Hvor kommer dette voldsomme sinnet fra?

Det slår liksom aldri feil. Hver gang det er valentines, halloween, babyshowers og jeg vet ikke hva, så er det noen, faktisk ganske mange, som skriker opp om dette “amerikanske tullet” som har infisert oss. Hva er det som irriterer så voldsomt?

 

Jeg klarer ikke for mitt bare liv å se for meg hva som er så grusomt med å kjøpe blomster, sjokolade eller et tørket reinhjerte til kjæresten sin, eller ta han eller henne med ut på middag, dele et par flasker vin og forhåpentligvis velte seg rundt i halmen etterpå. Er ikke det bare koselig da? Hvis man ikke liker blomster, eller hater at blomsterbutikkene selger blomster, kan man jo bare si til kjæresten sin at man overhodet ikke ønsker noen form for romantikk på denne aktuelle dagen og be dem, hvis de på død og liv kjøpe de teite blomstene om å gjøre det de 364 andre dagene i året, bare ikke akkurat i dag, for du orker det bare ikke. Du hater dagen så intenst at det syder i sideflesket.

 

Og halloween, hva er det å hate med den? Klart, hvis man virkelig hater glade og spente unger som vandrer gatelangs i timevis i stedet for å sitte inne med tv-spillene sine, så forstår jeg irritasjonen, men hvorfor? Ok, de ringer på døra en dag i året, ding dong, og du må reise rævva di opp av sofaen opp til flere ganger i løpet av en kveld og kanskje gi dem noe av din overflod, men er det egentlig så ille da, sånn på ordentlig? Har man dårlig råd og ikke har penger til et par poser med godter fra Nille, så respekterer ungene et nei. Selv om de sier “knask eller knep” så har du ikke noe å frykte hvis du ikke gir noe. De blir ikke rasende og knuser ytterdøra di. De går bare videre til neste hus. Det er ikke verre enn som så.

 

“Var mye bedre før i tiden. Da gikk vi julebukk og sang julesanger” Vel, konseptet var vel det samme egentlig. Dessuten var det ingen som sang julesanger, det er bare noe du har sett på amerikanske julefilmer. Hvis du ikke er 190 år da, men det er du ikke.

 

Hvorfor blir noen så fryktelig sinte? Jada, det er kjøpepress og alt det der, men hvis du ikke lar deg presse, hvorfor blir du da så sint hvis andre gjør det? Du blir jo ikke like sint fordi vi kjøper julegaver til jul eller påskeegg med masse godteri til påske. Hvis ikke påskesjokoladen eller julemarsipanen kommer i butikkene for tidlig. Da blir du rasende igjen. Hva er egentlig greia?

 

Håper jeg har noen sinte lesere som kan svare meg, for jeg har over år lurt veldig på dette.

 

PS! Jeg er verken sur eller irritert, jeg er bare voldsomt nysgjerrig 🙂

 

 

37 kommentarer
    1. Jag erkänner – Jag är en bitter jävel. På riktigt. Och inte för att jag är singel.
      Men för den jävla hysterien.. Det kliar i hela kroppen och jag önskar (lite lätt) att jag hade vapenlicens. Hehe.
      Nejdå, men skämt åsido… Skrev ett blogginlägg för något år sedan om just min syn på denna dagen.
      Läs om du känner för det!

      /BItterfittan

    2. Min valentin i år ble boblebadet heeelt alene🥰👌 1 flaske prosecco 🥂 masse tente lys.. Kidsa på hvert sitt rom med playstation… Nyyyyyt!! Ingen sjokolade eller blomster lå på trappa da jeg kom fra jobb heller. Helt avglemt jeg, bra jeg tenkte selv å dro innom polet 😁 ja til flere valentines dager🥰 halloween har jeg sluttet å irritere eg over😁 ungene har jo lørdagsgodt i flere uker. Sukker er dyrt😁 hilsen alenemor til 2 ungdommer😁

    3. Innvandrere fra alle land tar med seg sine religioner og tradisjoner. Og de har rettighet i ett fritt land til og følge dem. Og det er jo lærerikt for oss alle og se og oppleve andres istedenfor og kritisere og lukke oss inne med det som tilhører oss.Godheten med og lage ett godt måltid for og glede noen, gi blomster,sjokolade osv er jo også en måte å vise at vi bryr oss om noen.Jeg synes det er herlig å se dekorasjoner på hus og hager,på gatene og i forretningstrøk på de forskjellige helligdagene og koselig og pynte hjemme hos meg sjøl.

    4. Tradisjonene er jo heller ikke amerikanske opprinnelig, men medbragt til den nye verden fra Europa.

      Jeg var i Washington et år på Halloween og det var en stor opplevelse å gå rundt i gatene. Hus var pyntet med gresskarlykter, sopp, lys, spindelvev og alle mulige morsomme/skumle figurer. Familier var kledd ut i like kostymer eller i tema og ikke nødvendigvis skumle tema. Det var mere som karneval. Alle var glade og koste seg i lag.

      Den gamle tradisjonen med fastelavn som kunne vært like gøy, er det jo ingen voksne som bryr seg noe særlig om…..

      Hva hvis vi voksne ble med på moroa i stedet for å klage?

    5. Følte dypt og inderlig, i hvertfall littegrann, for å si noen ord om mitt syn på dette.. Egentlig mest mitt syn på de som klager over disse nye tradisjonene..

      Det klages over innføring av nye tradisjoner og alt det medfører, og jeg kan være enig i at å få huset eller eiendommen tilgriset sent i oktober er fryktelig irriterende, men! Vi har da faktisk ganske mye i Norge som har blitt innført og påtvunget opp gjennom tidene, jeg legger ved noen eksempler som ingen lenger klager over..

      Kristendommen: Innført/påtvunget
      Jul: Innført/påtvunget
      Julenissen: Innført/påtvunget
      Julebukk: Innført/påtvunget

      Kan vi egentlig klage over at det innføres noe nytt? Bare fordi dét er nytt og det gamle er tradisjon? Jeg syns ikke at å feire kjærligheten, eller å feire de døde – en feiring for de vi elsker som ikke lenger er blant oss, er så galt (her mener jeg naturligvis All Hallows Tide, der Halloween er starten, og ikke Dia de Muertos, som jo er den samme skikken fra en annen del av verden med en annen vri på tradisjonen, men som også er på vei opp og frem i verden)..med mindre vi raserer hus og hjem, eller går over stokk og stein for å handle.

      Kjøpepress er hva man gjør det til selv. En feiring, uansett hvilken, er hva man gjør det til selv. Ikke alle feirer jul, selv om de er kristne, og ikke alle feirer jul når de ikke er kristne heller. Men vi hører ikke dem klage så mye..? Jeg feirer jul selv om jeg ikke er kristen, mest fordi jeg elsker å gi gaver. Og heldigvis kan jeg – hver gang jeg blir konfrontert med at jeg ikke er kristen og dermed ikke burde feire jul, for det skjer – heldigvis kan jeg skylde på at vikingene også feiret jol!! 😁

      1. Ops – jul er verken innført eller påtvunget. Det er det kristmesse som er. Jula har vi hatt siden langt før vikingtida, deler av den har vi ennå: overdådige mengder av mat, øl, gaver (ja faktisk) og bading. Man skulle være ren når sola snudde. Om vi enn feiret jula i begynnelsen av januar, så var det jul. Kristmesse ble vi derimot påtvunget sammen med kristendommen.

    6. Ja til alt🌹❤️Det blir aldri for mye omsorg og kjærlighet😍og hvem kan motstå tindrende barneøyne inni skumle masker? Ikke jeg😍

    7. Kremt, jeg vil bare få lov å påpeke at den julen jeg feiret hos bestemor i 1977, gikk nabobarna julebukk og sang julesang da de ringte på hos oss. Om jeg husker riktig, sang de “På låven sitter nissen”. Vi måtte høre på hele sangen før det var tid for å legge noe i kurvene deres. Bestemor kom ut med noen prøvesmaker av det hun hadde liggende klar av godsaker til romjulsfeiringen, nærmere bestemt mandariner, nøtter og småkaker. Sjokolade, marsipan og godteri var en luksus vi ikke hadde til overs (den eneste marsipangrisen i huset hadde gått i premie til den heldige som fant mandelen i riskremen på julaften). Om julebukkene fikk det noe sted, sperret de faktisk øynene opp 😉 Det var riktignok i forrige århundre (til og med i forrige årtusen), men ikke for over 100 år siden.

    8. Jeg hadde blitt ufattelig glad hvis «en» hadde gitt meg en liten oppmerksomhet, f eks en liten sjokolade (Hobby) selv om ikke jeg er type romantisk. Er mer at jeg vil glede andre, med mat, el besøk el bare en skulder, men å innrømme dette ligger laaaaangt inni meg!

    9. Vi fikk en julebukk på døra denne jula, det var nabodamene på 50+ med hvert sitt shotte glass og veldig godt humør! (Og ikke fult så bra sangstemme) Kan vi begynne med det på halloween også? 😅🥂🍾

    10. Jeg har alltid klart å motstå kjøpepresset på sånne dager.
      Halloween feires ikke ennå. Men det er fordi ungene er såpass små og er tidlig i seng. Så utelyset blir slått av for at ingen skal komme på døra og vekke ungene.

      Min Valentin i år er meg selv.❤ Jeg har en barnefri helg. Og har akkurat laget og spist en god middag. Planen er å tenne litt lys, og sette meg ned med ett sårt trengt fotbad og en film i fred å ro. Uten forstyrrelser fra barn som trenger mammaen sin, så mor må sprette opp og søler vann overalt,som hun da sklir i og ligger langflat og kliss våt på gulvet. 😂

    11. Fekk roser, ferske reker og en hel dunke med vin, så gubben ligg på pluss! Men det aller beste er enda hvor fornøyd han er med seg sjøl, som ordna alle disse tingan! Å på riktig dag! Han er flenk, det skal han ha. 😏🍷❤🦐

    12. Vi glemmer vist at Valentins dagen ikke bare er for kjereste/ektefelle, den er for alle vi er glade i ,så man kan kjøpe e blomst eller oppmerksomhet til noen men er glad i, lettet for mange å gjøre det i dag en andre dager kansje, ikke farlig å fortelle noen at en er glad i noen, trenger ikke bety elskov ❤. La no barna ha halloween, kan jo ha venner hjemme,trenger ikke gå gatelangs, men det blir jo extra arbeid på foreldrene, det klarer vi vel. Vi kan ikke irritere oss over alt, da blir vi jo helt utslitt av å være irritert.
      Lag en fin dag for noen vi bryr oss om😍

    13. Heisann.
      Halloween feiringa begynte for fullt i mitt borettslag da mine barn var små.
      Jeg lagde og ordnet klart og alle fikk, likevel var det noen de to første årene som “måtte” ødelegge. Det tredje året måtte vi til legen med minste jenta og slokke lyset er uaktuellt når man er seinhøstes og det er glatt ute. Det var lapp på døra at vi dessverre ikke var hjemme, men noen måtte bare tømme alle søppeldunkene ut inn gangstien til leiligheta. Etter det orker jeg ikke halloween mer. Her er lista over alt disse “snille” ungene fant på.
      -egg i postkassen (frøys så postkassen ble ødelagt)
      -isoporkuler i gangstien (vi plukket isopr til langt ut i juni)
      – egg på døra
      – glasskår i gangstien
      – tømt og blandet sammen alt søpplet
      – søle på dør og bod

      Jeg vet det bare er noen få som ødelegger for alle de andre, men vi valgte å ikke feire halloween mer.

      Valentinsdagen er flott, pleier og gi mine nærmeste små gaver denne dagen.

    14. Det er kjøpepresset og den kunstige oppmerksomheten jeg reagerer på. Skal vi ikke være snille med hverandre hele året? Vi har innført så mye som smaker av tilgjort oppmerksomhet og pengepress at det halve kunne ha vært nok.Jeg ville heller hatt en overraskende blomsterkvast når jeg minst venter det, enn en som er kjøpt bare fordi det er en
      såkalt’ kjærlighetsdag’. Og jeg syder ikke av sinne, jeg sier bare hva jeg mener.

    15. Eg trur at dem som klage mest, e veldig redd for forandring og nye ting😜 i et samfunn kor vi blir meir og meir digitalisert og internasjonale, så kan ikke vi i lille Norge sitt på vår høye hest, og nekte å bli påvirket. Noen e meir konservative enn andre. Hver og en kan ta sitt eget valg, men til syvende og sist så e nok Halloween, Valentinsdagen og all dem andre dagen kommet for å bli. Ha en strålende valentinsdag og gi blomster og sjokolade i dag og i mårra, og hver dag om så.

      1. Ja, forstår jo det, men klarer ikke se hva som er så “skummelt” med alle hjerters dag. Den er jo bare koselig. Klart det er kjedelig hvis man ikke har noen å kjøpe blomster til, men det kan jo endre seg året etter 🙂

    16. Valentinsdagen er ikkje bare tull. Men jeg mener kjærester og ektepar skal vise kjærlighet til hverandre HVER dag. Trenger ikkje bruke penger på det en gang…
      Jeg er 44, og halloween fantes ikkje i min bygd før etter jeg fylte 30, så for meg er det helt utelukket. Min sønn på 10 syns det bare er teit å kle seg ut før å tigge etter godterier. Så vi slukker utelyset og har en vanlig kveld! Jeg har jobbet i butikk og sett på innsiden hva disse spesielle dagene betyr for butikken.
      Men happy valentinsdag til alle som feirer dette. JEG FEIRER KJÆRLIGHETEN HVER DAG (selv om jeg er singel)

    17. Ungene mine går julebukk…. Og de synger julesanger av full hals (de har tom med seg tekster rundt omkring) ☺️ Jeg synes det er hyggeligere enn å få “skumle” barn på døra (dog nærmer jeg meg sikkert 190), jeg feirer mye heller livet som julen bringer med seg enn døden som jeg opplever halloween drar med seg. Når det kommer til valentinsdagen, tenker jeg at det er en selvfølge at man er raus med sin kjære hele året hvis man elsker dem, men klart det er ingenting som skader litt spenning og forventning på spesielle dager (forutsatt at de blir innfridd 😜).

    18. Det er vel mer det amerikanske konseptet som vi svelger helt og rått folk irriterer seg over. Jeg har overhodet ikke noe i mot hverken glade barn eller roser og sjokolade! Det jeg er i mot, er det kjøpepresset disse dagene utløser.

    19. Men,må vi ha enten eller? Kan vi ikke ha litt sånn Ole Brum,ja takk,begge dela?
      Altså,både “nyinnført” Halloween og gammel tradisjon,julebukk?
      Valentines…enig i at man kan velge sjøl,fordi det e aldri feil å vise at man e glad i dem man har rundt seg,men litt kos med en dag kor alle har litt ekstra fokus,selv om det følge med litt kjøpepress…
      Man velge jo sjøl ka man vil kjøpe,og kordan man ønske å markere dagen.
      Som datra mi,ho skal ut med 3 venna i kveld,og spise nuggets,faktisk.
      Samme for meg,de kose seg❤️

    20. No tenke eg du får mange te å klø seg i hodet. Ja,ka e d å flyge i taket førr?. Selvsagt e d eget valg om korr mye man deltar. E jo ingen som kjæm å sett på deg håndjern hvis du tar et valg om å ikke delta.
      Trur bare det e vårres natur å klage. Innerst inne trur eg de fleste sett veldig stor pris på de her dagan. Man ser smilet blir trukket frem, å det blir flere folk som trekker ut av sofa evt tv-spill. Så bra💪👍.

    21. Jeg får rosebukett hver lørdag av min kjære, har fort i snart 25 år. Jeg bare elsker det og liker alle sånne litt spesielle dager med litt oppmerksomhet💐💗 Liker å få høre han sier jeg er glad i deg🥰😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg