Hva skal barnet hete?

Pavel Johannes Paul. Da min første sønn ble født i 1997 ville jeg gi ham dette navnet. Litt pga familienavn, Pavel/Paul er viktige i min familie, min oldefar het Pavel og min morfar Paul/Pål, samt at hans sønn igjen het Paul, og litt fordi jeg er, var i alle fall, en liten skøyer. Sett i ettertid tror jeg at jeg hadde fått gjennomslag hvis jeg hadde droppet den siste paulen, med tanke på hva paven het på den tiden, men gjort er gjort. Det ble Daniel. Et nydelig navn. Elsker både han og navnet over alt på jord.

 

Da jeg fikk sjansen igjen i sommer prøvde jeg på nytt. Ingenting hadde jeg lært. Pavel Johannes Paul skulle det bli, men ble selvfølgelig nedstemt. Til syvende og sist er det alltid kvinnen som bestemmer. Jeg har ingen problemer med det. Kvinner vet som regel best. I alle fall så lenge man er venner. Kjærest og jeg er venner. Og vel så det.

 

Jeg har imidlertid ikke gitt meg. Jeg håper at jeg igjen en gang kan bære et nyfødt barn til dåpen. Førstevalget mitt er, som alltid, Pavel Johannes Paul. Navnet betyr utrolig mye for meg. På ordentlig. Jeg er rotløs og har vært det hele mitt liv, men akkurat dette navnet er et av mine få holdepunkter til fortiden.

 

Jeg vet at Kjærest kommer til å lese dette, elsker deg over alt på jord, så ikke vær ufin, verken mot henne eller meg, men vær ærlig. Hva hadde du gjort?

 

Nei, jeg sier ikke at hun er gravid, men alle som leser meg vet at hun kommer til å bli det på et eller annet tidspunkt de neste fem årene. Vi har feilet før, flere ganger, men vi gir oss ikke. Navn er viktig. Navn betyr noe. For begge.

 

Vi ble enige om Vebjørn sist. Fred lyses over hans minne. Oppkalt etter pappaen sin. Det kommer jeg aldri noensinne til å gjøre igjen. Irrasjonelt, men jeg er et menneske. Mennesker er irrasjonelle. Dumme til og med. Hele livet.

 

Jeg får ikke fred før jeg blir pappa igjen. Så enkelt og så vanskelig er det. Hvis det skulle skje kommer jeg til å vie resten av mitt liv til å bli en pappa med stor P. Har alltid prøvd, men følt at jeg ikke har fått det riktig til. Denne gangen skal jeg lykkes. Det må bare skje først. Uten sorg.

 

Klarer ikke mer sorg. Er livredd for hva som kan skje. Hele tiden. Datter be jo unnfanget i sorg og fortvilelse for 12 år siden. Det første året etter at hun kom ut var et helvete for å si det forsiktig. Hver eneste gang hun sovnet, jeg sovnet. Livredd da man våknet og sjekket om hun pustet. Vekte henne. Igjen og igjen og igjen. Jeg er så takknemlig. Jeg elsker henne. Fordi hun fortsatt finnes.

 

Ennå har vi ingen vi kan diskutere navnet til, men det kommer. Det kommer en dag. Garantert!

 

 

27 kommentarer
    1. Paul og Pavel kommer begge fra Paulus. Mao er det snakk om samme navn, bare at Pavel er den russiske og Paul den engelske varianten. Jeg syns derfor at du bør bestemme deg for ett av dem 😉 Går ut i fra at Johannes er valgt fordi du liker det, og ikke fordi det er slektsnavn? Om Kjærest liker Johannes like godt som deg, er jeg enig med Anonym ovenfor her i at enten Pavel Johannes eller Paul Johannes er en god løsning. Om hun derimot har et annet yndlingsnavn, kan dere kompromisse og kombinere favorittnavnet hennes med enten Pavel eller Paul (eller Johannes for den saks skyld – da må du i så fall velge om slektsnavn eller et navn du liker er viktigst for deg.)

      Jeg vet ellers alt om at det eneste som kan komme i nærheten av å fylle tomrommet etter et dødt barn, er et nytt og levende barn <3

    2. Jeg ønsker dere godt og håper dere får et barn til😊
      Dere to er to fine personer og kommer til å bli gode foreldre
      Navnet kommer bare vent å se
      Lykke til
      klemz Solklem

    3. Oppkalling er viktig, synes jeg. Det gir en følelse av tilhørighet. Min mor holdt på med slektsgransking, og det er fascinerende å se navn som går igjen i slektsleddene. Hun fortalte for eksempel at et spesielt jentenavn i en bestemt bygd stammet fra en dansk kvinne som kom flyttende på 1500-tallet. Hun fortalte også at hun hadde hatt en prat med sin nevø om navn og oppkalling. Han har nemlig et motenavn og var lei seg for ikke å ha fått et navn med bakgrunn fra slekta.
      Alle mine fire døtre er oppkalt, og jeg håper de vil gjøre det samme hvis de en gang får barn. Så stå på for Pavel Johannes Paul, du! Det er originalt, men du har jo en sterk begrunnelse for å bruke det.

    4. Alle navn har sin sjarm sies d,så d e d kun dokker som bestemme..men,plese for all del ikke ta Arne Belinda eller Bob kåre😂

    5. Pavel Johannes Paul var flott.
      Min gutt heter Kyrre.❤️ Uttalte det ikke kjyrre. Det fikk jeg jommen kjeft for.. Folk er pussige🤐
      Jeg håper og tror på ansvarlige kunder, slik at du kan få åpnet igjen. Ditt og dine ansattes ansvar vet jeg du har full kontroll på!
      Og ønsker et vårunder for deg og kvinnen i ditt liv😘
      NB.. Fikk også opp buttplugreklame, enda det var noe annet jeg så på på den sida.. (ikke si det bort😱)

    6. Forslag til overskrift i morgen. “I dag er det endelig Mandag og hverdag” Etter x antall rettelser fra kommentarfeltet kan du ha en ny litt ut på dagen “Unnskyld- jeg tok feil” 😉

    7. Stå på for PJP, du kan jo legge til III for tredje forsøk – Pavel Johannes Paul III.

      Bare ikke gå for Hans Hugo, det klinger litt dårlig 😉

    8. Syns igruinn Pavel va ett funt spesielt navn..men d dærran paul tel mellomnavn..skeptisk.
      Da æ å gubben venta tvillinga kom han en dag heim fra jobb. Over the top gira….nu hadde han fuinne navn tel jenta vi venta. Æ satt i spenning tel han sa han hadde fuinne det i en dødsannonse i lofotposten. Det va da ei dama på nån å nitti som hadde vandret..ho hadde sånn ca 12 onga og 42 barnebarn( me ei klypa salt). Navne va som følger Myrtle. Oki, eg jubla væl ikke spesielt høgt. Jenta vårres heite i dag Amalie 🤣
      Navne skjæmme ingen sies d, men de ska jo ha det nån år. 😊

    9. Ønsker dåkker lykke til,håper du får ditt største ønske oppfylt med å bli pappa igjen,og kjærest ikke minst å få bli mamma😍💕. Så blir dåkker vel enig om navn vil eg tru😉. Fortsatt god påske e jo 2 påskedag i mårra😊

    10. Johannes er fint, de andre to er jeg nok litt usikker på… sammensetningen er jeg veeeldig usikker på😳😆 gleder meg inderlig til den dagen kommer❤️

    11. Ikke gravid? Syns æ har fått med meg et par ganger at ho e så trøtt ….🤰 Og mørketida er over for lenge siden 🤔😉

    12. Man kan jo vente til man kjenne barnet, og se ka han/ho kan hete…! Finne et navn som passe personligheta.
      Vet flere som har vært bestæmt på navn, helt til dæm ble kjent med den lille, og måtte finna nåkka som passa bedre 🙂
      Dessverre fikk æ aldri anledninga til å oppleve det her for egne barn, men e heldig tante til 11!

    13. For et fantastisk navn! Det er både fint og artig! Jeg hadde gått med på det!
      Min sønn heter Ari Petrus, kan tru vi har fått høre litt av hvert….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg