Hvor mye piss kan EN mann svelge før han drukner?

Dere som har fulgt meg en stund, spesielt på fb, har fått med dere at 2019 har vært året der absolutt alt, både på Hoftepluss og Fy Fader, har tatt kvelden og trengt reparasjoner. Det er en stund siden jeg skrev om det sist, men det har ikke stoppet likevel. Det har bare skjedd så mye annet positivt at jeg har valgt å fokusere det bort. Ting ryker, slik er det. Så langt i år har vi reparert for over 500 000 kroner. Det er veldig mye for en bedrift med små driftmarginer.

 

Samtidig har det, som dere vet, skjedd ting i sommer som har gjort meg uegnet til å håndtere slike egentlig ganske trivielle problemstillinger. Det er tross alt bare snakk om penger. Nei, det er faktisk ikke bare snakk om penger! Det er også snakk om tid, om fokus, om energi. Om at man bare har et visst lager av positivitet som etes, sakte men sikkert, opp av alle disse fordømte reparasjonene og andre ting som naturlig hører med å drifte en bedrift. Jeg er farlig nær et bunnpunt nå!

 

Midt opp i alt dette som har skjedd sliter jeg hver eneste dag med noe som jeg aldri kan fortelle, men som skaper redsel, frustrasjon, bekymring og en slags sorg. Selv om man prøver å skyve det litt bort av og til, så kan jeg ikke tillate meg å gjøre det. Det er der og jeg må stå i det og kan bare håpe at det etter hvert skal gå bra. Jeg håper det. Så inderlig.

 

Jeg er skikkelig frustrert. Nå kommer alt ut. Skulderen, som jeg har gått i behandling for nå i månedsvis, og som lenge så ut til å gå riktig vei, har nå blitt verre enn noen sinne. Det bekymrer meg og gjør meg regelrett sint. Jeg er, som alle andre, avhengig av en skulder som fungerer. Skal prøve meg med lett skitrening i vinter og se om det hjelper.

 

Ja, på bildet øverst ser dere altså synet som møtte meg da jeg dro ned på jobb for å krydre ribbe. Glad, og relativt fornøyd. Det er tydeligvis ikke min greie. 14 grader. Masse varm mat. Kaste, kaste, kaste. Kjøre ned det som kan reddes. Ikke alt blir ødelagt av noen timer med på 14 grader. Heldigvis. Glad, tross alt, at jeg dro ned i dag. I morgen hadde alt vært ødelagt og hele dagen hadde gått med til å få ordnet opp. Bedre å svelge piss på søndager, tross alt.

 

Sånn, der var kjøla tømt. Det som er kastet er kastet, resten er kjørt ned. Reparatør er kontaktet og nye 25-30K skal snart ut av konto. Jeg har hotline til reperatør. Sikker på at de drikker min skål på julebordet sitt og holder rørende taler som “Alt dette gutter og jenter, det kan vi takke Kokkejævel for. Uten han hadde det ikke blitt rare greiene, så hev glasset høyt og skål for Kokkejævel! Og drikk så mye dere vil, ekstra mange bonger i år,  for i år har vært et svært godt år. Takket være Kokkejævel”.

Det hjalp faktisk å sutre litt. Da skal jeg og den gode skulderen ta fatt på den ribba. Det var jo derfor vi kom. Det som skjer, det skjer, og jeg får faktisk ikke gjort noe med det uansett. Livet består av både opp og nedturer og det er i oppoverbakke det er lett å skli bakover.

 

Fortsatt god søndag!

 

 

 

47 kommentarer
    1. Suttring på sosiale medier e kraftig undervurdert spør du mæ, så bare peis på!!😉
      Ser ut som fru Fortuna har brukt 2019 t å spy i øyet ditt, så nu må vi tru å håpe at ho har tømt sæ for ei stund.🤞🤞🤞
      Nu e jo d meste fiksa og reparert, så da e d bare å bynn å spare t neste gang alt ryk sånn ca samtidig 😉
      Livet e ikke bare en lek, d e også en dans på torner 😀

    2. Når du ligger så stabilt på bloggtoppen, får du ikke tilbud om å reklamere? Gjør du det, så kjør på.

    3. Slikt som dette er sånne overraskelser en virkelig kunne klart seg uten, for å si det sånn, så at du klarte deg uten større utbrudd enn det her, må jeg jo bare si er intet mindre enn imponerende (hehe) 🙂

    4. Start med å få ordnet skulderen. Ta en tur på treningsstudio. Jeg kurerte bort betennelse ved noen enkle løfteøvelser. Trene riktige muskler slik at skuldrene har feste. 💪 Reperasjoner…… om en ting ryker så ryker gjerne flere ting samtidig. Den er klassisk… Men masse lykke til. 😉

    5. Jeg kan VIRKELIG kjenne meg igjen i det du skriver…
      Drev i en 5-årsperiode restaurant i et 180 år gammelt hus. Kjølerommet var en nyvinning i så måte..
      Skulle ha julebord, 40 gjester oppe og 30 nede i 1 etasje. Kom om morgenen den aktuelle dagen, og all maten som var preppet for 1 etasjes juleinspirerte koldtbord hadde fått hentesveis. Stakkarslig skue. Ribba var redda, den godter seg på nullpunktet og hadde ingen formelle klager denne dagen, der den lå og marinerte i mengder av havsalt.

      Jeg hadde nok et lite nervøst sammenbrudd, sånn for megselv, inne på kjøla denne morgenen. Noen gloser kom det nok og. Det som tok kaka, og som nesten skrev segselv inn i historieboka til dette tilårskomne huset, var da jeg lukka megselv ut av det aktuelle kjølerommet; ute i gangen, vel ute av den stusselige kulden elementene var i stand til å produsere – kom den relativt massive kjøleromsdøra sigende..den ble mer drapert enn noe annet, over min allerede fortvilte rygg. Og jeg lo…fandenivoldsk, men allikevel. Og jeg hadde tidenes historie til de som mottok catering fra naborestauranten denne kvelden.
      Den enes død osv…. 😂🎅

    6. Hei! Kan du lage ett innlegg med dine BESTE tips/triks til førstegangs som skal prøve seg på julemiddag?? Alt fra forberedelsene til serveringen helst. Trenger all hjelp jeg kan få! Hehe

      1. Kjedelige greier.
        Kan du kanskje ansette en som skal jobbe for deg som «selger», men med det eneste kriterier at han/ hun må være utdanna kjølemontør.?
        Masse god bedring – Tvi tvi…

    7. Huff, no må det nå værra nokk uhell på mang år. Prøv med trykkbølge behandlingen på skuldra, har hjulpet mæ godt et par ganger, fysioterapeuten min gjør det, så no går det på frikort te mæ. Håpe Altaværingan støtter godt opp om deg no, så du får bygd opp en liten buffer no i førjulstida, men du skal jo heller ikke ha flere nedturer no🤞.Håpe resten av søndagen ble positiv😊

    8. Må bare si at denne bloggen er den første som eg har lest,og prøver å følge på grunn av at dette har et menneskelig innhold😍. Alt kommer ærlig rett fra hjertet. Har vært mange rørende og triste innlegg,men sånn er det virkelige livet. Alt er så langt ifra rosenrødt. Gleder meg til å se deg på frokost TV🤗.

    9. ……er det mulig 😱…jo det er det jo😖 skal det i den ende ta??? Bra du fikk berget noe da👍

    10. ……er det mulig 😱…jo det er det jo😖 skal det i den ende ta??? Bra du fikk berget noe da👍

    11. Det hjelper å sutre. Men fy fader så mye dritt du har hatt i år. Håper du får julekort fra reparatøren også, ikke bare en skål!

    12. Huff og huff😢Håper det ordner seg😍Prøv å gå med staver ute i terreng, det kan hjelpe for skuldra👍😊Ikke gi deg❣️

    13. Kjør på med reklame på bloggen. Inntekter å hente der.
      Omså bare til du går i null på frys/kjøl👌

    14. Huff og huff👎🏻👎🏻👎🏻 Dere får jammen meg nok😘😘 er det noen her inne som kan spleis, og sette igang den for KOKKEJÆVEL??? Og få lagt ut info på fb??? Skulle gjerne startet den, men kan det ikke……. det hadde de fortjent❣️

    15. D e lov å suttre, når du kommer på jobb og oppdage at mye av arbeidet som er lagt ned i råvaran, e bortkasta og må kastes, ut vinduet med den inntekta det sku vært. Regne med regla di var både lang og variert da du kom på jobb.
      E d no du kanskje sko hengt opp den der boksesekken, å banka “livskiten” av den, samt ta en tur til den mest øde plassen du finn i Alta, å vræle høgt, lenge å vel..?? Ikke at det hjelpe økonomisk, men det får ut litt av frustrasjon.. Håpe dagen i morra blir bedre.

    16. Vet du Asbjørn ; æ syns at du skal « spy av dæ»! Det e jo en grense for ka man skal orke/ tåle/ takle . Det hjelpe på haue å gå det ut, selv om det ikke hjelpe på økonomien. Æ håpe virkelig st du får god hjelp og støtte også denne gangen 👍 folkens; støtt opp om « jævelen våres»! ….., og handl det dokker greie på butikkan han driv! Det gjør æ når vi e i Alta 😉

    17. Har du prøvd trykkbølgebehandling på skuldra di? Og evt. Kortisonsprøyte? God bedring!

      1. Ja, det er det jeg har gjort de siste ukene. Kortison hjelper. En stund. Skulle egentlig opereres, men trykkbølgebehandlingen fungerte så bra i starten at jeg, impulsiv som jeg er, avlyste hele operasjonen

    18. Akkurat sånn er det😉Kan ikke gjøre noe med det, that’s life. Tenker at jaja,sikkert en mening med at man får sine «ørefiker» innimellom🥴Fortsatt god søndag🤗

    19. Nei, nei, nei. Dette trengte du ikke nå! Noe må være riv ruske galt i lokalene du disponerer.
      Begynner jaggu å få troa på at du må få rensa lokalene dine jeg og.
      Er det flere på centeret som er plaga med lignende ting?
      Beundrer iallfall motet og positiviteten du har.
      Ønsker deg en så fin søndag som mulig
      Så tillater jeg meg å sende deg en varm klem og gode takker💖

    20. Hoff! E det mulig å få så mye imot seg heile tia??? Respekt for at du tar det som den mannen du e, med fatning og en god dose ironi og humor. Ønske deg og skulderen din lykke til med alt sammen!

    21. Din egen elektriske generator for back-up hvis hovedstrømmen svikter. Go bedring med skuldra og stress ned.Ønsker dere en koselig helg.⛅

    22. Vet du Kokkejævel – æ skulle ønske at langt flere av oss kunne uttrykt frustrasjon og fortvilelse på din måte. Er helt sikker på at verden og folkan hadde vært mer «fargerik» og ikke bare svart/hvit.

    23. Huff han være 😖😖 Ja, det er i oppoverbakka man kjenn man lever, dessverre.
      Håper at ting snur seg for deg, og god bedring med skuldra.

    24. Det må jo være noe galt med spenninga/elektrisiteten der i huset!🙄 God bedring! …til deg også, Kokkejævel😊

    25. E det mulig!! Føler virkelig med dæ no 🥰 Får virkelig håpe at 2020 blir et veldig godt år for dæ og dine ❤️
      Så håper æ du klarer å/kan lufte din hemmelighet for psykologen. Husk dem har taushetsplikt, muligens til en viss grad, hvis det e ulovligheta inne i bildet.
      Det e virkelig ikke meninga at et menneske skal gå å bære på tunge hemmeligheta helt aleina. Evt om nån andre har kjennskap til den, så bør du prate med vedkommende.

      Ha en fin søndag videre 🌺

    26. Anbefaler dæ å få alarmsystem på kjøl og frysera. Og få det elektriske sjekka. E det gamle systemer du har?
      🤞Lykke til!

      1. Har så enormt mange kjølepunkter at et alarmsystem koster opp mot 100K. Ja, har sjekka. Ja, har jo vært her i seks år nå, så det er på tide at ting ryker, hehe 😉

        1. Hei

          Jeg jobber med temperatur overvåkning av kjøl og frys, vi har noen billige og bra løsninger som kan forhindre de framtidige varetapene!
          Gjerne send meg en e-post eller slå tråden, så kan vi se om vi finner en løsning.

    27. Uff, det var da som f…. kor du ska “plages”…… Håpe du får en kjæmpestor omsetning framover! 👍🏻🌹❤️

    28. D MÅ vær nå som ikke e rett mht strøm lr nå, sånn som d elektriske ryk og fyk. Stakkars, derre må slit som f**. Ikke rart skuldra e værre einn før, fer man får jo krampa av mindre 😩

    29. Trur virkelig du bør kontakte de der “spøkelsesfolkan” på TvNorge (eller kor det no va).
      Og så må du få en elektrisk ekspert til å finne ut, ka som e galt med strømmen på Amfi.
      Dessuten trur æ du må levere en lottokupong, for med så mye “flaks”, så må du jo vinne!!
      Lykke til – og god bedring!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg