Hold avstand for helvetle!

Vi har brukt nesten en billion kroner for å få Viruset under kontroll,  og klart det, så nå må vi ikke føkke det til bare fordi vi ikke gidder mer. Det er intet offer å holde avstand. Det er faktisk ganske lett hvis folk bryr seg, så bry deg!

 

Jeg jobber på et kjøpesenter og ser en tydelig endring i folks adferd. Slett ikke alles, langt i fra, men manges. Det er bra vi ikke er så redde lenger, men vi må ikke gi faen nå. Jeg merker det først og fremst på spritforbruket. Selv om det er veldig mange flere kunder på senteret så skifter vi sprit i dispenserne sjeldnere enn da det var nesten folketomt. Jeg kunne vært glad, for sprit er dyrt, men jeg er det ikke. Å sprite hendene er ikke noe inngripende offer i ditt privatliv. Ikke slutt med det, please!

 

Folk går også veldig mye tettere enn for bare et par uker siden. Sniker seg foran, eller bak, andre. Jeg ser at mange reagerer, for det er faktisk ubehagelig, når du selv forsøker å holde avstand, hvis noen, uten at det er nødvendig, sniker seg inn i din “sikre sone”. Hold avstand hvis du kan! Hvis du ikke bryr deg for din egen del kan du bry deg for andres. Ikke en urimelig inngripen i ditt privatliv det heller.

 

Ellers er jeg glad ting mer eller mindre er tilbake til normalen, men tenkte jeg bare skulle si i fra. Det finnes ingen medisin og det dør fortsatt tusenvis av mennesker hver eneste dag i andre land. Vi trenger ikke komme dit, hvis vi holder avstand og vasker hendene. Egentlig ganske enkelt.

 

Ha en distansert dag!

23 kommentarer
    1. Jeg irriterer meg over dette med avstand også når det ikke er pandemi-tider. Det at for altfor mange så virker det som at det å stå i kø betyr det samme som å skru av alle sosiale antenner. For enkelte er det kanskje ok med kun tjue centimeters klaring til de som står ved siden av, men det gjelder slettes ikke for alle. Faktisk så har forskere kommet fram til at intimsonen er ganske så mye større hos de fleste. Så hvorfor denne hensynsløsheten til intimsoner og andre menneskers signaler på steder som kjøpesentre, i køer, flyplasser og lignende? Bra det taes opp som tema det med avstand.

    2. Æ kommer å handle hos dæ til uka. Og æ har min egen antibac i lomma. Kommer nån for nær, så fræse æ til dæm😁

    3. HELVETLE? Det skal jeg også si heretter. Mye finere og gøyere ord. 😉

      Helt enig med deg ang. folk og avstand. Folk gir blaffen. Vi som er i risikogruppen gjør det ikke.

      Jeg elsker bloggen din! Nå kan jeg også banne uten at det høres stygt ut… 😉

    4. Dessverre er folk blittslappere på tiltakene , og smittetallet er økt igjen fra 0,46 til 0,78 . Håper virkelig alle forstår at dette er ikke slutten på viruset , nå må vi passe oss ekstra , nå som samfunnet gradvis åpner igjen . Frihet under ansvar . Vaske hender , sprit hender , hold avstand , hold deg hjemme hvis du føler deg syk , hilsen oss i helsesektoren

    5. Der ser du… det funka, tilbake til toppen i dag 😉 Ellers så er det jækla viktig og bra det du skriver idag. Det er ikke på grunn av, men på tross av disse som trekker på skuldrene og sier.. jaja, no er det slutt med hysteriet at dette såkalte R tallet, krymper er nede på 0,4 (antall en smittet smitter en annen person). Grunnen er vi “hysterikere” som tar det steike på alvor, enda. Mest på grunn av personer i risikogrupper, der det handler om liv eller død.

    6. Eg er så glad for at vi ikke bor i en by,men på landsbygda👍. Når vi er å handler ser det ut som at alle folk er så fornuftig å holder god avstand👌. Ingen trengsel noen steder. Ser at veldig mange har kjøpt sin egen antibac å har med seg. Håper at alle kan vise forsiktighet fremover en god stund enda😉. Vi har vært heldig så langt her i landet. Bare å se til vårt naboland kor ille det kunne ha blitt her og,uten de strenge restriksjonene. All ære til Erna og regjeringen vår👏👏👍.

    7. Var i Alta i går. Stappfullt av folk overalt-noe som var veldig ubehagelig. Torde ikke være der så lenge. Jeg har familie i risikogruppa.

    8. Ser det samme her i H.fest. Mye folk i butikkene og dem står i klynger og prater. Jeg som er risikogruppe må gå omveier for å unngå dem.
      Mange butikker har bare tomme dispensere.

        1. Æ bare fræse te folk og lar blikke mitt gå ned te mærkinga på golve.
          Idag va æ på Sørlandssenteret og “hoffa” te flere folk. Du snakk om å breie sæ og især foran innganga te butikka. Litt væl lite ” sørlandsk” men så e æ nu finnmarking og har både kroppsspråk og kjæften i behåll.

    9. Viktige tiltak du minner oss på. Det at det ikke finnes noen medisin gjør det ennå viktigere at vi også gjør det vi kan for at kroppen skal være bedre rustet dersom vi faktisk blir smittet. Dessverre belyses dette lite i media, men i april laget VG en artikkel om overvekt og korona, veldig interessant.
      https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jR5GO/ny-norsk-studie-derfor-blir-overvektige-sykere-av-coronaviruset

      Så å gå ned i vekt hvis man er overvektig er absolutt et tiltak man burde iverksette. I tillegg bør man sørge for å ha et godt immunforsvar og ta tilskudd av noen sentrale vitaminer. I Kina og USA brukes Vitamin C Intravenøst som behandling for koronaviruset. Jeg intervjuet redaktøren i Helsensgasinet i mars om nettopp dette og han anbefaler enkle grep som alle bør vurdere for å styrke immunforsvaret så kroppen er i bedre stand til å ordne opp dersom man skulle bli smittet.

      Fin blogg du har! Jeg snublet tilfeldigvis over den i går og likte veldig godt innlegget ditt om hverdagsromantikk. Gleder meg til å følge deg videre 🤩

    10. Man kan være så flink man bare vil til å sprite hendene før man går inn på butikken… Men hvor mye hjelper det når de fleste tar opp telefonen like innenfor døra? Den er jo ikke spritet. Ei heller lommebok og bankkort? Bare en tanke.
      Er forresten enig med deg i det du skriver😊

    11. Ja folk er rare å trur at det ikke gjelder meg,det skjer ikke meg. Vi hadde en kunde forrige uke som ikke ville sprite hendene forde hu brukte skinnhansker, å hadde sluppet å gjøre det andre plasser,så de hanskene var jo brukt over alt. Jeg vant ,hu fikk ikke komme inn før hu gjorde som alle andre, felles ansvar ikke alle.
      Ha en strålende lørdag.

    12. nei jeg både ser og også hører (praten) at mange slapper mere og mere av og “driter” fint i regler som ikke passer. Det er vel fordi vi ikke er like hart rammet som enkelte andre land, og tror at “pytsan” går bra dette her. Så jeg ser faktisk litt med gru når grensen til Sverige åpnes !!

      hold hjertet varmt og hodet kaldt

    13. Jeg skrev også om dette for et par siden 🙂 Jeg er sur på at folk liksom ikke gidder mer. Og at man liksom mener at “nå har de jammen vært flinke lenge nok for den derre regjeringa “. Som om det var for dem vi gjorde det. Vi kan ikke ikke gidde mer, det er ikke lov 🙁 Bra innlegg, folk trenger en påminner.

        1. Ha-ha, nei par dager siden 😉 Men jeg er ganske god på å forutse, så her er de 😀 3, 7, 11, 14, 22, 30, 31 Tenke om den hadde gått inn da 😀 Da tenker jeg at jeg hadde blitt populær framover… 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg