Hva gjør egentlig (normale) folk i helgene?

Så sitter jeg her da, 43 og et halvt år, og har stilt meg i en situasjon, (off topic, men kan man egentlig SITTE mens man har STILT seg i en situasjon?), der jeg  i årene framover i all hovedsak vil få mulighet til å ta fri i helgene. Til alt overmål snakker vi også om LANGhelger fra tid til annen, der ikke mindre enn TRE dager til ende, og nettene med, kan benyttes til absolutt alt annet enn levebrød.

 

Lykkes jeg med nettbutikken, (og alt det andre), så vil jeg til og med kunne klinke ut det som på fint kalles FERIEUKER, altså at jeg kan ha FRI fra jobb når Lillebror tar påskeferie fra barnehagen. (Off topic igjen, men tenk at Lillebror begynner i BARNEHAGEN om ikke lenge! Han som var så liten har nå blitt så stor at han snart kan vandre rundt i barnehagen som stolt bloggunge.)

 

Det er vel kanskje det jeg håper mest jeg får til, det å kunne ta seg en hel ferieuke med uten at man har dårlig samvittighet for at den og den ansatte ikke får ferieuken sin akkurat når de hadde ønsket den. På Alfa Omega fikk jeg det til, men der hadde jeg “bare” et kjøkken å styre, og et veldrevet kjøkken klarer seg aldeles utmerket en uke eller to, til og med tre, uten sin “uerstattelige” kjøkkensjef.

 

På Hoftepluss og FyFader har det, av ulike årsaker, vært litt annerledes, men nå er det HOSTORIE, nå blir det andre BOLLER. Hæ, bolle i ovnen? Nå hører du det du vil høre. Dessuten VOLDSOMT så nysgjerrig du var tidlig en nydelig søndags morgen? Sannheten er at jeg rives mellom redselen for at det aller verste skal skje igjen (alle “gode” ting er tre…) og ønsket om at Lillebror skal vokse opp med søsken (på sin egen alder) rundt seg. Konemor ønsker seg to. Det har hun per definisjon fått, men det blir ikke helt det samme. Vi får se!

 

En ting er å ha MULIGHETEN til å ta seg fri, en annen sak er å faktisk KLARE det. Det er jo nok å gjøre i nettbutikken også, for jobben der handler jo bare om å pakke og sende pakker. Det er faktisk den miste delen av jobben. Likevel tenker jeg mye handler om innstilling. Jeg må BESTEMME meg for at jeg denne gangen skal legge opp til helgefri i størst mulig grad.

 

Vi får se. Det er veldig mye tid som skal fylles. Hele min identitet de siste 20 åra har jo vært bygget opp mot jobben min. Kjøkkensjefen på Alfa Omega. Ferskvaresjefen på Mega Elvebakken. Kokkejævel på Hoftepluss. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg er uten disse stillingene.

 

Etter at jeg var “Ingen” i barndommen, så har det betydd mye for meg å bli “Noen” nå som jeg har blitt voksen. Trenger ikke studere psykologi for å forstå det. Når jeg nå har solgt resultatet av åtte år med blod, svette, angst, salighet, latter og tårer, så vet jeg faktisk ikke hvem jeg er lenger.

 

Jeg trengte en pause nå. Tenk at jeg midt i livet fikk en mulighet til å redefinere meg selv. Økonomisk trygghet i et par år til å virkelig finne ut hva jeg skal bruke den siste delen av arbeidslivet mitt på. Det er slett ikke alle forunt. Er jeg riktig heldig, så blir jeg også FRISK etter operasjonen i uke 35, og det er kanskje det jeg håper ALLER mest på. Jeg har hatt intense smerter daglig så lenge nå, at smertene, og det  kroniske smerter kan gjøre med psyken og personligheten til en mann, at også de har fått innflytelse nok til å forme meg som menneske. De har IKKE gjort en bra jobb!

 

Nå hører jeg de begynner å rører på seg der nede på soverommet. Da skal ikke jeg sitte her og klimpre. Morgenstundene i senga som småbarnsforeldre er helt fantastiske, og siden jeg har begynt på jobb  så tidlig, så har de også vært utrolig skjelne og forbeholdt søndagene. Jeg løper ned!

 

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

Søkende

 

(Veldig of topic, men for de bloggerne som lurte på lesertall (siden topplista ikke har væt oppdatert på snart en uke), så var mine 24 557 i går. Langt fra rekord, men absolutt anstendig.)

 

13 kommentarer
    1. Her blir det mye tur i skog og mark, samt en og annen fjelltur. Elsker å være ute, kose meg med bål, selvfølgelig på en trygg plass. Finnes ikke noe bedre enn fiskestang, telt og sovepose. Ligger nært et vann, fisker og griller fisk. Rein nytelse for meg 😊 Har bestandig med meg baconost og skinkeost på tube, smaker fantastisk godt grillet mellom skivene. Lykke til med fri. Kos deg og nyt dagene.

    2. Det naturlige nu må jo være å være sammen med familien i helgene. Det har du nok savnet tenker æ. Gå trilleturer med Lillebror, spise god mat og leke. Sånn bruker vi hær i huset helgene 🙂 Blir så lite tid til sånt ellers.

    3. Ta den tiden du trenger til å definere deg selv på nytt, og gjør det i samarbeid med konemor, så blir resultatet godt for dere🤗. God søndag til deg og dine fine🥰

    4. Tenk når du er bra i ryggen kan du ta med Lillegutt i bæremeis når du skal på topptur. 😊 La han utforske naturen både når han går sjøl og når han sitter på ryggen. Det var ei fin tid, men nå har jeg lært at hver alder har sin sjarm. ❤️ Lykke til på veien videre. 😊

    5. Du har jo masse å bruke tiden på.. Du har jo en liten sønn. Bruk all den tid du har med han og kos deg med kone og resten av familie når han har lagt seg. Ta så mye pappaperm som du bare kan og sov hver sin morgen i helgene, du og konemor🙂 Tiden med småbarn går så alt for fort og det er viktig å bygge skikkelig bånd med gutten, noe du ikke gjør med å være tilstede noen timer pr. dag. Min mann og mange jeg kjenner mener båndet di fikk til barnet når di vær alene med dem ikke kan bygges bare med å være tilstede .. Man må ta hele ansvaret alene… Men det er vel en av grunnene til at du legger om livet ditt.. for å bli kjent med barnet ditt på en helt annen måte, og konemor kan få litt fri og gjøre ting alene med venner f.eks…
      God sommet🙂

    6. Kaffe i mårrasola, plenklipp når duggen i gresset har tørket. Egenpleie, strikking og mere kaffe etterpå. Det er min fridag denne uka.

    7. Det kommer vel helt av på hva du definerer som normalt. Mitt tips til den nye friheten er å fylle den med familien din, så kommer Netflix fjellturer og alt annet det det passer.
      Kos deg 💕

    8. Tror nok du må øve litt på å ha fri etter så mange år.med hardkjør og liyr fri men jeg er sikker på du finner en god løsning på all fritid du plutselig får👍😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg