Hva er målet ditt egentlig, at jeg skal dingle fra et tre?

Jeg har fått nok og velger derfor å ta et skikkelig oppgjør med deg. Det har gått for langt alt for lenge nå. Det du holder på med er ikke ulovlig, men det er ikke greit i det hele tatt. De aller, aller fleste ser at det er regelrett mobbing du holder på med, men mobbere appellerer alltid til noen. Hvis man gjentar en løgn om et annet menneske ofte nok, så vil det til slutt bli en slags sannhet. Vil tro at det også er det som er hensikten din, å få meg til å bryte fullstendig sammen og henge meg.

 

Du har holdt på lenge, faktisk like lenge som jeg har blogget. I begynnelsen gikk mye av det du sa inn på meg. Det er jo ikke noe hyggelig å høre flere ganger i uken at man er en dårlig likt egoistisk idiot blottet for både selvinnsikt og empati for andre mennesker. I begynnelsen prøvde jeg å svare deg, men det var til ingen hensikt. Det var ingen diskusjon eller saklig debatt du var ute etter, bare ren trakassering. Nesten hver eneste dag, ofte helt ut av sammenheng,  fant du et eller annet negativt du kunne spy ut om meg.

 

Et menneske venner seg til alt, også ondsinnede kommentarer, og jeg gikk fra å bli såret til å bli irritert, og noen ganger sint. Spesielt de gangene du trakk fram guttene, spesielt han ene, og hvor lite jeg brydde meg og dem og hvor dårlig jeg har tatt vare på dem. Veldig mange i Alta vet at jeg har en sønn som over flere år har hatt  store utfordringer, men du er faktisk den eneste som har holdt dette mot meg i kommentarfeltet. Som gang på gang, i noe som jeg ikke kan finne en annen begrunnelse for enn ren ondskap, har trukket dette fram i kommentarfeltene.

 

Du er forelder selv. Hvilket menneske er du egentlig som, gang på gang, og til alle døgnets tider, kan lire av deg slik dritt til en annen forelder. Du må jo, hvis du bare vet en brøkdel, av hva han har opplevd, som et oppegående menneske i full jobb klare å sette deg inn i hvordan dette har preget familien vår i årevis. Du leser meg hver eneste dag. Du av alle vet at jeg aldri har skrevet om dette temaet. Hvorfor gjør du det da? Hva ønsker du å oppnå egentlig?

 

Jeg kjenner deg ikke, men vet jo hvordan du ser ut. Vet hvor du jobber. Vil anta at din arbeidsplass har dere etiske retningslinjer, ikke bare for hvordan dere skal te dere på arbeidsplassen, men også ute i samfunnet. Hvis ikke kan du spørre din sjef om det finnes slike som du kan skrive ut og henge ved siden av pc-en din, eller bruke som bakgrunnsbilde på telefonen. Hvis ikke du spør sjefen, så gjør jeg det.

 

Du har, i løpet av halvannet år, skrevet flere hundre negative kommentarer til og om meg. Ingen annet hater har vært like ivrig og utholdende som deg. Det er faktisk på grensen til fascinerende. Ingenting av det du har skrevet har vært ulovlig, men det er summen av hat som gjør at dette er god gammaldags trakassering. Jeg finner meg ikke i det lenger.

 

Her kan du se et bitte, bitte, bitte lite utdrag av dine kommentarer som du har skrevet mens du trodde du var anonym. Brukte ca 15 minutter i går på å finne et tyvetalls syrlige kommentarer fra deg, men jeg har fortsatt over 30 000 kommentarer å skumme meg gjennom. Nederst finner du et lite utvalg av disse. Har ikke orket å bruke tid på å sladde navnet ditt på flere, derfor så få, men alle handler om det samme; hvor dust og dårlig menneske jeg er.

 

På FB gidder jeg ikke lete, for der har du slutta å kommentere. Det forstår jeg godt. Skal man trakassere, så er det faktisk best, av to grunner, å gjøre det anonymt. For det første er det ingen som vet hvem du er, så man slipper den irriterende folkeskikken og kan derfor skrive akkurat hva man tenker og føler. Befriende! For det andre er det mye verre å bli trakassert av en man ikke vet. Det kan jo være hvem som helst. Venn, fiende, kjent, ukjent. En arm blogger kan jo bli paranoid av mindre. Heldigvis vet jeg hvem du er da. Og det gjør snart sjefen din også.

(Personen som jeg snakker om her går under nicket “Anonym”

 

 

Hundrevis av slike meldinger fra samme menneske, i perioder hver eneste dag, i halvannet år. Ingenting ulovlig, ingen stygge ord, bare hele tiden ondsinnede insinuasjoner eller beskyldninger som jeg ofte ikke, av hensyn til de nære rundt meg, kan forsvare meg mot. Da blir det hengende i luften og sakte, men sikkert, når det blir gjentatt ofte nok, fester seg som en sannhet hos noen. I perioder med mørke, fester det seg til og med hos meg selv.

 

Dette finner jeg meg ikke i lenger! Dette er et menneske som ikke bare har skrevet anonymt, men også vært ekstremt negativ til meg også på Facebook, både på Kokkejævel-siden, avisenes kommentarfelt og sikkert på andre plattformer også, hva vet jeg. Vi snakker om et voksent og tilsynelatende oppegående menneske i en viktig jobb for mange.

 

Jeg finner meg ikke i dette lenger! Nå  snart vi voksne ta ansvar på internett og vise barn og unge hva som er greit. Jeg er 100% for ytringsfrihet og folk må få lov til å mene hva de vil, også om meg, men skal man være ondsinnet, så må man i alle fall snakke sant! Det handler også mye om mengde. Hver for seg kan jeg godt tåle de kommentarene som mener jeg er en dust, men når det blir hundrevis av dem kan det bli litt meget, og når man da i tillegg trekker inn familien min, da har man virkelig passert en grense!

 

Jeg spør igjen. Hva ønsker du egentlig å oppnå?

 

 

Del gjerne, for dette er et samfunnsproblem!

 

 

 

54 kommentarer
    1. For et ufattelig paradoks at anonym snakker om at andre folk på denne bloggen, det være seg O.P eller andre kommentatorer, er mobbere. Snakker om å smadre hele glasshuset hun sitter i til grunnen. Dama mangler jo åpenbart fullstendig gangsyn og er fullstendig blottet for noe som kan ligne på et snev av selvinnsikt. Hun fremstår jo som alvorlig psykisk syk/personlighetsforstyrret. Dyssosial så det holder er hun i alle fall, og det er utrolig skremmende, med tanke på at hun jobber med sårbare mennesker med behov for at andre på lang vei ivaretar deres interesser og integritet. Disse vil også ha et særlig beskyttelsesbehov mot mennesker med antisosiale tendenser. Å la slike mennesker istedet være de som får ta vare på mennesker med spesielle behov, er, i ytterste konsekvens og satt på spissen, som å la Lucy Letby passe en prematurbaby, og sjanse på at det skal gå bra.

    2. Tror mobberen må ha det veldig vondt med seg selv, og tar det ut på deg. Hun behøver sikker en lang og god klem, og om ikke det hjelper; en enda lengre og varmere klem. Dette er jo bare trist

    3. Dette må være skrevet av en person som lider av ett eller annet.🤨🤨 Det tror jeg alle forstår, som leser kommentarene. Syke mennesker finnes overalt i samfunnet..og noen er ikke medisinert..

    4. Dette er antakelig alvorlig psykisk sykdom. Blokker vedkommende fra å kommentere på bloggen din. Og gå videre.

    5. Ser ut som du har havnet i klørne på en Donald Trump. En med narsisistisk personaliti sykdom. Personen har ingen selv verdi eller selvtillit. Personens selv verdi kommer helt an på hvor mye ros som er gitt av andre.

    6. Utrolig trist lesing😢
      Jeg regner meg som fast kunde i din nettbutikk og er super fornøyd med dine produkter👍
      Har sterk familiær tilknytning til Alta og leser dine hverdagslige innlegg fra der du og din familie bor og et ydmyk i forhold til det du deler🙏

    7. Ikke i min villeste fantasi kunne jeg tenkt meg til å betale for vold. Ikke en gang som en spøk, for jeg vet så alt for godt at for mange er det ingen spøk i det hele tatt.

    8. Du vet når personer må tråkke på andre, er det fordi dem ikke har det bra med seg selv. Dette er som mobbing. Den som mobber har dårlig selvtillit og prøver å heve seg over andre mennesker , men er veldig usikker på seg selv.. Og sjalus, e menneskenes største fiende… Ingen kan sette seg inn i ditt liv.Dem må ha levd det først.❤️

    9. Jeg er helt klart i grenseland, men mener selv jeg ikke tråkket over. Hva folk “burde” vite er også en svært flytende grense som jeg mener jeg stort sett holder meg innenfor, men jeg respekterer ditt synspunkt.

      1. Her kunne du enkelt skrevet avsnittet på en så rund og “vag” måte at det ikke fremkom hvem og hva slags problemer det var snakk om.. -og likevel klart å skrive at det handler om nær familie og tunge personlige vanskeligheter.
        Nå er kanskje jeg litt ekstra varsom pga jeg har selv en sønn i store utfordringer på mange felt, men generelt er jeg veldig opptatt av å verne om familien og at den det gjelder SELV skal få komme med informasjon om seg selv til offentligheten – med mindre noe annet er avtalt.

        Ut over det syns jeg du skriver meget bra og har fulgt deg på Facebook siden før bloggen. Du stikker nesen din frem, men fortjener selvsagt ikke hets og sjikane av smålige, misunnelige mennesker som elsker å spy ut dritt og usannheter for å sverte andre.

        1. Veldig mange vet og ingenting blir bedre hvis man skal skjemmes over sin egen familie. Jeg gjør det i alle fall ikke, men det er VÅR historie å fortelle, ikke tilfeldige nettroll

          1. Sant nok!! Skjemmes ikke jeg heller, men er vel mer beskyttelsestrangen ovenfor en som ikke alltid vet sitt eget beste. Uansett. Lykke til, gode tanker sendes.

          2. Selvsagt skal man ikke skamme seg over sine barn. Men kanskje ikke nødvendig å utbrodere sitt eget barns psykiske problemer heller….spesielt når du nevner at du ikke har skrevet om ham på bloggen. Nå går du jo “Anonym” sitt ærend, og sprer informasjon om ham.
            Bare min mening da. At du kanskje burde droppet akkurat den biten av innlegget.

            1. Unnskyld altså, men jeg har IKKE “utbrodert mitt eget barns psykiske helse”!. Skjønner at dere ikke vil forstå, respekterer det og trekker meg tilbake fra diskusjonen.

          3. Så bra skrevet Kokkejævel. Dette er sannheten, og den må man forholde seg til. Men elsker sine barn uansett.

    10. Huff dette var trist lesing noen må bare trykke ned noen.. Denne personen trenger hvirkelig sko med borrelås for dette e barslig fakter av en som skal være voksen og skal vel være eit forbilde for sine egne barn også men er en som virkelig bør få beskjed høyt.. Og hva gjør personen her.. Bare for og spy ut galle og eder

    11. Huff. Dette mennesket må ha store psykiske problemer av noen sort.
      Ikke skriv noe om din familie. Hverken fra tidligere eller no.
      Koble inn politiet og helsevesen.

    12. Her er noen psykologiske teorier fra en kvasilærd, første som kommer i tankene etter å ha lest dette blogginnlegget.

      Tvangslidelse er en psykisk lidelse som kjennetegnes ved stadige tvangstanker (en som er sykelig opptatt av han Asbjørn) og/eller tvangshandlinger (som manifesterer seg på kommentarfeltet.)
      Verdt å tenke på👍 Kanskje vedkommende ikke er “strafferettslig tilregnelig”, det kan ligge så mye ballast hos en slik person, til tross for at vedkommende er i en respektabel jobb.

      Så har vi også en naturlig følelse som heter SJALUSI. Egentlig er det normal følelse, her er en interessant artikkel som belyser temaet:

      https://forskning.no/psykologi/sjalusi-er-ikke-bare-negativt-ifolge-ny-studie/1729725

      Egenvurdering hvor en person føler seg mindreverdt, føler ofte for å rakke ned på andre, for selv å føle seg ovenpå. Det er elementær psykologi og bondevett, alle forstår jo det.

      Den som trakasserer trenger anerkjennelse og oppmerksomhet, ikke for negative kommentarer, men for positive kommentarer og positive karaktertrekk.

      “Flott” at vedkommende er så fokusert på noe, han/hun har helt sikkert talent å fokusere og bruke tid på andre temaer?

      Kanskje jeg er naiv, men jeg hadde valgt å besvare det onde med det gode💐

      Asbjørn, gi for all del ikke oppmerksomhet til noens negative atferd, da forsterker du “sulten” til en som ønsker å herske over deg med trakasserende ord.

      Istedet for å kjefte, så kan vi veilede den som går over streken.

      “Veiled“ gjerne med dette:

      Av straffeloven § 390a fremgår det at den “som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.”

      Saklig og konsekvent.

      Lykke til videre!

        1. Det nytter ikke og snakke med sånne mennesker. De lever i sin egen boble og har sin egen virkelighetsoppfatning. Har hatt et par av dem i mitt liv og har endt opp som ufør pga det. De har gitt meg plager som jeg kommer til og slite med resten av livet. Jeg var dumsnill og ga de sjanse på sjanse. Det gikk bare utover meg selv dessverre. De gangene jeg satt hardt mot hardt, fant de andre de kunne plage og jeg fikk fred en stund. Til jeg valgte og gi en ny sjans…
          De fikk etterhvert diagnoser av leger/ psykiatere og jeg prøvde og forstå at det var sykdommen som gjorde dem sånn. Ga igjen nye sjanser, men måtte til slutt bare si STOPP. Det gikk for mye utover min egen helse og jeg måtte kutte alt av kontakt.
          Den ene personen (veldig nær familie) døde nylig. Og det er trist, men den personen holdt på som denne som skriver til deg med alle h*n kjente. INGEN vil nå stå ansvarlig for begravelsen så den blir kommunal. Presten har ringt rundt og spurt om noen kan hjelpe han med noe han kan si som minneord om denne personen i bisettelsen, men ingen klarer og grave fram gode minner eller finne noe positivt å si om denne personen og ingen har noe ønske om å være med på seremonien. Det har denne personen lagt opp til selv. Konsekvensen ble at h*n ble helt alene helt til siste slutt…

          Denne personen anmeldte jeg en gang fordi mine barn ble dratt inn i trakasseringen. Det endte faktisk med besøksforbud som gjaldt både meg og mine barn. H*n fikk også beskjed av politiet om at de kunne ta fra personen mulighet til og ha telefon og datatilgang. DET HJALP,
          Så min anbefaling til deg er å anmelde det.
          Ikke svar på noe som helst som kommer fra denne personen. Men overrekk alt materiale til politiet. Da har du ditt på det rene og kan slappe av mens politiet tar seg av resten. Virker politiet som de ikke kan gjøre noe, så la en advokat ta seg av den biten.
          Det er straffbart å holde på sånn som denne personen gjør med deg. Schizofreni/ psykopati/ narsissisme er ingen unnskyldning.

          Lykke til!😊

    13. Dette er rett og slett grov trakkasering. Anmeld dette til politiet. For en datakyndig er det lett å finne ut hvem og hvorfra meldingene kommer fra. Min venninne ble trakkasert på hennes hjemmeside av ei anonym, men man fant fort ut hvem det var og da var det brått slutt med oppgulpet. Det spiller ingen rolle om meldinger er sendt fra pc,nettbrett eller mobil. Alle etterlater seg spor uansett. Håper du får fred snart. Virker som dette er en person med karakter avvik. Ønsker deg det beste

    14. Setter ikke akkurat pris på å få navnet mitt i dine screenshots – så for andre som kanskje lurer (var jo en som lurte på om alle disse nickene var den anonyme mobberen) – jeg er ikke mobberen.
      Jeg kan ha vært enig i (og gitt uttrykk for det, saklig såvidt jeg husker) noen få kritiske innlegg. F eks om det med de tidligere ansatte som stjal osv – og det ikke var så hyggelig å kringkaste for alle tidligere ansatte, at de ville føle seg mistenkeliggjort.
      Ellers har jeg ikke kommentert mye, noen ganger nøytralt og noen ganger positivt.
      Det er forsåvidt også flere Unni’er her.

        1. Det er det nok. Men man har jo ikke nødvendigvis samme ip-adresse overalt man skriver fra. Og tipper en del av følgerne her heller ikke vet så mye om ip-adresser. 😉

      1. Det er 9351 som heter “Unni” i Norge, så tror ikke du skal føle deg så voldsomt truffet 😉
        Personen som jeg snakker om her har aldri jobbet for meg og jeg kjenner heller ingen, så vidt jeg vet, i vedkommendes familie.

        1. Det er vel veldig få som signerer med Unni her på bloggen din, da.
          Faktisk ble du selv forvirret en gang her og spurte om jeg var den «samme Unni» som hadde skrevet noe annet (hvilket jeg ikke var 😉)
          Derfor syntes jeg det var greit å presisere siden du hadde tatt screenshot av «mitt» nick.

    15. At noen kan synke så lavt😢 Stakkars menneske🤷🏻‍♀️ For hennes egen del blir nok hennes liv bedre av å la være å lese bloggen din🤪 Så kan vi andre kose oss med å få ta del i livet deres👌🏻 Ha en fin dag begge to både du og det stakkars mennesket som har lite å finne på😜

    16. Syns synd i familien til denne bitre og meget lite sympatiske personen. Er selv fra Alta og personlig har jeg aldri hørt dritt om deg, bare så det er sagt 😊

    17. Er det den samme personen som gjemmer seg under alle disse nickene? Det er jo helt sykt! Fint at vedkommende blir gjort oppmerksom på at du vet hvem h*n er. Kanskje det kan være lærdom for de som tror de er anonyme i kommentarfelt også?

        1. Et utrivelig menneske ihvertfall. Det er slikt en skulle ha brukt som konkrete eksempler når en skal lære den oppvoksende slekt om nettvett og netthets. Ungdommen får skylda for mye, men i mange tilfeller overgår godt voksne dem i høy grad, og det er ikke BARE positivt. Hvis dette er et menneske som jobber med mennesker håper jeg du vil si fra til arbeidsgiver.
          Lykke til! Heier på deg 😊

    18. Synes denne personen som ikke unner deg noe godt, ikke bare er nedlatende mot deg, men også din familie, din eks og alle i Alta, da personen påstår og snakker for alle her oppe. Ikke la dette bli en sannhet, ikke for deg, og ikke for din farsrolle. Æ bor i Alta, og æ stille meg værtfall ikke bak påstandene om det som skrives. Og ka fanken vet denne personen om kæm av kommentarene som e “fra Alta” !UFF det e mange gærne folk bak tastaturet.

    19. Dette er bare trist å lese, og veldig viktig at det blir satt fokus på. Det er ikke greit at personer vier livet sitt til, anonymt å kritisere på denne måten. Denne personen trenger åpenbart hjelp. Hjelp til å finne andre interessert, til å se lysere på ting. Det veldige engasjementet på din blogg, må jo kunne brukes til noe positivt et helt annet sted….For personen er jo dedikert i negativitetens navn. Jeg håper at dette tar slutt nå. Ønsker deg en god dag😊

    20. Det går jo kanskje an å ta en samtale ansikt til ansikt da og få ryddet litt opp . Kan godt skjønne visst du ikke orker men det kan løse problematikken .

      1. Skulle tro det var et kvinnfolk du har dumpa ut fra det vedkommende spyr ut av seg. Forsmådde kvinner skal man ikke kimse av, de spyr og spyr og spyr dritt

    21. DETTE ER IKKE GREIT!!!! Har du prøvd å blokkere vedkommende? Er på grensen til ulovlig. På fb hadde han/hun blitt kastet ut. Stå på 👍du har mange med deg 🌹hils Kjærest

    22. Hei.
      Helt forferdelig at folk kan være så vond.
      Kanskje Sjalusi eller en psykisk sykdom?
      Dette er en politi sak.

      Ha en fin dag

    23. No vart æ målløs og nesten på gråten. Og sånn har vedkommende holdt på i et og et halvt år???
      Du bør gå til sjefen til vedkommende, rimelig kjapt synest æ.

    24. Dette er grovt! Og langt over den usynlige streken!
      Håper virkelig at du tar dette videre til vedkommendes arbeidsgiver. I alle fall om vedkommende har en, for mange, viktig jobb!

      Holdninger som denne anonyme personen fremviser, harmonerer dårlig med en “viktig” jobb! Folk har fått sparken for mindre enn dette!

      Vær tøff nå og gå til il vedkommendes arbeidsgiver! Dette må ta slutt!

      Vedkommende går absolutt ikke foran med et godt eksempel for det flotte Alta!

      Stå på! Lykke til!
      Bare en måte å prøve og stoppe vedkommende på i første runde!

    25. Helt enig med deg, dette er uakseptabelt og jeg støtter deg i å kontakte arbeidsgiver.
      Men her syns jeg du, (om det ikke er avtalt med sønn), at du skriver for mye om hans situasjon.Ikke la deg provosere til å legge ut mer enn det som er greit!!!
      Hilsen en mor med samme type bekymringer.

    26. Det sier egentlig mest om denne “anonym”, lite empatisk person, bitter person, person som må være negativ for å føle seg selv bra.
      Denne anonyme trenger hjelp til selvhjelp.

      Lett å si at du ikke skal bry deg om, men i det lange løp bryr man seg jo.
      Konfronter personen, snakk med arbeidsgiver osv
      Lykke til

    27. Fint du deler og belyser dritten.
      Men jeg skal anbefale egne barn å holde seg unna synlige roller i samfunnet, dette hatet er ingen forunt. Ære være den som orker å stå i dette i lang tid. Heia kokken i nord

    28. Denne personen lider nok av ett eller annet. Det er jo direkte trakkasering, og det er vel straffbart. 😞

      1. Ja det er straffbart. I straffeloven § 390 a står det. “Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.” Denne personen som er så iherdig med å forfølge bloggen er sannsynligvis syk. Men jeg har full forståelse for at det blir plagsomt i det lange løp.

    29. Dette er IKKE greit! Om du er helt sikker på hvem dette er, ville jeg tatt en prat med personalansvarlig på vedkommendes arbeidsplass!

      1. Arbeidsgiver har vel strengt tatt ikke noe med hva vedkommende gjør på fritiden, men blir dette gjort i arbeidstiden, er det selvfølgelig en annen sak.
        Det mest riktige ville vel vært å konfrontert vedkommende face to face, men det vil sikkert ikke nytte.
        Hva med konfliktrådet, kan det være en løsning å prøve?

    30. Hadde han vært noe til mann så kunne han sagt alt dette face to face. Er vel for feig til det, mye lettere å lire av seg dritt foran en skjerm.
      Du må bare prøve å heve deg over dette men skjønner at det ikke er lett når hetsen er så massiv:-(

    31. Ho ønske at du skal føle dæ dårlig slik at ho kan føle sæ bedre.
      Men stå på, synes det du fortelle alle oss som følger deg e bra. Om livet sine lyse sider og de dårlige.
      E ikke mange som tør være like åpen som dæ.
      Spørs om ho som skriver slik til dæ e like åpen privat som ho e anonym.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg