Hva feiler det oss, egentlig?

Finnes det egentlig noen bedre måte å avslutte søndagskvelden på enn med fenalår? Svaret er ja, men akkurat nå må vi vente noen uker med slik gymnastikk. Dessuten er Datter her, så greit å fokusere på maten.

 

I går kveld varmet vi opp restene etter det ovnsbakte fenalåret vi serverte de tiltenkte fadderne for fjorten dager siden. Var om mulig blitt enda bedre faktisk. Datter hadde mest lyst på “vanlig” fenalår, og det har jeg vanligvis ikke hengende og slenge til en hver tid. Kom imidlertid på at jeg hadde et fenalår fra jula i fjor liggende nederst i bodkjøleskapet i en fenalårpose. Jeg er ikke fenafan og har egentlig ikke tenkt på det siden jeg pakket det vekk. Har jo selvfølgelig visst at det var der, men aldri tatt det opp for gnaging.

 

Datter har oversikt over hva vi har og spurte umiddelbart hvor “gammelt” det var. Jeg lyver aldri og fortalte sannheten. Jeg fikk beskjed om at hvis hun skulle spise det måtte jeg smake på det først. Kan jeg vel, jeg som elsker gammel sau!

 

Låret var helt fint det. Fettet var gulnet litt, men ikke harskt ennå, bare modent. Hadde tørket litt og derfor blitt saltere, men ingen saltutslag og ingen knasende hvite proteiner. Var godt rett og slett. Klart det hadde vært bedre bevart hvis jeg hadde frosset det i fjor, men hadde jo i utgangspunktet ikke tenkt å la det ligge så lenge.

 

Poenget mitt er naturligvis ikke at vi spiste et fenalår fra i fjor. Poenget er at vi så alt for sjeldent gjør det. Det blir ramaskrik i media hver eneste gang  det kommer fram at det er solgt “fjorårets lam”, eller enda verre, skrekk og gru, sau, i butikkene. Kjøtt som har vært lagret under perfekte fryseforhold og vi går i fistel. “Slik kan vi ikke ha det, i verdens rikeste land!”

 

Hva skal vi gjøre med all maten da,  bare kaste den? Male den opp til hundefor? Helt fullstendig brukbar mat som ingen kan smake forskjell på, for det kan du ikke.

 

Så står du der da, i butikken, nekter å kjøpe “gammel” mat og tar med deg en pakke kjøttdeig i stedet. Fjorårets lam, nei takk! Betaler i kassa og takker nei til pose, du har med selv, for du tenker på miljøet nemlig

 

Vi må ta oss sammen snart!

27 kommentarer
    1. Helt enig! Får vondt av all mat som kastes 😔 Det beste jeg får servert når jeg kommer hjem til mor og far er noe jeg ofte fikk servert i oppveksten, det mine foreldre kaller for “gammeldags kjøttsuppe”. Kun kjøtt/fenalår, potet og havregryn. Kokes til havregryna er oppløst. Jeg er godt voksen så suppa er gammel den😊 Lager den selv på rester av fenalår som vannes ut før suppa lages. Gode minner fra barndommen❤

    2. Halleluja ! Ja vi må ta oss sammen ! Det e en hån mot matprodusentan at kjøtt( av sau) males tel dyrefôr!

      Flott at du tar opp det her tema også!

    3. Spot on!
      Hilsen økologisk sauebonde 🐏😊
      – og mamma til 4, ei gutt og jente og to jenter i himmelen.
      Tenker på dere ❤️❤️❤️

    4. Amen! 👍👏 Se, lukt, smak – og forøvrig drit i dato. Så apellen må være å få kjøttet ut på markedet, og da mener jeg ikke kryddermarkedet!

    5. Amen! 👍👏 Se, lukt, smak – og forøvrig drit i dato. Så apellen må være å få kjøttet ut på markedet, og da mener jeg ikke kryddermarkedet!

    6. Rester av fenalår er perfekt som smakstilsetning i lapskaus. Ikke bruk for mye, det kan lett dominere.

    7. Så enig👍🏻. Vi er født med lukt og smakssans. Jeg elsker å se i 50% avdelingen på butikken med datovarer . Aldri vært redd for mat på utdato. Har noen ganger funnet over utdato på butikkene og spurt om jeg kan få det på eget ansvar, men nei de har ikke lov å gi det ut! Det skal kastes. Dette opprører meg stort😫. Flott mat rett i søpla. Det er jo ikke best før og giftig etter! Nei dette må vi få endret på. Jeg er frisk og har aldri blitt syk av mat.

    8. Hei.
      Fenalår er godt.Fikk lyst på det nå.
      Bruker rester i lapskaus eller kjøttsuppe.
      Ha en fin ettermiddag.
      Har forresten fått flere venner som er med på siden din og blogg.

    9. Best før, men ikke dødelig etter 🙂
      Tenk at i “gamle” dager var ikke varene datostemplet, og ingen tok skade av å spise maten.
      I min nærbutikk har de en egen disk på billigvarer. Ting som holder på å gå ut på dato. Handler stadig noe der, som puttes i fryseren til senere bruk. Spesielt salmalaks er populært, da det stekes med brunsukker i ovn, spises med sæterrømme, kokte poteter og agurksalat, nam

    10. har ofte fenalår i fryseren etter et år,da deler jeg det i biter og koker til potetball eller brennsnuten :=) og hver gang jeg er i butikken ser jeg først i hylla med nedsatt mat pga holdbarheten,ingen har blitt syk i vår famile av den grunn.Sau er jeg oppvokset med,kjøper det gjerne eg om det hadde vært i butikken da,kan jo ikke kjøpe noe jeg ikke finner og det er jo litt trist

    11. Stili når en kokk kommer å sier at vi kan spise gammel mat. Men vi et nu gammelsteik, boknafesk og andre ting som skal hænge litt å mørna eller surna før vi et det.

      Vi e nu nån snålinga som kjøpe gammel mat. Kjøpe helst biff når den e gått ut på dato. Elles så bor æ i sør og vi har en butikk som hete Holdbart. Dæm sæll mat som går ut på dato snart. Dær handle æ 30 – 90% rabatt. Æ like rabatt og helst gratis. Tråle nærbutikkan sine billidiska når æ e ute å handle. Fant Gilde pølse uten skinn til 14,50, Kjøttdeig til kr 15 pr pakke. Bare å bunktre og putte i frysen. Tine rett før bruk. Jippi.

    12. Enig i det – man skal ikke være så nøye med den datoen. Her i nærheten har vi en holdbart-butikk, som selger rimeligere mat som har gått ut på dato, eller som snart går ut. Perfekt 🙂
      Synes jo det frosne lammet fra i fjor kan være litt nedsatt pris på, da – men for all del, selg det. Og gjerne sau, ikke bare lam.
      Fant en pose pinnekjøtt i fryseren vi ikke fikk laget i fjor – så kjøpte jeg litt mer fårikålkjøtt og blandet inn pinnekjøttet sammen med masse kål… det ble godt!

    13. Er så enig i at man skal ikke kaste mat som er spisende tross det har gått ut på dato. Det må være smak og lukt som er avgjørende
      Ha en fantastisk dag og uke.
      Liker dine fortellinger og matoppskrifter kjempegodt.
      👍😋

    14. Eg tar å deler opp kjøttet i terninger, å lager nyyyydlig kjøttsuppe av evt rester av fenalår fra jula💁🏻‍♀️ Hvorfor kaste når det e masse smak og godsaker igjen!

    15. I går spiste vi siste pinnekjøttet fra i fjor. Smakte det samme. Vokste opp med at mat skal man ikke kaste. Så lenge det er etende.

    16. Du har helt rett. Eg jobber med “ferskvarer” som kjøleansvarlig i butikk og opplever dette hver dag. Det er vondt å måtte kaste mye god mat. Håper flere snart ser galskapen i det vi holder på med. Min familie er vokset opp på halvpris/gammel mat. Vi er i god behold alle man. Ha en fortryllende start på uka.

    17. Du har så rett!! I går stekte jeg ribbe som var kjøpt til jul i fjor og hadde ligget i fryseren. Ribba var kjempegod, den👍Steker forresten alltid ribba på rist over en panne med vann og den blir alltid saftig og god😉 Kjøper masse mat som er nedsatt pga dato og aldri opplevd at den var dårlig. Ha en flott dag👍😊

    18. Er så enig.
      Det er alt for mange som kaster deilig god mat.
      Og hver gang jeg er på butikken, så sjekker jeg plassen der de legger mat til halv pris pga dato. Har kjøpt veldig mye god fisk, rødt kjøtt og ikke minst egg der.
      Vi må slutte å kaste så mye god mat!!!

    19. Go mårn.
      Å deinn dær kjøttdeigen, kor ferskt/gammelt kjøtt e d laga av?
      Vi e håplaust naiv, når d kommer t mat.

      Ha en fortryllende dag.

    20. Så sant så sant, e vel sånn med all mat,med lukt og smak, da kommer man langt😋. Fin mandag te dæ å dine😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg