Vi springer ikke nødvendigvis…

          Underbemanning, pasienttrykk og tidligere nevnte pandemiprioriteringer er vanskelig å komme seg utenom.

          Fint det gikk bra med deg, håper de andre som var innom legevakten den kvelden også har det bra!

    2. Det heter på engelsk brain zap” og kan ofte komme av dersom du går på visse antipsykotikum antidepressiva ,beroligende piller enten de kuttes brått eller økes så kan en får brain zapping”er ufarlig men utrolig slitsomt å ha..

    3. Sommer han beskriver vel hvordan det føles i hodet. Det står ikke at dette er diagonosen . Er det mulig ,kan du ikke heller holde kjeft enn å lire ut av deg dritt når folk er syke. Har du noen gang hørt om med menneskelighet og folkeskikk.

    4. Hjerneflimmer? Hjerneflommer?😂😂😂. Har du laget egen diagnose? Tru hva det neste er?
      Ja, som du skriver selv, sykt barnslig. Det kan ha vært langt mer alvorlig syk pasient enn du som var på legevakta. Når man forlater legevakta bare, er man ikke syk nok

    5. Blir litt trist😢
      Du må være sterk som klarer
      stå oppreist med alt de vonde du går igjennom Håper det snur snart❤️
      Ønsker all lykke til deg og dine kjære
      Ha en fin dag i Alta🍁🍁

    6. Bare å få time til øre, nese & hals og få sjekket for krystallsyke. Husk å få en som er interessert i å utrede svimmelhet – ikke alle er det, og da finner de ikke feilen heller.

      Krystallsyke er ikke alltid like voldsomt som vi leser om i ukebla’ – det kan være mer diffust, men likevel fordømt plagsomt. Folk kan gå i årevis med denne udefinerte svimmelheten fordi allmennleger ikke kan nok om tema.

      Det kan selvfølgelig være noe helt annet også, alt fra vitaminmangel til drypp, men like greit å bli “rulla inn” med en gang.

      God bedring!

    7. Det skal normalt ikke bruse i hode, så veldig bra å sjekke ut. Kan også være høyt blodtrykk. Lykke til klokka 15, …og i kveld kanskje???… Ha det bra alltid😊🤗⚘⚘

    8. Tror at legen ville vente til resultatet av prøvene var ferdig før han undersøkte deg. Det var utenktsom at de ikke sjekket inn igjen. 😣

    9. Digger bloggen din, men akkurat nå oppleves det som du virkelig trenger hjelp…
      Blogger er bra underholdning for oss som leser, men å lese dette er ikke underholdning. Det er kjempe trist. Håper du blir bedre snart !

      1. Mitt liv har aldri vært en dans på roser, og har heller aldri gitt utrykk for det, men jeg kjemper meg gjennom det, som regel både med humør og glimt i øyet. Ja, hjelp trenger vi alle fra tid til annen. Jeg er intet unntak,

    10. Var ikke ille ment, la bare merke til at du brukte veldig mange anførselstegn i innlegget 🙂 Og ville bruke i mitt svar for å gjøre deg oppmerksom på det.
      Lykke til.

    11. Du holder ikke “tilfeldigvis” på å “slutte” med medisiner da? Høres ut “for meg” som typisk “opiod absistens”. Da kan du be fastlegen om “presynaptiske adrenerge agonister.”
      Ellers kan det jo “være “mange årsaker” til at legen ikke kunne ta “imot” deg. Det kan ha oppstått “noe mer akutt”;) Noe “livstruende”, som jo ikke er tilfellet med”deg”.
      “Lykke til”.

        1. Hva med antidepressiva? Om man trapper ned for brått på dette kan det også gi elektriske støt/strømninger i hjernen. Fryktelig ubehagelig🙈

    12. Huff, håper de finner ut av det, ubehagelig å ha det sånn da, du må jo få et svar.
      Denne gangen vil nok ikke den lille bare komme innom noen uker,regner med du har mange år framover med glede og utfordringer 💞

    13. Ååååå,nå er jeg så spennt🙈🙈🙈
      Håper virkelig at “hjerneflimmeret”er det samme som vi mødre kan oppleve som “ammetåke”😜😜

    14. Du store allverden. Hva er det som skjer der oppe i nord? Hjerneflimmer og kryptisk melding om kveldsblogging… fortsettelse imøtekommes med spenning

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg